به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، علیرضا حاجیان زاده در نشست اعضای کمیته همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش استان لرستان در سخنانی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، اظهار داشت: ویژگی که در این سند وجود دارد این است که مسئله تربیت دینی در آن محوریت پیدا کرده است.
ایجاد ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش
وی با بیان اینکه ساحت های مختلف تربیتی مانند اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، هنری، تربیت بدنی، فناورانه و ... در این سند تحول بنیادین مطرح شده است، افزود: در این سند کمال مطلوب در تربیت، دستیابی دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه و رفتن به سوی قله بلند متکی بر عمل صالح مورد توجه قرار گرفته است.
مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کار تربیتی در آموزش و پرورش مورد توجه جدی قرار گرفته است، عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش ما باید وزارت تربیت باشد و این نگاهی است که در سند تحول به آن توجه شده است.
حاجیان زاده با تاکید بر اینکه در این عرصه که قرار است بحث تربیت دینی مورد توجه قرار گیرد حضور نهاد روحانیت یک حضور بسیار جدی است، افزود: ستاد همکاری آموزش و پرورش و حوزه های علمیه در این راستا ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه ما باید این دو نهاد را با هم آغشته کنیم و به هم نزدیک کنیم، گفت: در دوره جدید که مصادف با گام دوم انقلاب است، ستاد همکاری آموزش و پرورش و حوزه های علمیه در چند جهت گیری مختلف وارد فعالیت شده است.
مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه این ستاد جریانی برای تبلیغ موثر در حوزه دین و تربیت دینی و انقلابی کودکان و نوجوانان است، گفت: همچنین شناسایی نیازهای دانش آموزان و برنامه ریزی برای پاسخگویی به این نیازها یکی دیگر از اهداف این ستاد است.
وجود شبهات اعتقادی فراوان در بین دانشآموزان
حاجیان زاده با اشاره به اینکه در این راستا از حوزه و نهاد روحانیت می خواهیم که وارد این عرصه شوند و در پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان دست آموزش و پرورش را بگیرند، گفت: امروز آموزش و پرورش نیاز به اتاق های فکر و هیئت های اندیشه ورز دارد تا پاسخگوی نیازهای روز کودکان و نوجوانان باشد.
وی با اشاره به اینکه امروز سوالات و شبهات اعتقادی فراوانی در بین نسل جوان وجود دارد که در حال شناسایی هستند، گفت: آسیب های اجتماعی بسیار زیادی در مدارس وجود دارد که باید شناسایی شوند و برای آنها راهکار اتخاذ شود.
مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش، بیان داشت: بحث نشاط و شادابی امروز در وزارت آموزش و پرورش مطرح است و این امر باید تعریف شود که با چه ساز و کاری باشد که بتواند هم تاثیر گذار باشد و هم برخی از آسیب های تربیتی را نداشته باشیم.
حاجیان زاده با بیان اینکه توجه به مسئله بلوغ در دختران و پسران از جمله مواردی است که برای ما مورد توجه است، گفت: بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ موضوع مختلف در حوزه تربیت و شبهات اعتقادی دانش آموزان داریم که روی زمین مانده و باید به آنها پاسخ داده شود.
تدوین برنامه ۵ ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش
وی با اشاره به ایجاد اتاق های فکر در این رابطه، تصریح کرد: همچنین پژوهش های ویژه ای دنبال می کنیم تا بتوانیم با یک اندیشه ورزی میان آموزش و پرورش و حوزه های علمیه این سوالات را پاسخ بدهیم.
مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش همچنین با اشاره به تولید محتوا و اتخاذ قالب های متفاوت ارائه محتوا از سوی این ستاد، بیان داشت: انتظاری که از حوزه داریم، تولید محتوا و علم است و آموزش و پرورش باید در روش ها، خود را مجهز کند و در این رابطه نیز حوزه پشتیبانی فکری و محتوایی داشته باشد.
حاجیان زاده با تاکید بر کمک به تدوین منابع آموزشی، مطالعاتی، کتاب های درسی و غیر درسی و همچنین بسته های آموزشی برای معلمان و خانواده ها، گفت: شناسایی و جذب روحانیون خود ساخته، فاضل و آشنا به مهارت های ارتباط با مخاطب کودک و نوجوان از جمله کارهایی بوده که شروع کرده ایم.
وی، توانمندسازی نیروی انسانی مانند روحانیون و همچنین کادر مدرسه توسط حوزه های علمیه را یکی دیگر از اقدامات در دستور کار عنوان کرد و گفت: برای تحقق این رسالت سنگین، برنامه پنج ساله همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش را تدوین کرده ایم که امسال اولین سال آن است و تا کنون بخشی از برنامه ها را اجرا کرده ایم.
مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش با بیان اینکه برش استانی این برنامه نیز تهیه شده است، عنوان کرد: ساختار ستاد همکاری در سطح استان و کشور به صورتی است که منزلت خوبی برای این حرکت ایجاد کرده است، ساختار با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاونین ایشان، مدیر حوزه های علمیه، مدیریت حوزه علمیه خواهران و ... تشکیل شده است و متناظر آن نیز در استان ها با حضور نماینده ولی فقیه، مدیرکل آموزش و پرورش و اعضای مختلف تشکیل شده است.
انتهای پیام /