Print
Zoom In
Zoom Out

قالب ­های نوین در بیان معارف دین برای کودک و نوجوان بررسی شد

شناسه مطلب: 12889
زمان انتشار: دوشنبه 08 آذر 1400 ساعت 13:17

طلبه سطح ۳ حوزه علمیه اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «قالب­های نوین در بیان معارف دین به کودک و نوجوان» دفاع کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت الاسلام علیرضا خوش، قامت طلبه سطح ۳حوزه علمیه اصفهان صبح امروز از پایان نامه خود با عنوان «قالب های نوین در بیان معارف دین به کودک و نوجوان» با راهنمایی حجت الاسلام و المسلمین قدرت الله مومنی و با مشاوره حجت الاسلام و المسلمین براتعلی حق شناس، در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان دفاع کرد.

نگارنده این پایان نامه اظهار کرد: پژوهش حاضر با هدف ارائه قالبهای نوین در بیان معارف دین به کودک و نوجوان انجام شده است.

وی بیان کرد: بر اساس یافته‌ها، برای اثرپذیری معارف دین به کودک و نوجوان، به روش اجرای آن معارف تاکید شده است.

طلبه سطح ۳ حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: سرنوشت معنوی فرزندان به چگونگی بیان اوامر و نواهی والدین و مربیان بستگی دارد، نداشتن طرح و برنامه علمی و عملی به صورت جذاب، موجب بی رغبتی و ملال آوری کودکان و نوجوانان در برخورد با معارف دینی است.

وی ابراز کرد: از طرفی مربیان نیز در نوع ارائه معارف دین با مشکل روبرو می شوند، هدف تحقیق این است که قالبهای جذاب دینی به جای روش های معمول و غیر جذاب جایگزین شود، همچنین با ایجاد فضاسازی هیجانآور و متنوع در ضمن اجرای برنامه، تأثیرگذاری عمیق معارف دین را بر روح مخاطب، شاهد باشیم.

نگارنده این پایان نامه تصریح کرد: اگرچه کتب بسیاری برای تأمین این موضوع وجود دارد اما همچنان در میان مربیّان نبود آن محسوس می‌باشد، چرا که هر کدام از منابع موجود دارای نقیص‌های میباشند.

وی ابراز کرد: از جمله نقایص میتوان به این موارد اشاره نمود، روش بیان معارف دین به صورت کلی، دوم کم بودن شیوه‌های عملی آن و بیشتر دارای جنبه تئوری، سوم عدم قابلیت اجرا در تمام موقعیت و زمانبر بودن آن و چهارم عدم استفاده از قالب‌های جذاب است.

طلبه سطح ۳ حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: عدم اجرای قالبها در موضوعات متعدد، بیشتر دارای جنبه سخنرانی و کم بودن جنبههای مشارکتی قالبها، نداشتن هدف برای بیان معارف دین، عدم استفاده قالبها برای کودک و نوجوان از جمله واقص کتب است.

وی ابراز کرد: در تحقیق پیش رو علاوه بر اینکه قالبها به صورت منسجم و ساختار یافته بیان میشوند، جنبه عملی و قابلیت اجرا را دارند و تلاش بر رفع معایب فوق نیز شده است، بنابراین، انسجام، عملیاتی بودن قالبها و کمتر شدن نقایص، وجه تمییز این تحقیق با کتب متقدمین و متاخرین می‌باشد.

نگارنده این پایان نامه خاطرنشان کرد: پژوهش پیشِرو با مراجعه به منابع کتابخانهای، اسناد نوشتاری و با استفاده از تجربیات فنی از جمله کلاس داری تخصصی، کمک گرفته شده است.

وی افزود: در این تحقیق، برای رسیدن به هدف نهایی در تبلیغ، که یکی از آن اهداف، تأثیرگذاری غیر مستقیم بر رفتار و کردار مخاطب میباشد، تلاش شده است. بنابراین با عوامل تعیین کننده در برانگیختن عواطف و احساسات کودک و نوجوان به آن هدف خواهیم رسید، در این تحقیق به شاکله و زیر بنای یک برنامه موفق که شامل ورود، محتوا و خروج برنامه است به صورت مبسوط تبیین شده است.

وی یادآور شد: همچنین جهت شناخت قالبهای متنوع، جذاب و بدیع برای انتقال غیر مستقیم معارف عمیق دین به کودک و نوجوان به مهارتهای تدریس، قالبهای رمزدار مانند بازی با کلمات؛ راز دایره‌ها؛ انواع جدولها؛ بازی با اعداد و ... و قالبهای بدونرمز مانند شعر؛ شعار؛ شیوه عددی؛ شیوه تشبیهی و و انواع مسابقات در فضای بسته مانند سوره به سوره؛ پیام رسانی؛ توپ شیطان؛ چه کاری؟ و... و. و در فضای باز مانند پنالتی با چشم بسته؛ بازی عشقِ علی علیه السلام؛ راز میوه؛ همدلی و ... پرداخته شده است.

نگارنده این پایان نامه تاکید کرد: پژوهش پیشِرو به عنوان روش بنیادی (نظری) و کاربردی است که روش داده پردازی تحقیق، به صورت توصیفی؛ و روش تحقیق، به صورت آمیزهای و تلفیقی است که با استفاده از منابع کتابخانه ای و اسناد نوشتاری انجام شده است و با بهره گیری و انتقال تجربیات دیگر اساتید فن و یافتههای چندین ساله تجربی خود در امر آموزش، قالب های کارآمدی، جمع آوری شده است.

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد