به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، رضوان حکیم زاده در جمع مدیران و روسای مناطق و نواحی استان اردبیل که در خانه معلم اردبیل برگزار شد، با بیان اینکه تربیت یک علم است، گفت؛در سند تحول بنیادین یک تغییر اساسی از محوریت آموزشی به تربیت اتفاق افتاده است.
عضو ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش اظهار داشت؛فلسفه فعالیت مدرسه صرف آموزش نیست بلکه تربیت در اولویت است،تربیت برعکس آموزش، نمی تواند از طریق فناوری انتقال پیدا کند و نقش خود را بخوبی ایفا نماید.
وی در ادامه بیان داشت: متاسفانه امروز در تربیت کودکان عواملی بدون در نظر گرفتن اقتضائات و مبانی تربیتی بلکه تنها با در نظر گرفتن صرف برخی مطالبات غلط خانواده ها معیار تربیتی شده اند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه فلسفه تربیتی سند تحول بینادین برمبنای فلسفه اسلامی و قرانی است، خاطر نشان ساخت: دانش آموزان و مربیان هر دو انسان هستند و بر اساس آموزه های دینی صاحب کرامت می باشند، بنابراین باید کاری انجام دهیم که کرامت آنها خدشه دار نشود.
رضوان حکیم زاده افزود: بر همین مبنا در معاونت آموزش ابتدایی با ترویج کار گروهی جهت تشویق همه دانش آموزان سعی داریم این کرامت انسانی را حفظ کنیم.
عضو ستاد همکاریها با اشاره به نقش مربی با اشاره در تربیت دانش آموزبیان داشت؛خداوند در قرآن برای مربی بزرگ بشریت، یعنی پیامبر اکرم (ص) باید ها و نباید هایی را یادآوری کرده است، که مربیان نیز بایستی در این چارچوب به تربیت کودکان بپردازند.
وی با تاکید برپرهیزاز بزرگ سال پنداری کودکان بیان کرد؛ در دوره ابتدایی از بستر هنر، ورزش و فعالیتهای دست ورزاستفاده کنیم وفعالیتهایی مانند؛ قصهخوانی، اتاق بازی و یادگیری جایگزین مشق شب برای حرکت از حافظه محوری به سمت یادگیری پایدار و مهارت محور باشد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت؛ جایگزینی اتاق بازی و یادگیری به جای روشهای سنتی یا فعالیتهای داستانی و نمایشی، تکالیف مهارت محور و... همه در راستای این است که فعالیت و آموزش دانشآموزان به خصوص کودکان، متناسب با اقتضائات سنیشان در بستری صحیح و سالم صورت بگیرد .
رضوان حکیم زاده همچنین به تربیت تمام ساحتی و متوازن تاکید کرد و با رد آزمونهای متمرکز بر قوای ذهنی کودکان در دوره ابتدایی یادآور شد؛دانشآموزان با شرکت در این آزمونها از نظر روحی و روانی دچار مشکل می شوند.