به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، دکتر نوید ادهم در سومین نشست فصلی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش که به ریاست آیت الله اعرافی و سید محمد بطحائی و شرکت مدیران و معاونین وزارتخانه و حوزه های علمیه در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد عنوان کرد: باید نیازهای آموزش و پرورش رصد شود و در جایی بدان پاسخ داده شود .
وی افزود :ما بر اساس سند تحول به دنبال آن هستیم آموزش و پرورشی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مقتضی بر شرایط زمان و مکان طراحی کنیم در این خصوص به شدت نیازمند نظریات مبانی نظری حوزه می باشیم.
وی خاطرنشان کرد:در تربیت اسلامی ده ها بخش و زیرمجموعه وجود دارد و ما نیازمند بحث های تئوریک هستیم و حوزه را به یاری می طلبیم .
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش افزود :مثلا در سند تحول، واژه حیات طیبه آمده است، اما کم و کیف و ابعاد متناسب با مراحل رشد دانش آموزان مشخص نیست و در این باره نظریه پردازی نشده است.
وی اظهار داشت:برای نمونه هم اکنون خبر روز آموزش و پرورش ،ممنوعیت آزمون ها در مدارس و پیامد آن بحث جداسازی دانش آموزان خوش استعداد است که جامعه از نظر عدالت آموزشی آن را نقد می کنند.
دکتر ادهم خاطرنشان ساخت ؛اینکه با کدام وجاهت عقلی و شرعی باید این موضوع را برای ما تبیین کند حوزه علمیه و نظریه پردازی مبتنی بر آموزه های دینی، فقهی و کلامی می باشد و این کار حوزه و حوزویان است که باموزش و پرورش را در صدور در دستورالعملها یاری کنند .
دکتر نویددر ادامه بیان کرد: از طرفی بحث مدارس علوم و معارف اسلامی یکی از استراتژی های درست نظام است ، برای تربیت نیرو ونیزبرای ورود به حوزه های علمیه و تامین نیرو برای آموزش و پرورش از جایگاه مهمی بر خوردار است .
وی گفت: در این باره اگر مدیریت حوزه علمیه بپذیرند که دانش آموزان یک دوره ای را در این مدارس سپری کنند و غربال گری شوند و افراد واجد الشرایط و دارای اصالت لازم از نظر خانوادگی و فرهنگی و شخصیتی شناسایی شوند و وارد حوزه شوند سرمایه گذاری حوزه اثرپذیر تر است.
وی یادآور شد: به ویژه اینکه از نظر فرهنگی این قشر آسیب پذیر تر هستند و می توان در قالب این طرح از استراتژی وزارت خانه نیز استفاده کرد.