Print
Zoom In
Zoom Out

مدیر مدرسه علمیه جده بزرگ بازار اصفهان:

70 طلبه در طرح امین آموزش و پرورش فعالیت می کنند

شناسه مطلب: 13050
زمان انتشار: دوشنبه 20 دی 1400 ساعت 11:27

مدیر مدرسه علمیه جده بزرگ واقع در بازار اصفهان گفت: در زمینه تبلیغ، اعزام طلاب پایه‌های ۷ به بالا را به مناطق محروم، مساجد شهری در دستور کار قرار دادیم، البته در دوران کرونا تبلیغ بیشتر در فضای مجازی انجام شد. در خصوص مدارس طرح امین حدود 70 طلبه فعال هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت الاسلام امان الله بابامیرساطح، مدیر مدرسه علمیه جده بزرگ اصفهان در گفت وگویی اظهارکرد: در زمینه تبلیغ، اعزام طلاب پایه‌های ۷ به بالا را به مناطق اعزام می کنیم و علاوه بر آن طلاب در مدارس و در طرح‌هایی نظیر طرح امین، طرح امیر بیان و طرح ثاقب (روضه‌های خانگی) به خصوص در روستاها فعال می‌باشند و به طور میانگین بین ۶۰ تا ۷۰ نفر از طلبه‌ها در این طرح‌ها شرکت می‌کنند.

وی افزود: مدرسه علمیه جدّه بزرگ، مدرسه ای است که طبق وقف نامه آن در سال ۱۰۵۷ هجری قمری به دستور «حوری نام خانم»، جدۀ کوچک شاه عباس ثانی ساخته شد و علمایی همچون حاج رحیم ارباب، میرزا هاشم جنتی پدر آیت الله جنتی در آن تدریس داشته اند.

حجت الاسلام بابامیرساطع ادامه داد: مدرسه علمیه ای در میان بازار بزرگ اصفهان، که در زمینی مستطیل شکل به ابعاد ۳۲×۴۰ متر با مصالح آجر، در دو طبقه ساخته شده است؛ عناصر و اجزا ساختمانی و فضاهایی که روی دو محور عمود بر هم قرار گرفته‌اند، در اشکالی چون ایوان، حجره‌هایی در دو طبقه، هشتی، دالان، پیش طاق، چاه خانه، وضوخانه و حیاط برپا شده است. نقشۀ بنا به صورت ۴ ایوانی، با حجره‌هایی در طرفین هریک از ایوان‌ها، پیرامون یک حیاط مرکزی به شکل هشت گوش نامنظم (نگینی) است

فضاهای اصلی مدرسه گرداگرد حیاطی به شکل هشت گوش نامنظم (نگینی)، هر ضلع شمالی-جنوبی ۳۴ متر، غربی-شرقی ۲۳ متر، و ۴ ضلع واقع در گوشه‌ها هر یک به‌اندازۀ ۳ متر ترتیب یافته‌اند.

کف حیاط سنگ فرش است و به نظر می‌رسد که از زمان ساخت تاکنون تغییر اساسی نیافته است. این حیاط که همه ساخت و سازهای داخل بنا به نحوی به آن پیوند می‌خورد، از نظر کاربری با تقسیم مسیرها، ارتباط میان فضاهای اصلی بنا را میسر می‌سازد.

نکتۀ قابل توجه در طراحی مدرسه جده بزرگ عبور دادن شعبۀ نهری از حیاط آن بوده است، بدین ترتیب که این نهر از زیر حجرۀ منتهاالیه جنوب شرقی در ضلع جنوبی وارد آبراهه‌ای سنگی در حیاط مدرسه می‌شده است.

در همین رابطه با حجت الاسلام امان الله بابامیرساطح، مدیر مدرسه علمیه به گفت‌وگو نشستیم تا از وضعیت فعلی مدرسه با خبر شویم.

مدرسه علمیه جدّه بزرگ، طبق سندی که در اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است، وقف نامه‌ای در سال ۱۰۵۷ هجری قمری به دستور «حوری نام خانم»، جدۀ کوچک شاه عباس ثانی، همسر صفی میرزا و مادر شاه صفی، تنظیم گردیده و طیّ آن، انگیزه ایجاد مدرسه جده بزرگ، شرح و توصیف موقوفات آن و قیود و شرایطی که از سوی واقف لازم دانسته شده، ذکر شده است.

البته صفت جده بزرگ به دلیل آن است که مساحت این مدرسه نسبت به مدرسه علمیه جده کوچک بیشتر است.

براساس وقف نامه موجود، این مدرسه برای «کافّۀ طلاب علوم دینیه که به صفت ایمان موصوف باشند» وقف شده است. همچنین موقوفاتی از املاک و دکان‌ها و قریه ها برای آن قرار داده شده تا عوایدش، با نظر متولّی وقت، برای عُمران و تعمیرات مدرسه، و مازاد آن، برای طلاب ساکن در مدرسه و مُدَرِّسین و خَدَمه صرف شود.

اکنون در حجرات طبقه پایین، طلاب پایه یک تا چهار سکونت دارند که در بین آنها طلاب شب خواب نیز می‌باشند و در طبقه بالا نیز طلاب پایه‌های بالاتر حضور دارند.

 

 

 



تازه های نشر

انتشارکتاب الکترونیکی «۱۳ آبان»

تصاویر/ شورای همکاری حوزه و آموزش و پرورش استان همدان

گزارش

 مدرسه امام حسین(ع) همدان؛ الگویی موفق در تربیت نسلی متعهد و با نشاط

توسط مؤسسه دارالزهراء (سلام الله علیها)

اجرای درسنامه‌های فاطمیه در بیش از ۵۰ مدرسه قم

مدیر حوزه علمیه خراسان

تحول در آموزش و پرورش به آینده کشور گره خورده است

دیداردبیر جدید ستاد همکاریها با مدیر حوزه علمیه خراسان

تصاویر/ اردوی شبی در حوزه علمیه ویژه دانش آموزان سلماس

درمشهد برگزارشد

دوره جامع و مهارتی «تربیت مبلغان کودک و نوجوان»

برگزاری گفتمان دینی با موضوع حجاب و عفاف در مدارس ایرانشهر

یادداشت/ کریم دلفانی؛

سهم حوزه علمیه از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در دولت اسناد محور چهاردهم

گزارش

تربیت دینی و اجتماعی پایدار با اجرای طرح سه میم

اپلیکیشن قطار قرآنی

آموزش مفاهیم دینی به زبان کودکانه با فناوری تعاملی

به همت مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

 فضلا و کارشناسان حوزوی در میان دانش اموزان برای پاسخ به سئوالات گوناگون

نماینده ولی فقیه در استان یزد

آموزش و پرورش نیازمند بازگشت به سه اصل بنیادین تدیّن، تفکر و تعقل است

دوره تربیت مربی کودک و نوجوان ویژه مبلغین و روحانیون شهرستان دلگان

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

آموزش و پرورش زمینه‌ ساز انتقال مفاهیم اخلاقی و قرآنی باشد

مدیر حوزه علمیه گیلان

ارتباط مؤثر حوزه و آموزش و پرورش موجب ارتقای معنویت نوجوانان می شود