Print
Zoom In
Zoom Out

حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا؛

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش روح نظام آموزشی ما را تشکیل می دهد

شناسه مطلب: 10502
زمان انتشار: شنبه 12 اسفند 1396 ساعت 17:43

رئیس کمیسیون تخصصی حوزه های علمیه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مبانی سند تحول بنیادین ارزشمند و مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی است از این رو باید سیاست های این سند بنیادین به خوبی تبیین شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا امروز ( 12 اسفند ) در آیین افتتاحیه  دوره تربیت مدرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبنای نظری آن که با حضور مسئولان و نخبگان حوزه و وزارت آموزش و پرورش در مجتمع یاوران مهدی در قم برگزار شد عنوان کرد:مبانی نظری مهمی در سند بنیادین تحول آموزش و پرورش آمده است که باید به خوبی تبیین شود.

رئیس کمیسیون تخصصی حوزه های علمیه در شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مبانی سند تحول بنیادین ارزشمند و مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی است از این رو باید سیاست های این سند بنیادین به خوبی تبیین شود.

وی تصریح کرد:این سند مصوب صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد و در حدود یک سال و در 9 جلسه طول کشید تا به تصویب رسید.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهار داشت: خود سند زیرمجموعه دیگری است که نقشه جامع کشور می باشد که خود بیش از یک سال به طول انجامید مبانی در این سند بسیار مهم بود و شورای عالی انقلاب فرهنگی احساس نیاز می کند که طبق آن تدوین گردد.

وی بیان کرد: نخبگان حوزه ای که در سطوح مختلف آموزش و پرورش حضور دارند با اندیشه حوزوی و ارتباط با آموزش حوزوی و در دردون آموزش و پرورش این رسالت را بر عهده دارند این موجب می شود جایگاه ویژه ای را در تبیین سند داشته باشند.

استقرار در مبانی نظری سند باید مورد توجه باشد

رئیس کمیسیون تخصصی حوزه های علمیه در  شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: استقرار در مبانی نظری سند باید مورد توجه باشد و در آموزش و پرورش جایگاهی تعریف گردد که مسئولیت تبیین سند بنیادین را بر عهده گیرد.

وی عنوان کرد: نظام آموزش و پرورش نظام عمومی کشور است و ما نظام آموزش عالی را نیز به صورت تخصصی داریم در این نوع آموزش همه جامعه درگیر نیست و حوزه هایی در صنعت و دانش در آن جا پرورش می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهار داشت: کارکرد نظام آموزشی عمومی انتقال فرهنگ است و ارتباط مستقیمی با فرهنگ جامعه و خانواده دارد و آموزش و پرورش این رسالت را بر عهده دارد و حفظ ارزشهای دینی و اسلامی و هویت ملی کارکرد مهم آن است.

وی گفت:در گذشته الگوهای نظری را  رشته ای به نام علم اخلاق تامین می کرد که عقبه آن حوزه حکمت اسلامی است.

رئیس کمیسیون تخصصی حوزه های علمیه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:امروز آموزش عمومی بخش مهمی از تربیت را عهده دار است و در حوزه علوم تربیتی و اجتماعی می بینیم کسی که علوم اجتماعی را به شکل کلاسیک وارد کرد و آن را آکادمیک کرد حوزه مهمی را بنا نهاد اما رویکردش بر مبنای خودش است.

وی تصریح کرد: نظام آموزش عالی ما بنیان های نظری علوم تربیتی جدید را مبتنی می کند و این تجربه ارزشمند تاریخی است و نخبگان ما باید نگاهی به نظریه های جهانی داشته باشند و به صورت عمیق و کارشناسی باشد نمی توان نظریه های مختلف آمریکایی و اروپایی مستقیم را در محفل های نظری وارد کنیم باید بر نظریه های فکری منطبق شود.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: سیاستی که برای سطح کلان فرهنگ بدان توجه داشتند این بود که فرهنگ حلقه مفقوده ای می باشد که باید مورد توجه قرار می گرفت.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد:در آن زمان که دانشگاه تربیت معلم شکل گرفت باید این خلاء را بعد از انقلاب اسلامی تبیین می کرد در این راستا تربیت معلم به تدریج به مجرای عمومی پیش رفت و تاملات عمیق نظری نسبت به مسائل و رویکردها گرفتار خلاء هایی شدیم.

رئیس کمیسیون تخصصی حوزه های علمیه شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: شورای انقلاب فرهنگی سند دیگری را بعد از منحل شدن عقبه آموزش و پرورش تصویب کرد یکی از حلقه های مرکزی که باید آموزش و پرورش دور آن قوام بیابد داشگاه فرهنگیان است .

وی بیان کرد: از مسائلی که در شورای انقلاب فرهنگی مورد توجه بود و جای پای آن در سند باید دیده شود مرکز پژوهشی است که کارش تئوری پردازی در تربیت است تا آن را غناء بخشد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عنوان کرد: نظام تعلیم و تربیت موجود مسائل مربوط به خود را دارد و نتوانسته این حوزه نظری را فعال کند البته گام هایی که شرط لازم بوده را برداشته است چرا که از این گریزی نیستدر این باره انتقاد این است که چرا اندیشه های جهانی بازخوانی نمی شود و عمق نمی یابد.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش روح نظام آموزشی ما را تشکیل می دهد

وی بیان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش روح نظام آموزشی ما را تشکیل می دهد و در سیستم خودش آن را تبیین می کند ،اگر روحانیونی آمده اند و وظیفه خود می دانند که برای آن برنامه ریزی کنند نشان می دهد نظام آموزش و پرورش ما ضعفی دارد که از این قسمت برای آموزش می خواهد بهره بگیرد.

رئیس کمیسیون تخصصی حوزه های علمیه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در سیستم آموزش و پرورش به طور طبیعی این نگرش باید شکل یافته باشد فرهیختگان در آموزش و پرورش برای کار تحلیلی کردن تلاش کنند و رویکرد اصلی شان پخت و پز مبانی نظری باشد.

حلقه های علمی تبیین سند تحول بنیادین تشکیل شود 

وی گفت: نخبگان با تشکیل حلقه های علمی این رویکرد را ادامه دهند آموزش و پرورش به واسطه مشکلاتی که وجود دارد به تنهایی توان لازم را برای تحقق تحول بنیادین پا به پای سیاست را ندارد البته آموزش و پرورش نباید احساس کند حوزه در این سند ورود پیدا کرده و در آن رسوخ یافته است.

وی در پایان متذکر شد: پیگیری سندهای نظام جمهوری اسلامی صحنه رقابت جهانی است و عده ای برای تحقق نیافتن آن استراتژی را در پیش می گیرند از این رو باید با مبانی نظری و فکری در جهت تبیین این سند مهم باشیم.

انتهای پیام  /

به مناسبت هفنه معلم  صورت گرفت

تجلیل دبیر ستاد همکاریها از فرزند شهید ایرانمنش / شهید ایرانمنش را بیشتر بشناسیم

در دیدار مشاور وزیر با حجت‌الاسلام پارسانیا تأکید شد:

ارتقای کمّی و کیفی معلمان و دبیران معارف و دین و زندگی

۴ ویژگی معلم شایسته از دیدگاه قرآن

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) بررسی کرد:

جایگاه و منزلت معلم در آیات قرآن

بازدید روزانه دانش آموزان از مدرسه امام صادق(ع)بروجرد

بازدید روزانه دانش آموزان از مدرسه امام صادق(ع)بروجرد

کتاب الکترونیکی «مقام معلم» در بستر فضای مجازی قرار گرفت

امام جمعه زنجان تأکید کرد:

نقش معلمان در تربیت نیروی انسانی توانمند و متعهد

درخواست وزیرآموزش و پرورش ازحوزه و روحانیت ؛

ائمه جمعه و جماعات یاریگر نظام تعلیم و تربیت باشند

به مناسبت شهادت رئیس مذهب:

تعلیم و تربیت به سبک امام‌ صادق علیه السلام

در محضر امام صادق علیه السلام

چهار درس زندگی از پیشوای ششم شیعیان

آیت‌الله اعرافی:

امروز ایران با تلاش معلمین و استادان به قطب علمی منطقه تبدیل شده است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان تبیین کردند:

سرفصل‌های آموزش و پرورش تراز انقلاب

آیت‌الله‌علم‌الهدی:

تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود

پیام تبریک آیت الله نورمفیدی به مناسبت روز معلم