Print
Zoom In
Zoom Out

در جمع روسای ادارات قرآن، عترت کشور مطرح شد

سخنان نوید بخش معاون وزیر آموزش و پرورش برای تحقق سند تحو ل بنیادین

شناسه مطلب: 10467
زمان انتشار: چهارشنبه 25 بهمن 1396 ساعت 09:54

مأموریت اصلی ما تبیین مبانی دینی و قرآنی جهت تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها ؛ علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه گردهمایی روسای ادارات قرآن، عترت و نماز استان‌های سراسر کشورایده ها و برنامه های امیدوار کننده ای را برای تربیت دینی واخلاقی دانش آموزان مبتنی بر سند تحول بنیادین مطرح کرد.

*سه محور اصلی برنامه های معاونت پرورشی و فرهنگی

وی با بیان اینکه محور اصلی برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در سه اصل قرآن، عترت و نماز متمرکز خواهد شد افزود: امروز اگر به فرایند‌های سند تحول بنیادین به‌عنوان نقشه و اساس کار در وزارت آموزش و پرورش نگاه کنیم، می‌بینیم که روح حاکم بر تعلیم و تربیتی است که تمام ساحت‌های شش‌گانه را در بر می‌گیرد باید دانش‌آموز را در مسیر کمال قراردهد.

*حاکمیت رویکرد عدالت محوری در عرصه تعلیم و تربیت

وی افزود ؛ این مسئله نشان از توجه به حیات طیبه را در این سند به ما می‌دهد. در این سند قرار است دانش‌آموز با رویکرد تعلیم و تربیت تمام ساعتی در مسیر کمال قرار گیرد.

عضو ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش  ادامه داد: در عرصه  تعلیم و تربیت، رویکرد عدالت محوری که روح حاکم بر انقلاب و نظام است باید حاکم شود. البته زمانی به این مسئله می‌رسیم که فعالیت‌های ما با برنامه همراه باشد،سیر کمال تعلیم و تربیت و چگونگی محقق شدن آن بر مبنای حیات طیبه، در نظام آموزش و پرورش رهبردی  و بسیار مهم است. 

*مأموریت اصلی ما تحقق سند تحول بنیادین است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید براینکه اولویت قرآن، عترت و نماز، بر مبنای سند تحول بنیادین و مبنای دینی انتخاب شده است اظهار کرد: مأموریت اصلی ما تبیین مبانی دینی و قرآنی و تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. البته در کنار این مسائل آموزش و پرورش چالش‌های متعددی را مقابل  خود دارد لذا برای اینکه بتوانیم سند تحول بنیادین را جامه عمل بپوشانیم باید بیش از پیش ترویج و تبلیغ قرآن عترت و نماز را در آموزش و پرورش جاری و ساری کنیم.

 *بلاهای  جان آموزش تربیتی!

کاظمی در ادامه با بیان اینکه امروز ده‌ها چالش مختلف ازجمله نگاه تفکیکی، نگاه آموزش فردی و امثال آن بلای جان آموزش تربیتی شده است افزود: خوشبختانه آموزش و پرورش یک اقدام انقلابی بزرگ را در این ایام برای کاهش این نگاه انجام داده است و آن برداشتن و حذف آزمون ورودی پایه هفتم در مدارس مختلف بوده است. بر این اساس آزمون‌های آمادگی برای ورود به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و همچنین آزمون‌های مقیاس وسیعی که توسط بنگاه‌های آزمون‌ساز و آزمون‌پرداز در دبستان‌ها برگزار می‌شود، ممنوع شده است. این تصمیم در راستای ارزش‌های اسلامی و اهداف سند تحول بنیادین یعنی «توسعه و گسترش عدالت آموزشی» است، که می‌تواند تب کنکور زودهنگام در دوره کودکی را تا حد زیادی کنترل کند. 

*به دنبال تربیت انسانی هستیم که درست زندگی کند

عضو ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه ما به دنبال تربیت انسانی هستیم که درست زندگی کند گفت: برای قبولی دانش‌آموزان در کنکور نیامده‌ایم؛ امروز بزرگترین مشکل آموزش و پرورش این است که روی یک ریل حرکت می‌کند و خود را محدود به فعالیت‌های مشخصی کرده است، نمره‌گذاری، وجود کنکور و بسیاری از این موارد باعث ایجاد ترس و افسردگی و ده ها بلای دیگر در میان دانش‌آموزان شده است. بر این اساس آموزش و پرورش یک تصمیم و رویکرد انقلابی گرفت که خیلی از افراد نسبت به آن‌ موضع گرفتند. 

*کار کردن در حوزه قرآن نعمتی الهی است

کاظمی با بیان اینکه کسانی که در حوزه قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش کار می‌کنند، باید قدر خودشان را بدانند و لحظه‌ای از فعالیت خود درنگ نکنند افزود: کار کردن در حوزه قرآن نعمتی الهی است و آن را نمی‌توان با هیچ چیزدیگری عوض کرد؛ در مسیر قرآن قرار گرفتن توفیقی است که لطف خداوند منان بوده؛ لذا مشکلات نباید ما را تضعیف کند، اگر مادیات، مشکلات و کمبود‌ها در مقابل ما قرار گرفت و ما را از حرکت باز داشت ، بدانیم که دشمن در تحقق هدف خود موفق بوده است .

*راه پیشگیری از آسیب‌ها پیوند با قرآن وعترت است

وی افزود ؛تمسک به قرآن یعنی تجلی شدن آموزه‌های قرآنی در رفتار و کردار، برای هرکدام از این رویکرد‌ها باید مجموعه‌ای از فعالیت‌های قرآن و عترت را برنامه‌ریزی و طراحی کنیم، اگر، امروز دانش‌آموز و یا معلم ما به نماز و قرآن اهمیت نمی‎دهد به دلیل این است که معرفت به اقامه نماز ندارد؛ اگر معرفت به نماز پیدا شود، فرد در جنگ رو در رو هم نماز خود را ترک نمی‌کند، از این رو باید بر روی معرفت قرآن، نماز و عترت بیش از پیش کار کنیم. زیرا مهمترین راه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پیوند دانش‌آموزان با قرآن عترت و نماز است.

 *متاسفانه فعالیت‌ها از قالب مدرسه بیرون آمده

وی با ابراز تاسف از اینکه امروز بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی از قالب مدرسه بیرون آمده و به صورت فردی و نخبه‌پروری تبدیل شده است ادامه داد: این مسئله را باید تغییر دهیم و فعالیت‌ها را به مدرسه و دانش‌آموزان برگردانیم؛ باید به گونه‌ای رفتار کنیم که تمامی این فعالیت‌ها شامل حال همه دانش‌آموزان شود. البته ظرفیت ایجاد کنیم و از معلمان و دانش‌آموزان در فعالیت‌های دینی، فرهنگی و پرورشی از جمله اقامه نماز استفاده کنیم.

*جریان‌های قرآنی را در سطح کشور ایجاد کنیم

کاظمی بیان کرد: آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌های موفق در ترویج و تبلیغ فعالیت‌های قرآنی بوده است، اما این فعالیت‌ها کافی کافی نیست ،بر همین اساس از اداره کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش می‎خواهیم مسابقات قرآن را به قوت خود برگزار کنند و فعالیت‌های فراگیر مهم بیشتری را در این حوزه ایجاد کند و جریان‌های قرآنی را در سطح کشور فعال کنیم .

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد؛افق‎های روشنی در پیش رو داریم و تلاش می‌کنیم مرکز آموزش عمومی قرآن را برای سال آینده در تمامی مدارس سراسر کشور راه‌اندازی کنیم؛ این مجموعه در تمامی استان‎های کشور راه‎اندازی خواهد شد و کار گروه‌های متفاوتی را برای آن فعال خواهیم کرد، که به برنامه‌های متنوع دینی و قرآنی در آن‌ها می‎پردازند.

* به‌دنبال توسعه فعالیت‌های مهارتی و اخلاق‎محور هستیم 

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اولویت و استراتژی ما توسعه فرهنگ قرآن نماز و عترت است. بر همین اساس به دنبال توسعه فعالیت‌های مهارت محور و اخلاق محور هستیم و راهکار عملیاتی آن را تدوین خواهیم کرد، تلاش می‌کنیم نشاط و امید در بین دانش‌آموزان ایجاد شود، امروز دانش‌آموزان از فضای مدرسه زده شدند و با یک فضای دانش‌زده و دانش محور روبرو هستیم 

 *تقویت دارالقرآن‎ها جزء رویکرد‌های اصلی معاونت است

عضو ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش گفت؛ برنامه‌های اردویی، ایجاد مراکز فرهنگی و تقویت دارالقرآن‎ها جزء رویکرد‌های اصلی ما در برنامه‌های این معاونت است. تلاش می‌کنیم بهترین فعالیت‎های فرهنگی در دارالقرآن‎های وزارت آموزش و پرورش و مدارس برگزار کنیم و همچنین برنامه‌های اثر بخشی را در این حوزه تقویت خواهیم کرد.

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد