به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، خانم مائده کاملی دانش آموخته مدرسه علمیه الزهرا(س) و مدیرعامل کانون فرهنگی مهنا، فعالیت های این گروه تألیفی را تشریح کرد و اظهار داشت: مهدکودک ها و پیش دبستانی ها با خلاء هایی مواجه هستند، درصورتی که آموزه های دینی در این زمینه بسیار کاربردی و راهگشاست، لذا شروع به تالیف این مجموعه کتب کردیم که از سال ۹۳ تاکنون به طول انجامید و در زمینه مولفه های تربیتی ویژه کودکان و مقطع پیش دبستانی می باشد.
وی افزود: تالیف این کتب با یک برنامه و طرح مدون و به صورت سیر منطقی است که از مباحث آسان شروع شده و به مرور مطالب بیشتری آموزش داده می شود و برای ۸ ماه تحصیلی طراحی شده که مخاطب آن والدین، مربیان مهدکودک ها و هر فردی که به نوعی با کودکان در ارتباط است می باشد.
مدیرعامل کانون فرهنگی مهنا تصریح کرد: از مهمترین ویژگی های این طرح توجه به ساحت های تربیتی کودک برمبنای رشد همه جانبه باتوجه به روحیه فطرت گرایی کودک است. در این راستا دوره تربیت مربی بر مبنای ویژگی فطرت گرایی نیز در دستور کار قرار گرفته که مربیان آموزش دیده به مراکزی که درخواست داشته باشنداعزام می شوند.
وی افزود: در این طرح به روحیه کودک توجه شده است که باید توام با بازی، شعر، داستان و ... باشد، بر همین اساس فعالیت دیگری در دستور کار این گروه تالیفی قرار گرفت که به شناسایی اسباب بازی متناسب با ساحت های تربیتی پرداخت و حتی طراحی اسباب بازی متناسب با این ساحت های تربیتی را مدنظر قرار داد.
کاملی در پایان خاطر نشان کرد: این طرح تألیفی در ۲۰ مرحله تعریف شده است که به مرور سایر گام های طرح با همت عزیزان و همکاران انجام می شود تا ان شاءالله معارف ناب اسلامی در جامعه به صورت گسترده و اثرگذار بیان و تدریس شود.
در ادامه مسعود تهرانی فرجاد، رئیس گروه تحقیق پیش دبستانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در مراسم رونمایی از کتاب های تألیفی کانون فرهنگی مهنا در مدرسه علمیه الزهر(س) تهران، ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت ارزنده گروه تالیف کتب مهنا گفت: اقدامات این گروه تالیفی که در راستای شکوفایی فطرت توحیدی کودکان است، بسیار قابل تقدیر است.
رئیس گروه تحقیق پیش دبستانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ادامه داد: براساس آموزه های دینی همیشه تعداد ملاک نیست، بلکه تعداد کم، هم می تواند بسیار موثر باشد. اگر این مجموعه فقط ۲۰ نفر باشند و هرکدام یک کلاس حتی با ۲۰ نوآموز را اداره کنند این در حقیقت اثرگذاری و مدیریت ۲۰ نسل است.
وی ادامه داد: رویکرد در برنامه تعلیم و تربیت رشد همه جانبه است و این صحبتی است که هم در داخل و هم در عرصه بین المللی مطرح است، ولی وجه تمایز این کار تربیتی شکوفایی فطرت توحیدی کودک است که در حقیقت تفسیر همان رشد همه جانبه است با این تفاوت که در رشد همه جانبه فقط جنبه طبیعی و جسمانی دیده می شود، ولی در نگاه توحیدی کودک را مخلوق خدا می دانیم و در اینجا پدر و مادر امانت دار کودک هستند که خالقی دارد که برای سعادت او برنامه ای دارد.
تهرانی فرجاد با بیان اینکه سند تحول امری لازم و ضروری است، اما مورد غفلت واقع شده است اظهار کرد: در برنامه سند تحول هم به این نگاه توحیدی توجه شده است که ما باید عالمانه این را تبیین کنیم.
رئیس گروه تحقیق پیش دبستانی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ضمن تشکر از فعالیت های صورت گرفته توسط کانون فرهنگی مهنا و مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام، خاطرنشان کرد: طرح مهنا یکی از طرح هایی است که مجوز کشوری گرفته و ان شاءالله از سال جدید تحصیلی در آموزش و پرورش سراسر کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
در پایان این مراسم با حضور مسئولان مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام و رئیس هیات امنای مدرسه، از گروه تألیف مهنا تقدیر به عمل آمد.