Print
Zoom In
Zoom Out

رویداد سکوی تحول آموزش و پرورش استارت خورد

شناسه مطلب: 12821
زمان انتشار: سه شنبه 18 آبان 1400 ساعت 12:43

دغدغه ستاپ، عدالت آموزشی و گسترش آن است. ما خلأهای بسیاری را در عرصه فناوری، نوآوری در حوزه‌های آموزش و پرورش داریم. از سوی دیگر، کرونا باعث شده است که ما در نظام تعلیم و تربیت، نیازمند نوآوری‌هایی باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،

مراسم افتتاح رویداد سکوی تحول آموزش و پرورش (ستاپ) با حضور حجت الاسلام والمسلمین حامد تقدیری، رئیس سازمان مدارس صدرا، مجتبی باستان، رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی، مرتضی فاطمی‌نژاد، مدیرعامل مؤسسه علمی آموزشی رزمندگان اسلام و مهدی حقی، مدیرعامل شرکت پیشگامان بنیاد تعاون بسیج در خبرگزاری فارس برگزار شد.

کارخانه تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی از سال ۱۳۴۲ به رهبری امام خمینی(ره) شروع به فعالیت کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین تقدیری: کارخانه تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی از سال ۱۳۴۲ به رهبری امام خمینی(ره) شروع به فعالیت کرد؛ امام بزرگوار از سال ۱۳۴۲ به کودکان و نوزادان که در گهواره بودند، گام به گام از معارف زیبای اسلام و انقلاب اسلامی چشاند و آنها را تربیت کرد.

این بچه‌ها، نوزادان و کودکان، یواش یواش رشد پیدا کردند تا سال ۱۳۵۷، آن انقلاب آرمانی و اسلامی را رقم زدند؛ در آن هیاهویی که همه تصور می‌کردند این انقلاب به ثمر نمی‌رسد، همین کودکان و نوجوانانی که در کارخانه تعلیم و تربیت امام عزیز رشد پیدا کرده بودند، آمدند و استکبار جهانی را از کشور بیرون کردند. نوجوانان و دانش‌آموزانی که دست به دست هم دادند، خون‌های خودشان در این راه هدیه کردند و مشق جهاد و ایستادگی و مقاومت نوشتند.

این مسیر قبل از انقلاب در مدرسه انقلاب اسلامی است؛ اما پس از انقلاب، دشمن که فکر می‌کرد نهایت کاری که این نوجوانان می‌توانند انجام دهند، انقلاب اسلامی بوده و خیلی راحت می‌تواند آنها را از میان بردارد، موجب دفاع مقدس شد.

گام اول انقلاب با خون نوجوانان شهید آبیاری شد

حجت‌الاسلام والمسلمین تقدیری: اینجا روزهایی بود که معلم و دانش‌آموز، کلاس‌های درسشان را در چادرهای بیابانی جبهه دفاع مقدس برپا کردند؛ معلمانی که این جهاد و مقاومت را به این نوجوانان بامعرفت و باشهامت و پر ایثار آموختند و چه خوب هم معلم و هم دانش‌آموز در کلاس درس جبهه دفاع مقدس، خون خود را هدیه کردند.

شاهد این ماجرا ۳۶ هزار شهید دانش‌آموز است؛دانش‌آموزان شهیدی که آمدند تا این مدرسه انقلاب اسلامی، مدرسه تعلیم و تربیت بوی شهید و شهادت بگیرد؛ گام اول انقلاب با خون این نوجوانان آبیاری شد و این گل و بذر پُر ثمر تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی در گام اول، آبیاری و در مسیر رشد قرار گرفت.

اما آن رزمندگان و دغدغه‌مندانی که در مسیر جبهه، یاران خودشان، برادران خودشان، همکلاسی‌های خود را از دست دادند، میدان را خالی نکردند.

بار دیگر در کنار همدیگر بسیج شدند، آمدند در میدان رزم تعلیم و تربیت و برای گام دوم انقلاب اسلامی تلاش کردند تا بتوانند این مدرسه انسان‌ساز را ایجاد کنند.

چه خوب، بچه‌ها و رزمنده‌ها و بسیجیان در این عرصه گام گذاشتند؛ ما در گام اول انقلاب اسلامی شاهد همت‌ها و ایثارهای تعلیم و تربیت هستیم؛ شاهد عدالت آموزشی و تلاش در راستای پخش شدن مدارس در سراسر کشور هستیم. می‌بینیم که مدرسه‌ها به عشایر آمد، می‌بینیم که مدرسه‌ها در روستاها و نقاط دور افتاده برپا شد اما ما هنوز خیلی با دغدغه‌های امام عزیز فاصله داریم.

رویداد ستاپ، گامی است برای شروع نو

حجت‌الاسلام والمسلمین تقدیری: اکنون در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی هستیم؛ طلیعه‌ای که رزمندگان، پیشگام این عرصه هستند؛ رزمندگانی که تلاش می‌کنند این خیمه پربرکت تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی را با نوآوری‌ها، فهم میدان، دغدغه تربیت اسلامی و در مسیر آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی پیش ببرند. در این رویداد، جبهه تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی، بسیجیان، رزمندگان، معلمان مخلص، طلاب و روحانیون دغدغه‌مند و معلمان عزیزی که تا امروز در این میدان بودند، در کنار همدیگر جمع می‌شوند؛ جمع می‌شوند تا بتوانند یک جبهه‌ای نو به پا کنند؛ در مقابل دشمن؛ در مقابل استکبار جهانی؛ و چه خوب روزی را برای این شروع انتخاب کردیم. در ایام‌الله روز دانش‌آموز؛ دانش‌آموزانی که در مسیر انقلاب اسلامی بودند.

اما باید یاد کنیم از سرداری که خود مدرسه بود؛ به تنهایی نظام تعلیم و تربیت بود و مقام معظم رهبری، ایشان را مدرسه نامید؛ سردار عزیز شهید حاج قاسم سلیمانی که در این ۴۰ سال، معلمی، پدری و مربی‌گری را برای همه ما تمام کرد.

ما آمده‌ایم در کنار معلمان، تلاش کنیم که همه ما در راه مربی بزرگ، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گام برداریم و نسلی را تربیت کنیم پر از قاسم‌ها، پر از زینب‌ها، پر از علی‌اکبرهای زمان. ان‌شاءالله جبهه انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی تلاش می‌کند در این خانه پربرکت تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی گام بردارد.

اما رویداد ستاپ، گامی است برای این شروع؛ شروعی نو در عرصه عدالت آموزشی؛ تلاش می‌کند برای تمام بچه‌هایی که در کوه‌ها و روستاها و عشایر و مناطق محروم و دورافتاده از عدالت آموزشی باز مانده‌اند و در این دوران کرونا نتوانسته‌اند به کلاس‌های درس بیایند، نتوانسته‌اند رشد علمی و آموزشی پیدا کنند. 

این جبهه، انقلاب را از آنِ این مستضعفان می‌داند و همه تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند در کنار معلمین نوآور، به عرصه‌ها و برنامه‌هایی برسد که این درس‌های آموزشی را خانه به خانه، مدرسه به مدرسه و دانش‌آموز به دانش‌آموز به آنها برساند.

دغدغه ستاپ، عدالت آموزشی و گسترش این عدالت آموزشی است. ما خلأهای بسیاری را در عرصه فناوری، نوآوری در حوزه‌های آموزش و پرورش داریم. کرونا باعث شده است که ما در نظام تعلیم و تربیت، نیازمند نوآوری‌هایی باشیم. بهره‌مندی از فناوری‌های به‌روز و استفاده از نوآوری‌های آموزشی نیاز ضروری ماست.

ما تلاش می‌کنیم در این جبهه مردمی، پای نوآوری‌های دغدغه‌مندان عرصه تعلیم و تربیت بنشینیم. ببینیم که عزیزان ما پر دغدغه چگونه توانسته‌اند راهی را پیدا کنند؛ بسیجیانی که پای دفاع مقدس در مقابل جبهه سنگین دشمن، با یک نوآوری، اخلاص و با حداقل امکانات می‌توانستند میدان‌های رزم را فتح کنند، در این دوره آمده‌اند تا زیبایی‌ها، شیرینی‌ها و جذابیت‌های معارف دین، علم و آموزش و جذابیت‌های انقلاب اسلامی را به دل‌های پاک و معصوم بچه‌ها بنشانند.

در تلاش هستیم این عزیزان را در کنار همدیگر جمع کنیم و کمک کنیم تا با پشتیبانی، تسهیل‌گری و مشاوره، آنها را در مسیر تعالی این نظام تعلیم و تربیت انقلاب اسلامی پیش ببریم.

از امروز منتظر خبرهای خوب ستاپ باشید

حجت‌الاسلام والمسلمین تقدیری: آموزش و پرورش با مشکلات و مسائل بسیاری مواجه است؛ چه در بخش آموزش، چه در بحث تربیت، چه در بحث ساختار، چه در بحث مدیریت، چه در بحث کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل، که اینها نیازمند یک اکوسیستم، طرح‌ها و برنامه‌ها، فناوری‌ها و نوآوری‌های بسیاری است. اینها دغدغه‌مندان و نخبگان خلاقی را می‌طلبد تا در کنار همدیگر جمع شوند.

ستاپ تلاش می‌کند اینها را در سراسر کشور پیدا کند، در کنار هم قرار دهد و آنها در مسیر رشد و تعالی قرار دهد؛ ما در این رویداد پربرکت که شروع این رویدادهای تحولی است که تلاش می‌کند بازوی تعلیم و تربیت کشور باشد. در سکوی تحول آموزش و پرورش در ستاپ تلاش می‌کنیم در کنار معلمان، مدیران، دانش‌آموزان نوآور، مربیان دغدغه‌مند بتوانیم این مسیر را پیش ببریم.

امروز آمده‌ایم از تجربیات و نوآوری‌های تمام معلمان دلسوز کلاس‌های درس که چقدر خوب، این سختی‌های کرونا را تحمل کردند و در کنار بچه‌ها قرار گرفتند و ایثار کردند، استفاده کنیم.

ستاپ به خود می‌بالد که میزبان نوآوران و خلاقان در این رویداد بزرگ و ملی باشد. البته یادآور شوم ستاپ در محدوده جمهوری اسلامی ایران نیست؛ ما انقلاب اسلامی را انقلاب جهانی می‌دانیم و ستاپ تلاش می‌کند جبهه مقاومت را در مسیر تعلیم و تربیت هدایت کند و در گام اول، خودش را از کشورهای مقاومت بعد از فعالیت‌هایی که در کشور خواهیم داشت، شروع می‌کند.

ستاپ، یک حرکت نوآورانه برای جوانان انقلاب اسلامی، جوانان بانشاط، کارآزموده، پرحرکت، خلاق، نوآور و پر امید جبهه مقاومت و جبهه انقلاب اسلامی است. از امروز منتظر خبرهای خوب ستاپ باشید.

در دوره کرونا ویروس، در حوزه آموزش و کیفیت آموزش، بخشی از فضای آموزشی ما دچار پارادیم شیفت شد

باستان: نظام حکمرانی تعلیم و تربیت ما، یک نظام حکمرانی متعالی است؛ وقتی اسناد بالادستی را مطالعه می‌کنید، می‌بینید که انصافا مؤید این فضا هست که نظام حکمرانی تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران، یک نظام بی‌بدیلی است.

در دوره کرونا ویروس، در حوزه آموزش و کیفیت آموزش، بخشی از فضای آموزشی ما دچار پارادیم شیفت شد؛ گرچه اعتقاد داریم که اصول و مبانی ثابت است ولی در حوزه کیفیت آموزش و تجهیزاتی که در دوره کرونا ویروس استفاده می‌شود، دچار یک شیفت پارادایم شدیم.

به نظر من، به خوبی نتوانستیم این شیفت پارادایم را مدیریت کنیم؛ بخشی از ارزش‌ها و نگاه‌های غربی از مسیر تجهیزات وارد نظام تعلیم و تربیت ما شده است. اپلیکیشن‌ها و نوآوری‌هایی که ساخته می‌شود، یک نسخه غربی و شرقی دارد و ما بعضا کپی می‌گیریم یا از آنها استفاده می‌کنیم.

این شیفت پارادایم اتفاق افتاد و خلأ جدی اینجاست. در خلال انتقال فناوری و استفاده از فناوری‌های غربی و شرقی، یک سری فرهنگ‌ها، نرم‌افزارها و ارزش‌ها هم بر جریان تعلیم و تربیت ما حاکم شده است و اصلا زیبنده نظام تعلیم و تربیت ما نیست.

فعالان حوزه تعلیم و تربیت و کسانی که می‌خواهند برای پیاده‌سازی لایه‌های حکمرانی برنامه بنویسند، نیاز دارد که اینجا حضور پیدا کنند و با نگاه ارزشی بتوانند این حوزه و این خلأ را پوشش دهند.

در واقع از همه دلسوزان، عزیزان حوزه تعلیم و تربیت که در حوزه کیفیت آموزشی کار می کنند، درخواست دارم به این رویداد بزرگ بپیوندند و دستگاه تعلیم و تربیت را از ایده‌ها و طرح‌های خود بی‌نصیب نگذارند.

دستگاه تعلیم و تربیت نیاز به کمک دارد

باستان: دو اعتقاد دارم. اعتقاد اولم این است که در حوزه تعلیم و تربیت در کشور، ظرفیت‌های زیادی داریم؛ بیش از یک میلیون معلم عزیز و گرانقدر داریم که سرمایه‌های نظام تعلیم و تربیت هستند. بعضا کمتر از این ظرفیت استفاده می‌کنیم. انصافا برخی از این معلمان هم در طراز هستند و هم نگاه متعالی دارند و هم به لحاظ فنی مسلط هستند.

بعضی از مراکز ارزشی در پیرامون دستگاه تعلیم و تربیت هستند که باید به کمک بیایند تا بخشی از خلأها و نیازها را برای تعلیم و تربیت، آینده‌سازان و پیشگامان گام دوم انقلاب مرتفع کنند و بسترهایی فراهم کنند که بچه‌ها کیفیت آموزشی مناسبی را داشته باشند.

اعتقاد دومم، این است که دستگاه تعلیم و تربیت نیاز به کمک دارد. یک بحث استفاده از ظرفیت‌های درون دستگاه تعلیم و تربیت در حوزه فناوری و تجهیزات آموزشی و کیفیت آموزشی است. دستگاه تعلیم و تربیت نیاز به کمک دارد. متأسفانه دستگاه‌ها و نهادهای کشوری و مسؤول، کمک آموزش و پرورش نمی‌کنند که مطالبه داریم همه دستگاه‌ها و نهادها و وزارتخانه‌های مختلف به کمک آموزش و پرورش بیایند.

آموزش و پرورش به نظر بنده، تنهاست. هرچقدر بتواند از این ظرفیت‌های مردمی، استارتاپ‌ها و نوآوری‌ها استفاده کند، نمی‌تواند خلأ بقیه وزارتخانه‌ها را پرکند. درخواستم این است که همه دستگاه‌ها و نهادها اعم از شبکه‌های مردمی، دستگاه‌ها و نهادها به کمک آموزش و پرورش بیایند چراکه قرار است نسل آینده و پیشگامان گام دوم را تربیت کند و نیاز به کمک دارد.

ما یک مقداری از چالش ها را بیان کنیم؛ چالش هایی در حوزه آموزش و پرورش در این شیفت پارادیمی که عرض کردم، وجود دارد و این رویداد می‌تواند به حل برخی از آنها کمک کند تا شاید ایده‌ای بیاید و شاید بتواند در این حوزه کمک کند.

این چالش ها شامل ارتقای کیفیت آموزش حضوری و مجازی، اجرای عدالت آموزشی، راه‌اندازی و استفاده از ظرفیت‌های مراکز نوآور تربیتی جهت امور تربیتی، ساماندهی مراکز آموزشی پیرامون آموزش و پرورش، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساماندهی اقتصاد آموزش و پرورش، راه‌های تقویت دانشگاه فرهنگیان، برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای جبران عقب ماندگی و افت تحصیلی، تجهیزات هنرستان‌ها و رشته‌های فنی و حرفه‌ای و راهکارهای ارتقای مهارت افزایی دانش‌آموزان است.

ما در گام اول انقلاب اسلامی، الگوهای بسیار خوبی برای رسیدن به غایتی که انسان برای تکامل خودش در نظر می‌گیرد، داریم

فاطمی‌نژاد: دین اسلام، دین کاملی است و برای همه حوزه‌های بشری دستورالعمل دارد. برای همه زندگی روزمره نوع بشر و افراد به نوعی در کتاب کاملش، قرآن، تمام امور و موضوعاتی که مرتبط با انسان برای رسیدن به الگوی انسان کامل است را بیان کرده است یعنی مفاهیم، موضوعات، تمام برنامه‌ای که بشر برای رسیدن به تکامل نیاز دارد.

قطعا در حوزه تعلیم و تربیت، پیامبران الهی که به یک نوعی الگوی تمام عیار و تمام معنای یک مربی کامل هستند، راه و رسم مربی‌گری و تربیت انسان به سمت الگوی کامل شدن را تبیین کردند و به صورت مفصل با تمام جزئیات به آن پرداختند.

ما در گام اول انقلاب اسلامی، الگوهای بسیار خوبی برای رسیدن به غایتی که انسان برای تکامل خودش در نظر می‌گیرد، داریم؛ الگوی پیروزی انقلاب اسلامی، الگوی دفاع مقدس، الگوی شهدای مدافع حرم، الگوی جنگ نرم که همگی از  الگوهای افسران خط مقدم جنگ نرم هستند. به مراتب در ۴۰ سال ابتدایی یعنی گام اول انقلاب، می‌توانیم داستان‌های خیلی درس‌آموز از این حرکت بزرگ تربیتی در انقلاب اسلامی که درس‌های فراوانی را برای معلمان، دانش‌آموزان و تمام کسانی که به عنوان اهالی دغدغه‌مند حوزه تعلیم و تربیت هستند،وجود دارد که لازم است فرا بگیریم، بشنویم، درس بگیریم و انتقال دهیم.

در گام دوم انقلاب اسلامی، با نگاه به آینده بشر، با نگاه به باید و نبایدها و اقتضائات نسل چهارم و جدید قطعا باید خوانش و قرائت جدید از این رویکرد داشته باشیم.

اگر حرفمان این است و به بیان خیلی شیوا باید بگوییم اسلام دین کامل در تمام حوزه‌هاست حتما برای گام دوم انقلاب اسلامی، نه تنها محصور به مرزهای خودمان نشویم بلکه باید برای جهان اسلام و کل دنیا، بتوانیم الگوی تعلیم و تربیت دین اسلام را ارائه دهیم که می‌تواند انسان را به تکامل خود و الگوی کامل انسانیت برساند.

یکی از موضوعاتی که ما در حوزه رویداد سکوی تحول آموزش و پرورش (ستاپ) برنامه‌ریزی کردیم این است که بتوانیم نظام مسائل حوزه تعلیم و تربیت را چه در فضای تعلیم و تربیت رسمی و چه در فضای عمومی، ارائه دهیم؛ یک تا کسانی که به صورت جزء و کلان، خود را وامدار این سیستم رسمی می‌دانند و بتوانند به عنوان کمک کننده برای راه ‌حل‌های عملیاتی ، نوآورانه و فناورانه ای را برای حل این مسائل و روی زمین نظام آموزش و پرورش ارائه دهند.

هنوز نتوانستیم سند تحول را به صورت مشخص و عملیاتی پیاده‌سازی کنیم

فاطمی‌نژاد: شاید یک معلمی در یک مدرسه دورافتاده، به یک مسأله حوزه تعلیم و تربیت را به صورت روش‌مند و کاملا معین و مشخص پاسخ داده است. حرف ما این است که اگر نسل چهارم  و اقتضائات جدید، اگر پیشرفت بشر در تمام حوزه‌ها و به خصوص در حوزه تعلیم و تربیت، حالا هر نحله و تفکری با روش خودش؛ اما ما که داعیه‌داری پرچمداری انقلاب اسلامی در کل عالم هستیم، برای حوزه تعلیم و تربیت اسلامی حتما باید ایده‌ها، راه‌حل‌ها، محصولات و برنامه‌های مشخص و معین را ارائه دهیم.

شاید به نوعی می‌توان گفت که این رویداد، پاسخ عملیاتی و مشخص، پاسخ ایده‌محور و محصول‌محور همه دغدغه‌مندان تعلیم و تربیت به اجرایی کردن و عملیاتی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌دهد.

یکی از نکاتی که همواره دغدغه همه برگزار کنندگان این رویداد بوده است، این است مقام معظم رهبری بارها آموزش و پرورش را خطاب قرار داده است به اینکه باید سندی به عنوان سند بالادستی نظام جمهوری اسلامی در حوزه تعلیم و تربیت تدوین شود شد. الحمدالله دست اندرکاران این حرکت را ابتدای دهه ۹۰ انجام دادند و از این سند رونمایی شد. ۱۰ سالی از عمر این سند می‌گذرد و گرچه به فرمایش مقام معظم رهبری، نیاز به بازخوانی دارد هنوز نتوانستیم این سند را به صورت مشخص و عملیاتی پیاده‌سازی کنیم.

بارها و بارها شاید تذکر مقام معظم رهبری در فضای عمومی کشور، مطرح شد که اینجا ایران و انقلاب اسلامی است. سند ۲۰۳۰ مجوز ورود را ندارد و در کشور ممنوع است. بعد از عبارات این چنینی رو به دستگاه‌ها و نهادها کردند که به کمک آموزش و پرورش بیایید برای پیاده‌سازی سند تحول.

مشخصا به یک نوعی، جامعه را به سمت نهضت عمومی برای پیاده‌سازی این سند هدایت کردند. سراسر این سند پر از نظام مسائلی است که هر کدام را می‌توانیم به عنوان مسأله اساسی تعلیم و تربیت برشمریم. قطعا و بلاشک اگر بتوانیم این رویداد را به فراخوانی برای اعم از انواع مقالات، نظریات مختلف، ایده‌ها و راه‌حل‌های روش‌مند، نوآورانه، خلاق محور تبدیل کنیم و به نوعی دست‌اندرکاران را برای پیاده‌سازی این سند کمک کنیم، موفق شدیم.

یکی از نکاتی که وجود دارد این است که حتما تمام نهادها و دستگاه‌هایی که به نوعی می توانند کمک کنند. به ویژه نهادهای دانشگاهی و متولی تولید اندیشه در تعلیم و تربیت؛ حتما دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و تمام نهادها و دستگاه‌ها کاملا اعلام می کنیم مشتاق می کنیم که این بزرگواران کمک کنند تا یک نهضت و اجماع عمومی برای حل مشکلات و مسائل نظام تعلیم و تربیت اسلامی در کشور اتفاق بیفتد تا خروجی این برنامه و رویداد را به عنوان راه‌حل‌های کاملا عملیاتی تقدیم نظام تعلیم و تربیت کشور کنیم تا بتوانیم گامی را در طلیعه گام دوم انقلاب اسلامی، مؤثر برای حل معضلات مسائل اصلی حوزه آموزش و پرورش کشور برداریم.

این رویداد بابی برای بسیج ظرفیت‌ به نفع حل مسائل اولویت‌دار حوزه تعلیم و تربیت است

حقی: کارآمدی انقلاب اسلامی از نظر ما در گروی حل مسائل خودش است. در انقلاب اسلامی مجموعه‌ای از مسائل داریم که اگر به دنبال تبیین کارآمدی انقلاب اسلامی هستیم باید این را اثبات کنیم که انقلاب اسلامی حتما مسائل خودش را می‌تواند حل کند.

یکی از کلان مسائل جدی موجود در هر جامعه به خصوص کشور ما، مسأله تعلیم و تربیت است. از نظر ما مسأله تعلیم و تربیت یک مسأله چند وجهی است و قطعا حضور چند مجموعه نمی‌تواند نسبت به حل مسأله راهی از پیش ببرد و نیاز به حرکت همه جانبه دارد.

به نظرم این رویداد بابی برای بسیج ظرفیت‌ به نفع حل مسائل اولویت‌دار حوزه تعلیم و تربیت است. برای حل یک مسأله سه ضلع متصوریم که یک ضلع، ضلع شبکه پاسخی است. کشور مجموعه‌ای از تیم‌ها و مجموعه‌ها دارد که قابلیت حل مسأله دارند و چه بسا در حوزه‌های مختلف، مسائلی را حل کردند که ما از آنها بی اطلاع هستیم.

حالا اگر بخواهیم در حوزه تعلیم و تربیت دسته‌بندی کنیم؛ از تولید محتوا، ترویج و ... احتمالا تیم‌های فراوانی در داخل کشور باشند که اینها در واقع در هر حوزه این مسائل را شناختند و حل کردند. محتمل است که ما اینها را نشناسیم. در حوزه‌های مختلف هم موجود هستند. اینکه چقدر فناور و چقدر غیرفناور هستند، به نظر می‌رسد دستمان از این جهت پر است و وظیفه بسیج هم بسیج همین ظرفیت‌هاست.

ضلع دوم، پشتیبانی است. یعنی یک حجمی از پشتیبانی که باید پشت این شبکه پاسخی قرار گیرد تا اینها به ثمر برسد. به نظرم از این منظر هم دستمان در کشور خالی نیست. بسیج یک ظرفیتی دارد و از آنجایی که شأنش هم بسیج کردن است، از ظرفیت خود استفاده می‌کند تا سایر ظرفیت‌ها را بسیج کند.

آن چیزی که به نظرم اصل داستان است و در هر مسیر حل مسأله‌ای دال مرکزی است، پیدا کردن خود مسأله است. الحمدالله در دبیرخانه رویداد، طی کارهای کارشناسی به ۱۴ پروپوزال RFT در حوزه تعلیم و تربیت دست پیدا کردند که به نظر می‌رسد خلأهای اصلی هستند.

این رویداد علاوه بر اینکه به دنبال پاسخ‌یابی پروپوزال‌هاست، به دنبال این است که مجموعه‌های دغدغه‌مند بیایند نیازهای فناورانه، مبتکرانه، خلاقانه‌ای که در زنجیره‌های مختلف تعلیم و تربیت در کشور وجود دارد را به اشتراک بگذارند. نیازمند این به هم رسانی ها در کشور هستیم و شروع آن هم از نیازهای اولویت‌داری است که به جمع‌بندی در حوزه تعلیم و تربیت رسیدیم.

در مجموعه پیشگامان بسیج هم مأموریت ما مشخصا پشتیبانی از طرح‌های فناور، خلاق و مبتکری است که قابلیت به ثمر نشستن را دارد. مدل حرکت ما، نوآوری باز است. یعنی یک مسأله را به اشتراک می‌گذارند، نظام انگیزشی پشت آن می‌گذارند و سعی می‌کنند به بهترین پاسخ‌ها، نظام انگیزشی را در اختیار قرار دهند.

به دنبال این هستیم همه ظرفیت‌های نخبگانی روی حل این مسائل متمرکز شوند

حقی: به دنبال این هستیم همه ظرفیت‌های نخبگانی روی حل این مسائل متمرکز شوند و با ظرفیت پشتیبانی که داریم و هر ظرفیت پشتیبانی که می‌توانیم بسیج کنیم، در خدمت آن دسته از پاسخ‌هایی که برای همین پروپوزال‌ها و نیازهایی که به اشتراک گذاشتیم، به ما مراجعه کردند.

در این مسیر، شبکه داوری را برای پاسخ‌هایی که به ما مراجعه می‌کنند، پیش‌بینی کردیم و طرح‌های مختلف که به ما ارجاع می‌شود با نظام ارزشیابی که در دبیرخانه مشخص کردیم، ارزشگذاری می‌شود. برخی از طرح‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری، برخی نیازمند دیده‌ شدن هستند، برخی نیازمند مجوز و برخی نیازمند محرک هستند و متناسب با نیازها اقدام می‌کنیم.

دبیرخانه رویداد هم قرار است یک سبد پشتیبانی را عرضه کند که مجموعه‌ای از پشتیبانی‌هایی است که به پاسخ‌های برتر تعلق می‌گیرد. پشتیبانی سرمایه‌گذاری و تسهیلاتی ارائه می‌شود.

در این نشست ضمن امضای تفاهم نامه ۴ جانبه، از پوستر این رویداد رونمایی شد.

انتهای پیام/

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد