Print
Zoom In
Zoom Out

نگاهی به تفاهم نامه های همکاری ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

شناسه مطلب: 25007
زمان انتشار: سه شنبه 08 آبان 1403 ساعت 09:36

نگاهی به تفاهم نامه های همکاری، ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با سایر مجموعه های علمی، فرهنگی، دانشی و اجرایی کشور.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، نگاهی به تفاهم نامه های همکاری، ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با سایر مجموعه های علمی، فرهنگی، دانشی و اجرایی کشور.

 

بسمه تعالی

نامه اول

توافق نامه ستاد همکاری وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه

در راستای تحقق منشور همکاری وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه، این توافق نامه به مدت

دو سال به صورت آزمایشی تصویب و به اجرا در می آید

ماده ی ۱- ستاد همکاری وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه با ترکیب زیر تشکیل می شود

الف و ب) نماینده وزیر محترم و نماینده مدیر محترم حوزه علمیه قم

ج) معاون توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش

د) معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت

ه)رئیس سازمان پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی

و) رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

ز)معاون پژوهشی حوزه علمیه قم

ح) معاون تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه قم

ط)مسئول اداره همکاری حوزه و وزارت آموزش و پرورش

ی) مسئول دفتر مراکز آموزشهای تخصصی حوزه علمیه قم

تبصره: از سایر معاونین وزارت آموزش و پرورش با حوزه علمیه قم و یا افراد ذی صلاح بر حسب مورد برای شرکت در جلسات ستاد دعوت می شود.

ماده ی ۲_ وظایف ستاد عبارت است از:

الف) بررسی و شناسایی زمینه های همکاری در پهنه های نیاز آموزش و پرورش و توانمندی های

حوزه های علمیه و مراکز و موسسات حوزوی در سراسر کشور

ب)بررسی و تصویب راهکارهای عملی و اجرایی همکاری ها با مشورت دفاتر و معاونت های ذی ربط ستادی و اجرایی آموزش و پرورش و ابلاغ طرح های مربوط به مراجع ذی صلاح برای اجرا

ج) نظارت بر اجرای طرح ها و برنامه های مصوب و مراقبت و نظارت کلی و کلان بر حسن اجرای آن

د)پیگیری و هماهنگی برای رفع مشکلات و موانع اجرای طرح های منصوب

ماده ی ۲- رئیس ستاد با رای اعضا انتخاب می شود.

ماده ی ۴- برای تهیه و تدوین طرح ها و پیگیری مصوبات ستاد، دبیرخانه ای زیر نظر ستاد تشکیل می شود و وظایف محوله را انجام می دهد.

 ماده ی ۵- دبیر ستاد با تایید اعضا انتخاب و به مدت دو سال توسط وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه منصوب میشود و اداره دبیرخانه را به عهده خواهد داشت.

ماده ی ۶- وظایف دبیرخانه به شرح زیر است::

الف) ارتباط مستمر با دفاتر و معاونتهای ستادی برای شناسایی نیازها و زمینه های استفاده از توانمندی های حوزه های علمیه

ب) ارتباط مستمر با مدیریت حوزه علمیه قم و سایر حوزه های علمیه و نیز شناسایی مراکز و موسسات حوزوی برای کشف توانمندیها و امکانات علمی و انسانی آنها

ج)کارشناسی و تدوین راهکارهای عملی و طرح های همکاری جهت پیشنهاد به ستاد برای بررسی و  تصويب.

د) بررسی ، تهیه و تنظیم پیش نویس قراردادهای همکاری بین مراکز مختلف حوزوی و طرحهای مرتبط آموزش و پرورش و پیگیری برای انعقاد اجرای آن

ه)پیگیری مصوبات و تشکیل جلسات ستاد و تدوین صورتجلسات و ثبت و ضبط مذاکرات

و) اطلاع رسانی برای بخشهای مختلف آموزش و پرورش و حوزه های علمیه در جهت گسترش و ارتقا فرهنگ تعامل و همکاری های متقابل

 ز) گزارش مستمر پیشرفت همکاری ها به روسای محترم دو نهاد و اخذ رهنمود برای پیگیری فعالیتها و طرح ها

 ماده ی ۷- امکانات لازم برای تشکیل ستاد و دبیرخانه آن توسط وزارت آموزش و پرورش تامین خواهد شد. بودجه سالانه ستاد به پیشنهاد دبیر پس از تصویب اعضا از سوی وزارت آموزش وپرورش و حوزه علمیه قم تامین میشود.

ماده ی ۸- آیین نامه داخلی جلسات ستاد در نخستین جلسه آن با رای حداقل اعضا به تصویب می رسد هرگونه اصلاح و تغییر در آیین نامه ها منوط به رای به اعضا خواهد بود.

ماده ی ۹- جلسات ستاد هر شش ماه یکبار در حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه علمیه قم تشکیل خواهد شد.

ماده ی ۱۰ این آیین نامه در ۱۰ ماده و یک تبصره در تاریخ ۸۵/۲/۲۱ به امضای مشترک وزیرآموزش و پرورش و مدیر حوزه علمیه رسید و از همین تاریخ قابل اجرا می باشد.

نامه دوم

 

توافقنامه همکاری های علمی و پژوهشی حوزه علمیه قم و وزارت آموزش و پرورش

ماده ۱- با عنایت به اهداف و رسالت خطیر حوزه علمیه قم و وزارت آموزش و پرورش در زمینه گسترش و تعمیق فرهنگ انسان ساز اسلام و تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان عزیز و به منظور نهادینه کردن همکاری های مشترک یک نماینده توسط وزیر آموزش و پرورش و یک نماینده توسط مدیریت حوزه علميه قم تعيين می گردد.

 

ماده ۲-نمایندگان فوق در زمینه های زیر برنامه ریزی همکاری و مشارکت خواهند داشت.

 الف - تعریف و تبیین حیطه همکاری دو نهاد حوزه و آموزش و پرورش با توجه به مسئولیت دو نهاد در زمینه تربیت دینی متناسب با شرایط زمان و نیازهای جامعه و انقلاب اسلامی

 ب - انجام پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی مورد نیاز دو نهاد و هدایت پایان نامه و رساله های پژوهشی در راستای اهداف و برنامه های مشترک همچنین بررسی کتابهای آموزش دینی به منظور ارائه پیشنهادات لازم

 

ج-همکاری در تالیف و تدوین کتب کمک آموزشی دینی و ارائه نظرات پیشنهادی

 د- همکاری در زمینه آموزش معلمان به ویژه معلمان دینی قرآن و عربی با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و

منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با رعایت ضوابط و قوانین مرتبط

 ماده۳- اعتبارات مورد نیاز برای اجرای مفاد توافق نامه در خصوص فعالیتهایی که در حوزه اختیارات آموزش و پرورش میباشد توسط وزارت آموزش و پرورش تامین و فعالیتهایی که در حیطه اختیارات حوزه علمیه میباشد توسط حوزه علمیه تامین میگردد.

ک/ ۲۱

نامه سوم:

توافق نامه همکاری بین حوزه ی علمیه ی قم و وزارت آموزش و پرورش

با استعانت از خداوند بزرگ و با عنایت به ارتباط بنیادین دو نهاد فرهنگی مدیریت حوزه های علمیه و آموزش و پرورش و با توجه به وجود استعداد و ظرفیت های عظیم و گرانقدر معنوی و انسانی و تخصصی در علما و پژوهشگران و دانش آموختگان حوزه های علمیه و پیرو جلسه مورخ ۱۹/۹/۲۵توافقنامه ذیل بین مسئولان دو نهاد مزبور تدوین و به امضاء رسید

1-به منظور نهادینه کردن همکاریهای مشترک حوزه علمیه قم و وزارت آموزش و پرورش ستادهمکاری حوزه علمیه قم و آموزش و پرورش تشکیل می شود.

2-ستاد همکاری مرکب است از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش از حوزه های علمیه سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی معاونت پرورشی محترم حوزه علمیه نمایندگانی از معاونت های تبلیغ،تحقیق و پژوهش  آموزش و نماینده مدیر حوزه علمیه قم

3-مكان ستاد توسط وزارت آموزش و پرورش تامین می گردد

4-مسئول ستاد توسط اعضا انتخاب و به تایید مسئولین دو نهاد می رسد

5-با توجه به نقش حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه علمیه قم در قوام و شکل گیری سنگ بر حسب ضرورت برخی از جلسات مورد نیاز در حضور آقایان مذکور تشکیل خواهد شد.

6-برای پیگیری مفاد توافق نامه و برنامه های مطروحه در ستاد و انجام امور به صورت کارشناسی کمیته های تخصصی تحت نظارت ستاد تشکیل خواهد شد

7-ستاد همکاری بر اساس مذاکرات مطروحه در اولین نشست مسئولان حوزه و آموزش و پرورش در زمینه های ذیل برنامه ریزی و اقدام خواهد کرد.

۷-۱-همکاری و نظارت بر تدوین و محتوای کتب درسی و مجلات تربیتی و کمک آموزشی بویژه درحوزه علوم انسانی، دینی قرآن و عربی و رشته علوم و معارف اسلامی

۷-۲- تامین و تربیت و بکارگیری نیروی انسانی از طلاب و اساتید توانمند و واجد شرایط جهت آموزشهای ضمن خدمت تدریس در مدارس تبلیغ معارف دینی و حضور در برنامه های تابستانی ومناطق مرزی و محروم

۷-۳- همکاری های لازم در زمینه یافته های پژوهشی و تحقیقاتی

۷-۴- برررسی و مطالعه نسبت به راه اندازی مدارس پیش حوزه ای (علوم و معارف اسلامی) همکاری در سایر زمینه های فرهنگی بر اساس ضوابط و مقررات دو نهاد

۸-تامین نیروی انسانی ستاد و آموزش آنان در چارچوب طرح های مصوب بر عهده مدیریت حوزه بوده و هزینه های اجرایی از سوی وزارت آموزش و پرورش تامین خواهد شد.

نامه چهارم:

تفاهم نامه فی ما بین وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه قم

در راستای جلب و جذب مشارکت و استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه و اجرایی نمودن ماده ۱۳ مدیریت خدمات کشوری و قانون تاسیس و اداره مدارس غیر دولتی این تفاهمنامه در ۹ ماده و ۲ تبصره فی ما بین وزارت آموزش و پرورش که منبعد وزارت و مدیریت حوزه علمیه قم که منبعد حوزه نامیده میشود منعقد می گردد. منظور از وزارت آموزش و پرورش سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی می باشد.

اهداف:

۱-تقریب بنيه مذهبی و اعتقادی دانش آموزان ایرانی اسلامی

۲-استفاده بهینه از ظرفیتهای حوزه های علمیه در ابعاد مختلف پرورشی و آموزشی؛

۳- ایجاد رقابت سالم بین مدارس غیر دولتی در جهت ارتقا کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی؛

۴-کاهش تصدی های دولتی در جهت منطقی نمودن حجم دولت

ماده۱:

وزارت با درخواست حوزه در تمام استانهای کشور بر اساس موضوع بند ۲ ماده ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری به روش واگذاری مدیریت بر اساس قرارداد فی مابین مدارس مورد درخواست را به حوزه واگذار می نماید.

قرارداد به پیوست میباشد.

تبصره: حوزه موظف است در هر استان یک نفر را به عنوان نماینده حقوقی به سازمان آموزش و پرورش استان هامعرفی نماید.

ماده ۲:

حوزه می تواند با توجه به ظرفیت و امکانات موجود خویش واحدهای آموزشی مورد نظر را از میان مدارس دولتی عادی در هر مقطع تحصیلی و با هماهنگی و موافقت سازمان آموزش و پرورش استانها انتخاب و نسبت به اداره مدیریت واحد آموزشی وفق مقررات اقدام نماید.

ماده ۳

۳-۱) وزارت نسبت به تامین نیروی انسانی مدارس واگذار شده مطابق رویه جاری مناطق آموزش و پرورش اقدام خواهد نمود. (نیروهای مورد نیاز حتی الامکان با پیشنهاد حوزه انتخاب خواهند شد)؛

۳-۲) فضای آموزشی مدارس واگذار شده در صورت دارا بودن مالکیت آموزش و پرورش از سوی وزارت تامین

خواهد شد.

۳-۳) هزینه های واحدهای آموزشی واگذار شده مانند آب برق و بر عهده حوزه می باشد.

تبصره ۵ : حوزه موظف است حداقل سه نفر که دارای سابقه مدیریت واحد آموزشی و همچنین رابطه استخدامی با وزارت باشند را جهت مدیریت واحدهای آموزشی مورد نظر معرفی نمایند. وزارت نیز از بین افراد معرفی شده یک نفر را انتخاب و نسبت به صدور حکم مدیریت اقدام خواهند نمود.

ماده ۴:

محتوا و فعالیتهای آموزشی و پرورشی و شرایط نیروی انسانی مدارس دولتی که تحت اداره حوزه می باشد.

مطابق ضوابط عمومی و مقررات جاری وزارت آموزش و پرورش میباشد.

ماده ۵:

حوزه موظف است با عنایت به اصل ۳۰ قانون اساسی در خصوص فعالیتهای آموزشی و پرورشی در ساعات رسمی هیچ گونه وجهی را از دانش آموزان دریافت ننماید.

تبصره ۱ : تنظیم محتوای فعالیتهای فوق برنامه آموزشی و تربیتی مدارس بر عهده حوزه و امر نظارت بر اجرای ضوابط ذیربط بر عهده وزارت میباشد.

ماده ۶:

به منظور مشارکت هر چه بیشتر در امر آموزش و پرورش حوزه میتواند نسبت به اخذ مجوز آوزشی و پرورشی غیر دولتی جهت فضاهای متعلق به خویش در سراسر کشور از آموزش و پرورش اقدام لازم را به عمل آورد.

ماده ۷:

واحدهای آموزشی راه اندازی شده توسط حوزه در برخورداری از امکانات تسهیلات و معافیتهای قانونی در اولویت میباشند.

ماده ۸:

به منظور جذب دانش آموزان مستعد و دارای ویژگیهای لازم حوزه میتواند ضوابط خاص نظیر آزمون ورودی

شرط معدل و مصاحبه را برای پذیرش دانش آموزان اعمال نماید.

ماده ۹:

این تفاهم نامه در ۹ ماده و ۴ تبصره در ۲ نسخه که هر کدام حکم واحد دارند در مورخ ۸۷/۱۲/۲۸ به تایید وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه قم رسید.

نامه پنجم:

تفاهم نامه همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش

با استعانت از درگاه خداوند متعال و براساس تجارب و همکاری های گذشته این تفاهم نامه به منظور بسط و گسترش زمینه های فعالیت مشترک میان مرکز مدیریت حوزه علمیه که از این به بعد «مرکز» و وزارت آموزش و

پرورش که بعد از این  وزارت  نامیده خواهد شد به شرح ذیل منعقد می گردد.

ماده ۱- موضوع تفاهم نامه

  • همکاری و اهتمام مشترک به امر مشارکت در ارتقاء سطح معارف دینی و تهذیب اخلاقی دانش آموزان
  • ایجاد آمادگی برای ورود داوطلبانه دانش آموزشی با استعداد برتر به حوزه های علمیه
  • استفاده تعلیم و تربیتی از اماکن و تجهیزات یکدیگر
  • توانمند سازی معلمان و مربیان در امور معارف دینی و تهذیب اخلاقی دانش آموزان
  • ایجاد فضای مشترک مدرسه حوزه و با مدارس همجوار
  • همکاری در تألیف کتب درسی و تولید محتوای تعلیم و تربیتی مورد نیاز دانش آموزان و معلمان

ماده ۲ اصول و سیاست های حاکم

1-۲-رعایت شئون قوانین و مقررات حاکم بر عالیتهای وزارت و مرکز

۲-۲- نهادینه سازی و ضابطه مند کردن کلیه فعالیت ها

ماده۳ - تمهدات وزارت

۱-۲- اولویت دهی به بهره گیری از طلاب حوزه در امور پرورشی و معارف دینی

۲-۳- اختصاص زمین با کاربری آموزشی به مرکز برای ساخت مدارس حوزوی در مجتمع های آموزشی پرورشی

۳-۳- تخصیص حق بهره برداری از بعضی مدارس به حوزه (مدارس معارف اسلامی و با مدارس معمولی بارویکرد تربیت اسلامی)

۴-۳- بهره گیری از طلاب واجد شرایط در مراسم مذهبی مدارس و پاسخگویی به شبهات اقامه نماز جماعت

 

ماده۴- تمهدات حوزه

۱-۴- اجرای پژوهش و مطالعه برای وزارت آموزش و پرورش در قالب پایان نامه پروژه

۲-4-تکوین و تالیف کتب درسی و محتوای نظیم و تربیتی دانش آموزان معلمان و مربیان

۳-۴-حضور طلاب در مدارس مراکز تربیتی از جمله اردوگاه های دانش آموزی

۴-۴-تأمین امام جماعت روحانی برای مدارس دخترانه و پسرانه

۵-۴-احداث مدارس حوزوی جدید در زمینهای دارای کاربری آموزشی اختصاص یافته در مجتمع های آموزشی و پرورشی

۶-۴- برگزاری آموزش های ضمن خدمت حضوری نیمه حضوری و غیر حضوری ویژه معلمان و مربیان

۷-۴- راه اندازی مدارس معارف اسلامی و اداره مدارس معمولی با رویکرد تربیت اسلامی

 

ماده ۵ مدت اجرای تفاهم نامه

این تفاهم نامه با مدت نامحدود معتبر بوده و در صورت درخواست کتبی و رسمی یکی از طرفین در هر دوره یک سالهقابل اصلاح و تکمیل خواهد بود.

ماده۶- مدیر حوزه علمیه و وزیر آموزش و پرورش هر شش ماه یکبار نشست مشترکی به منظور بررسی میزان پیشرفت این تفاهم نامه با حضور نمایندگان مرکز مدیریت حوزه شامل معاون تبلیغ معاون تهذیب و معاون پژوهشی و معاونین ذیربط وزارت آموزش و پرورش برگزار می نمایند. رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش به پیشنهاد مدیرحوزه و حکم وزیر آموزش و پرورش منصوب خواهد شد.

ماده ۷- این تفاهم نامه در ۳۱ ماده در تاریخ ۱۳۸۸/۵/۲۷ تایید و امضاء طرفین رسید.

 

نامه ششم!

معاونان/مدیران کل مدیران حوزه های علمیه/ رؤسای سازمان ها، مراکز، دانشگاهها و دفاتر تابع وزارت آموزش و پرورش و مدیریت حوزه های علمیه

سلام عليكم

با استعانت از درگاه خداوند متعال و به منظور تحقق اهداف انسان ساز عزیز، آرمان های بلند امام راحل عظیم الشان نمی بره شهدای گرانقدر و منویات مقام معظم رهبری مدظله املی با تاکید بر اجرای مفاد توافق نامه شماره ۱۳۱۳۹۵ مورخ ۹۰/۵/۱۹ و بخش نامه های الحاقی ( شماره ۱۴۰/۴۶۵۲ مورخ ۸۶/۳/۱ ،۱۲۰۸۳۱ مورخ۱۰۶۵۹۰،۹۰/۶/۲۸ مورخ ۹۱/۱۱/۳ و ۴۷۵۱۸ مورخ ۹۲/۳/۱۳) موارد زیر مورد انتظار است.

۱-تعامل و همکاری وزارت آموزش و پرورش و حوزه های علمیه در استفاده جهت دار نظام مند و اثرگذار از ظرفیت های متقابل برای دستیابی به اهداف تحولی آموزش و پرورش رسمی عمومی کشور با رویکرد تربیت مبتنی بر آموزه های وحیقی قرآن و عترت علیهم السلام از ضرورت های غیر قابل انکار به شمار می رود.

 ۲- کمیته همکاری استان شهرستان و منطقه بر اساس آیین نامه های مربوط و با تشکیل منظم و مستمر جلسات تدابیر لازم را جهت تحقق اهداف پیش بینی شده در اسناد بالادستی و توافق نامه اتخاذ نمایند.

۳-دبیر محترم ستاد همکاری ها با تشکیل جلسات ستاد و فعال نمودن کارگروههای تخصصی برای تقویت تعامل نظام مند و اثرگذار دو دستگاه راهکارهای مناسب را در چارچوب اسناد بالادستی و ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش و مدیریت حوزه های علمیه ارائه نماید.

 امید است در پرتو الطاف الهی و عنایات ویژه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در پیشبرد اهداف عالی تعلیم و تربیت اسلامی موفق و موید باشید.

 

سازمان معاونت / مرکز / اداره کل آموزش و پرورش استان

به یاری خداوند متعال و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری  برای تقویت حضور جهت بخش و اثرگذار حوزه های علمیه و روحانیت در عرصه تعلیم و تربیت توافقنامه ی جدید همکاری ها که به تایید مدیریت حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش رسیده است، برای اجرا ابلاغ می شود.

ضروری است اعضای محترم ستاد ضمن حضور فعال در جلسات همه تلاش خود را برای تشکیل کار گروه های مذکور در ماده ی ۴ و پیگیری اجرای برنامه ها و طرح های مصوب برای تحقق اهداف و وظایف پیش بینی شده مبذول دارند و کارگروه های استانی نیز بر اساس آیین نامه قبلی (شماره ۱۴۰/۴۶۵۴ مورخ ۸۶/۳/۱ )با برگزاری مستمر نشستهای همکاری و بهره گیری از همه ظرفیت ها در راستای ارتقای حضور محتوایی و موثر حوزه های علمیه و روحانیت معزز استان تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

امید است ستاد همکاری ها در دوره ی جدید بتواند نقش بایسته خود را برای دستیابی به اهداف این توافقنامه بیش از پیش ایفا نماید.

 

نامه هشتم!

محورهای همکاری

(الف) در عرصه پژوهش

۱- تدوین چشم انداز همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه بر مبنای دیدگاههای مقام معظم رهبری و استاد بالادستی

توضیح: پیشنهاد میشود تدوین این چشم انداز را کمیته پژوهش با مشارکت کمیته های دیگر انجام دهد.

۲- مشارکت در اجرای طرح های نیازسنجی و اولویت گذاری پژوهشی.

۳-مشارکت در تدوین ارزیابی و بازنگری استاد کلان و راهبردی آموزش و پرورش.

۴-انجام پروژه های پژوهشی مشترک بنیادی کاربردی توسعه ای در حوزه تربیتی و آموزشی.

۵- برگزاری نشست های تخصصی و همایشهای علمی و کرسی های نظریه پردازی نقد مناظره نوآوری و آزاد اندیشی در حوزه تعلیم و تربیت.

۶-ترویج و گسترش پژوهش درباره مسایل آموزشی و پرورشی در حوزه های علمیه.

۷-فرا تحلیل مطالعات اسپیشانی موجود در حوزه های علمیه و آموزش و پرورش.

۸-همکاری در طراحی و تاسیس سامانه جامع اطلاع رسانی پژوهشی.

۹-ایجاد بستر مناسب جهت استفاده از ظرفیت های پژوهشی منابع انسانی و تجارب علمی طرفین.

توضیح: (استفاده از ظرفیتهای نرم افزای و سخت افزاری یکدیگر مربوط به کمیته مدیریتی و تشکیلات).

۱۰- طراحی و اجرای کارگاههای آموزشی در حوزه روش تحقیق و پژوهش.

۱۱- حمایت مشترک مادی و معنوی از پایان نامه های مورد نیاز حوزه و آموزش و پرورش.

۱۲- همکاری متقابل در انتشار محصولات پژوهشی

۱۳- عضویت متقابل نمایندگان دو نهاد در شوراهای پژوهشی

۱۴-هدایت مشترک برنامه ها و فعالیتهای پژوهشی از طریق کار گروه کمینه شورای مشترک پژوهش

ب) در عرصه امور تربیتی و تبلیغ

۱-تامین مشاور امور مذهبی و تربیتی مورد نیاز آموزش و پرورش.

۲-برنامه ریزی کلان و فراهم کردن مقدمات برای نشست و دیدار دانش آموزان و معلمان با علما و فضلای حوزه.

۳-اعزام مبلغ (تخصصی، مناسبتی، هیاتهای دانش آموزی، اردوها و فعالیت های فوق برنامه)

۴- تامین و استقرار روحانی در مدارس شبانه روزی.

۵-تامین روحانی مربی (مهد کودک، پیش دبستانی)

۶-تامین و تربیت معلمان دینی

۷- برگزاری کارگاههای تخصصی تعلیم و تربیت اسلامی برای مدیران معلمان و دبیران آموزش و پرورش

ج) در عرصه آموزش منابع انسانی

*جذب و تامین نیروی انسانی

۱-مشارکت حوزه علمیه و آموزش و پرورش در تهیه و تدوین طرح جامع منابع انسانی.

۲-عضویت یک نماینده حوزه در کمیسیون منابع انسانی شورای عالی آموزش و پرورش.

۳-مشارکت در تهیه شاخصهای جذب و بکارگیری منابع انسانی

۴-همکاری در تهیه سرفصلهای آزمون ورودی استخدام و انجام مصاحبه اخلاقی رفتاری متقاضیان

 ۵- راه اندازی مراکز تربیت معلم دروس مرتبط با معارف دینی مانند دینی قرآن پرورشی و عربی توسط حوزه های علمیه برادران و خواهران

 *عرصه تربیت توانمند سازی و ارتقاء

۱- مشارکت در برنامه ریزی و اجرای برنامه های نگهداشت و ارتقا فرهنگیان (تقدیر از معلمان نمونه در مساجد، تهیه و ارسال اقلام فرهنگی و بروشور برای فرهنگیان توسط حوزه، حضور روحانیون در اردوهای فرهنگیان، ایجاد پایگاه های مشاوره دینی تشکیل هیئت مذهبی ویژه فرهنگیان.

۲- مشارکت در برنامه ریزی درسی و تربیتی نظام تربیت معلم

۳-مشارکت در برنامه ریزی درسی و اجرای دوره های آموزشی کوتاه مدت و پودمانی برای تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی مانند توسعه طرح بصیرت فرهنگیان و طرح ولایت دبیران مبانی اندیشه های اسلامی و همکاری در اجرا.

۴- ایجاد فرصت های مطالعاتی برای فرهنگیان در حوزه معارف دینی در حوزه های علمیه.

۵-زمینه سازی برای ادامه تحصیل فرهنگیان در مراکز آموزش عالی حوزه

۶-ایجاد رشته تخصصی و تربیت در حوزه علمیه متناسب با دوره های تحصیلی آموزش و پرورش

۷-مشارکت در حوزه و آموزش و پرورش در تهیه انتشار مجلات نشریات متناسب با نیازهای فرهنگی تربیتی.

 

قسمت دوم نامه هشتم

۸-برگزاری دوره های کوتاه مدت دانش افزایی بدو خدمت و ضمن با توجه به شرایط تحصیلی و جغرافیایی در موضوعات مختلف (اعتقادی اخلاقی، اجتماعی، سیاسی تربیتی و....)

۹- تاسیس مرکز تامین و تربیت روحانی مدرسه

* نظارت و ارزشیابی

۱- مشارکت حوزه در تعیین ملاک ها ارزشهای شاخصهای نظارت و ارزیابی منابع انسانی.

 ۲-مشارکت در طراحی نظام نظارت و ارزشیابی با رویکرد دینی،کیفیت گرایی برانگیزانندگی، بهبود و ارتقا سطح شایستگی های و بهره وری متناسب با وظایف .

۳-مشارکت در طراحی و صدور گواهی استمرار صلاحیت علمی و حرفه ای و تمدید آن در یک دوره پنج ساله.

د) در عرصه آموزش و برنامه ریزی درسی

۱-عضویت نماینده گانی از حوزه علمیه جهت کمیسیون های شورای عالی آموزش و پرورش و پژوهشگاه مطالعات تعلیم و تربیت و شورای تحول بنیادین آموزش و پرورش

۲- عضویت نمایندگانی از جانب حوزه علمیه در شوراهای برنامه ریزی گروه های درسی، دفتر برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی

۳-همکاری حوزه علمیه با دفتر برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی در اعتبار بخشی برنامه های درسی.

۴- همکاری در تدوین کتابهای درسی به ویژه در حوزه علوم انسانی.

۵- همکاری در نقد و بررسی کتابهای درسی.

۶-همکاری در تولید محتوای مجلات رشد و منابع و محصولات مکتوب و الکترونیکی کمک آموزشی.

۷-برگزاری کارگاههای برنامه ریزی درسی توسط دفتر برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی برای اساتید مورد نظر ازحوزه علمیه.

۸-همکاری در طراحی و ایجاد مدارس پیش حوزوی.

۹-همکاری در طراحی و ایجاد رشته و تربیت در حوزه علمیه.

۱۰-همکاری در آسیبشناسی نظام آموزشی.

برگزاری نشست «تأثیرات فضای مجازی بر روان کودک» با حضور طلاب طرح امین

وزیر آموزش پرورش

درپاسخ گویی به سئوالات و شبهات دانش آموزان کارمهمی صورت نگرفته است

تجربه نگاری یک مبلغ دینی

بایدها ونبایدهای تبلیغ چهره به چهره دانش آموزی

نگاهی به تفاهم نامه های همکاری ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

به همت معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران صورت می گیرد؛

اجرای طرح منسجم و هماهنگ «نیازسنجی تخصصی مبلغان عرصه کودک و نوجوان»

تبریک وزیر آموزش‌وپرورش به نماینده ولی فقیه در استان زنجان

 گفتگوبا نویسنده کتاب "انتظاربا طعم فوتبال"

توپ چهل تیکه و چهل نکته مهدوی

نماینده ولی فقیه دراستان البرز:

تعامل هوشمندانه منزل،مدرسه ومسجد زمینه ساز تربیت نسل مهدوی است 

در دیداربا وزیر آموزش وپرورش عنوان شد

آمادگی آستان قدس رضوی برای میزبانی از برنامه‌های دانش‌آموزی

نشست کمیته حوزوی شورای همکاریهای یزد برکزارشد

اجرای طرح یاران موعود در ۸۲ مدرسه در استان البرز

رئیس کمیته همکاریهای آذربایجان شرقی:

نقش تربیتی مادران را هیچ مربی نمی‌تواند ایفا کند

در یک نشست علمی مطرح شد

ملزومات برپایی نماز جماعت باشکوه در مدارس چیست؟

فیلم | تأثیر برنامه‌های تلویزیونی در تربیت فرزندان

حضور جمعی از دانش آموزان دختر در مرکز پاسخگویی به سوالات دینی + فیلم و عکس