Print
Zoom In
Zoom Out

گزارشی که تحسین مدیران ارشد حوزه و وزیر آموزش و پرورش را برانگیخت

از زمینه سازی برای حضوراندیشه ورزانه فقهای حوزه تا پایان بررسی برنامه 5 ساله همکاریها

شناسه مطلب: 11192
زمان انتشار: شنبه 21 اردیبهشت 1398 ساعت 16:16

گسترش تعاملات و ارتباطات میان حوزه و آموزش و پرورش از دستاوردهای مهم ستاد همکاری هاست.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، علیرضا حاجیان زاده شامگاه پنج شنبه ۱۹ اردیبهشت در نشست فصلی ستاد همکاری ها با حضورمدیران ارشد حوزه های علمیه و  وزیر آموزش و پرورش با ارایه  گزارشی از 5 ماه اخیر عنوان کرد؛ بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت گرامیداشت مقام معلم درباره عملکرد آموزش و پرورش، روح تازه ای به بدنه آن دمید و امیدواری و پایداری بیشتری را تزریق کرد.

وی گفت؛امیدواریم رهنمود های معظم له نصب العین ستاد همکاریها قرار گیرد و آنچه به این ستاد و اعضای فرهیخته آن مربوط می شود را به خوبی عملیاتی کنیم.

مشاورعالی وزیر افزود: گسترش تعاملات و ارتباطات میان حوزه و آموزش و پرورش از دستاوردهای مهم ستاد همکاری هاست.

وی اظهار کرد:در نشست  گذشته که آبان ماه 97 در مشهدمقدس همگام با تغییر مسئولیت دبیر ستاد و آغاز دوره جدید مدیریتی برگزار شد، چند مصوبه داشته ایم که گزارشی از آن ارائه می شود.

*پایان بررسی های برنامه 5 ساله همکاریها

حاجیان زاده بیان کرد: یکی از مصوبات، تدوین برنامه 5 ساله همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش بود که در جلسات متعدد کارشناسی بررسی شد، در این باره با بهره مندی از برنامه 5ساله حوزه های علمیه و زیرنظام های مصوب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، متن پیش نویسی آماده شد تا در جلسه امروز تصویب و برای اجرا آماده شود.

*بررسی وضعیت مدارس مسجد محور

وی گفت؛مصوبه دیگر،طرح مدارس مسجد محور بود که در این باره با برگزار کارگروهی پیش بینی های لازم انجام و بخش نامه ای از سوی وزیر محترم صادر گردید.

*رشته های تحصیلی حوزه مرتبط با آموزش و پرورش

دبیرستاد همکاریهای حوزه و آموزرش و پرورش افزود: سومین مصوبه در مورد رشته های تحصیلی حوزه مرتبط با آموزش و پرورش بود که قرار شد کارگروهی در معاونت آموزش حوزه های علمیه تشکیل شود و به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: ازجمله اقدامات مختلفی را که در این مدت داشتیم اینکه وزیر آموزش و پرورش دستوری بر تهیه یک خبرنامه تحلیلی برای اطلاع رسانی به موقع و کامل به مراجع معظم و نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه در استان ها و اساتید حوزه های علمیه دادند.

حاجیان زاده عنوان کرد:این کار از نظر ساختاری و محتوایی در دستور کار قرار گرفت به نحوی که آخرین اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تحلیل و در این خبرنامه تدوین شود و روابط عمومی وزارت پذیرفتند امور اجرایی را بر عهده بگیرند.

*امکان حضور حداکثری طلاب در آزمون استخدامی

وی اظهار کرد:موضوع دیگر پیگیری امکان حضور حداکثری طلاب در آزمون استخدامی ماده 28 دانشگاه فرهنگیان بود که پیگیری های زیادی صورت گرفت و مکاتباتی از سوی مدیریت حوزه های علمیه انجام شد و وزیرمحترم دستور پیگیری دادند، در این باره جلسات کارشناسی با مرکز نیروی انسانی، اداره کل امور اداری، اقای عبدالهی و... برقرار شد و به نتایج خوبی رسیدیم.

مشاورعالی وزیر خاطرنشان کرد:یک مشکل و مساله مهم، ضرورت افزایش رشته های استخدامی برای انتخاب طلاب است، قانون می گوید طلاب در رشته های علوم دینی، قرآن و عربی می توانند شرکت کنند، اما درخواست حوزه این است که طلاب بتوانند با توسعه در رشته های علوم انسانی شرکت کنند این مساله مورد بررسی قرار گرفت، نتیجه اینکه امکان آن وجود دارد، اما باید پیگیری قانونی شود و وزیر آموزش و پرورش دستور پیگیری از سازمان استخدامی کشور دادند تا به نتیجه برسیم.

وی بیان کرد:همچنین مشکل  پایان خدمت طلاب که در قانون تصریح شده، درحالیکه عموما طلاب معافیت تحصیلی دارند، این موضوع را هم درحال پیگیری حقوقی از سوی مجلس هستیم و قول هایی برای مساعدت داده اند تا این مشکل نیز حل شود، البته در توسعه رشته ها در حوزه خواهران بر اساس مصوبه سال 71 این است خواهران طلبه می توانند در رشته های آموزگاری شرکت کنند .ضمنا شرط پایان خدمت هم شامل آنان نمی شود.


*پیگیری ابلاغ مصوبه تاسیس دفتر همکاری های حوزه و آموزش و پرورش 

حاجیان زاده افزود: طی ماده واحده ای موضوع تاسیس دفترهمکاری های حوزه و آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده ،اما هنوز ابلاغ نشده است و امیدواریم با عنایت روسای ستاد محقق شود.

*برگزاری دوره ضمن خدمت فرهنگیان با موضوع کالای ایرانی

وی تصریح کرد: برگزاری دوره ضمن خدمت کاری مشترک میان حوزه و آموزش و پرورش در مورد "کالای ایرانی" یکی از مصادیق مشاکت این دو دستگاه بود که در چند ماه اخیر  دردستور کار قرار گرفت، کتاب تالیفی در مرکز راهبری مطالعات اقتصادی حوزه های علمیه انتخاب شد که به جریان آموزش ضمن خدمت انداختیم و حدود نیم میلیون فرهنگی ثبت نام کرده اند این اقدام اگر نتیجه خوبی داشته باشد در موضوعات دیگر تداوم می یابد.

*دوره توانمند سازی روحانیون وظیفه 

دبیرستاد همکاریهای حوزه و آموزرش و پرورش اظهار کرد:جذب و برگزاری دوره توانمند سازی روحانیون وظیفه یکی از مصوبات است،در این باره سهمیه ای برای گذراندن دوره وظیفه طلاب در آموزش و پرورش قرار داده شده که سالی 500 نفر از طلبه ها بتوانند سربازی خود را در آموزش و پرورش بگذرانند که در حدود 1000 نفر از طلبه ها در این طرح جذب شدند.

وی اذعان کرد: دوره های آموزشی در سه دوره برای آن ها برگزار و دوره چهارم هم شروع شده است البته در طی دو سال بیش از 700 نفر جذب شدند که مجوز برای 1000 نفر اخذ شده است،آنها جوانان موثرو با انگیزه ای هستند که بعد از اتمام دوره وظیفه هم می توانند در جریان تبلیغی، ما را همراهی کنند.

*دوره های آموزشی مبلیغن طرح امین

این کارشناس امورتربیتی بیان کرد: برگزاری دوره های آموزشی مبلیغن طرح امین یکی دیگر از مصوبات است که با مشارکت معاونت تبلیغ انجام می شود، برخی اعتبارات از سوی آموزش و پرورش و نیز با مشارکت حوزه دنبال می شود چنانچه در آخرین تخصیص اعتبار سال 97 تاکید بر این شد که بودجه تخصیصی در آموزش روحانیون مستقر و طرح امین استفاده شود.

*اطلاع رسانی فراخوان جذب طلبه در مدارس

وی عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه ها اطلاع رسانی فراخوان جذب حوزه های علمیه در مدارس است، در این باره بخشنامه جذب ثبت نام حوزه های علمیه را مستند سازی و ابلاغ کردیم ،قرار شد همزمان بازدید دانش آموزان از حوزه برگزارشود و با حضوردر محضر شخصیت های علمی برای آنها ایجاد انگیزه شود تا داوطلبان علاقه مند ومستعد در این رشته وارد شوند.

*آغاز فرآیند ارزیابی عملکرد کمیته های همکاری

حاجیان زاده اظهار کرد: یکی دیگر از فعالیت ها آغاز فرآیند ارزیابی عملکرد کمیته های همکاری در استان هاست که با استفاده از سامانه الکترونیکی که در اداره کل ارزیابی عملکرد وزارت است به جریان افتاد و ارزیابی سال تحصیلی 96-97در حال انجام است.

*ابلاغ برنامه سال 98 توسط وزیر

وی گفت: اقدام دیگر درج برنامه های ستاد همکاری در برنامه سال 98 وزارت آموزش و پرورش است که توسط وزیر ابلاغ شده ،عمده برنامه های ستاد همکاری ها را از سند تحول استخراج کردیم و در برنامه قرار گرفت و رسما مفاد همکاری حوزه علمیه در برنامه سال 98 توسط وزیر ابلاغ شده است، همچنین با تامین اعتبارات لازم در سال 97 به نحوی برنامه ریزی شد که اعتبارات از طریق معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی مستقیما  برای فعالیت های استان ها تخصیص داده شود.

مشاورعالی وزیر عنوان کرد: نشست های جداگانه ای را با معاونت های آموزش و پرورش و مرکز مدیریت حوزه ها برقرار کردیم که همچنان تداوم دارد و تعامل خوبی را نشان می دهد.

*ترویج رسانه ای گفتمان همکاری 

وی افزود: در حوزه اطلاع رسانی و ترویج گفتمان همکاری اقدامات خوبی انجام شده و ستاد در این باره فعال است، پرتال ستادهمکاری ها به روز است، مجله حلقه وصل مرتب در حال انتشار است، تعامل خوبی با صدا و سیما و رسانه ها داریم و صفحه اختصاصی در پرتال آموزش و پرورش برای ستاد طراحی شده و خیلی خوب به این موضوع و اخبار می پردازند. روابط عمومی خوبی در دبیرخانه ستاد وجود دارد، به گونه ای که در بولتن الکترونیکی رصد اخبار لینک اخبار ستاد همکارها در بیش از پنجاه رسانه رسمی کشورمنتشر می شود.  

*استفاده از رهنمودهای بزرگان حوزه

حاجیان زاده با اشاره به دیگر اقدامات اظهار کرد: در جهت بهره مندی از رهنمودهای بزرگان حوزه ، وزیرآموزش و با مراجع عظام قم دیدار داشت که حمایت ها و دستاوردهای خوبی به همراه داشته و خبرهای این دیدارها به خوبی منعکس شده است.

*سفرهای استانی و دیدار با ائمه جمعه 

وی خاطرنشان کرد: نشست هایی در استان ها با حضور نماینده گان ولی فقیه و ائمه جمعه و مدیران حوزه های علمیه و آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان برگزار می شود که در نتیجه جریانی در استان ها شکل می گیرد تا مشارکت و همکاری در موضوع تربیت دینی کودکان و نوجوانان استان بیش از پیش محقق شود. همچنین در این مدت چند ماهه نشست های قطبی استان ها با دو قطب به صورت یک روزه با حضور معاونین پرورشی برگزار شد.

دبیرستاد همکاریهای حوزه و آموزرش و پرورش گفت: در شورای معاونین وزارت، شورای معاونین مرکز مدیریت حوزه ها، شورای عالی ترویج نماز ، کمیته مدارس معارف و علوم اسلامی ، کمیته اهل تسنن و دیگر کمیته های تخصصی و مرتبط حضور پیدا می کنیم تا در جهت تقویت پیوند حوزه و آموزش و پرورش گام برداریم.

*مشارکت در راه اندازی پردیس حوزوی دانشگاه فرهنگیان

وی افزود:مشارکت در راه اندازی پردیس حوزوی دانشگاه فرهنگیان یکی از اقدامات مهم است با پیگیری مرکزی به نام "تربیت مبلغ معلم" و با مشارکت معاونت تبلیغ در حال راه اندازی است این طرح در هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان تصویب شده و اولین واحد آن در قم در حال راه اندازی است و امیدواریم در سراسر کشور مراکزی داشته باشد.

*پیگیری تاسیس مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه

حاجیان زاده عنوان کرد: پیگیری تاسیس مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه های علمیه یکی از مصوباتی بود که به تازگی شروع شده و امید است امسال با راه اندازی چند مرکز به عنوان پیش حوزوی بتوانیم این فضاها را توسعه دهیم.

*همایش اندیشه های تربیتی امام موسی صدر

وی تصریح کرد:برگزاری همایش "اندیشه های تربیتی امام موسی صدر" یکی از برنامه هایی بود که در برنامه ریزی و دعوت مدعوین حوزوی و حضور میهمان خارجی مشارکت داشتیم، اخیرا نیز همایش علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش که با مشارکت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و پژوهشگاه اندیشه و فرهنگ اسلامی برگزار شد حضور فعال داشتیم.

*طرح پژوهشی مطالعاتی اثربخشی حضور روحانیون در مدارس

مشاورعالی وزیر اظهار کرد:طرح پژوهشی مطالعاتی اثربخشی حضور روحانیون در مدارس با عنوان طرح امین نیز از طریق پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حال انجام است.  در این زمینه پیش نویس آئین نامه طرح امین که مورد درخواست معاونت تبلیغ بود  حاضر شده است که به زودی نهایی و ابلاغ خواهد شد.

وی بیان کرد:برخی از ائمه جمعه مطالبی را بیان می کنند و گزارش هایی میرسد که در تریبون نمازجمعه موضع گیری هایی در نقد عملکرد آموزش و پرورش داشته اند در این موارد هم بلافاصله افرادی را اعزام می کنیم تا تعاملاتی را ایجاد کنند .

*مشارکت در تالیف کتاب اخلاق حرفه ای

حاجیان زاده تصریح کرد: در دفتر تبلیغات اسلامی میزهای مختلف مطالعاتی وجود دارد که "صداقت" یکی ازموضوعات میز اخلاق است. در این باره نیز همکاری داریم و مقدماتی را فراهم کرده ایم تا در کتاب های درسی دفتر تالیف کتب فنی حرفه ای به موضوع "اخلاق حرفه ای" پرداخته شود،همچنین با موضوع اخلاق و صداقت مسابقات کشوری در معاونت پرورشی طراحی شده است تا در میان دانش آموزان ترویج شود.

*تعامل فکری و اندیشه ای با حوزه های علمیه

وی گفت:حرکت جدید در ارتباط با تعامل فکری و اندیشه ای با حوزه های علمیه به منظور پرداختن به مسائل دینی، اعتقادی و تربیتی مبتلابه در آموزش وپرورش یکی دیگر از برنامه هاست و در این راستا برای ساماندهی تعامل با اندیشمندان حوزوی ، هیأت های اندیشه ورز را تشکیل می دهیم.

دبیرستاد همکاریهای حوزه و آموزرش و پرورش عنوان کرد: شورای عالی ای ازعلما ، فقها و بزرگان حوزه تشکیل خواهد شد به نحوی یک تشکل فکری را هدایت کنند تا بسیاری از مسائل آموزش و پرورش را با تعامل اندیشمندانه دنبال کنیم.


کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد

با حضور وزیر آموزش و پرورش:

«کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» رونمایی شد

به نمایندگی از وزیر آموزش و پرورش

حجت الاسلام نیکزاد با خانواده شهید زارعی در بندرعباس دیدار کرد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

تربیت نسل مومن و انقلابی در گرو همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان هرمزگان خبر داد

ایجاد مدارس وابسته به حوزه علمیه در هرمزگان از ابتدای مهرماه

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان به روایت تصویر

دکتر نیکزاد:

حوزه علمیه در عرصه های گوناگون سند تحول نقش آفرین است

نشست شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان هرمزگان برگزار شد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان

ارتباط خانواده‌ها با آموزش و پرورش بیش از گذشه باشد

شورای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش زنجان برگزار شد

دانش آموزان را براساس دستورات قرآن تربیت کنیم