به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها ، حجت الاسلام والمسلمین شعبانی در جلسه کمیته همکاری های حوزه و آموزش و پرورش استان اظهارکرد: آموزش و پرورش در بحث تربیتی و امور فرهنگی از ظرفیت های مهمی برخوردار است.
وی با تأکید بر اهمیت ارتباط بین حوزه و آموزش و پرورش، گفت: حضور روحانیون و مبلغین دینی در مدارس تأثیر فراوانی در تربیت معنوی دانش آموزان دارد.
*طرح امین موفق و پویا
رئیس کمیته همکاریهای استان و امام جمعه همدان، طرح امین را از طرح های خوب در آموزش و پرورش خواند و گفت: همکاری های آموزش و پرورش و حوزه زمینه ساز اقدامات مهمی در جهت هدایت دانش آموزان است.
حجت الاسلام والمسلمین شعبانی گفت؛ دستگاه تعلیم و تربیت استان فعالیت های خوبی در این زمینه داشته که قابل تحسین است.
در ادامه این نشست مدیر حوزه علمیه استان همدان گفت: آموزش و پرورش استان در اجرای برنامه های دینی و مذهبی در مدارس موفق عمل کرده است.
*گسترش همکاری ها تأثیر مستقیم در تربیت معنوی دانش آموزان دارد
آیت الله موسوی اصفهانی در جلسه کمیته همکاری های حوزه و آموزش و پرورش استان که با حضور نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه همدان برگزار شد، با ابرازخرسندی از همکاری های خوب آموزش و پرورش با حوزه علمیه اظهار کرد: گسترش این همکاری ها تأثیر مستقیم در تربیت معنوی دانش آموزان دارد.
وی با بیان این که طرح های بسیار خوب و اثربخشی در راستای تربیت دینی دانش آموزان در سطح مدارس استان به اجرا درذآمده است، تصریح کرد: توجه به مقوله تربیت در مدارس از اهمیت خاصی برخوردار است.
عضو مجلس خبرگان رهبری طرح امین را نمونه موفقی از برنامه های مشترک دستگاه تعلیم و تربیت و حوزه های علمیه دانست و افزود: اجرای این گونه طرح ها از جمله اهداف کمیته همکاری های حوزه و آموزش و پرورش است.
*تعمیق باورهای دینی از اولویت های اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیزگفت: تعمیق باورهای دینی در بین دانش آموزان از اولویت های اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است که بر اساس ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین دنبال می شود.
محمد پورداود اظهار کرد: مبنای کار دستگاه تعلیم و تربیت سند تحول بنیادین است که مبتنی بر آیات قرآن و سیره ائمه اطهار (علیهم السلام اجمعین) طراحی گردیده است.
پورداود افزود: در این سند مفاهیمی ارزشمندی چون حیات طیبه، هویت ایرانی- اسلامی و مدرسه صالح نهادینه شده است.
*سه جوهره اصلی در سند تحول بنیادین
نایب رئیس کمیته همکاریها، با اشاره به ساحت های ششگانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: در این سند ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی مورد تأکید قرار گرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: در این سند سه جوهره اصلی وجود دارد که تعلیم وتربیت تمام ساحتی یک از این سه جوهره به شمار می رود.
پورداود افزود: براساس سند تحول بنیادین دانش آموزان نباید تک بُعدی تربیت شوند؛ بلکه تمام ابعاد تربیت مطابق با ساحت های ششگانه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی چرخش های تحول آفرین و استقرار 6 خرده نظام را دو جوهره دیگر سند تحول خواند و گفت: مدرسه بایستی از نهادی آموزشی به نهادی فرهنگی، اجتماعی و مولد سرمایه انسانی تبدیل شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه با بیان این که در سال تحصیلی گذشته برای اقامه نماز در مدارس 400 روحانی سازماندهی شدند، افزود: همچنین هزار و 100 فرهنگی به عنوان امام جماعت مدارس فعالیت داشتند.
پورداود حضور ائمه جمعه سراسر استان در مدارس، اجرای طرح امین، برگزاری دوره های آموزشی و طرح آموزش عملی نماز، قران و احکام برای آموزش دهندگان سوادآموزی را از دیگر برنامه های دستگاه تعلیم و تربیت استان ذکر کرد و افزود: طرح معرفت از جمله طرح های ابتکاری آموزش وپرورش استان است که به عنوان یک طرح برتر در سطح کشور معرفی شده است.
*برگزاری دوره آموزشی شیعه شناسی
وی تقدیر رییس جمهور از دانش آموز کبودراهنگی به عنوان چهره موفق نمازی در اجلاس سراسری نماز را از دیگر رخدادهای مهم برای استان خواند و خاطرنشان کرد: اجرای طرح صحت قرائت قرآن در دوره ابتدایی، برگزاری دوره آموزشی شیعه شناسی، برگزاری سوگواره احلی من العسل در ایام محرم، برگزاری گفتمان های دینی در مدارس و اعزام مبلغین کشوری به بیش از 50 آموزشگاه استان را از دیگر فعالیت ها در حوزه نماز، قرآن و عترت بوده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به شرکت بیش از 100 هزار دانش آموز استان در مسابقات قرآن، عترت و نماز، گفت: دانش آموزان منتخب استان موفق به کسب رتبه های کشوری در دو بخش آوایی و پژوهشی مسابقات قرآنی شده اند.