امروز : 1398/07/22
2019-10-14
شناسه خبر : 11414
تاریخ انتشار : 1398/07/06 12:01
معنای حقیقی تحول آن است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند / به گونه ای تربیت کنیم دانش آموزان بوی بد گناه را استشمام کنند

آیت الله العظمی جوادی آملی:

معنای حقیقی تحول آن است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند / به گونه ای تربیت کنیم دانش آموزان بوی بد گناه را استشمام کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، محسن حاجی میرزائی وزیر آموزش و پرورش با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت‌و‌گو کرد

*مسیری که در آن موفق نبودیم 

آیت الله العظمی جوادی آملی در این دیدار در سخنانی بیان داشتند: یک اشکال اساسی از گذشته تاکنون در نظام آموزش و پرورش کشور وجود دارد وآن این است که در گذشته «تعلیم» بود، اما خبری از «تربیت» نبود، بعد از انقلاب خواستیم «تربیت» را به «تعلیم» اضافه کنیم اما در این مسیر موفق نبودیم چراکه در حقیقت کاری که آموزش و پرورش انجام داد این بود که تربیت را به تعلیم برگرداند!

ایشان ادامه دادند: ما اکنون «تربیت» به معنای حقیقی آن در آموزش و پرورش نداریم ، بلکه ما یک سری از دروس داریم مانند فیزیک و شیمی و .. و یک سری از دروس داریم مانند قرآن و عترت شناسی و ... و خیال کردیم که این تربیت است در حالی که این تربیت نیست بلکه گسترده کردن تعلیم است، تربیت حقیقی یعنی پاک بودن خود معلم که وقتی سخن می گوید از دهان او نور خارج شود و این طهارت معلم را می طلبد.

معظم له خاطرنشان کردند: امام علی علیه السلام به فرزندش نامه ای نوشت که ما هم مخاطب این نامه هستیم چون ؛ما هم فرزند ائمه علیهم السلام محسوب می شویم؛ پیغمبر(ص) فرمود «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می توانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم لذا در این ایام که ایام سوگ و ماتم سالار شهیدان است و ما ادعای خون خواهی حسین علیه السلام را داریم چون فرزند و ورثه آن حضرت هستیم. امام در نامه خود به فرزندش فرمود «معلم، امام است!»

*هر معلمی امام مأموم خود یعنی  شاگردانش می باشد

آیت الله العظمی جوادی آملی تصریح داشتند: هر معلمی امام مأموم خود که شاگردانش می باشد، این معلم باید طوری طیب و طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او اقتدا کنند و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است. ما باید به دنبال این تربیت باشیم نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم. این طیب و طاهر بودن معلم است که تعلیم را به تربیت برمی گرداند، اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، «امام» شوند.

*به گونه ای تربیت کنیم دانش آموزان بوی بد گناه را استشمام کنند

ایشان ابراز داشتند: دو راه برای تعلیم وجود دارد؛ یک راه گوش و یک راه دل، اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمی کند این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است، این کار معلم است که دانش آموزان را، به نحوی در طول سالهای تحصیل رشد دهد که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند، که امیدواریم در تحقق این امر بیش از پیش موفق باشید.


فراخوان بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز

ماموریت فرشتگان درهمراهی زائران پیاده امام حسین علیه السلام

سهم آموزش و پرورش از برنامه های جدید درسهایی از قرآن

فراخوان پویش اربعین مدارس امین تهران

ابراز خرسندی مقام معظم رهبری از همکاری های حوزه و آموزش و پرورش

نشاط اربعینی ارمغان مدرسه حسینی

از همه ظرفیت های حوزه علمیه برای تحقق سند تحول استفاده میکنیم

نشست کمیته همکاری حوزه های با حضور مدیران و معاونین پرورشی مدارس منطقه در دفتر امام جمعه شهرستان هریس برگزار شد.

ائمه جماعات مدارس، مدیران و معاونین پرورشی بناب گرد هم آمدند.

ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها (22)

تلاش آموزش و پرورش بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه‌علمیه برای رسیدن به حیات طیبه است‌

ما نیروهای تراز انقلاب می‌خواهیم/ عوامل جذب جوانان شناسایی شوند

برنامه ۵ ساله همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش تدوین شد

نشست کمیته همکاری های حوزه و آموزش وپرورش درقشم برگزار شد

ره آورد علم نه تنها اقتداربلکه شکوفایی جسم و روح را به ارمغان می آورد

از سجده شکر یک امام جمعه تا آرزویی که پس از بیست سال محقق شد

تربیت دینی دانش‌آموزان از اولویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش است

فضای مجازی با محتوای پاک را برای بچه‌ها فراهم کنیم

پیاده روی دانش آموزی در اربعین با معلمان خوش ذوق و انقلابی

دوره دانش افزایی سرباز طلبه های مازندران و گلستان برگزارشد