Print
Zoom In
Zoom Out

نقش ارزشی دولت سیزدهم در سند تحول بنیادین

سبک زندگی شهدا درساحت های شش گانه تربیتی چگونه محقق می شود

شناسه مطلب: 12598
زمان انتشار: شنبه 19 تیر 1400 ساعت 11:09

جامعه انقلابی ایران بی صبرانه به بازخوانی وصایای شهیدان عزیز عرش الهی نیاز مبرم دارد،زیرا این ناجیان بشریت، مهارت را با معنویت وعشق را با خرد چنان توأمان نموده اند

حجت الاسلام حسین درودی در یادداشتی با یادآوری فرازهایی از سبک زندگی و نیز وصیت نامه شهید انصاری اولین استاندار شهید انقلاب اسلامی خواستار تطبیق وصیت نامه شهدا و نیز سیره انان در ساحت های ششگانه تربیتی شد

یکی از دلائل کاربردی وعملیاتی بودن سند تحول می تواند حضور ساحت های 6 گانه تربیتی آن، در زندگی شهیدان انقلاب اسلامی  باشد، زیرا در سلوک و درسنامه های به جا مانده از وصایای حکیمانه شهدا ، ساحت ها و صحنه های حماسه ورزی و فعالیت های جهادی بصورت اعتقادی، عبادی، اخلاقی و علمی و فنآوری، سیاسی و اجتماعی، و هم چنین ساحت های اقتصادی و حرفه ایی، زیستی و بدنی، هنری و زیبا شناختی ملموس و محسوس است. 

*سبک زندگی اولین استاندار شهید

برای نمونه می تواتیم به سبک زندگی اولین استاندار شهید خطه شهید پرورگیلان مراجعه کنیم، شهیدان راه حق و حقیقت با تربیتی از جنس آموزه های قرآنی و دستورات اسلام ناب محمدی، میراث گرانبهایی جهت نجات از سیم خاردارهای نفس اماره برای نسلهای بعد از خود از به یادگار گذاشته اند.

جامعه انقلابی ایران بی صبرانه به بازخوانی وصایای شهیدان عزیز عرش الهی نیاز مبرم دارد،زیرا این ناجیان بشریت، مهارت را با معنویت وعشق را با خرد چنان توأمان نموده اند که جادوانه تاریخ شده اند، به همین منظوربه ساحت زندگی  دکترانصاری استاندار شهیدی که توسط منافقین کور دل ترور گردید می پردازیم.

 این انتخاب به آن سبب است که باطن نوشته ها و داشته های خویش را سندیتی از جنس نور والهام الهی آرایش و آرامش داده، هم چنین قلب عطشناک شیفتگان ولایت و هدایت را از این طریق سیراب می کند، زیرا شهدا طبق وعده الهی در قرآن کریم، زنده و جاوید هستند، همچنانکه مهر تأیید بر این مدعی از نوع بشارت های آنان بر وقوع شهادتشان درک می گردد.

"اوایل تیرماه سال 1360 به مناسبت شهادت 72 تن از یاران اصیل امام و انقلاب از گیلان به تهران آمده بودم. عصر روز چهاردهم تیرماه علی آقا تلفن كرد و گفت: «فردا شهید می‌شوم. به دلم افتاده و می‌دانم به لقاء الله خواهم رسید.» بغض گلویم را گرفت و با ناراحتی پرسیدم: «چرا این طور تصور می‌كنید، شما كه تاكنون تلفن‌ها و تعقیب های زیادی داشته‌اید،اگر ممكن است به جای چهارشنبه امروز به دنبال من بیایید.»نگذاشت جمله‌ام تمام شود و با لحن خاصی گفت:«هرگز میدان را با تهدید خالی نمی‌كنم.»"

الف- ساحت اعتقادی، عبادی شهید انصاری

دکتر انصاری رسیدگی به مستمندان و فقرا را از عمق جان باور داشت و وتوفیق در عبادت را از برکات دعای آنها می دانست، از همین رو رفتار ایشان با محرومین و ناتوانان جامعه بسیار متواضعانه بود، این چیزی نبود جز از برآیند اعتقادی و اخلاقی آن شهید که در حال حاضر جامعه عدل محور به آن نیاز مبرم دارد، به همین سبب در وصیت خوانی شهدا نیاز است که به یک فرهنگ نوین اجتماعی ارتقا پیدا کند، این ادبیات شهدا که در زیر می آید انصافا قلب پاک و مطهر دانش آموز و دانشجو را در برابر هجمه دشمنان درون و برون بیمه می کند.

" علی خیلی آرام در كنارم نشست و گفت: «چند روز بیشتر به عید نمانده، حدود 300 تومان دارم، می‌خواستم برای شما هدیه‌ای بخرم ولی فكر كردم با این پول می‌توانم لباسهای نو برای عید خانواده‌ای فقیر بگیرم. نمی‌دانم وظیفه‌ام چیست. فكر كردم اگر با شما در میان بگذارم و شما مرا تشویق كنید كه برای آنها وسایل بخرم باعث می‌شود اگر این كار ثوابی هم داشته باشد شما هم در این مسئله سهیم باشید و این بهترین عیدی برای همسرم است." این عشق ورزی بدون منت در گفتمان شهید برای رجال کشوری و لشگری پیام ها دارد، باید بر این باور باشند اشخاصی که قصد خدمت جهادی و الهی دارند ومی خواهند شهید گونه به مردم محروم وفادارو با غیرت کمک کنند، باید از درون خانواده خود فداکاری مدیریتی را آغاز کرده باشند که همین خصیصه در اخلاق خانوادگی شهید  انصاری با همسرش، هم آموزش اعتقادات حقه و هم چنین رسیدن به قله های عبادت کاملا مشهود و مذکور است. 

اخلاق شهید و جهاد با نفس :

در میان رجال اجرایی کشور، کسانی از جاده صراط حق و حقیقت و صداقت به بیرون نمی روند که شیطان و شیطان صفتان آنها طمع نورزند، این  مهم زمانی میسور و ممکن میگردد که در مبارزه با ظالمین از نفس خویش حرمت زادیی و طهارت افزایی داشته باشند و الا چگونه ممکن است ذات نایافته از هستی بخش، نجات بخش و چاره ساز مستضعفین و پابرهنگان مستکبر شکن گردد.

"نمی‌دانم درکدامین زمان ایمان به ظهور خواهد رسید و نمی‌دانم که سرنوشتت به کجا خواهد انجامید ولی پدروار به تو می‌گویم آن چنان باش که زنان اسوه روزگار بودند، مانند فاطمه (س) و زینب (س) فریادرس مظلومین و خصم ظالمین باش و به خانه مظلومین در مقابل آفتاب سوزان شرایط زمان سایبان باش و بر سر ظالمین فریاد بزن، در مقابل مظلوم متین و موقر باش ولی در مقابل ظالم سکوتت را بشکن و بر سرشان فریاد زن و فریادت را به شیون مبدل کن و شیون را به پیکار و پیکار را به جهاد، لازم است که در مرحله اول جهاد با نفس را مراعات کنی که خود بودن و خودپسندی ریشه اعمال نیک را نیز فنا کند.”

ب- ساحت  سیاسی و اجتماعی شهید:

نکته بسیار مهم در این برش از توصیه شهید همان هشدار عزت آفرین است که اگر مسئولین کشور دچار آن گردد، یعنی از عجین کردن حق و باطل معجونی بسازند برای تصاحب قدرت و ثروت، دشمنان را بر نسل جوان و ارزش های انقلابی پر طمع می گردانند که در تاریخ اسلام و جهان به خوبی و شفاف هویدا است که اکثر سلطه استکبار بر مسلمانان از همین ره و مسیل و مسیر بوده است.

"ای (دختر)کوچک ضعیف ولی امید بخش، بدان که چشم روزگار از تمام حرکتت و افعالت عکسبرداری می‌کند و همه اعمالت روی همگان تصویر زیبا و زشت می گذارد آن چنان زیست کن که همه از دستت آسوده خاطر باشند و آنچنان برای دیگران شتاب که همه از نبودنت ناراحت باشند. دخترم همیشه معاشرت و دوستیت با کسانی باشد که راه خدایی را می‌پیمایند و آن چنان با آنها معاشرت کن که چون حلقه‌های بهم پیوسته زنجیر پای گیر گنهکاران و یار مظلومان و خصم ظالمان باشید. از آن کس که همیشه در پی تمجید و تعریف توست دوری کن چون اگر طوری زندگی کنی که همه از تو راضی باشند حق و باطل را در هم آمیختی. طوری زیست کن که دوستان خدا یارت باشند و دشمنان او به تو نفرت ورزند. چون اگر عملت دشمنان خدا را راضی کند باید در ایمانت شک نمود."

ج- ساحت اقتصادی و حرفه ایی شهید:

سبک شهدا گرامی در اکرام مستضعفان بر این 3 ضلع استوار بوده است که تولید حداکثری و مصرف حداقلی و سخاوت بی منت، چراکه این مثلث شرافت آفرین  شهیدان راه برون رفت از اقتصاد ظالمان جهان سرمایه داری را در بر داشته و هم چنین ورود به عرصه اقتصاد مقاومتی را چاره است، و نکته بسیار گفتنی و شنیدنی است که در این سبک پدیده آمده آن است که اگر زندگی شهیدان شرافتمندانه از خود به جای گذاشته اند، به آن سبب بوده که مانع از حراج شدن شرافت فقرا و محرومین گردیده اند. 

"و تو ای دخترم, كوله بارم را بر دوش گیر و فرزند شهادت باش. همرزمان تو در هفدهم شهریور ماه غوغا به پا كردند و با سمیه‌ها همراه شدند. تو نیز همچون سمیه از حق پیروی كن و بدان كه هیچ مكتبی غیر از اسلام یارای پیاده كردن عدالت اجتماعی را ندارد. بر سر مستكبرین فریاد زن, نسبت به مستضعفین خاضع باش ... اما تو ای همراهم (همسرم) با مشكلات زمانه مدارا كن و مانند سنگ صخره باش, بدان اگر شهید شدم, زهی سعادت. در هر صورت تو راهی را كه راه انقلاب حسین (ع) هست, ادامه بده و آنقدر تلاش كن تا به شهادت برسی. از مال دنیا چیزی ندارم كه برایت بگذارم ولی با شرافت زیستن را به یادگار گذاشتم كه تو نیز آن را ادامه دهی"

د- ساحت هنری و زیبا شناختی شهید:

شهید انصاری هنر و زیبایی شناختی را در پشتیبان گیری از پرتو تشعشعات انسان مهذب و مجاهد تعریف و تفسیر کرده است، در حالیکه امروز تعریف زیبایی در جهان دنیا پرستان از ظاهر سازی و سرقت افکار و آثار دیگران، وهم چنین فریب کاری آشکار و پنهان و فطرت سوزی آدمی تشکیل و  تهمید می گردد، از همین رو کانون کریمانه و صمیمانه خانواده به ویرانه ¬ی دهشتناکی در جهان غرب بدل گردیده است.

"اگر ُمردم در زیر عكس امام (ره) عكسم را جای دهید كه شاید ترشحات روحانی عظیم این مرد بزرگ بر تصویرم, غبار شرف گیرد."

ه- ساحت علمی و فنآوری شهید:

شهید انصاری در حیطه دانش ابتدا به ظرف و جایگاه آن توجه داشته است، به همین منظور همسر خود را به شناخت قرآن و آگاهی های لازم را برای عالم حقیقی شدن به ایشان توصیه می کند، چراکه خود در دوران تحصیلات تکمیلی در کشور امریکا به خوبی دریافته است که علم بی عاطفه و دانش بدون بینش قادر نیست انسان بسازد و مرز او را به حیوانات کاهش داده و ایشان را به مقام فرشتگان قرب بخشی بنماید.

"چیزی ندارم که برای تو باقی بگذارم ولی بدان که عمری را با شرافت زیستم و در مقابل ناحق هرگز سر تعظیم فرود نیاوردم. تو چو کوه استوار باش اگر کشته شدم زهی خوشبختی، بر مرده‌ام گریه مکن شیرزن باش و مقتدر. کوله‌بارم را برگیر و بقیه را هم را ادامه ده و هیچ‌وقت راه امام را تنها مگذار.اگر همه عدول کردند تنهای تنها به راهت ادامه بده تا در این راه تو نیز به شهادت برسی. از مرگ نهراس چون ترسوها جسارت مبارزه را ندارند. در مبارزه با ضد انقلابیون (مزاحمین اسلام) در هر نوعش مبارزه کن دختر شجاع باش و امیدوارم انقلاب را یاری کنی که خدا یاری‌کنندگان را دوست دارد. ای کاش می‌توانستم آن چیز را که در قلبم هست با تو بگویم ولی زبانم یارای گفتن و یارای نوشتن را ندارد. برای رسیدن به آگاهی و شناخت قرآن بخوان، تا در فهم بدانجا برسی که شک از دل تو زد دوده شود و برای رسیدن به شهادت روزشماری کنی. در هر سنگر مبارزه مادرت را نیز همراه ببر.

 

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم

در سال گذشته؛

۱۵ هزار دانش آموز همدانی با مضرات مواد مخدر آشنا شدند

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (۷۴) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

با حکم دبیر ستاد:

دکتر ریحانی، سرپرست «مطالعات و راهبری» ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش شد