Print
Zoom In
Zoom Out

معاون ستاد همکاریهادر جمع کارکنان آموزش و پرورش استان فارس تاکید کرد:

براساس سند تحول بنیادین ،آموزش و پرورش رقابتی باید به سوی مشارکتی متحول شود

شناسه مطلب: 10748
زمان انتشار: يكشنبه 25 شهریور 1397 ساعت 11:57

معاون استان های ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش وپرورش گفت: براساس سند تحول بنیادین ، آموزش و پرورش رقابتی باید متحول شود و به سوی آموزش و پرورش مشارکتی شدن پیش برود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، حجت الاسلام و المسلمین حسین درودی همزمان با ایام محرم  در آیین سوگواری کارکنان اداره کل آموزش و پرورش فارس با تاکید بر اهمیت سند تحول بنیادین در تعلیم و تربیت کشور گفت: 600 نفر از کارشناسان آزموده ، محقق ، دلسوز، جهاندیده (درخارج و داخل کشور)، مدرس حوزه های علمیه ، دانشگاه و معلم ؛ نگارش و تهیه این کتاب گرانسنگ را حمایت و هدایت کرده اند تا تبدیل به یک سند بالادستی بشود.

وی گفت: سؤال در این بود که ارزشی که در این مجموعه نهفته در قالب یک جمله که انسان بتواند بشنود و به دیگران انتقال بدهد چیست؟ لذا باید گفت در خصوص بحث تربیت در سند تحول بنیادین این بحث مطرح است که آموزش و پرورش در ایران و جهان اسلام زمانی می تواند بگوید من از قرآن حمایت می کنم و زندگی رسول خدا (ص) را به عنوان الگو و اسوه دارم ؛ که در آن آموزش و پرورش رقابت وجود نداشته نباشد.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه افزود: آموزش و پرورش رقابتی باید متحول شود به سوی آموزش و پرورش مشارکتی و این سر تیتر بحث ماست.

وی یاد آور شد: درمان آسیبهای آموزش و به تبع آن آسیبهای اجتماعی ما؛ در این است که من و شما رقابتی زیست نکنیم بلکه مشارکتی با یکدیگر در ارتباط و تعامل داشته باشیم در محاوراتمان و مجالسمان که اینها موضوعاتی هستند از مجموعه گرانسنگ سند تحول بنیادین .

حجت الاسلام والمسلمین درودی گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این باره مباحثی را بیان کرد ولی هر 5 سال یکبار باید بازبینی بشود و مباحث سه گانه تکمیلی ، ترمیمی و تعویضی را پشت سر بگذارد ، البته هنوز دوره پنجساله آن تمام نشده است.

وی با ذکر این پرسش که مراحل تکوین رقابت چیست؟ و چگونه می شود که رقابت در زندگی من و شما وجود پیدا می کند و حضور بهم می رساند. گفت: اولین مرحله و علت، دلیل قلبی ( قلب کمال گرا) است چرا که  انسان در قلبش کمال گراست و همیشه می خواهد آنچه نصیب او می شود کامل باشد. لذا به این دلیل است که در وجود بشر رقابت راه پیدا می کند.

وی دومین مرحله یا دلیل را عقل و مباحث ذهنی  و مهندسی فکری( عقل محاسبه گر) دانسته و گفت: بشر همیشه بدنبال محاسبه بوده و سعی در سیر بسوی صعود داشته است که این سیر انسان را وادار به رقابت می کند به تلاش برای رسیدن از جهل به علم . و مرحله سوم تقلید گرایی ( نفس تقلید محور) یا راحت طلبی است  که تمامی این سه مرحله از نظر زیربنایی جزو زیرساخت رقابت در وجود بشر هستند.

این کارشناس تعلیم و تربیت همچنین یادآور شد: سه عامل هم وجود دارد که یکی از آنها شیطان است و کارش این است که من و شما را به رقابت بکشاند و یکی از زیبایی های تابلو عاشورا هم این است که شیطان در آن وجود ندارد.عامل دوم نفس آدمی است که دائما انسان را به کارزشت وادار می کند و سومین مورد کمبودها و جهل و نادانی است که در وجود انسان بوده و ما را وادار می کند تا در زندگی به همه چیز با دیده  رقابت بپردازیم.

وی با تاکید بر اینکه تمامی این مسائل زیربنا رقابت در زندگی بشر هستند. گفت: اگر این نشانه ها در وجود کسی بود او رقابت زده است ( رقابت زدگی، شیطان زدگی)  و همانطور که شیطان بواسطه رقابت از درگاه الهی رانده شد؛ کسانی هم که این علائم را در خود دارند شیطان گزیده یا رقابت گزیده اند یعنی رقابت به آنها آسیب زده است.

حجت الاسلام والمسلمین درودی افزود: رقابت زدگی و شیطان زدگی علائمی دارند از جمله : خودشیفتگی، خودکم بینی، گناهان دیگران را بزرگ دیدن و خطای خود را کوچک و ناچیز پنداشتن، دروغگویی ، سیاه نمایی کار دیگران ، ترس و تهور( یا بسیار ترسو یا بسیار جسور بودن) .

وی همچنین از احساس حقارت کردن از پیشرفت دیگران، ذخیره سازی، آرزوی طولانی و طوفانی و بلند داشتن، سوء ذن و بدبینی، دور کردن جهان آخرت از خود، تحقیر و تخریب دیگران، توقع زیاد از دیگران، تخریب محیط زیست، خودنمایی، نفرت از هنر و زیبایی و ... نیز به عنوان دیگر علائم رقابت زدگی یاد کرد.

این استاد تعلیم و تربیت با اشاره به برخی سبک های مهمانی های ما گفت: آیا اینها روی محاسبه است یا نه بر اساس رقابت و رقابت زدگی ؛ حتی بسیاری از اختلافات خانوادگی و طلاق ها هم نوعا نتیجه رقابت زدگی هستند لذا باید برای درمان آن اقدام جدی صورت پذیرد.

وی در تشریح بهترین درمان برای رقابت گزیدگی و شیطان زدگی گفت:  سخاوت مندی، عفو افراد کم توان ، خدمات دیگران را در برابر خود بزرگ دیدن، تشویق دیگران و ...  از جمله راهکارهایی هستند که رقابت زدگی را از ما دور می کنند .

انتهای پیام /

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد