Print
Zoom In
Zoom Out

مشاور عالی وزیر و دبیرستاد همکاریها؛

ساماندهی مرکز پژوهشی مشترک حوزه و آموزش و پرورش

شناسه مطلب: 12107
زمان انتشار: يكشنبه 18 آبان 1399 ساعت 15:46

مشاور عالی وزیر و دبیرستاد همکاریها گفت: طرح های مشترک پژوهشی در پاسخ به نیازهای فکری آموزش و پرورش شکل گرفته و حتی مرکز پژوهشی مشترکی در حال سامان یافتن است تا بر اساس آن الگوهای فکری سامان پیدا کرده و یک تبادل فکر و اندیشه میان اندیشمندان حوزوی و کارشناسان و صاحب نظران آموزش و پرورش صورت پذیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضاحاجیان زاده در نشست کمیته همکاریهای استان مرکزی که در دفتر آیت الله دری نجف آبادی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، طی سخنانی اظهارکرد: خوشبختانه در تربیت نیروی انسانی از ظرفیت حوزه های علمیه در آموزش های ضمن خدمت فرهنگیان بهره می بریم و چندین دوره مختلف آموزش ضمن خدمت فرهنگیان با مشارکت محتوایی و تولید محتوا از طرف حوزه ها شکل گرفته است. همچنین رشته های تعلیم و تربیت در حوزه های علمیه ایجاد شده و طلابی که علاقه مند هستند و امکان حضور در کلاس را دارند زیر نظر حوزه با هماهنگی دانشگاه فرهنگیان آماده حضور در بدنه آموزش و پرورش می شوند.

مشاور عالی وزیر با بیان اینکه تحقق کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند مشارکت نهادهای مهمی از جمله حوزه های علمیه است، افزود: تصویب برنامه پنج ساله، بیانگر اهمیت موضوع و نیت خیر خواهانه هر دو نهاد جهت تحقق تعلیم تربیت مبتنی برآموزه های دینی و اخلاقی اسلام ناب است.
حاجیان زاده با بیان اینکه  برنامه  پنج ساله کمیته همکاری ها حوزه و آموزش و پرورش فصل نوینی از همکاری ها را رقم می زند اضافه کرد: حوزه علمیه بر اساس رهنمود های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید به دنبال اثر گذاری در بدنه و متن نظام مقدس جمهموری اسلامی است و کمک به نظام را از وظایف خود می داند و از طرفی آموزش و پرورش نیز برای تحقق سند تحول بنیادین نیازمند مشارکت نهادهای مهم است، بر این اساس هر دو نهاد برای تحقق این امر پیش قدم هستند و باید از این ظرفیت و فرصت به نفع تعلیم و تربیت اسلامی بهره برداری نمایند.

 وی بیان کرد: توسعه کمی و ارتقای کیفی مدارس وابسته به حوزه های علمیه، ایجاد و توسعه پیش دبستانی و مدارس غیر دولتی، ایجاد و توسعه مدارس خرید خدمت به منظور حضور فعال حوزه در خصوص آموزش مبتنی بر دین و اخلاق، بخشی از برنامه های پیش بینی شده و مصوب با بهره گیری ازسند چشم انداز حوزه و نیز سند تحول بنیادین  آموزش و پرورش می باشد.

دبیر ستاد همکاری های حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: شناسایی، سازماندهی، توانمند سازی و بکارگیری روحانیون شاغل درآموزش و پرورش در امرتبلیغ، پژوهش و برنامه ریزی درسی مد نظر این ستاد می باشد.

وی در ادامه افزود: همکاری در تولید، نقد و بررسی، اعتبار سنجی و ارزشیابی برنامه های درسی و مواد رسانه های آموزشی و تربیتی  و مطابقت آن با نظام معیار اسلامی، عضویت صاحب نظران حوزوی به نمایندگی از مرکز مدیریت حوزه های علمیه در گروه های برنامه ریزی درسی و همکاری در تألیف، بازنگری و اصلاح برنامه های درسی تربیت معلم و به سازی منابع انسانی با رویکرد آموزش های اثربخش و تقویت شایستگی های معلمان در ابعاد اعتقادی، تربیتی، حرفه ای و ساحت های ششگانه تعلیم و تربیت تلاش خواهیم کرد نهایت استفاده را از این ظرفیت داشته باشیم.

حاجیان زاده تصریح کرد: در این راستا توانمندسازی مدیران و معلمان، کارشناسان و اعضای کمیته های همکاری با برگزاری نشست های تخصصی، همایش های علمی و کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی در قالب آموزش های ضمن خدمت، آموزش و تربیت مبلغان، معلمان، توانمندسازی و نهادینه سازی رفتار اولیای دانش آموزان برای ایجاد رفتار پایدار و التزام عملی به سبک زندگی اسلامی به ویژه حجاب و عفاف را پیش بینی کرده ایم.

 مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در راستای تعاملات فی مابین در سطوح عالی حوزه کرسی های نظریه پردازی در زمینه تعلیم و تربیت شکل گرفته، فقه تعلیم و تربیت و فلسفه تعلیم و تربیت امروز در حوزه تدریس می شود و حتی درس های خارج فقه در این موضوع در جریان است و آیت الله اعرافی یکی از این کرسی های را برعهده دارند.

وی با اشاره به تعداد طلاب وظیفه آموزش و پرورش بیان داشت: طلاب وظیفه که امسال موفق شدیم آنان را در آموزش و پرورش مشغول به خدمت کنیم دو هزار نفر هستند. در جذب نیروهای خدمات آموزشی نیز حوزه های علمیه می توانند مثل سایر دستگاه های دیگر مشارکت داشته باشند. متقابلاً در هدایت و جذب دانش آموزان مستعد به حوزه های علمیه هم اقداماتی خوبی در حال انجام است، دانش آموزانی که از مدرسه فارغ التحصیل می شوند علاوه بر کمک به آنان در انتخاب رشته دانشگاهی دانش آموزانی که علاقه مند هستند ،جذب حوزه های علمیه شوند نیز هدایت تحصیلی می شوند.

حاجیان زاده گفت: در راه اندازی مدارس وابسته به حوزه ها تلاش شده که شرایطی فراهم شود رشته علوم و معارف اسلامی از طرف حوزه های علمیه راه اندازی شود که در جایگاه مدارس پیش حوزوی می شود از این مدارس نام برد. حتی مدارس دیگری مانند دبستان یا پیش دبستانی وابسته به حوزه که مدیریت و برنامه های آن را حوزه علمیه براساس چارچوب و ضوابط و قوانین آموزش و پرورش تنظیم کنند شکل می گیرد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باب مدرسه داری را برای حوزه ها در چارچوب ضوابط و مقررات باز کرده است، افزود: در اعزام مبلغ و اجرای برنامه تبلیغی از ظرفیت حوزه های خواهران استفاده های بسیار خوبی می شود و بانوان مبلغ برای اعزام به مدارس دخترانه سازماندهی می شوند، امروز شاهد این هستیم که فعالیت های حوزوی در مدارس دخترانه و پسرانه با تفکیک جنسیتی توسط مبلغین شکل گرفته و در اعزام مبلغین، اعزام های مناسبتی داریم.

عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اعزام امام جماعت برای مدارس و اعزام مبلغین ثابت در هر مدرسه تحت عنوان طرح امین را در دستور کار داریم. علی رغم اینکه تعداد مدارسی که تحت پوشش قرار می دهیم، فراگیر نیست و ما امروز از ۱۱۷ هزار مدرسه توانستیم ۴۵۰۰ مدرسه را تحت پوشش قرار دهیم، اما کیفیت کار و اثرگذاری کار بسیار بالا است.

وی گفت: امروز با توجه به وضعیت کرونا که دانش آموزان کمتر در مدارس حضور دارند و آموزش ها به شکل مجازی است، عمدتاً آموزش اولویت پیدا کرده که دانش آموزان از درس عقب نیفتند و به همین دلیل ضرورت کار تربیتی و حضور روحانیون بسیار بیشتر شده است، که البته حضور روحانیون نیز از طریق فضای مجازی ساماندهی می شود.

مشاور عالی وزیر در پایان ضمن قدردانی از فعالیت های کمیته همکاری استان مرکزی، حضور ارزشمند آیت الله دری نجف آبادی را یکی از دلایل موفقیت استان در اجرایی برنامه های کمیته همکاری دانست و گفت: بخش عمده ای  از برنامه پنج ساله همکاری ها با تعامل و  کمک استان ها تحقق می یابد.

انتهای پیام

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد