Print
Zoom In
Zoom Out

در نشست بررسی سند تحول بنیادین مطرح شد

دانش آموزان به سئوالات شهیداحمد رضا احدی چه پاسخی خواهند داد

شناسه مطلب: 10409
زمان انتشار: دوشنبه 25 دی 1396 ساعت 13:54

نهمین جلسه از سلسله نشست های مباني پنج گانه تربيت در سند تحول بنيادين در وصيت نامه نوراني شهيدان با حضور بانوان فرهنگی در نمازخانه خواهران ساختمان مركزي وزارت آموزش و پرورش برگزارگردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها ،حجت الاسلام حسین درودی در این نشست به تشریح مباني اساسي تربيت در سند تحول بنيادين از دید گاه تربیتی  "برگزیده رتبه اول کنکور سراسری شهید والا مقام احمد رضا احدی " پرداخت و گفت؛ دانشجو و دانش آموز عصر ما، اگر می خواهد به سروری برسد ،باید سبک زندگی خود را با امثال شهید احدی  تطبیق دهد و از این رهگذر است که می توان نسلی مومن و معتقد به مبانی دینی را تربیت کرد. 

 کنکور  شهادت طلبی

وی افزود؛شهید احدی با طرح سئوالهای متعدد در وصیت نامه خود در واقع سئوالات کنکور  شهادت طلبی را طرح کرده و اگر کسی به جواب های این سئوالات برسد به دانشگاه شهید و شاهد راه یافته است  .

معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش گفت؛ شهید احدی  در وصیت نامه خود ،به جوانان دانشجوی عصر کنونی این مرزو بو م یک معادله چند وجهی میدهد و می گوید ؛"چه کسی می تواند این معادله را حل کند؟"

سپس با طرح سی سئوال ،جوان در حال آسایش امروز را به چالش کشیده است و می گوید ،کدام مسأله را حل می کنی؟برای کدام امتحان درس می خوانی؟ و به چه امید نفس می کشی!؟ هواپیمایی با یک و نیم برابر سرعت صوت از ارتفاع ده متری سطح زمین، ماشین لندکروزی که با سرعت در جاده مهران دهلران حرکت می نماید، مورد اصابت موشک قرار دهد، اگر از مقاومت هوا صرف نظر شود، معلوم کنید، کدام تن می سوزد!؟

*چه کسی می داند فرود یک خمپاره قلب چند نفر را می درد؟!

* چه کسی می داند جنگ یعنی چه؛ یعنی آتش؛ یعنی گریز به هر جا؛ به هر جا که اینجا نباشد،یعنی اضطراب که کودکم کجاست؟ جوانم چه می کند؟ دخترم چه شد؟

* به راستی ما کجای این سؤالها و جوابها قرار گرفته ایم؟!

* کدام دختر دانشجویی که حتی حوصله ندارد عکسهای جنگ را ببیند و اخبار آن را بشنود؛ از قصه ی دختران معصوم سوسنگرد با خبر است؟!

* چه کسی معنی این جمله را درک می کند: نبرد تن و تانک یعنی چه ؟!

و ی با طر ح چند  سئوال از موضوع تربیت در سند تحول بنیادین گفت ؛این سند فاخر به دنبال پاسخ به سئوالات شهیدان والامقامی چون شهید احدی است همان شهیدی که با بیان این بیت به ما پیام میدهد .

صفایی ندارد ارسطو شدن                   خوشا پر کشیدن، پرستوشدن

کرسی ازاد اندیشی شهدا 

حجت الاسلام درودی افزود ؛ وقتی بند بند وصیت نامه این شهید ارجمند را می خوانیم، گویی الان با قشر دانشجو صحبت میکند و کرسی ازاد اندیشی راه انداخته است و آنان را به نوع دوستی و حب وطن دعوت میکند، تا دیگر هیچ گاه در مقابله با تفکر داعشی کوتاه نیایند ،آری او بیش از سه ده قبل گفته است؛

آی پسرک دانشجو، به تو چه مربوط است که خانواده ای در همسایگی تو داغدار شده است!؟ جوانی به خاک افتاده است؟

آی دخترک دانشجو، به تو چه مربوط است که دختران سوسنگرد را به اشک نشانده اند!؟ و آنان را زنده به گور کردند؟

پاسخ های سند تحول به این پرسشها 

سخنران این نشست در ادامه گفت؛ حال باید این سئوالات شهید احدی را با مبانی تربیتی سند تحول بنیادین تطبیق داد و طبق آن برای تربیت نسل جدید چاره اندیشی کرد .

معاون امور استانهای دبیرخانه ستاد همکاری ها بیان داشت؛ باید بررسی کنیم مقصود از بی تفاوت نبودن دانش آموزان در بحث تربیت سند تحول چیست،آیا با بی تفاوتی به سهم شهیدان در تربیت حیات طیبه؛ می توان توسعه عدالت محور را پایه ریزی نمود،چگونه توصیه شهیدان در عدالت آموزشی قابل مشاهده می باشد و آیا بدون دستورات وحی و توصيه شهیدان ؛ می توان آفات و آسیب های عدالت اجتماعی را برطرف نمود؟

وی در تبیین هرکدام از شاخص ها با استناد به عدالت محوري در تربيت سند تحول (ص250-251 مباني نظري سند تحول) گفت ؛

در آيات و روايات، مقوله عدالت يکی از ارکان حيات اجتماعی تلقی شده و مورد توجه بوده است. بر اساس بيان قرآن، هدف اساسی ارسال پيامبران برای برپايی عدالت  در جامعه  است ، از اين، رو يکي از اهداف اساسی حکومت اسلامي، اجرا و بسط عدالت درجامعه است. 

حجت الاسلام درودی خاطر نشان ساخت،عدالت در عرصه های مختلف اجتماعي، سياسی، اقتصادی، فرهنگی و تربيتی قابل پي گيری است.البته بر اساس آيات قرآن، حوزه های عدالت متعددند و خود،  خانواده ، خويشان ، امت  و جامعه انسان ها، را شامل می شود.

معنای عدالت از نگاه علامه طباطبایی

 کارشناس این نشست یاد آورشد؛ از نظر علامه طباطبايي معناي اصلي عدالت اقامه مساوات ميان امور است به اين كه هرامري  را آن چه سزاوار است بدهي تا همه امور مساوي شود و هريك درجاي واقعي خود كه مستحق آن است قرار بگيرد... 

وی افزود ؛عدالت در مردم و بين مردم اين است كه هركسي را در جاي خود كه به حكم .« عقل يا شرع و عرف مستحق آن است قرار دهي ،با توجه به اين تعريف علامه طباطبايي مي توان گفت؛ عدالت اجتماعي در يك سطح با مساوات برابر است و در سطحي نيز رعايت تفاوت هاست.

حجت الاسلام درودی بیان داشت ؛ در واقع در مفهوم عدالت نیز تساوي با « عقل، شرع و عرف » وجود دارد، از سوي ديگر مي توان گفت؛ عدالت اجتماعي مقوله ای است كه به روابط افراد و گروه بند ی های در جامعه مربوط  مي شود. گروه ها و طبقات اجتماعي به شكلي بايد تعامل داشته باشند تا بين آن ها شكاف ايجاد نشود. درواقع عدالت خواهي و عدالت ورزي يعني حساسيت نسبت به کنش گروه ها و گروه بند ي ها و حركت شكا فهاي اجتماعي.

 وی در پایان يکی از عرصه های بنيادی بر پايی عدالت اجتماعی را توسعه عدالت در امر تربيت دانست و گفت؛ امروزه استفاده برابر مردم از امکانات تربيتي، مي تواند مصداقی از اجرای عدالت باشد؛ خصوصاً که در دنيای امروز نپرداختن به اين عرصه، ظلم به مردم محسوب مي شود. بر اين اساس، بدون شک يکی از ويژگی های مهم الگوی مطلوب تربيت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ايران عدالت محوری است


کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»