Print
Zoom In
Zoom Out

ابتکارجالب کمیته همکاری های تهران

دسترسی رایگان به کتاب آشنایی با رشته علوم و معارف اسلامی

شناسه مطلب: 12221
زمان انتشار: سه شنبه 09 دی 1399 ساعت 08:50

درهدایت تحصیلی تلاش می شود که هر دانش آموز بر اساس توانایی، استعداد، ویژگی های شخصیتی، تفاوتهای فردی، ارزش ها و برخی ملاک های دیگر انتخاب رشته کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، امروزه در نظام آموزشی کشور بیش از یکصد هزار دانش آموز در اولویت های اول تا ششم متقاضی انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی هستند در حالی که ظرفیت موجود حدود شش هزار نفر است و بقیه علاقمندان علی رغم ،استعداد و نبوغ در این رشته به سایر رشته ها هدایت می شوند و یکی از دلایل عدم تحقق توازن رشته ای توسعه یا دسترسی نامتوازن رشته های تحصیلی است.  

بر این اساس کمیته همکاری های حوزه و آموزش و پرورش شهر تهران در راستای ماموریت خود در توسعه مدارس علوم و معارف اسلامی با همکاری اداره مشاوره و هدایت تحصیلی معاونت پرورشی و فرهنگی شهر تهران، رشته علوم و معارف اسلامی و شرایط ورود و چگونگی ادامه تحصیل فارغ التحصیلان این رشته را در دانشگاه و حوزه های علمیه در سطحی گسترده برای مشاوران محترم مدارس متوسطه در قالب یک کتاب به قلم دڪتر احمد قماشچے تبیین نمود تا در هدایت تحصیلی دانش آموزان مستعد و علاقمند به این رشته، اطلاعات بیشتری داشته باشند.

هدایت تحصیلی یکی از موضوعات مهم در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور و یکی از اتفاقات مهم در زندگی هر دانش آموزاست که اغلب پایه گذار رشته شغلی فرد در آینده نیز خواهد بود. نظام تعلیم و تربیت وظیفه دارد تا  طرح ریزی زندگی تحصیلی و شغلی دانش آموزان را  فراهم کند و دانش آموز باید به ویژگی ها و توانمندی هایی دست پیدا کند تا بتواند از عهده تامین نیاز های خود  و جامعه اش بر آید و از این جهت است که برنامه هدایت تحصیلی برای نظام تعلیم و تربیت جایگاهی بسیار ویژه و مهم دارد. 

 درهدایت تحصیلی تلاش می شود که هر دانش آموز بر اساس توانایی، استعداد، ویژگی های شخصیتی، تفاوتهای فردی، ارزش ها و برخی ملاک های دیگر انتخاب رشته کند. باید دانش آموزان در پایان دوره تحصیلی متوسطه اول به سطحی از شناخت و تمایز یافتگی برسند تا بتوانند دست به یک انتخاب آگاهانه و آزادانه بزنند.

 دانش آموز باید بتواند در پایان دوره تحصیلی متوسطه اول با کمک و مشورت  مشاور، معلمان مدرسه، والدین و با توجه به شناختی که از توانایی ها و استعداد خود پیدا می کند یک رشته منطبق با توانایی ها و ویژگی های خود را انتخاب کند. 

مشاوران  مدارس به دلیل گذراندن آموزش های تخصص و اشراف بیشتری که نسبت به موضوع هدایت تحصیلی دارند و با توجه به اینکه در طول مدت تحصیل در کنار دانش آموزان هستند با استعداد و توانایی، ویژگی های شخصیتی، ارزش های فردی و میل و رغبت دانش آموزان  آشنایی بیشتر دارند، می توانند آنها را بهتر راهنمایی کنند. 

* از سه بخش کتاب آشنایی با رشته علوم و معارف اسلامی 

بخش اول به معرفی رشته، تاریخچه مدارس معارف، عناوین دروس، اهداف و امتیازات آن، شرایط پذیرش، آمار و انواع مدارس علوم و معارف اسلامی، اسامی و نشانی مدارس معارف مناطق آموزشی سطح تهران پرداخته است. 

بخش دوم با ذکر عناوین برخی از دانشگاه های مرتبط با رشته علوم و معارف اسلامی، رشته های زیرگروه های انسانی معرفی شده است، هم چنین با ذکر شرایط و ضوابط ادامه تحصیل فارغ التحصیلان این رشته در حوزه های علمیه به معرفی رشته های تحصیلی حوزه در سطوح تخصصی و برخی مدارس علمیه سطح تهران پرداخته است.

بخش سوم به بیان آینده شغلی و بازار کار برخی رشته های مرتبط با علوم و معارف اسلامی توجه شده است.

انتظار می رود مدیران و مشاوران گرانقدر مدارس متوسطه با توجه به ضرورت توسعه متوازن رشته های تحصیلی و تامین نیازهای مختلف جامعه، با استفاده شایسته از این کتاب گامی محکم تر و مطمئن تر در شناساندن رشته علوم و معارف اسلامی به دانش آموزان مستعد و علاقه مند برداشته و با راهنمایی دانش آموزان واجد شرایط به این رشته بتوانند برخی از نیازهای جامعه به پرورش مدیران و کارشناسان مذهبی و فرهنگی را تامین کنند.

مشاوران محترم مدارس متوسطه  دخترانه در هدایت تحصیلی و معرفی رشته های تحصیلی و شغلی به دانش آموزان دختر قطعا به نقش و رسالت همسری، مادری، مدیریت خانواده و تربیت نسل آینده توسط آنان نگاه ویژه ای خواهند داشت.

کمیته همکاری های حوزه و آموزش و پرورش شهر تهران

برای دریافت فایل رایگان کتاب کلیک کنید

 https://reshtemaaref.com/آشنایی-با-رشته-علوم-و-معارف-اسلامی






طلاب طرح امین عضو مؤثر تیم تربیتی مدارس باشند

وزیر آموزش و پرورش در دیدار امام حمعه بیرجند:

تعلیم و تربیت میدان اصلی مقاومت در جنگ شناختی دشمن است

با همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تکاپوی طلاب برای پاسخ به شبهات دینی

امام جمعه رباط کریم:

لزوم همکاری همه دستگاه ها برای کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان

راهکارهای همکاری استعدادهای درخشان با حوزه علمیه اصفهان بررسی شد

با شرکت سه میلیون دانش‌آموز

گزارشی ازافتتاحیه «درس‌هایی از قرآن» در ۴۰هزار مدرسه کشور

طلاب طرح امین عضو مؤثر تیم تربیتی مدارس باشند

به همت دفترتبلیغات اسلامی

کتاب « کار در کلاس» ویژه مقطع پیش‌دبستانی منتشر شد

گزارشی از دوره آموزشی توجیهی کریمه اهل‌بیت(س)

تحولی نو در نظام تعلیم و تربیت اسلامی با اجرای طرح امین   

گزارشی از یک نشست استانی

از گلایه های طلاب طرح امین تا توضیحات با سعه صدر مسئولین

نماینده ولی‌فقیه درکهگیلویه و بویراحمد:

آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه نقش اساسی در تربیت نسل مؤمن و انقلابی دارند

مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد

در مدارس طرح امین باید روحیه دینداری، انقلابی‌گری ورشد علمی دانش‌آموزان محسوس باشد

پنجمین کارگاه آموزشی «توانمندسازی طلاب فرهنگی » در اهواز

 آیت الله نور مفیدی

توجه ویژه شخص رئیس‌جمهور به آموزش وپرورش نویدبخش تحولات است

طرح حضور ویژه فرهنگیان در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) بیرجند برگزار شد

استاندار خراسان جنوبی

برای حضور روحانیون در مدارس برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است

وزیر آموزش و پرورش در دیدار امام حمعه بیرجند:

تعلیم و تربیت میدان اصلی مقاومت در جنگ شناختی دشمن است