Print
Zoom In
Zoom Out

یادداشت رسیده:

لزوم آموزش و یادگیری پژوهش‌محور در آموزش‌وپرورش

شناسه مطلب: 12958
زمان انتشار: دوشنبه 22 آذر 1400 ساعت 12:11

خانم نرگس موحدی، استاد حوزه و دانشگاه در علم فلسفه در یادداشتی بر لزوم آموزش و یادگیری پژوهش‌محور در آموزش‌وپرورش تأکید کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، دکتر نرگس موحدی، محقق و پژوهشگر علم فلسفه در یادداشتی به مناسبت هفته پژوهش که امروز در اختیار ما قرار داد آورده است:

آموزش‌وپرورشِ پژوهش‌محور، ضرورت جهان امروز است و معلمان باید به ابزار پژوهش و خردورزی مجهز باشند و این مهارت را به دانش‌آموزان نیز بیاموزند. هنر واقعی آموزش، طرح پرسش‌های صحیح است تا دانش‌آموزان شریک فکری معلم شده و او را در کشف پاسخ‌ها همراهی کنند.

در زمینه یادگیری دو رویکرد کلی؛ انتقالی و پژوهش‌محور وجود دارد. در رویکرد انتقالی، دانش‌آموز همواره مطیع و منفعل است و با گوش دادن و نوشتن مطالب اطلاعات را از معلم دریافت می‌کند. در این روش معلم بدون درگیر کردن جدی دانش‌آموزان در فرایند یادگیری، پاسخ بیشتر پرسش‌ها را به طور مستقیم به آن‌ها می‌گوید.

 در رویکرد پژوهش‌محور، دانش‌آموزان در فرآیند آموزش نقش فعال و جدی دارند. در این رویکرد تمرکز بر نیازهای یادگیرنده است و به دانش‌آموزان اجازه داده می‌‌شود تا تفسیرها و بیانات خود را به شیوه‌های متعدد و متنوع ارائه کرده و برای دستیابی به پاسخ سؤالات خود، تحقیق و تفکر کنند.

یادگیری پژوهش‌محور رویکردی است که بر تحقیق، بررسی و حل مسئله تأکید دارد. در یادگیری پژوهش‌محور نوعی یادگیری معکوس رخ می‌دهد و معلم به‌جای ارائه اطلاعات و پاسخ‌ها، دانش‌آموز را با طیف وسیعی از پرسش‌ها و مسائل روبرو می‌کند تا دانش‌آموزان با تکیه بر توانایی‌های خود با طرح سؤالات متعدد، در مورد آن مسائل دست به تحقیق و بررسی بزنند و یافته‌ها را توسعه دهند.

فعالیت اصلی در کلاس‌های پژوهش‌محور، حول محور«حل مسئله» است. دانش‌آموزان از روش‌های پژوهشی برای بررسی یک موضوع، حل مسئله و پاسخ به پرسش‌ها استفاده می‌کنند.

در این فرایند معلم وظیفه دارد شرایطی را به وجود آورد که دانش‌آموزان در پرسیدن پرسش‌ها و بازخوردهایشان به‌صورت فردی یا گروهی احساس امنیت و آرامش کنند.

یادگیری پژوهش‌محور به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا فرایند پژوهش را در خود درونی کنند و در موقعیت‌های گوناگون زندگی از آن بهره بگیرند؛ همچنین دانش‌آموزان می‌توانند در تعاملات اجتماعی و بحث‌های گروهی ایده‌ها و انتقادهای خود را بهتر مطرح سازند و حس کنجکاوی، مقاومت و خوش‌بینی خود را بهبود بخشند و هنگامی که به مشکلی برخورد کردند آن را تبدیل به مسئله کنند و دست به حل مسئله بزنند.

تحقق برنامه های ستاد همکاریها (21)

گزارشی از اردوی مسجدی‌ها ویژه دانش‌آموزان کرمانشاهی+عکس

تصاویر / شورای همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش همدان

تحقق برنامه های ستاد همکاریها (20)

پایان دوره تربیت مربی کودک و نوجوان ایرانشهر و دلگان

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

بولتن شماره (82)ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

نماینده ولی فقیه درآذربایجان شرقی:

سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش آینده کشور را  تضمین می کند

در مصلی امام خمینی(ره) بجنور

گردهمایی بزرگ دانش آموزی یاوران مقاومت و نماز

حسن ختام هفته پژوهش

پژوهش از نگاه پیامبر و اهل بیت علیهم السلام

تصاویر

نشست شورای سیاستگذاری ستاد همکاریهای استان یزد با حضور مشاور وزیر

با همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش

نشست  پیاده سازی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین درلرستان برگزارشد

فیلم / گردهمایی ائمه جمعه و مدیران آموزش و پرورش استان یزدبا حضور مشاور وزیرآموزش و پرورش  

دبیرستادهمکاریها تاکید کرد

حمایت از راه اندازی کودکستانها و مدارس وابسته به حوزه علمیه

امام جمعه یزد:

تربیت نسل انقلابی، محور حرکت آموزش و پرورش باشد

نشست مشاور وزیرآموزش و پرورش با روسای ادارات استان یزد

تصاویر

دبیرستاد همکاریها در میان دانش آموزان یزدی

بازدید مشاور وزیرآموزش و پرورش از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار یزد