Print
Zoom In
Zoom Out

قدر این شب را بدانیم

شبی برای ثبت نام در طومار ارادتنمدان سعادتمند

شناسه مطلب: 10605
زمان انتشار: يكشنبه 13 خرداد 1397 ساعت 12:03

حضرت آیت الله حسین مظاهری از مراجع عظام تقلید درسخنان شیوای اهمیت و نزلت شب قدر را بیان کرده اند

پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها به مناسبت لیالی پر خیر و برکت قدر گزیده ای از سخنان این عالم ربانی را منتشر میکند . 

فضيلت شب قدر

شب قدر در تعلیمات اسلامی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. اهمیّت این شب عزیز به حدّی است که بر اساس آیۀ اول سورۀ مبارکۀ قدر، در اين شب، قرآن کریم در یک نزول دفعی به سینۀ مبارک پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله و سلم» نازل شده است.

نکتۀ دیگر، شيوۀ بیان آیۀ «وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ» است. عرب کلمۀ «مَا أدرَاکَ» را هنگامی به کار می‌برد که بخواهد اهمیّت مطلب را بیان کند. می‌فرماید: چه می‌دانی که شب قدر چه شبی است؟ به عبارت دیگر، می‌فرماید: درک اهمیّت شب قدر به اندازه‌ای است که نمی‌توان آن را وصف کرد و انصافاً توصیف این شب قدر در قالب واژه‌ها و الفاظ نمی‌گنجد.

«لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْر [1]»

 شب قدر از هزار ماه بهتر است.

ارزش شب قدر افضل از ارزش هزار ماه است؛ و هزار ماه برابر با حدود هشتاد سال، يعني عمر طبيعي يك انسان است. یعنی عبادت در اين شب با ارزش‌تر از عبادت يك عمر است.

امضای امام معصوم بر پرونده شیعیان 

در شب قدر جبرئیل همراه با ملائکۀ مقرب خدا که تعداد آنها معیّن نشده و شاید چندین میلیون باشند، نازل می‌شود و مقدّرات انسان‌ها را به خدمت امام معصوم«سلام الله علیه» که در زمان پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم» به خدمت آن حضرت و در زمان امیرالمؤمنین«سلام الله علیه» به خدمت آن بزرگوار و اکنون به خدمت قطب عالم امکان حضرت ولی‌عصر«ارواحنا فداه» تقدیم می‌دارند.

 به عبارت دیگر، در شب قدر است که انسان می‌تواند مقدّرات خویش را در یک پروندۀ درخشان برای سال آیندۀ خود تهیه کند و نام خود را در طومار سعادت‌مندان و در طومار ارادت‌مندان حضرت ولی‌عصر«ارواحنا فداه» به عنوان یک شیعه ثبت نماید. « تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» بیان کنندۀ چنین مفهومی است.

تعیین مقدرات هر انسانی به دست خود او است. اگر کسی طالب سعادت باشد، می‌تواند به آن دست یابد و چنانچه خواهان شقاوت باشد نیز به همان خواهد رسید.

«يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّما بَغْيُكُمْ عَلى‏ أَنْفُسِكُمْ [2] »

اي مردم بي ترديد ستم‌هاي شما به زيان خودتان است.

در شب قدر اگر کسي به راستي توبه کند و يک شرمندگي دروني و حالت خجالت‌زدگي براي او پيش آيد و بعد هم از خداوند خير دنيا و آخرت را بخواهد، پروندۀ درخشاني که پس از توبه گشوده مي‌‌شود، زمينۀ سعادت وی را فراهم مي‌آورد و امام زمان(ارواحنافداه) اين تقدير را تأييد مي‌نمايند. 

چنان‌که اگر کسي به دنبال شقاوت باشد، در شب قدر به جاي توبه، گناه مي‌کند يا اعراض از دعا و توبه دارد و اهميّت به دعا نمي‌دهد. بنابراین در شب قدر صاحب یک پروندۀ سیاه است که نابود هم نمی‌شود. تقدير او شقاوت است و این تقدیر هم به تایید امام زمان(ارواحنافداه) می‌رسد.

در طول سال هم هرکسی می‌تواند تقدیری که در شب قدر برای خود ایجاد کرده است، حفظ نماید و به آن عمل کند. آنکه مقدّر او سعادت و خوشبختی است، می‌تواند با افزایش ارتباط با معنویات و انجام اعمال صالح، بر سعادت خود بیفزاید و آنکه شقاوت و بدبختی را برای تقدیر خود انتخاب کرده است، می‌تواند با اعراض از ارتباط با خدا و ارزش‌های معنوی، شقاوت و بدبختي‌ خود را بيشتر کند.

سپس آیات شریفۀ اين سوره، صفت دیگری را برای شب قدر بیان می‌کند و می‌فرماید:

«سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْر [3]»

آن شب همه مشمول سلامت و رحمت خدا است تا طلوع فجر.

یعنی شب قدر، شب سلامتی و شب پرخیر و برکتی است که انسان می‌تواند سلامتی و سعادت دنیا و آخرتش را تأمین کند. در این آیه، کلمۀ «سلام» همراه با تأکیداتی ذکر شده است؛ یعنی شب قدر از اول شب تا به صبح مملو از برکات خداوند لایزال است. در این شب، از اول شب تا به صبح، خیر دنیا و آخرت انسان قرار داده شده است.

از این رو، قدر این شب را باید بهتر دانست و عظمت آن را بيشتر بايد شناخت. در این چند شبی که به احتمال بسيار قوی، شب قدر مي‌باشد، انسان بايد خیر دنیا و آخرت را برای خود و دیگران بخواهد؛ لذا در این مجال برخی از اعمال اين شب بیان می شود، بلکه موجب بهره‌برداری بیشتر از این اوقات عزیز گردد. 

پی نوشت ها:

[1]. قدر / 4.

 [2]. يونس / 23.

[3]. قدر / 5.

منبع / گزیده ای از بیانات آیت االه مظاهری 

آیت‌ الله اعرافی در جمع خیرین مدرسه ساز:

آموزش و پرورش هسته اصلی و کانون تربیت و آینده سازی است

با حضور وزیر و مشاور وزیر

میز خدمت آموزش و پرورش در نماز جمعه تهران برپا شد

نگاه خوب رسانه ها به اخبار تربیتی

شماره (75) بولتن خبری ستاد همکاریها در آیینه رسانه ها منتشر شد

بارویکرد دانش آموزی

کتاب "سفیر محبت" منتشر شد

دهمین دوره توانمندسازی طلاب امین شهرستان‌های تهران برگزار شد

درقم برگزارشد

آیین رونمایی از مجموعه کتاب‌های «پرسش و پاسخ دانش آموزی» با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش

تصاویر/ رونمایی از دوره ۵ جلدی کتاب «پرسش و پاسخ های دانش آموزی»

با حضور مشاور وزیر آموزش و پرورش

از مجموعه کتاب‌های "پرسش و پاسخ دانش آموزی" رونمایی شد

وزیر آموزش و پرورش:

راه رسیدن به قله؛ تربیت دانش آموزان فکور و چند ساحتی نه تست زن!

گفتاری از آیت الله العظمی جوادی آملی

چرا بهای زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها بهشت است

به همت مؤسسه بوستان کتاب؛

کتاب «پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی(اخلاق)» روانه بازار نشر شد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مشرف خبر داد:

برگزاری جشن تکلیف ۵ هزار دختر نومکلف در حرم بانوی کرامت

به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)؛

شعبه ای ازشفاخانه اهل بیت علیهم السلام

زیارت نامه حضرت معصومه(س) و شاخص‌های حیات طیبه

رضامراد صحرایی در دیدار با خانواده شهید عسگری جمکرانی:

۱۳۷۴ فرزند شهید در مدارس شاهد کشور تحصیل می‌کنند/امروز اصلی ترین قدرت فرهنگی ما شهدا هستند