Print
Zoom In
Zoom Out

آیت الله العظمی جوادی آملی:

معنای حقیقی تحول آن است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند / به گونه ای تربیت کنیم دانش آموزان بوی بد گناه را استشمام کنند

شناسه مطلب: 11414
زمان انتشار: شنبه 06 مهر 1398 ساعت 12:01

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، محسن حاجی میرزائی وزیر آموزش و پرورش با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت‌و‌گو کرد

*مسیری که در آن موفق نبودیم 

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: یک اشکال اساسی از گذشته تاکنون در نظام آموزش و پرورش کشور وجود دارد وآن این است که در گذشته «تعلیم» بود، اما خبری از «تربیت» نبود، بعد از انقلاب خواستیم «تربیت» را به «تعلیم» اضافه کنیم اما در این مسیر موفق نبودیم چراکه در حقیقت کاری که آموزش و پرورش انجام داد این بود که تربیت را به تعلیم برگرداند!

ایشان ادامه دادند: ما اکنون «تربیت» به معنای حقیقی آن در آموزش و پرورش نداریم ، بلکه ما یک سری از دروس داریم مانند فیزیک و شیمی و .. و یک سری از دروس داریم مانند قرآن و عترت شناسی و ... و خیال کردیم که این تربیت است در حالی که این تربیت نیست بلکه گسترده کردن تعلیم است، تربیت حقیقی یعنی پاک بودن خود معلم که وقتی سخن می گوید از دهان او نور خارج شود و این طهارت معلم را می طلبد.

معظم له خاطرنشان کردند: امام علی علیه السلام به فرزندش نامه ای نوشت که ما هم مخاطب این نامه هستیم چون ؛ما هم فرزند ائمه علیهم السلام محسوب می شویم؛ پیغمبر(ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می توانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم لذا در این ایام که ایام سوگ و ماتم سالار شهیدان است و ما ادعای خون خواهی حسین علیه السلام را داریم چون فرزند و ورثه آن حضرت هستیم. امام در نامه خود به فرزندش فرمود «معلم، امام است!»

*هر معلمی امام مأموم خود یعنی  شاگردانش می باشد

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: هر معلمی امام مأموم خود که شاگردانش می باشد، این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او اقتدا کنند و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است. ما باید به دنبال این تربیت باشیم نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم. این طیب و طاهر بودن معلم است که تعلیم را به تربیت برمی گرداند، اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند.

*به گونه ای تربیت کنیم دانش آموزان بوی بد گناه را استشمام کنند

ایشان ابراز داشتند: دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یک راه گوش و یک راه دل، اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمی کند این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است، این کار معلم است که دانش آموزان را، به نحوی در طول سالهای تحصیل رشد دهد که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند، که امیدواریم در تحقق این امر بیش از پیش موفق باشید.


پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد