امروز : 1398/12/06
2020-02-25
شناسه خبر : 11414
تاریخ انتشار : 1398/07/06 12:01
معنای حقیقی تحول آن است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند / به گونه ای تربیت کنیم دانش آموزان بوی بد گناه را استشمام کنند

آیت الله العظمی جوادی آملی:

معنای حقیقی تحول آن است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند / به گونه ای تربیت کنیم دانش آموزان بوی بد گناه را استشمام کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، محسن حاجی میرزائی وزیر آموزش و پرورش با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت‌و‌گو کرد

*مسیری که در آن موفق نبودیم 

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: یک اشکال اساسی از گذشته تاکنون در نظام آموزش و پرورش کشور وجود دارد وآن این است که در گذشته «تعلیم» بود، اما خبری از «تربیت» نبود، بعد از انقلاب خواستیم «تربیت» را به «تعلیم» اضافه کنیم اما در این مسیر موفق نبودیم چراکه در حقیقت کاری که آموزش و پرورش انجام داد این بود که تربیت را به تعلیم برگرداند!

ایشان ادامه دادند: ما اکنون «تربیت» به معنای حقیقی آن در آموزش و پرورش نداریم ، بلکه ما یک سری از دروس داریم مانند فیزیک و شیمی و .. و یک سری از دروس داریم مانند قرآن و عترت شناسی و ... و خیال کردیم که این تربیت است در حالی که این تربیت نیست بلکه گسترده کردن تعلیم است، تربیت حقیقی یعنی پاک بودن خود معلم که وقتی سخن می گوید از دهان او نور خارج شود و این طهارت معلم را می طلبد.

معظم له خاطرنشان کردند: امام علی علیه السلام به فرزندش نامه ای نوشت که ما هم مخاطب این نامه هستیم چون ؛ما هم فرزند ائمه علیهم السلام محسوب می شویم؛ پیغمبر(ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می توانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم لذا در این ایام که ایام سوگ و ماتم سالار شهیدان است و ما ادعای خون خواهی حسین علیه السلام را داریم چون فرزند و ورثه آن حضرت هستیم. امام در نامه خود به فرزندش فرمود «معلم، امام است!»

*هر معلمی امام مأموم خود یعنی  شاگردانش می باشد

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: هر معلمی امام مأموم خود که شاگردانش می باشد، این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او اقتدا کنند و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است. ما باید به دنبال این تربیت باشیم نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم. این طیب و طاهر بودن معلم است که تعلیم را به تربیت برمی گرداند، اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند.

*به گونه ای تربیت کنیم دانش آموزان بوی بد گناه را استشمام کنند

ایشان ابراز داشتند: دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یک راه گوش و یک راه دل، اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمی کند این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است، این کار معلم است که دانش آموزان را، به نحوی در طول سالهای تحصیل رشد دهد که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند، که امیدواریم در تحقق این امر بیش از پیش موفق باشید.


اعلام استقلال اقتصاد اسلامی با ضرب سكه به دستور امام باقر عليه السلام

بهشت بر روزه داران ماه رجب واجب می شود

کتاب تربیتی اخلاقی پیامبر اسلام را بهتر بشناسیم

دوره آموزشی مهارتی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان ایلام برگزارشد

مراسم جشن تکلیف ۱۴۰۰ دانش آموز دختر ناحیه دو شهرکرد برگزار شد

دیدار با مسئولین و بازدید از کمیته های همکاری استان مازندران

نشست توجیهی بانوان مدارس امین شهر کرمان بر گزار شد

مدارس دانش آموزی خط مقدم برنامه های تبلیغی اند

ششصد اندیشمند و صاحب نظر در تدوین سند تحول بنیادین همکاری داشته اند

همکاری با آموزش و پرورش اولویت ما است

بهره‌مندی از ظرفیت حوزه‌های علمیه در ارتقای سطح دینی و معنوی دانش آموزان

آیه های انتخاب

حضور امام جمعه کمیجان در بین دانش آموزان

دانش آموزان تبریزی، ایلامی و همدانی نمایندگان جمهوری اسلامی در مسابقات قرآن کریم الجزایر

12هزار و 400 دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی جشن تکلیف گرفتند

همایش اُنس نوجوان با پروردگار در رشت برگزار شد

آغاز گفتمان های مذهبی ویژه مدیران مدارس مشهد

تربیت نسلی در تراز گام دوم انقلاب با همکاری حوزه و آموزش و پرورش تحقق پذیر است

دوره های تربیتی طرح مبین و پرورش حس مذهبی در استان برگزار شد

تصاویری از اردوی دبیرستان طرح امین شهید شهریاری قم