Print
Zoom In
Zoom Out

به مناسبت میلاد فاطمه ثانی

بارگاهش ملجاءعالمان دین در حل مشکلات علمی

شناسه مطلب: 11893
زمان انتشار: يكشنبه 31 اردیبهشت 1402 ساعت 08:16

بازخوانی منابع حدیثی و تاریخی بیانگر نقش منحصر بفرد حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) در رویش فکری و معنوی شیعیان و اعتلای مذهب تشیع است

ستاد همکاریها/ بازخوانی منابع حدیثی و تاریخی  بیانگر نقش منحصر بفرد حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) در رویش فکری و معنوی شیعیان  و اعتلای مذهب تشیع است.حضرت آیت الله خامنه ای  رهبر معظم انقلاب اسلامی ،درباره نقش و جایگاه  حضرت معصومه(س) در ترویج و پشتیبانی از مکتب اهلبیت علیهم السلام ،بانوی کرامت رامنشا انتقال انوار علم وانوار معارف اهل‌بیت به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب دانسته اند و می فرمایند؛

*منشا انوار علم و معارف اهل‌بیت

بدون تردید نقش حضرت معصومه (سلام اللَّه علیها) در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر عریقِ مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است. این بانوی بزرگوار، این دختر جوانِ تربیت‌شده‌ی دامان اهل‌بیت پیغمبر، با حرکت خود در جمع یاران و اصحاب و دوستان ائمه (علیهم‌السّلام) و عبور از شهرهای مختلف و پاشیدن بذر معرفت و ولایت در طول مسیر در میان مردم و بعد رسیدن به این منطقه و فرود آمدن در قم، موجب شده است که این شهر به عنوان پایگاه اصلی معارف اهل‌بیت (علیهم‌السّلام) در آن دوره‌ی ظلمانی و تاریکِ حکومت جباران بدرخشد و پایگاهی بشود که انوار علم و انوار معارف اهل‌بیت را به سراسر دنیای اسلام از شرق و غرب منتقل کند.  

علاوه بر آنچه رهبر فرزانه انقلاب در منزلت کریمه اهل بیت علیهم السلام بیان داشته اند امتیازات دختر باب الحوائج دارای ویژگی های منحصر بفردی است که به چند نمونه آن اشاره میشود. 

*شرافت خانوادگی

 تأثیر شخصیت پدر و مادر در روح و جسم فرزندان را نمی توان انکار کرد. این تأثیرپذیری در وجود فاطمه معصومه(س) از برجستگی خاصی برخوردار است. اواز هر دو طرف (پدر و مادر) فضایلی را به ارث برد که تنها برادرش علی بن موسی الرضا(ع) آن‌ها را به صورت کامل در خود جمع کرده بود. مطالعه سیره ائمه گواهی می‌دهد که طهارت و پاکی مادر شرط اساسی برای گزینش مادران امامان بوده است و سعادتی که نصیب فاطمه معصومه(س) شده این بود که مادرش، مادر امام رضا(ع) نیز بود، لذا از هر آلودگی در هر اندازه‌اش به دور ماند.( طبرسی، اعلام الوری،/  دارالکتب الاسلامیه، تهران، ص ۳۰۲)

*شفاعت گسترده

 بالاترین جایگاه شفاعت از آن رسول گرامی اسلام است،...اما دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم شفاعت گسترده‌ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمول است و می‌تواند همه اهالی محشر را فرا گیرد: ۱-خاتون محشر، صدیقه اطهر، حضرت زهرا(س) ۲-شفیعه روز جزا حضرت فاطمه معصومه(س) امام جعفر صادق(ع) در این رابطه می‌فرماید: «تدخل بشفاعتها شیعتنا الجنه باجمعهم» با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت می‌شوند/ .( سفینة البحار، شیخ عباس قمی، کتابخانه سنائی، تهران، ج ۲، ص ۳۷۶)

*داشتن زیارتنامه مخصوص 

زیارتنامه مخصوص  از ویژگی مهم حضرت معصومه(س) به شمار می رود. که جایگاه والای او را نشان می دهد. امام رضا(ع) در فقره‌ای از زیارتنامه آن حضرت می فرماید: «فان للک عند الله شانا من الشان»؛ تو در محضر الهی شأن و منزلت وصف ‌ناپذیری داری که بر خاک‌ نشینان این عالم قابل تصور نیست و تنها خدا و پیامبر و اوصیاء طاهرینش بر آن واقفند.

*اهمیت زیارت آن حضرت

از ویژگی مهم دیگر او اهمیت زیارت ایشان است  که ثواب آن پاداش و جایزه بزرگی دارد. امام صادق(ع) قبل از تولد امام کاظم(ع) ضمن تبیین جایگاه قم و قداست آن به جهت دفن فاطمه معصومه در آن؛ پاداش زیارت این بانو را ورود به بهشت معرفی کرد: «بَلْدَةُ قُمَّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ أَوْلَادِی تُسَمَّى فَاطِمَةَ فَمَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ قَالَ الرَّاوِی وَ کَانَ هَذَا الْکَلَامُ مِنْهُ قَبْلَ أَنْ یُولَدَ الْکَاظِمُ عَلَیْهِ‌السَّلَامُ»( بحارالأنوار،چاپ بیروت، ج:۵۷،ص:۲۱۷)

سعد اشعری که از بزرگان قم بوده و از علمای بزرگ و صاحب ‌نام که از اصحاب بزرگوار ائمه است از امام رضا(ع) درباره زیارت قبر فاطمه معصومه در قم سؤال کرد، امام(ع) فرمود؛ پاداش آن بهشت است: «عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ زِیَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع بِقُمَّ فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ».

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم