Print
Zoom In
Zoom Out

وزیرآموزش و پرورش در جمع اعضاي كارگروه هاي تخصصي همكاريها؛

تزکیه وتعلیم نقطه پیوند آموزش و پرورش با حوزه علميه است/ همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش شرط موفقیت است

شناسه مطلب: 12003
زمان انتشار: سه شنبه 18 شهریور 1399 ساعت 13:26

وزیر آموزش و پرورش و رئیس عالی ستاد همکاریها گفت: تزکیه و تعلیم نقطه پیوند آموزش و پرورش و حوزه های علمیه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی در نشست اعضای کارگروهای تخصصی ستاد همکاریها که در ساختمان ستادی وزارتخانه آغاز شد، اظهارکرد: ضرورت همکاری و ارتقای این همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش بر کسی پوشیده نیست اما آنجایی که پیوند میان حوزه و آموزش و پرورش شکل می گیرد، جایی است که هم علم بدهیم و هم تزکیه داشته باشیم و باید نسبت به این مهم اهتمام داشته باشیم.

رئیس ستاد همکارهای حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: در بین تعلیم و تزکیه ، تزکیه مقدم بر تعلیم است، تفاوت یک واقعیت مهمی است که در دنیا امروز مشاهده می شود اما منشاء تفاوت ها کجاست؟ که باید علم و یادگیری را منشاء آن دانست.

حاجی میرزایی با اشاره به آيه 78 سوره نحل « وَاللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۙ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» افزود: خداوند متعال مي فرمايند؛ خداوند شما را از بطن مادران بیرون آورد در حالی که هیچ نمی‌دانستید و به شما گوش و چشم و قلب اعطا کرد تا مگر (دانا شوید و) شکر (این نعمتها) به جای آورید. بنابراين چیزی که یاد میگیریم و به آن عمل می کنیم يا حرف میزنیم راعلم به ما می گوید که چگونه با این سه مقوله برخورد کنیم.

وی به ابزار یادگیری اشاره کرد و گفت: سه ابزار گوش، چشم و قلب را مي توان ابزار يادگيري تصور کرد كه این سه کلید واژه  در ساختار شخصیت انسان بسيار مؤثر است.

* ماموریت مشترک  ما  دانش آموز در تراز نظام انقلاب اسلامی است

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: بر این اساس همکاری میان حوزه و آموزش و پرورش از جنس تبادل یا معامله پایاپای نيست  بلکه یک همکاری مؤثر برای یک خروجی مشترک که دانش آموز در تراز نظام انقلاب اسلامی است، می باشد.

وی گفت: اگر بنا باشد بدون اينكه ابزارها را كنترل كنيم، آموزش بدهيم معلوم نیست آن علم کارگشا باشد زيرا محصولی که دنیای امروز را ملتهب کرده است باعث شده است كه تبعیض و بی عدالتی خروجی آن باشد، عدم کنترل ابزارها است.

حاجی میرزایی بیان داشت: ما برای همکاری نیازمند الگوی مؤثری برای کار کردن هستیم، مأموریت داریم، بدانيم افرادی که در جامعه آموزش دیده اند، در ابعاد اجتماعی چه كارکردي خواهند داشت و چه محصولی را ارائه خواهند كرد.

رئیس عالی ستاد همکاریها ادامه داد: در واقع مأموریت مشترك حوزه علميه و آموزش و پرورش اينست انسان هایی در تراز نظام، انقلاب و متعهد به آرمان ها تربیت کنیم.

وي افزود:جنس كار ما اين نيست كه فقط يك همكاري و تعامل سازماني با يكديگر داشته باشيم زيرا اين نوع همكاري نازل ترين نوع همكاري ميان دو نهاد اثرگذار علمي و فرهنگي كشور است، بلكه بايد همكاري ما يك همكاري ارگانيك ، سازمان يافته داراي اهداف مشخص و بر اساس اسناد بالادستي مورد تاييد نظام باشد تا خروجي آن تربيت دانش آموز در تراز اسلام و انقلاب باشد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: هدف همه ما از جمله؛ آموزش و پرورش، حوزه علمیه، صداوسیما، خانواده، مسجد و ... تربیت افراد است اما گاهی ممکن است عملکرد هریک از نهادهای موثر در تضاد عملکرد دیگری باشد یا تعارض نداشته باشد، اما مکمل و همسو با یکدیگر نیز نباشند. بنابراین ما، حوزه، خانواده و صداوسیما شرکای راهبردی در امور فرهنگی هستیم به این معنی که هریک بدون دیگری کارش ناتمام است.

وی اضافه کرد: بدون همکاری با حوزه علمیه، صداوسیما و خانواده ماموریت آموزش و پرورش به خوبی انجام نمی‌شود اینکه چگونه می‌توان الگویی را در خصوص همکاری‌ها ایجاد کرد، باید محصولش تربیت انسانی در تراز قرآن باشد که برای سعادت آخرت و توسعه کشورش تلاش کند.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: تجربه این چهار دهه نشان داده است که در همکاریهای بين سازماني بيشتر به دنبال تعامل هستيم تا باروري هدفمند همكاريها، نبايد فراموش كرد 12 سال همه قلب، چشم، زبان بچه ها با مشروعیت تمام به ما سپرده شده است و این نقد را هم به حوزه پرورشی هم دارم چرا که در این 12 سال ساعت های طلایی را رها کرده و در ساعت های فوق برنامه و... خلا های پرورشی را می خواهد جبران کند و این خروجی مطلوبی برای ما ندارد.

*باید درتربیت نیروی انسانی و ژرف نگریست و برنامه ریزی کرد.

رئیس ستاد عالی همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش اظهارکرد: باید از پهنای کار کم کرد و به عمق و ژرف نگریست و برنامه ریزی کرد، مثلا درتربیت نیروی انسانی چه کاری می توان کرد؟ در تعامل و همکاری میان خانواده ها و صدا وسیما چه تعاملی می توان تدارک دید؟ تحول در محتوای یادگیری چیست ؟

وی با بیان اینکه بیش از 50درصد سندتحول به ما می گوید که همه تقاضای آموزش و پرورش بر محوريت معلم است، حال در اين همكاريها حوزه علميه در تربيت معلم به چه نحوی با آموزش و پرورش بايد همكاري كند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید بررسی کنیم چقدر به اهداف نزدیک شده ایم؟ فعالیت ها و اقدامات، بررسی و نقد کتاب، همایش و نشست ها مورد اصلی کلام من نیست، چیزی که برای من مهم است آنست که الان به واسطه همكاريهاي حوزه علميه و آموزش و پرورش چه اتفاقی در مدرسه، دانش آموز، خانواده و کادر مدرسه رخ داده است، و چه فرقي با دوراني كه این مسائل نبود داشته است.


*باید ارزیابی را به اثر گذاری کارها معطوف کنیم

حاجی میرزایی با بیان اینکه بدون تردید این همکاریهای دارای اثار و برکاتی بوده است، افزود: باید ارزیابی را به اثر گذاری کارها معطوف کنیم که خروجی و اتفاق واقعی که در عمل افتاده است، چيست؟ و نبايد به صحبت متداولی كه امروزه می گویند؛ اثار فعالیت های فرهنگی در آینده مشخص می شود، توجه نمود بلكه به دنبال اين باشيم فعاليت ها در كوتاه مدت نيز اثر خود را بگذارد.

رئیس ستاد همکاریها تصریح کرد  تصریح کرد: در پیوند آموزش و پرورش با حوزه علمیه باید هم علم داد و هم تزکیه کرد؛ لذا در این زمینه الگوی موثری برای کارکردن می‌خواهیم و باید به گونه باهم ترکیب شویم که عملکرد خوبی را داشته باشیم.

وی انسان‌های موحد و انسان‌های مادی‌گرا را محصول آگاهی خواند و ادامه داد: برای پیشرفت و تعالی یک جامعه نیاز است روش‌های یادگیری اصلاح شود و همه نهادهای اجتماعی محصول آگاهی‌های انسان‌های به وجود آورنده آنهاست

وی ادامه داد: در حوزه تربیتی باید عمیق‌تر بیندیشیم بنابراین باید دید حوزه علمیه در تولید محتوا و تربیت نیروی انسانی چه کاری می‌تواند انجام دهد. 

*اولین حوزه تحولی، تحول در محتواست

وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: اولین حوزه تحولی، تحول در محتواست؛ چه چیز را باید به افراد آموزش دهیم سندتحول بنیادین چارچوب‌هایی را تعیین کرده است؛ دوم معلم است، تحقق بیش از50 درصد از اهداف سند تحول به معلم بستگی دارد حوزه باید ببیند چه کاری در این زمینه می‌تواند انجام دهد و باید در این زمینه به وحدت نظر برسیم.

وی افزود: آثار حرکت ما باید در رفتار دانش آموز مشخص شود و مدرسه ما باید یک مدرسه متمایز باشد به طوری که مشهود باشد این نهادها باهم هماهنگ هستند. نظام ارزشیابی نیز بسیار مهم است. باید بررسی کنیم که ما چه قدر به اهدافمان در ستاد همکاری‌ها نزدیک شدیم، منظور تولید محتوا و کتاب، برگزاری مراسم، همایش‌های متعدد و ... نیست، بلکه اتفاق واقعی که در درون مدرسه و در ذهن دانش آموز می‌افتد مهم است باید دید الان که همکاری می‌کنیم شرایط چگونه است و اگر همکاری نمی‌شد شرایط چگونه می‌بود.

همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش شرط موفقیت است

حاجی میرزایی گفت: همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، راهبردی، استراتژیک و شرط موفقیت است؛ لذا بدون این همکاری‌ها کار پیش نخواهد نرفت اما همکاری‌ها باید به اثر بخشی اقدامات معطوف شود و کارهای انجام شده باید هرساله مورد سنجش قرار گیرد تا میزان پیشرفت مشخص شود.

وی گفت: اگر بخواهیم ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش فعال باشد باید ارزش‌مندی فعالیت‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و عملکردش قابل اندازه گیری بوده و پیشرفت آن مشهود باشد.

*هیچ کاری ارزش کار فرهنگی را ندارد

رئیس ستاد همکاریها تصریح کرد: عمیقا اعتقاد دارم در تمام هستی هیچ کاری ارزش کار فرهنگی را ندارد و اگر نمی‌توانیم ارزش کار فرهنگی را نشان دهیم پس این ضعف ما خواهد بود؛ حضرت امام خمینی(ره) در دنیای طاغوت زده، نفس حقی را گفت تمام دنیا را تحت تاثیر قرار داد لذا کدام کار عمرانی و فیزیکی می‌تواند تاثیری به این میزان در جهان داشته باشد و تحول را در یک جامعه‌ای به نمایش بگذارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: گاهی رفتار یک فرد، جامعه را متحول می‌کند؛ بنابراین کار درست باقی و پایدار است و نتایجش حفاظت می‌کند. معمولا کارهای سطحی کیفیت کارهای زیربنایی را ندارد، لذا اگر می‌خواهیم کارها اثر بیشتری داشته باشند کمی از ظواهر آن بکاهیم و به غنای آن بیفزاییم.

وی در پایان گفت: امیدوارم از برکت همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش همه ملت ایران بهره مند شوند، لذا در این راستا آموزش و پرورش همگام با حوزویان خواهد بود چنانکه حوزه نیز نشان داده است اهداف و انگیزه‌های مشترکی با ما دارد و دراین زمینه باید به راه حل‌های مشترک هم برسیم.

لازم به ذکر است، در ابتدای این مراسم علیرضا حاجیان زاده، مشاورعالی وزیر و دبیرستاد همکاریهای ضمن خیرمقدم گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه کرد.

اتنهای پیام /




نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»