به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها ، محمد پورداود در نشست تخصصی روسای مراکز مشاوره قطب دو کشور و اعضای کمیته همکاری حوزه و آموزش و پرورش قطب چهار کشور که به طور همزمان در همدان برگزار شد، اظهار کرد: در تربیت هدف رشد دادن و شکوفایی همه قابلیت ها و توانایی های بالقوه انسان است، ولی در آموزش هدف اصلی در آن انتقال معلومات است.
پورداود افزود: در آموزش بیشتر با یک بعد از ابعاد وجودی انسان یعنی بعد شناختی و عقلانی او سر کار داریم، اما تربیت فراگیر و همه جانبه است.
وی با بیان این که آموزش به معنای انتقال دانش است و پرورش به معنای انتقال ارزش هاست، تصریح کرد: آموزش جنبه رسمی، عمدی، برنامه ریزی شده قصد شده و آشکار دارد، اما تربیت فرایندی غیر رسمی، غیر عمدی و درونی است.
نایب رئیس کمیته همکاریها ، رابطه تعلیم و تربیت را تعاملی و در هم تنیده خواند و تصریح کرد: آموزش مقدمه تربیت، اما تربیت مقدم بر آموزش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، اظهار کرد: این بیانیه از بُعد تربیتی بسیار حائز اهمیت و در واقع تحقق سند تحول بنیادین در گروعمل به بیانیه گام دوم است.
وی نقش مربیان تربیتی و مشاوران در تعلیم و تربیت دانش آموزان را بسیار مهم خواند و تصریح کرد: باید تلاش کنیم با نوعی آینده نگری مباحث تعلیم و تربیت را پیش ببریم و متربیان را برای آینده تربیت کنیم.
پورداود در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مفاهیم هویت، حیات طیبه و مدرسه صالح که در سند تحول بنیادین مورد تأکید قرار گرفته است، تصریح کرد: این مفاهیم دارای عمقی بسیار ژرف هستند که در تعلیم و تربیت نمود پیدا می کند.
وی چرخشهای کلان تحولآفرین مبتنی بر سند تحول بنیادین را مهم خواند و گفت: در این مبحث یک وضعیت موجود داریم که باید به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم.
نایب رئیس کمیته همکاریها، با بیان این که نهاد آموزشی باید به سمت نهاد فرهنگی و اجتماعی و مولد سرمایهگذاری حرکت کند، افزود: باید ازانحصارگری در تربیت به سمت مشارکت حرکت کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: تلاش کنیم از دانشآموز منفعل به سمت متربی فعال حرکت کنیم و از رقابتهای فردی و تنشزا دور شویم.