پایگاه جامع اطلاع‌رسانی
ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش

برای تحقق سند تحول نیازمند فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی هستیم

شناسه مطلب :10509
زمان انتشار: دوشنبه 14 اسفند 1396 ساعت 16:06
برای  تحقق سند تحول نیازمند فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی هستیم

دکتر نوید ادهم گفت؛ در تحقق سند تحول نیازمند فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و بهره گیری از ظرفیت حوزه هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، دکتر نوید ادهم  در سومین نشست فصلی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش که به ریاست آیت الله اعرافی و سید محمد بطحائی و شرکت مدیران و معاونین وزارتخانه و حوزه های علمیه در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد عنوان کرد: باید نیازهای آموزش و پرورش رصد شود و در جایی بدان پاسخ داده شود .

وی افزود :ما بر اساس سند تحول به دنبال آن هستیم آموزش و پرورشی مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی مقتضی بر شرایط زمان و مکان طراحی کنیم در این خصوص به شدت نیازمند نظریات مبانی نظری حوزه می باشیم.

وی خاطرنشان کرد:در  تربیت اسلامی ده ها بخش و زیرمجموعه وجود دارد و ما نیازمند بحث های تئوریک هستیم و حوزه را به یاری می طلبیم .

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش افزود :مثلا در سند تحول، واژه حیات طیبه آمده است، اما کم و کیف و ابعاد متناسب با مراحل رشد دانش آموزان مشخص نیست و در این باره نظریه پردازی نشده است.

وی اظهار داشت:برای نمونه هم اکنون  خبر روز آموزش و پرورش ،ممنوعیت آزمون ها در مدارس و پیامد آن بحث جداسازی دانش آموزان خوش استعداد است که جامعه  از نظر عدالت آموزشی  آن را نقد می کنند.

دکتر ادهم خاطرنشان ساخت ؛اینکه با  کدام وجاهت عقلی و شرعی باید این موضوع را برای ما تبیین کند حوزه علمیه و نظریه پردازی مبتنی  بر آموزه های دینی، فقهی  و کلامی می باشد و این کار حوزه و حوزویان است که باموزش و پرورش را در صدور  در دستورالعملها یاری کنند . 

دکتر نویددر ادامه  بیان کرد: از طرفی بحث مدارس علوم و معارف اسلامی یکی از استراتژی های درست نظام است ، برای تربیت نیرو ونیزبرای  ورود به حوزه های علمیه و تامین نیرو برای آموزش و پرورش  از جایگاه مهمی بر خوردار است .

وی گفت: در این باره اگر مدیریت حوزه علمیه بپذیرند که دانش آموزان یک دوره ای را در این مدارس سپری کنند و غربال گری شوند و افراد واجد الشرایط و دارای اصالت لازم از نظر خانوادگی و فرهنگی و شخصیتی شناسایی شوند و وارد حوزه شوند سرمایه گذاری حوزه اثرپذیر تر است.

وی یادآور شد: به ویژه اینکه از نظر فرهنگی این قشر آسیب پذیر تر هستند و می توان در قالب این طرح از استراتژی وزارت خانه نیز استفاده  کرد.

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش می باشد و استفاده از مطالب با ذکرمنبع بلامانع می باشد