Print
Zoom In
Zoom Out

طرح ها و پیشنهادات یک طلبه فعال در آموزش و پرورش برای تروج فرهنگ نماز

شناسه مطلب: 12141
زمان انتشار: چهارشنبه 28 آبان 1399 ساعت 13:39

یکی از طلاب فعال در عرصه تعلیم و تربیت با ارایه طرح ها و پیشنهاداتی از مسئولین آموزش و پرورش خواسته است به منظور نهادینه شدن فرهنگ نماز و نیز معرفت نسبت به قرآن و عترت و اخلاقیات دانش آموزان با برنامه ریزی مدون معنویت گرایی در وجود دانش آموزان نهادینه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ،حجت الاسلام احمد قادری فارغ التحصیل مرکز تخصصی نماز،عضو گروه اساتید و مربیان مرکز تخصصی نماز با  سابقه بیش از ۱۰ سال امامت جماعت  در مدارس آموزش و پرورش و برگزیده همایش تجلیل از ائمه جماعات موفق مدارس سراسر کشور پیشنهادات خود برای رونق اقامه نماز در مدارس تشریح کرد. 

وی با اشاره به آیه۴۱ سوره حج،الَّذِینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ فِی الأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ وَللهِ عاقِبَةُ الأُمُورِ مومنان کسانی هستند اگر در زمین به آنان توانایی دهیم، نماز را به پای دارند و زکات (به مستحقّان) بخشند و به معروف امر واز منکر نهی کنند و عاقبت کارها به دست خداوند است گفت؛ مقام معظم رهبری در خصوص رسالت روحانیون و معلمان برای عمل به این آیه شریفه می فرمایند؛ "روحانی، معلّم، مربّی، مدیر و مسئول در همه جا مخاطبان و دائره نفوذ خود را به این سو بکشانند و از آنان دعوت کننده به خدا و نماز بسازند."

حجت الاسلام  احمد قادری  گفت ؛حال که ناگزیر در شرایطی قرار گرفته ایم که آموزش ها، صورتی مجازی به خود گرفته و عملا فرصت دیده شدن دانش آموزان  این گل های بوستان معرفت را در صفوفِ جماعتِ نمازخانه های مدارس ستانده است، انتقال مفاهیم تربیتی و دینی از یک سو، تا اندازه ای دشوار و از زاویه های متعدد، آسان تر، کم هزینه تر، دقیق تر و بهتر نموده است.

 وی افزود؛در چنین شرایطی که تقریبا تمامی مدارس کشور با نرم افزارها و پیام رسان هایی چون: Adobe Connect، skyroom، Zoom، ClickMeeting، WhatsApp، شاد، ایتا، سروش و...، ارتباط آموزشی خود را با دانش آموزان برقرار نموده اند، پیشنهاداتی ارائه می گردد متولیان اصلی انتقال مفاهیم دینی به کودکان، نوجوانان و جوانان ، با بررسی آنها، زمینه اجرایی شدن این قبیل فعالیت ها را فرهم آورند.

*راهکارهای عملیاتی 

حجت الاسلام  قادری بیان داشت در همین خصوص، راه کارهای زیر پیشنهاد میگردد:تعطیل کردن کلاس جهت اقامه نماز ظهر به مدت ۵ دقیقه، همزمان با شروع  اذان در مناطق مختلف کشور، بهتر آن است جهت الگو برداری دانش آموزان، مربیان، معلمان، دبیران و اساتید ارجمند نیز، در مقابل دوربین به صورت فرادی به اقامۀ نماز ظهر بپردازند.

*پخش اذان به صورت سیستمی در همۀ کلاس ها 

پخش اذان به صورت سیستمی در همۀ کلاس ها ودعوت از دانش آموزان  به صورت نوبتی جهت گفتن اذان، در میانۀ کلاس، همزمان با وقت شرعی اذان و تعیین بخشی از نمره یا امتیاز همان درس، برای دانش آموزانی که در این زمینه فعالند.

* بیان نکات آموزنده از قرآن و عترت

 بیان نکته ای آموزنده از قرآن و عترت یا احکام و مسائل شرعی توسط معلمان و دبیران عزیز، همزمان با لحظۀ اذان و دعوت بچه ها به اقامه نماز، بلافاصله بعد از اتمام کلاس ،طبیعتا این کار باید به صورت روزانه، همانند مابقی تذکرات درسی به دانش آموزان، تکرار گردد.

*تشویق دانش آموزان به بیان احادیث ائمۀ علیهم السلام

تشویق دانش آموزان به بیانآیه ای از قرآن، احادیث ائمۀ معصومین علیهم السلام، اشعار، حکایات آموزنده و ... به صورت نوبتی، همزمان با اذان ظهر

*حمایت از دانش آموزان در عرصه چند رسانه ای 

پخش ویدئو و پادکست های کوتاه، موثر و آموزنده پیرامون آثار و برکات معنوی نماز در زندگی انسان، همزمان با اذان شرعی

در صورتی که امکان اجرای هیچ کدام از پیشنهادات فوق فراهم نبود، تشویق و ترغیب دانش آموزان به اقامۀ نماز فرادای یا جماعت همراه با والدین (با رعایت احکام شرعی) در منزل

*اجرای مسابقه هنری تصویری 

دعوت از بچه ها جهت ارسال تصاویراقامه  نمازخود در منزل، جهت ساختن کلیپ های زیبا و اثر گذار، با عکس های دانش آموزان ،اجرای برخی از موارد اشاره شده، با ملاحظۀ مقطع و جنسیت دانش آموزان امری بدیهی است.

اگر چه که پیشنهادات فوق، هر کدام اجرایی شود، بسیار تاثیر گذار و قابل ستایش است؛ اما قطعا انجام پیشنهاد نخست، (یعنی اقامۀ نماز ظهر در میانۀ درس) به صورت  مشترک و یکدست توسط همۀ معلمان عزیز،زیبایی خاص خود را دارد. زیرا معلم، همو که شغلش در ادامۀ مسیر و رسالت انبیاست، شایسته است منش و رفتارش نیز الگو گرفتۀ از انبیا و ائمۀ معصومین علیهم السلام در اقامه دین باشد.



کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»