به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاریها نشست بررسی راهکارهای اجرایی مصوبات هم اندیشی دوازدهم ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش در مشهد مقدس و نیز عملیاتی نمودن پیام مقام معظم رهبری به اجلاسیه سراسری نماز در سالن کنفرانس اداره کل آموزش و پرورش مازندران برگزار شد.
*فعالیت 400 مبلغ دینی در مدارس مازندران
مدیرکل آموزش وپرورش مازندران دراین نشست از فعالیت 400 مبلغ دینی در از حوزه های علمیه خواهران و برادران در مدارس مازندران خبر داد.
عسکری نیکزاد گفت: اصل و رسالت درآموزش و پرورش این است که بتوانیم به کمال برسیم و باید طوری برنامه ریزی کنیم تا سند تحول بنیادین که خروجی اش حیاط طیبه است، اجرایی و قابل دستیابی باشد.
*از اقدامات جزیره ای پرهیز شود
وی با بیان اینکه حوزه علمیه میتواند کمکحال و یاریرسان آموزش و پرورش در بخش تربیتی باشد، افزود: باید همه دستگاههای فرهنگی، حاکمیت و حوزه های علمیه در کنار اصحاب تعلیم و تربیت در جهت توسعه تربیت دینی دانش آموزان همکاری و مشارکت نمایند و از اقدامات جزیره ای خودداری کنند.
*سهم فغالیت های پرورشی از سند تحول بنیادین
نایب رئیس کمیته همکاریهای مازندران با بیان اینکه 18 درصد سند تحول بنیادین مربوط به فعالیت های پرورشی است، اظهار داشت: در بخش آموزش خانواده، باید با حضور مبلغان و سخنوران توانمند، به تبیین اهمیت امر اقامه نماز برای اولیای دانش آموزان بپردازیم و در راستای همسانسازی فضای تربیتی در خانواده و مدرسه گامی اثرگذار برداریم.
نیکزاد با بیان اینکه دوران تحصیلی، بهترین فرصت جهت پرورش دانش آموزان متدین و مقید به ارزش های اسلامی است خاطرنشان کرد: همگان باید تلاش کنند اعتبارات بخش فرهنگی به آموزش و پرورش بیشتر تخصیص یابد تا بتوان در جهت توانمندسازی دانش آموزان وکاهش آسیبهای اجتماعی در برابر تهاجم فرهنگی اقدامات موثری انجام دهند.
*شرط کاهش آسیبهای اجتماعی
وی با اشاره به اینکه انتخاب روشها در ترویج نماز بین نوجوانان بسیار مهم است، بیان داشت: ایجاد همافزایی بیشتر بین حوزه علمیه و آموزش و پرورش باعث خدمترسانی بهتر به دانش آموزان می شود که شرط همافزایی رفاه و شرط رفاه مواجه صادقانه است.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه نماز ابتداییترین راه تربیتی برای مقابله با انحرافات اجتماعی است گفت: دستگاه تعلیم و تربیت با اجرای برنامه های متنوع و اثرگذار شامل مسابقات قرآن، عترت و نماز و محافل قرآنی و کاروان نماز، سهم بسزایی را در متخلق شدن آینده سازان ایران اسلامی ایفا مینماید که جای بسی تقدیر و تشکر از متولیان امور تربیتی دارد.
*اگر همکاری حوزه نباشد آسیبها پیچیده می شود
معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران نیز در این نشست گفت: اگر همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش نباشد قطعاً آسیبهای بیشتر و پیچیده تری نصیب ما می شود.
محمد شعبانی با بیان اینکه یک مربی پرورشی خوب می تواند تحول عظیمی در مدرسه ایجاد کند تصریح کرد: باید به دانش آموزان بیاموزیم که خواندن نماز چه آثار مثبتی دارد و نخواندن نماز چه آسیب و ضرری می تواند برساند.
دبیر کمیته همکاریهای مازندران افزود؛ 4 هزار مدرسه در استان فعال هستند که برخی از مدارس خالی از مبلغ دینی هستند.
وی افزود: در بعضی از مدارس استان همزمان 3 مبلغ مشغول فعالیت هستند، درحالی که در برخی مدارس مبلغ و امام جماعت حضور ندارند که این یک آسیب جدی بهشمار می رود.