Print
Zoom In
Zoom Out

یادداشت رسیده:

لزوم آموزش و یادگیری پژوهش‌محور در آموزش‌وپرورش

شناسه مطلب: 12958
زمان انتشار: دوشنبه 22 آذر 1400 ساعت 12:11

خانم نرگس موحدی، استاد حوزه و دانشگاه در علم فلسفه در یادداشتی بر لزوم آموزش و یادگیری پژوهش‌محور در آموزش‌وپرورش تأکید کرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، دکتر نرگس موحدی، محقق و پژوهشگر علم فلسفه در یادداشتی به مناسبت هفته پژوهش که امروز در اختیار ما قرار داد آورده است:

آموزش‌وپرورشِ پژوهش‌محور، ضرورت جهان امروز است و معلمان باید به ابزار پژوهش و خردورزی مجهز باشند و این مهارت را به دانش‌آموزان نیز بیاموزند. هنر واقعی آموزش، طرح پرسش‌های صحیح است تا دانش‌آموزان شریک فکری معلم شده و او را در کشف پاسخ‌ها همراهی کنند.

در زمینه یادگیری دو رویکرد کلی؛ انتقالی و پژوهش‌محور وجود دارد. در رویکرد انتقالی، دانش‌آموز همواره مطیع و منفعل است و با گوش دادن و نوشتن مطالب اطلاعات را از معلم دریافت می‌کند. در این روش معلم بدون درگیر کردن جدی دانش‌آموزان در فرایند یادگیری، پاسخ بیشتر پرسش‌ها را به طور مستقیم به آن‌ها می‌گوید.

 در رویکرد پژوهش‌محور، دانش‌آموزان در فرآیند آموزش نقش فعال و جدی دارند. در این رویکرد تمرکز بر نیازهای یادگیرنده است و به دانش‌آموزان اجازه داده می‌‌شود تا تفسیرها و بیانات خود را به شیوه‌های متعدد و متنوع ارائه کرده و برای دستیابی به پاسخ سؤالات خود، تحقیق و تفکر کنند.

یادگیری پژوهش‌محور رویکردی است که بر تحقیق، بررسی و حل مسئله تأکید دارد. در یادگیری پژوهش‌محور نوعی یادگیری معکوس رخ می‌دهد و معلم به‌جای ارائه اطلاعات و پاسخ‌ها، دانش‌آموز را با طیف وسیعی از پرسش‌ها و مسائل روبرو می‌کند تا دانش‌آموزان با تکیه بر توانایی‌های خود با طرح سؤالات متعدد، در مورد آن مسائل دست به تحقیق و بررسی بزنند و یافته‌ها را توسعه دهند.

فعالیت اصلی در کلاس‌های پژوهش‌محور، حول محور«حل مسئله» است. دانش‌آموزان از روش‌های پژوهشی برای بررسی یک موضوع، حل مسئله و پاسخ به پرسش‌ها استفاده می‌کنند.

در این فرایند معلم وظیفه دارد شرایطی را به وجود آورد که دانش‌آموزان در پرسیدن پرسش‌ها و بازخوردهایشان به‌صورت فردی یا گروهی احساس امنیت و آرامش کنند.

یادگیری پژوهش‌محور به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا فرایند پژوهش را در خود درونی کنند و در موقعیت‌های گوناگون زندگی از آن بهره بگیرند؛ همچنین دانش‌آموزان می‌توانند در تعاملات اجتماعی و بحث‌های گروهی ایده‌ها و انتقادهای خود را بهتر مطرح سازند و حس کنجکاوی، مقاومت و خوش‌بینی خود را بهبود بخشند و هنگامی که به مشکلی برخورد کردند آن را تبدیل به مسئله کنند و دست به حل مسئله بزنند.



آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

با حضور مسئولان حوزه و اموزش و پرورش

همایش طرح سه میم «پیوند مسجد، مدرسه و منزل» در اهواز برگزارشد + تصاویر

امام جمعه اصفهان تأکید کرد؛

ضرورت آموزش مبتنی برفهم کودک

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی

طرح پیوند منزل مدرسه و مسجد از اهداف سند تحول بنیادین است

نشست مسئولان حوزه علمیه و آموزش و پرورش نائین+ عکس

تصاویر/ نشست شورای همکاری حوزه های علمیه با آموزش و پرورش خوی

رئیس ستاد همکاریها تبیین کرد

شش قلمرو مهم نهادهای آموزشی وعلمی برای آینده اسلام و ایران

جذب ۹۸ طلبه طرح امین درخراسان‌شمالی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌شمالی

پیوند «مدرسه، منزل و مسجد» سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود

امام جمعه اصفهان خبرداد

فعالیت یکهزار طلبه طرح امین دراصفهان

نتایج پایش عملکرد ۵۷۰ مربی طرح امین در استان کرمانشاه اعلام شد.

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیست‌ودومین اجلاسیه مدیران مدارس صدرا در مشهد برگزارشد

آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

تصاویر/امام جمعه خوی در میان دانش آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره)

در دوره دانش‌افزایی طلاب آموزش ‌وپرورش

تاکیدامام جمعه قزوین بر تقویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تفاهم نامه های ستاد همکاریها از آغاز تاکنون

به مناسبت آغازامامت حضرت ولیعصر(عج)

درمحضرغایب حاضر/ ازهمه خبرهاى شما آگاهيم!