امروز : 1398/07/22
2019-10-14
شناسه خبر : 11435
تاریخ انتشار : 1398/07/15 14:10
نشاط اربعینی ارمغان مدرسه حسینی

یادداشتی ازمعاون دبیرخانه ستادهمکاریها

نشاط اربعینی ارمغان مدرسه حسینی

درساحت هستی شناختی باید دانش آموز ولايت مدار را در اين حركت نو فرهنگي، با پيام تقويت وحدت مسلمانان و آزادگان جهان با اصول و فروع هستی شناختی آشنا نمود

ستاد همکاری ها  / بهترین فضا وفرصت برای والدین ،معلمان و  فعالان فرهنگی ،جهت تربیت نیروی انسانی بر مبنای ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین ، عمق بخشی به متون آموزشی با الهام از معارف غنی عاشورا و اربعین است.  

*عشق حسيني مرز نمي شناسد

بر این اساس درساحت هستی شناختی باید دانش آموز ولايت مدار را در اين حركت نو فرهنگي، با پيام تقويت وحدت مسلمانان و آزادگان جهان با اصول و فروع هستی شناختی آشنا نمود و به او گفت، اربعین با همه زیبایی هایش به ما می گوید؛عشق حسيني مرز نمي شناسد ودر نظام تعلیم و تربیت انبیاء واولیای الهی جهان هستی یک رب دارد . 

*انسان شناختی: درس معرفی انسان کامل

 اربعین به ما می آموزد ،بهترین انسان شناسی در میان انبوه جمعیت چند ده میلیونی درس معرفی انسان کامل، برای نوجوانان و هم چنین انشاء سفر نامه پیاده روی اربعین را  تحت عنوان محبت و شادی در سیر و صید صفات نماینده خداوند مهربان در سبد آموزشی خود ذخیره نموده و به دیگران با رفتار خویش آموزش می دهند.


*ارزش شناختی: شادی ونشاط حقیقی تنها با قرب الی الله 

تنها با توجه به غايت قرب الی الله است كه مي توان فهرست ارزش هاي معتبر را مشخص و ميزان ثبات، دوام و اطلاق هر يك از ارزش ها را تعيين نمود،چنانکه بر اساس همين معيار نهايي، رابطه ارزش ها با يكديگر را بايد در سلسله مراتب ارزش ها معلوم نمود و نسبت ارزش ها را با شرايط و اقتضائات محيطي و شخصي شناسايي نمود. 

با توجه به وجود سلسله مراتب ارزش ها، اين رتبه بندي را بايد درارزش گذاري وموضوعات در نظر گرفت که در این خصوص مخاطب ارجمند را به بخشی از مبانی سند تحول درصفحه 91 ارجاع می دهیم ، آنجا که می گوید؛"شادی  و نشاط حقیقی در فطرت انسان تنها با قرب الی الله تعیین می گردد".

* انواع  معرفت شناختی در اربعین 

معنای معرفت حصولی و حضوری ،شناخت چیزی است بدون واسطۀ صورت یا مفهومی از آن، مانند آگاهی انسان از خویش و قوای وجودیه از قبیل افعال وحالات نفسانی که این درک به واسطۀ قوه ای از قوای وجودی او به دست نمی آید، بلکه با تمام وجود وبا جان خویش به این امور اشراف دارد، هرچند به واسطۀعقل، مفهومی از خود را به صورت کلی درمی آورد و به دیگران منتقل می کند و بر دیگران نیز قابل انطباق می باشد و به واسطۀ قوۀ بینایی ازاعضاء و جوارح خود، صورتی در ذهنش نقش می بندد.

*اربعین شاخص شاهد وشهود

چهارمین  ابزار يا راه معرفت انسان، شهود يا مکاشفه است که در آن، واقعيتي بدون واسطه و به شکل حضوري به ادراک انسان در مي آيد و به همين دليل در معرفت شهودي، اشتباه و خطا راه ندارد و بهترین پذیرایی های برخاسته از قلب و روح در میان زائران اربعین موج می زند .

 انسان از راه شهود يا مکاشفه می تواند به معرفت هاي بسياري دست يابد، برخي از اين معرفت ها همگاني اند و همه انسان ها از آن برخوردارند و پاره اي ديگر به طورعادي براي همه انسان ها فراهم نيست.

از شناخت هاي شهودي همگاني مي توان معرفت به خود، معرفت به توانهاي دروني خود، اعم از قواي ادراکي و تحريکي ونیز معرفت به حالت هاي رواني را نام بُرد. شناخت هاي شهودي ويژه، که از آن با عنوان مکاشفه يا شهود باطن نيز تعبير مي گردد، حالتي است که برخي انسان ها در آن حالت، قسمت هايي از واقعيات جهان را به مقدار توانايي و وسعت وجودي شان به روشني مشاهده مي کنند و پاره اي از حقايق جهان غيب برايشان منکشف مي گردد. (مبانی سند تحول ص-83)

*دین شناختی ونقش خانواده در آن

خانواده که به طور مستقيم مورد خطاب آية«قوا انفسکم و أهليکم ناراً وَقودها الناس و الحجارة »  واقع مي شود، بايد در بارگاه الهي نسبت به انجام تکاليف  تربيتي خود پاسخ گو باشد و نمي تواند در اهداف، برنامه ها و اقدامات تربيتي انجام يافته نسبت به فرزندان خويش بي توجه باشد.

 به اين ترتيب خانواده نه تنها درپشتيبانی و اجرای طرح های تربيتی، بلکه در سياست گذاري، برنامه ريزي و به خصوص ارزش يابي از برنامه ها و اقدامات فرايند تربيت، بايد مشارکت فعال داشته باشد.

اما نکتة مهم اين است که اولاً مشارکت فعال خانواده، تمام سطوح فعاليت هاي تربيتي از هدف گذاري تا اجرا و حتي ارزش يابي و اقدامات اصلاحي را فرا مي گيرد.

 ثانياً مشارکت فعال خانواده در فعاليت هاي تربيتي نخست از منظر تکليف الهي و وظيفة ديني مورد ملاحظه قرار مي گيرد؛ يعني خانواده در بارگاه الهي نسبت به عملکرد تربيتي دولت اسلامي پاسخ گوست و نمي تواند از خويش سلب مسئوليت کند. همان طور که اين امر به لحاظ حقوقي نيز در عموم قوانين موضوعه و بين المللي مورد توجه است( مبانی سند تحول ص-176)

نوشته حجت الا سلام حسین درودی 


فراخوان بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز

ماموریت فرشتگان درهمراهی زائران پیاده امام حسین علیه السلام

سهم آموزش و پرورش از برنامه های جدید درسهایی از قرآن

فراخوان پویش اربعین مدارس امین تهران

ابراز خرسندی مقام معظم رهبری از همکاری های حوزه و آموزش و پرورش

نشاط اربعینی ارمغان مدرسه حسینی

از همه ظرفیت های حوزه علمیه برای تحقق سند تحول استفاده میکنیم

نشست کمیته همکاری حوزه های با حضور مدیران و معاونین پرورشی مدارس منطقه در دفتر امام جمعه شهرستان هریس برگزار شد.

ائمه جماعات مدارس، مدیران و معاونین پرورشی بناب گرد هم آمدند.

ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها (22)

تلاش آموزش و پرورش بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه‌علمیه برای رسیدن به حیات طیبه است‌

ما نیروهای تراز انقلاب می‌خواهیم/ عوامل جذب جوانان شناسایی شوند

برنامه ۵ ساله همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش تدوین شد

نشست کمیته همکاری های حوزه و آموزش وپرورش درقشم برگزار شد

ره آورد علم نه تنها اقتداربلکه شکوفایی جسم و روح را به ارمغان می آورد

از سجده شکر یک امام جمعه تا آرزویی که پس از بیست سال محقق شد

تربیت دینی دانش‌آموزان از اولویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش است

فضای مجازی با محتوای پاک را برای بچه‌ها فراهم کنیم

پیاده روی دانش آموزی در اربعین با معلمان خوش ذوق و انقلابی

دوره دانش افزایی سرباز طلبه های مازندران و گلستان برگزارشد