Print
Zoom In
Zoom Out

آیت الله العظمی جوادی آملی:

معنای حقیقی تحول آن است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند / به گونه ای تربیت کنیم دانش آموزان بوی بد گناه را استشمام کنند

شناسه مطلب: 11414
زمان انتشار: شنبه 06 مهر 1398 ساعت 12:01

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، محسن حاجی میرزائی وزیر آموزش و پرورش با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت‌و‌گو کرد

*مسیری که در آن موفق نبودیم 

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: یک اشکال اساسی از گذشته تاکنون در نظام آموزش و پرورش کشور وجود دارد وآن این است که در گذشته «تعلیم» بود، اما خبری از «تربیت» نبود، بعد از انقلاب خواستیم «تربیت» را به «تعلیم» اضافه کنیم اما در این مسیر موفق نبودیم چراکه در حقیقت کاری که آموزش و پرورش انجام داد این بود که تربیت را به تعلیم برگرداند!

ایشان ادامه دادند: ما اکنون «تربیت» به معنای حقیقی آن در آموزش و پرورش نداریم ، بلکه ما یک سری از دروس داریم مانند فیزیک و شیمی و .. و یک سری از دروس داریم مانند قرآن و عترت شناسی و ... و خیال کردیم که این تربیت است در حالی که این تربیت نیست بلکه گسترده کردن تعلیم است، تربیت حقیقی یعنی پاک بودن خود معلم که وقتی سخن می گوید از دهان او نور خارج شود و این طهارت معلم را می طلبد.

معظم له خاطرنشان کردند: امام علی علیه السلام به فرزندش نامه ای نوشت که ما هم مخاطب این نامه هستیم چون ؛ما هم فرزند ائمه علیهم السلام محسوب می شویم؛ پیغمبر(ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می توانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم لذا در این ایام که ایام سوگ و ماتم سالار شهیدان است و ما ادعای خون خواهی حسین علیه السلام را داریم چون فرزند و ورثه آن حضرت هستیم. امام در نامه خود به فرزندش فرمود «معلم، امام است!»

*هر معلمی امام مأموم خود یعنی  شاگردانش می باشد

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: هر معلمی امام مأموم خود که شاگردانش می باشد، این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او اقتدا کنند و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است. ما باید به دنبال این تربیت باشیم نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم. این طیب و طاهر بودن معلم است که تعلیم را به تربیت برمی گرداند، اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند.

*به گونه ای تربیت کنیم دانش آموزان بوی بد گناه را استشمام کنند

ایشان ابراز داشتند: دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یک راه گوش و یک راه دل، اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمی کند این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است، این کار معلم است که دانش آموزان را، به نحوی در طول سالهای تحصیل رشد دهد که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند، که امیدواریم در تحقق این امر بیش از پیش موفق باشید.




استاندار خراسان جنوبی

برای حضور روحانیون در مدارس برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است

حضور نماینده ولی فقیه در کرمانشاه

نشست شورای همکاری حوزه و آموزش و پرورش کرمانشاه  برگزار شد

با شرکت سه میلیون دانش‌آموز

گزارشی ازافتتاحیه «درس‌هایی از قرآن» در ۴۰هزار مدرسه کشور

طلاب طرح امین عضو مؤثر تیم تربیتی مدارس باشند

به همت دفترتبلیغات اسلامی

کتاب « کار در کلاس» ویژه مقطع پیش‌دبستانی منتشر شد

گزارشی از دوره آموزشی توجیهی کریمه اهل‌بیت(س)

تحولی نو در نظام تعلیم و تربیت اسلامی با اجرای طرح امین   

گزارشی از یک نشست استانی

از گلایه های طلاب طرح امین تا توضیحات با سعه صدر مسئولین

نماینده ولی‌فقیه درکهگیلویه و بویراحمد:

آموزش‌وپرورش و حوزه‌های علمیه نقش اساسی در تربیت نسل مؤمن و انقلابی دارند

مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد

در مدارس طرح امین باید روحیه دینداری، انقلابی‌گری ورشد علمی دانش‌آموزان محسوس باشد

پنجمین کارگاه آموزشی «توانمندسازی طلاب فرهنگی » در اهواز

 آیت الله نور مفیدی

توجه ویژه شخص رئیس‌جمهور به آموزش وپرورش نویدبخش تحولات است

طرح حضور ویژه فرهنگیان در مدرسه علمیه حضرت نرجس(س) بیرجند برگزار شد

استاندار خراسان جنوبی

برای حضور روحانیون در مدارس برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است

وزیر آموزش و پرورش در دیدار امام حمعه بیرجند:

تعلیم و تربیت میدان اصلی مقاومت در جنگ شناختی دشمن است

کارگاه پاسخ‌گویی به شبهات نوجوانان در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) اردکان

تفاهم‌نامه همکاری مشترک حوزه علمیه و اداره کل آموزش و پرورش کرمان به امضا رسید

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س):

لازمه پویایی استعدادهای درخشان پیوند با معارف قرآن ،اهل بیت (ع) وشهدا است.