Print
Zoom In
Zoom Out

استاد حوزه و دانشگاه:

تربیت نسلی در تراز گام دوم انقلاب با همکاری حوزه و آموزش و پرورش تحقق پذیر است

شناسه مطلب: 11723
زمان انتشار: سه شنبه 29 بهمن 1398 ساعت 14:54

پژوهشگر ممتاز حوزه علمیه خواهران گفت: همکاری و تعامل میان حوزه های علمیه و آموزش و پرورش از اتفاقات مبارک و ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که وجه مشترک آن در تعلیم و تزکیه و تربیت نسلهاست.

نرگس عبدالحمید در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکارهای حوزه و آموزش و پرورش با اشاره به بیش از یک دهه همکاری میان این دو نهاد علمی و اثر گذار جامعه اسلامی، اظهارکرد: موضوع تربیت کودکان، موضوعی جهانی است که هر نظام فکری، به فراخور مبانی‌اش برنامه‌هایی برای آن درنظر می‌گیرد. روشن است که در جامعه اسلامی، تربیت دینی فرزندان از اولویت‌های تربیتی است. از آنجا که بخش عمده‌ای از زمان مفید کودکان روزانه در مدارس می‌گذرد و از سویی دیگر نظام آموزشی و تربیتی، از اثرگذارترین حوزه های تربیتی است، ساماندهی به این حوزه ارزش مضاعف می‌یابد.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: با استقرار نظام جمهوری اسلامی، آموزش‌ و تربیت دینی، سرلوحه برنامه‌های نظام آموزشی کشور قرار گرفت.  پس از گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، بازشناسی و اصلاح وضعیت تربیت دینی در مدارس امری ضروری است. پژوهش‌ها و همچنین وضعیت اجتماعی ایران نشان می‌دهد که تربیت دینی در مدارس ایران، بازدهی چندان بالایی ندارد و فاصله زیادی تا نقطه آرمانی خود دارد.

خانم عبدالحمید، تعامل و همکاری میان حوزه های علمیه و آموزش و پرورش را راهی برای برون رفت این فاصله عنوان کرد و گفت: این تفاهم مبارک اقدامی ارزشمند بود که با ابتکار و تأکیدات مقام معظم رهبری شکل گرفت. لذا آنچه در این تفاهم مهم می باشد، این است که علم سبب پیشرفت، تزکیه وعامل سلامت افراد است.

پژوهشگر علوم و معارف اسلامی افزود: در جهت ارتقاء و رشد و پیشرفت جامعه باید علم و تزکیه در کنار هم باشند و قرآن کریم نیز به این مهم تاکید دارد  که روش انبیاء الهی در جهت تعالی و کرامت بشر استفاده از این تعلیم و تزکیه است؛ «یعلمهم الکتاب و الحکمه و یزکیهم» (بقره/۱۲۹)

وی ادامه داد: به نظر می رسد تربیت نسل ایمانی و انقلابی در تراز گام دوم انقلاب در همکاری حوزه و آموزش و پرورش تحقق پذیر است. نسل جوان امروز دارای احساسات ، شور و شعور و نشاط است، لذا در این برهه زمانی نیاز است عده ای انگیزه معنوی علاوه  بر آموزش را در دانش آموزان ایجاد کند.

عبدالحمید بیان کرد: امروز نقش مهم، اثر گذار و ماندگار حوزه های علمیه در طول تاریخ و امروز بر کسی پوشیده نیست، در عصری به سر می بریم که با نام عصر ارتباطات و اطلاعات مطرح است و به دسترسی دانش آموزان به فضای مجازی و طرح شبهات فراوان اعتقادی که البته باید نسبت به آن پاسخگو بود و اگر به آنها پاسخ مناسب داده نشود پیامدهای منفی و مخرب فراوانی به دنبال خواهد داشت ، حوزه علمیه می تواند در زمینه روش های آموزشی و تهذیب نفس با توجه به ظرفیت های فراوانی  که دارد و نیز با برخورداری آموزش و پرورش از نیروهای خلاق و فعال حوزوی به تعلیم و تربیت نسلی صالح اقدام عملی کند.



یادداشت

مدرسه فاطمی،الگویی تمدن‌ساز برای نجات بشر ازبحران‌های مدرن

امام جمعه کاشان تاکید کرد:

لزوم مطالعه کتاب تعلیم و تربیت استاد شهید مطهری

گزارش تصویری

طلاب مدرسه علمیه ولی عصر(عج)‌اهواز در میان دانش آموزان در ایام فاطمیه

مدیر حوزه های علمیه:

حل چالش‌های آموزش و پرورش نیازمند اولویت‌بخشیِ تمام دستگاه‌هاست

پیش‌نشست شورای همکاری‌ سیستان و بلوچستان برگزارشد

آیت‌الله صفایی بوشهری در جمع دانش آموزان :

 شهدا نگذاشتند کشتی زندگی ما در گرداب جهان استکبار غرق شود

امام جمعه برازجان:

ره آورد حضورروحانیون در آموزش و پرورش تقویت هویت دینی دانش‌آموزان است

بازدید عضوخبرگان رهبری ازیک مدرسه طرح امین در استان گیلان  

نماینده ولی فقیه در استان زنجان:

توانمندسازی معلمان و طلاب؛ کلید افزایش اثرگذاری در مدارس و حوزه‌ها است

یادداشت

مدرسه فاطمی،الگویی تمدن‌ساز برای نجات بشر ازبحران‌های مدرن

وزیر آموزش و پرورش:

امروز میدان اصلی جنگ دشمن، باورهای نسل جوان است

تصاویر/ همایش مبلغان دانش آموزی فاطمیه موسسه انوار طاها

مدیر حوزه علمیه فارس

طرح امین سند همکاری موفق حوزه و آموزش و پرورش است

مرکز تربیت معلم - مبلغ منتشر کرد

کتاب «خشت اول معلمی» با بیش از ۱۲۰۰ نکته کاربردی

باز نشر / تحولی شگرف درعرصه همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

دوهزار و 16 مدرسه تحت برنامه های فرهنگی تربیتی یک مجتهد

نشست نمایندگان معاونت های وزارت آموزش و پرورش با دبیر ستادهمکاریها

تصاویر/ برگزاری اجلاس نماز دانش‌آموزی در آموزش و پرورش ناحیه دو همدان