به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها از مازندران، حجت الاسلام والمسلمین سیّدمجتبی ملکی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه دومین دوره آموزشی کارشناسان قرآن، عترت و نماز سراسر کشور گفت: آموزش و پرورش متولی اجرای سند بنیادین تحول است و این سند هشت مولفه دارد، یکی از این مولفه ها برنامه درسی است که مورد تصویب بوده و اکنون در مرحله اجرا است.
هشت مؤلفه سند تحول بنیادین
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش وپرورش گفت :محیط اجتماعی، منابع مالی تجهیزات فنی و منابع انسانی... از عوامل موثر در اجرای سند تحول است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: سند تحول به حق و بر اساس مبانی الهی است و در راس هرم تحول بنیادین مبانی اسلامی قرار دارد.
لزوم توجه به مبانی نظری و اسلامی
وی با بیان اینکه باید کارشناسان قران، عترت و نماز به مبانی نظری و اسلامی آگاهی داشته باشند، افزود: در سند تحول بنیادین ۴۴ درصد مربوط به منابع انسانی است و فقط چهار درصد مربوط به منابع مالی است.
تأکید بر توانمند سازی نیروی انسانی
حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان اینکه مشکل و اولویت اول ما ناظر به توانمندسازی منابع انسانی است، اظهار کرد: شش ساحت در سند تحول دیده شده است که ساحت اخلاقی تربیتی و عبادی همچون چتری است است که دیگر ساحتها را پوشش میدهد.
حیات طیبه خروجی طرح تحول بنیادین
وی افزود: ساحت تربیت اعتقادی اخلاقی و عبادی دارای تعریفی است و آن شامل اقداماتی است که ناظر به رشد و تربیت قابل قبولی از جنبه اخلاقی فرد باشد و او به مرتبهای از حیات طیبه دست یابد.
پذیرش آگاهانه دین با احساس مسئولیت
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش عنوان کرد: برای پرورش تربیتی دانشآموزان باید ایمان آگاهانه نسبت به ارزشها و باورهای اعتقادی داشت و دانشآموزان با پذیرش آگاهانه دین اسلام ، برای پاسخگویی مسئولانه مهیا باشند.
خودشناسی ودیگر شناسی
وی خودشناسی و دیگر شناسی، تلاش پیوسته برای خودسازی و اصلاح دیگران، تبلیغ عملی در نشر اسلام را از اهداف تربیتی آموزش و پرورش عنوان کردوبا بیان اینکه خروجیهای آموزش و پرورش با آن معیارهای اسلامی مطابقت لازم ندارد، افزود: شاکله اصلی تعلیم و تربیت را باید بر عقل قرار دهیم ،اما باید بر جنبههای عاطفی هم باید توجه داشت.
اقتضائات زمان و مکان در تدوین کتب درسی
دبیر ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیاری از مفاد درسی امروز در زندگی روزمره مردم جایگاه قوی ندارند، اظهار کرد: بردهداری در کتب فقهی امروزحوزه تدریس نمیشود چون موضوعیت ندارد، بنابر این باید برویم ببینیم مسئله جامعه ما چیست تا در کتب درسی آنها گنجانده شود.
وی توجه به جنبه عاطفی دین و تبری و تولی را مهم دانست وافزود:باید مصون سازی جایگزین محدودسازی شود تا اثرگذار باشد.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی با تاکید بر اینکه در تربیت باید به همه جنبههای وجودی انسان توجه داشت، گفت: ما اخلاق انسان محور حق طلب میخواهیم که مبتنی بر اخلاق توحیدی و ارزشهای انسانی است.