Print
Zoom In
Zoom Out

به مناسبت روز قلم

دل، به نوشتن آرام مى گیرد

شناسه مطلب: 12593
زمان انتشار: شنبه 19 تیر 1400 ساعت 10:59

حقیقت علم نورى است كه در پرتو آن، انسان جهان را آنگونه كه هست مى بیند و جایگاه خود را در هستى مى یابد.

ستاد همکاریها/ به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز چهاردهم تیرماه، به عنوان «روز قلم» در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است. هیچ مكتبى مانند اسلام براى علم و معرفت و آگاهى ارزش قایل نیست و هیچ دینى مانند اسلام مردم را از خطر جهل تحذیر نكرده است

 بررسى دقیق موارد كاربرد واژه علم و معرفت در متون اسلامى نشان مى دهد كه علم در اسلام به طور كلى در دو مفهوم به كار رفته است: یكى را حقیقت و اصل علم مى نامیم و دیگرى را ظاهر و فرع آن. از نظر اسلام علم حقیقت و جوهرى دارد و ظاهر و پوسته اى. انواع علوم رسمى اعم از اسلامى و غیر اسلامى پوسته علم محسوب مى شوند و حقیقت علم و معرفت چیز دیگرى است.

 حقیقت علم نورى است كه در پرتو آن، انسان جهان را آنگونه كه هست مى بیند و جایگاه خود را در هستى مى یابد. نور علم مراتبى دارد كه بالاترین آن نه تنها انسان را با راه تكامل خود آشنا مى كند بلكه او را در این مسیر حركت مى دهد و به مقصد اعلاى انسانیت مى رساند.

 مبدأ علوم رسمى، حسّ وعقل و راه تحصیل آن تعلیم وتعلم است ولی مبدأ نور علم، قلب است. اما این علم آموختنى نیست و راه تحصیل آن در گام نخست زایل كردن موانع و در گام دوم فراهم ساختن زمینه هاى پیدایش آن است. نور علم ریشه در فطرت انسان دارد و تحصیل آن به معناى فراهم ساختن شرایط شكوفایى فطرت است كه در این حالت، علم خود آشكار مى گردد.

چند روایت از اهل بیت علیهم السلام در خصوص قلم 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: قَیدُوا العِلمَ بالكِتابِ.

علم را، با نوشتن در بند كشید./كنز العمّال: ۲۹۳۳۲.

*حائل میان مومن و جهنم 

پيامبرصلي الله عليه وآله :المؤمنُ إذا ماتَ و تَرَكَ وَرَقةً واحِدَةً علَیها عِلمٌ تَكونُ تِلكَ الوَرَقةُ یومَ القِیامَةِ سِترا فیما بَینَهُ و بَینَ النّارِ، و أعطاهُ اللّهُ تباركَ و تعالى بكُلِّ حَرفٍ مَكتوبٍ علَیها مَدینَةً أوسَعَ مِن الدُّنیا سَبعَ مَرّاتٍ.

هر گاه مؤمن بمیرد و یك برگه كه روى آن علمى نوشته شده باشد از خود بر جاى گذارد، روز قیامت آن برگه پرده میان او و آتش مى شود و خداوند تبارك و تعالى به ازاى هر حرفى كه روى آن نوشته شده، شهرى هفت برابر پهناورتر از دنیا به او مى دهد./ الأمالی للصدوق: ۹۱/ ۶۴

*پاداشی ماندگار 

پيامبرصلي الله عليه وآله :مَن كَتَبَ عَنِّی عِلما أو حَدیثا لم یزَلْ یكتَبْ لَهُ الأجرُ ما بَقِی ذلكَ العِلمُ والحدیث.

هر كس دانشى یا حدیثى از من بنویسد تا آن دانش و حدیث باقى است، برایش اجر نوشته شود./ كنز العمّال: ۲۸۹۵۱

به نوشتن آرام مى گیرد

امام صادق علیه السلام:اكتُبُوا؛ فإنَّكُم لا تَحفَظُونَ إلّا بالكِتابِ. بنویسید؛ زیرا جز با نوشتن، حفظ نمى كنید./بحار الأنوار: ۲/ ۱۵۳/ ۴۶.

القَلبُ یتَّكِلُ علَى الكِتابَةِ.دل، به نوشتن آرام مى گیرد./ الكافی: ۱/ ۵۲/ ۸



با همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تکاپوی طلاب برای پاسخ به شبهات دینی

راهکارهای همکاری استعدادهای درخشان با حوزه علمیه اصفهان بررسی شد

تصاویر/ شورای همکاری حوزه و آموزش و پرورش استان همدان

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان

همکاری حوزه و آموزش و پرورش ارتقای فرهنگی، تربیتی را به دنبال دارد.

نشست فصلی مبلغان طرح امین خراسان شمالی

تصاویر/ آیین معرفی دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش

ستاد همکاریها‌ حلقه اتصال دو نهاد بنیادین کشور است

دبیرجدید ستاد همکاری حوزه‌علمیه وآموزش و پرورش منصوب شد

در زنجان تاکید شد

لزوم حضور روحانیان متخصص برای آموزش دینی کودکان و نوجوانان

تعبیرزیبای آیت الله جوادی آملی از آموزش و پرورش

امام جمعه اهواز

مکتب حاج قاسم  حاصل پیوند تربیتی  منزل، مدرسه و مسجد است  

مناسبت هزارمین سال تأسیس حوزهٔ علمیهٔ نجف اشرف تدوین شد

فیلم «داستانی ـ تربیتی» شیخ طوسی و تأسیس حوزهٔ علمیهٔ نجف اشرف

سه‌شنبه‌های حضور؛

 پیوند مدرسه، مسجد و نسل جدید در شهرستان دنا + و تصاویر

با همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تکاپوی طلاب برای پاسخ به شبهات دینی

امام جمعه رباط کریم:

لزوم همکاری همه دستگاه ها برای کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان

راهکارهای همکاری استعدادهای درخشان با حوزه علمیه اصفهان بررسی شد

با شرکت سه میلیون دانش‌آموز

گزارشی ازافتتاحیه «درس‌هایی از قرآن» در ۴۰هزار مدرسه کشور