به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها ، نشست بررسی نحوه برگزاری "دوره های اعتقادی" با حضور حجت الاسلام مهدی فرمانیان رییس دانشکده مذاهب اسلامی و علیرضا رحیمی معاون برنامه ریزی و پژوهش ستاد همکاری ها در دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار گردید.
در این نشست حجت الاسلام فرمانیان رییس دانشکده مذاهب اسلامی،با ضروری دانستن توانمند کردن همه افراد جامعه شیعی در قبال شبهات اعتقادی گفت؛ باید اذعان نمود،بسیاری از افراد جامعه شیعی ،هنوز حقیقت آموزه های تشیع و مبانی اعتقادی خود را نشناخته و این مساله در شان کشوری که پرچم تشیع را به احتزاز در آورده است نیست.
*باید نسل جوان را در مقابل هجمه هاتوانمند کرد
وی گفت؛تشیع یک مکتب و مذهب بالنده پویا و با قدمت است که اصل تاسیس آن به ابتدای اسلام و زمان نبوت پیامبرگرامی اسلام بر میگردد و بازگو کردن و شناخت قدمت تاریخ و معارف و مکارم تشیع ،هیچ منافاتی با وحدت بین المذاهب ندارد و باید نسل جوان را در مقابل هجمه هایی که علیه مکتب شیعه و آموزه های آن تدارک دیده شده است توانمند کرد .
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود ؛ در بحث شیعه شناسی و معرفی آموزه های تشیع و اثبات و لایت و خلافت اهل بیت علیهم السلام، به دنبال تخریب و توهین به سایر مذاهب اسلامی نیستیم و این حق جامعه شیعی است که تاریخ تشیع و فراز و فرود هایی که این مذهب حقه در طول تاریخ داشته است را بشناسد ،ما باید جنبه های ثبوتی و ایجابی خود را برای فرزندانمان بیان کنیم ودر این گونه دوره ها ، هچیگاه به دنبا ل نفی یا اثبات آموزه های دیگر مذاهب نیستیم .
حجت الاسلام فرمانیان با ذکر این مطلب که باید بحث شیعه شناسی را به با جدیت در همه محافل علمی و عمومی مطرح کنیم گفت؛ متاسفانه از دهه هفتاد، بستر فکری و اعتقادی در بسیاری از متون آموزشی به وجود آمد که هیچگاه نتوانست موجب تقویت اعتقادات در دانش آموزان شود ،وقتی به متون آموزش نگاه می کنیم خواهیم دید این متون نمی توانند ،دانش آموزنوجوان و جوان ما را در مقابل هجمه ها توانمند و مقاوم کند و همین امر باعث رشد کلیسا ها ی خانگی و تقویت سلفی گری و تحرکات وهابیت برای اغفال نسل جوان شده است.
*استقبال نهادهای مختلف از دوره های شیعه شناسی
وی به برگزاری برخی از گارگاه های شیعه شناسی توسط این دانشکده و استقبال نهاد های مختلف از آن اشاره کرد و گفت؛ در اجرای این گونه دوره ها به گونه ای عمل کرده ایم که حتی مورد استقبال مولوی های مناطق سنی نشین کشور قرار گرفته و برخی از مولوی ها با استقبال از محتوای این دوره ها اذعان می داشتند چنین اطلاعاتی را از تشیع نداشته اند بنا بر این ،مافقط به دنبال بیان ویژگی های خود هستیم و بنای تعرض یا نقد دیگرمذاهب را در این دوره ها نداریم .
*به کمک آموزش و پرورش نیازمندیم
حجت الاسلام فرمانیان خاطر نشان ساخت؛براساس قانون اساسی ،شیعه مذهب رسمی کشور است و مسئولین در پاسداری از این مذهب سوگند یاد کرده اند لذا مسئولین فرهنگی نیز باید همه تلاش خود را برای حفظ ارزشهای تشیع بنمایند و یکی از مهمترین دستگاهای مرتبط با این موضوع، آموزش و پرورش است.
وی گفت؛ دانشگاه ادیان و مذاهب منادی وحدت بین المذاهب است و اتفاقا از نقاط قوت دانشگاه این است که دانشجویان آن به تناسب رشته و علاقمندی شان با همه ادیان و مذاهب گوناگون آشنا شده و در خصوص تاریخ ادیان مختلف متخصص و کارشناس می شوند.
*تربیت طلاب و کارشناسان توانمند
حجت الاسلام فرمانیان یاد آور شد؛ دانشکده شیعه شناسی این دانشگاه ، تاکنون طلاب و دانشجویان توانمندی را در این خصوص تربیت کرده است و آماده ایم تا به دور از هرگونه افرط و تفریط وصرفا از جایگاه علمی و اعتقادی در همکاری با آموزش و پرورش، بعد علمی و اعتقادی معلمان و دانش آموزان را تقویت نماییم .
*جزییات طرح دوره های اعتقادی
در ادامه این نشست دکتر باقری از اعضای هیئت علمی دانشگاه ادیان ومذاهب و مجری طرح برگزاری دوره ها اعتقادی گفت ؛ برای رسیدن به حیات طیبه باید اعتقادات جامعه را تقویت نمود و دانشکده شیعه شناسی بر اساس ماموریت های خود، طرحی را تحت عنوان دورههای اعتقادی در سطوح مختلف در نظر گرفته که آموزش و پرورش می تواند در اجرای این طرح مفید و مثمر ثمرباشد .
وی با بیان جزییات این طرح گفت ؛ این طرح درپنج سطح دیده شده و متون آموزش آن به تناسب حضور شرکت کنندگان، یعنی؛ کودکان ،نوجوانان ، جوانان ،عمومی و تخصصی تدوین شده است که در بحث تخصصی منجر به تربیت پژوهش گر شیعه شناسی می شود.
وی افزود؛ برای مربیان سطوح مختلف متون کاربردی طراحی و تدوین شده ودر صورت فراهم شدن سازو کارهای آن ، عقاید شیعه به این پنج گروه به صورت کاربردی و علمی آموخته می شود.
* استقبال ستاد همکاری ها ازاین گونه برنامه ها
در ادامه این نشست علیرضا رحیمی ،معاون پژوهش و برنامه ریزی دبیرخانه ستاد همکاری ها با استقبال از ایده دانشکده شیعه شناسی گفت؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال ایجاد حیات طیبه است و برای محقق شدن مفاد این سند، نیازمند همکاری و هم افزایی همه دستگاهای مرتبط با فرهنگ و تعلیم و تربیت از جمله دانشگاهها و اساتید مبرز هستیم .
*راه تحقق سند تحول از دوره ابتدایی می گذرد
وی بابیان اینکه برای تحقق حیات طیبه باید از پیش دبستانی و دوره ابتدایی ،دانش آموز را با آموزه های دینی و شیعی آشنا کرد گفت؛ در این دوره حساس است که معلم و مدرسه می تواند ذهن کودکان را بر اساس ارزش های دینی رشد و نمو دهند و اگر این گونه نباشد در دوره نوجوانی و جوانی به سختی می توان شبهات جور وا جوررا از ذهن یک دانش آموز پاک کرد
رحیمی در ادامه، ارتباط دانشگاه ادیان و مذاهب با دانشگاه فرهنگیان را ضروری دانست و گفت؛ در بستر این ارتباط می توان کار های زیر بنایی قابل توجهی را انجام داد، زیرا معلمان آینده از مسیر دانشگاه فرهنگیان ،وارد دستگاه تعلیم وتربیت میشوند.
*ضرورت تعامل فکری و اجرایی با دانشگاه فرهنگیان
معاون برنامه ریزی و پژوهش دبیرخانه ستاد همکاری ها گفت ؛ یکی از اقدامات اصولی که دانشکده شیعه شناسی می تواند در ارتباط با آموزش و پرورش داشته باشد ،آنالیز کتاب های درسی دانشگاه فرهنگیان و متون دینی و اعتقادی که برای تریبت معلمان آینده در این دانشگاه تدریس می شود است .
وی افزود؛ در جریان این همکاری می توان کتاب های درسی این دانشگاه را اسیب شناسی کرد و نقاط قوت و ضعف آنرا بررسی نمود.
رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت؛نشست مسئولان دانشگاه ادیان و مذاهب با سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش نیز می تواند زمینه همکاری های علمی و پژوهشی با این دانشگاه را به وجود آورد.
وی گفت؛ دبیرخانه ستاد همکاری هانیز آمادگی خود را برای اجرای آزمایشی دوره های اعتقادی تخصصی در قالب برپایی چند گروه کارآموزی اعلام میدارد و امیدواریم بتوانیم در زمینه توانمند سازی اعتقادی جامعه دانش اموزی و معلمان، اقدامات قابل توجهی را داشته باشیم .
*نیم نگاهی به روند تاسیس دانشگاه ادیان و مذاهب
گفتنی است ،ارتباطات بینالمللی جمعی از فضلای حوزه بهانگیزه گفتوگو و تعامل دینی و مذهبی و معرفی اسلام راستین و تشیع ناب، سبب شد که در سال ۱۳۷۳ شمسی جمعی از دانشوران حوزه علمیه قم گرد هم آمدند تا در سه رشته ادیان ابراهیمی (مسیحیت و یهودیت)، ادیان شرق (بودیسم، هندوئیسم، خاور دور و ایران باستان) و مذاهب اسلامی (مذاهب کلامی) تخصص یابند. این گروه در دورهای چهار ساله افزون بر مطالعه در این سه رشته، با زبانهای انگلیسی، عربی معاصر، سنسکریت و عبری نیز آشنا شدند.
مطالعات ادیان و مذاهب تا سال ۱۳۸۳ شمسی ادامه داشت. به دنبال تلاشها و پیگیریها برای تربیت نیرو در حوزه ادیان و مذاهب، سرفصلهای سه رشته تدوین شد و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد شد. شورای عالی گسترش وزارت علوم، سرفصلها را تصویب کرد و آنگاه در سال ۱۳۸۴ شمسی با عنوان «مرکز آموزش عالی مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب»، در مقطع تحصیلات تکمیلی نخستین گروه دانشجویی مشغول به تحصیل شدند.
از آنجا که برخی رشتهها نخستین بار در کشور تدریس میشد، اعضای هیئت علمی، سرفصل شش رشته را تهیه و تدوین کردند و پس از تصویب این سرفصلها در وزارت علوم، خود برای تدریس آن سرفصلها پای پیش نهادند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۸۷ شمسی ارتقای مرکز آموزش عالی مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب را به «دانشگاه ادیان و مذاهب» پذیرفت.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با این ارتقای رتبه به دلیل مطابقت کیفیت آموزشی دانشگاه با موازین قانونی، موافقت قطعی کرد و نیازی به گذراندن مرحله «موافقت اصولی» ندید. در اینباره وزیر وقت علوم، تحقیقات و فناوری، در نامهای به حجتالاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب، مؤسس و رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نوشت:
«شورای گسترش آموزش عالی در جلسه مورخ ۳۱ فروردین ۱۳۸۷ خود با ارتقای مؤسسه آموزش عالی غیردولتی ـ غیرانتفاعی ادیان و مذاهب به «دانشگاه غیردولتی ـ غیرانتفاعی ادیان و مذاهب» موافقت قطعی به عمل آورد.»
پس از این، رفتهرفته دهها رشته در زیرمجموعه چندین دانشکده تعریف و تأسیس شد تا صدها داوطلب و علاقهمند از دو طریق آزمون اختصاصی و سراسری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، در دانشگاه ادیان و مذاهب پذیرش شوند. از سال ارتقای مؤسسه آموزش عالی ادیان و مذاهب به دانشگاه ادیان و مذاهب تا سال 1395شمسی پنج دانشکده "ادیان"، "مذاهب اسلامی"، "شیعهشناسی"، "فلسفه" و "زن و خانواده" هر کدام در سه رشته فعالیت داشتهاند و این در حالی است که پس از آن چند دانشکده دیگر مانند دانشکده "عرفان" و "زبان و فرهنگ ملل" مجوز تأسیس و راهاندازی را دریافت کردند.
مرکز آموزشهای الکترونیکی(غیر حضوری) دانشگاه ادیان و مذاهب نیز از سال1391 با بهرهگیری از اساتید و آموزشیاران آشنا با فنون آموزش الکترونیکی، با مجور رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کار خود را آغاز نموده است. این مرکز میکوشد آموزش رشتههای حضوری این دانشگاه را رفتهرفته در بخش غیرحضوری نیز گسترش دهد که این امر در توسعه آموزشی و پژوهشی دانش ادیان و مذاهب نقش بسیاری خواهد داشت.