به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، نگاهی به تفاهم نامه های همکاری، ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با سایر مجموعه های علمی، فرهنگی، دانشی و اجرایی کشور.
بسمه تعالی
نامه اول
توافق نامه ستاد همکاری وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه
در راستای تحقق منشور همکاری وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه، این توافق نامه به مدت
دو سال به صورت آزمایشی تصویب و به اجرا در می آید
ماده ی ۱- ستاد همکاری وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه با ترکیب زیر تشکیل می شود
الف و ب) نماینده وزیر محترم و نماینده مدیر محترم حوزه علمیه قم
ج) معاون توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش
د) معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت
ه)رئیس سازمان پژوهشی و برنامه ریزی آموزشی
و) رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
ز)معاون پژوهشی حوزه علمیه قم
ح) معاون تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه قم
ط)مسئول اداره همکاری حوزه و وزارت آموزش و پرورش
ی) مسئول دفتر مراکز آموزشهای تخصصی حوزه علمیه قم
تبصره: از سایر معاونین وزارت آموزش و پرورش با حوزه علمیه قم و یا افراد ذی صلاح بر حسب مورد برای شرکت در جلسات ستاد دعوت می شود.
ماده ی ۲_ وظایف ستاد عبارت است از:
الف) بررسی و شناسایی زمینه های همکاری در پهنه های نیاز آموزش و پرورش و توانمندی های
حوزه های علمیه و مراکز و موسسات حوزوی در سراسر کشور
ب)بررسی و تصویب راهکارهای عملی و اجرایی همکاری ها با مشورت دفاتر و معاونت های ذی ربط ستادی و اجرایی آموزش و پرورش و ابلاغ طرح های مربوط به مراجع ذی صلاح برای اجرا
ج) نظارت بر اجرای طرح ها و برنامه های مصوب و مراقبت و نظارت کلی و کلان بر حسن اجرای آن
د)پیگیری و هماهنگی برای رفع مشکلات و موانع اجرای طرح های منصوب
ماده ی ۲- رئیس ستاد با رای ⅔ اعضا انتخاب می شود.
ماده ی ۴- برای تهیه و تدوین طرح ها و پیگیری مصوبات ستاد، دبیرخانه ای زیر نظر ستاد تشکیل می شود و وظایف محوله را انجام می دهد.
ماده ی ۵- دبیر ستاد با تایید ⅔ اعضا انتخاب و به مدت دو سال توسط وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه منصوب میشود و اداره دبیرخانه را به عهده خواهد داشت.
ماده ی ۶- وظایف دبیرخانه به شرح زیر است::
الف) ارتباط مستمر با دفاتر و معاونتهای ستادی برای شناسایی نیازها و زمینه های استفاده از توانمندی های حوزه های علمیه
ب) ارتباط مستمر با مدیریت حوزه علمیه قم و سایر حوزه های علمیه و نیز شناسایی مراکز و موسسات حوزوی برای کشف توانمندیها و امکانات علمی و انسانی آنها
ج)کارشناسی و تدوین راهکارهای عملی و طرح های همکاری جهت پیشنهاد به ستاد برای بررسی و تصويب.
د) بررسی ، تهیه و تنظیم پیش نویس قراردادهای همکاری بین مراکز مختلف حوزوی و طرحهای مرتبط آموزش و پرورش و پیگیری برای انعقاد اجرای آن
ه)پیگیری مصوبات و تشکیل جلسات ستاد و تدوین صورتجلسات و ثبت و ضبط مذاکرات
و) اطلاع رسانی برای بخشهای مختلف آموزش و پرورش و حوزه های علمیه در جهت گسترش و ارتقا فرهنگ تعامل و همکاری های متقابل
ز) گزارش مستمر پیشرفت همکاری ها به روسای محترم دو نهاد و اخذ رهنمود برای پیگیری فعالیتها و طرح ها
ماده ی ۷- امکانات لازم برای تشکیل ستاد و دبیرخانه آن توسط وزارت آموزش و پرورش تامین خواهد شد. بودجه سالانه ستاد به پیشنهاد دبیر پس از تصویب اعضا از سوی وزارت آموزش وپرورش و حوزه علمیه قم تامین میشود.
ماده ی ۸- آیین نامه داخلی جلسات ستاد در نخستین جلسه آن با رای حداقل ⅔ اعضا به تصویب می رسد هرگونه اصلاح و تغییر در آیین نامه ها منوط به رای به اعضا خواهد بود.
ماده ی ۹- جلسات ستاد هر شش ماه یکبار در حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه علمیه قم تشکیل خواهد شد.
ماده ی ۱۰ این آیین نامه در ۱۰ ماده و یک تبصره در تاریخ ۸۵/۲/۲۱ به امضای مشترک وزیرآموزش و پرورش و مدیر حوزه علمیه رسید و از همین تاریخ قابل اجرا می باشد.
نامه دوم
توافقنامه همکاری های علمی و پژوهشی حوزه علمیه قم و وزارت آموزش و پرورش
ماده ۱- با عنایت به اهداف و رسالت خطیر حوزه علمیه قم و وزارت آموزش و پرورش در زمینه گسترش و تعمیق فرهنگ انسان ساز اسلام و تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان عزیز و به منظور نهادینه کردن همکاری های مشترک یک نماینده توسط وزیر آموزش و پرورش و یک نماینده توسط مدیریت حوزه علميه قم تعيين می گردد.
ماده ۲-نمایندگان فوق در زمینه های زیر برنامه ریزی همکاری و مشارکت خواهند داشت.
الف - تعریف و تبیین حیطه همکاری دو نهاد حوزه و آموزش و پرورش با توجه به مسئولیت دو نهاد در زمینه تربیت دینی متناسب با شرایط زمان و نیازهای جامعه و انقلاب اسلامی
ب - انجام پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی مورد نیاز دو نهاد و هدایت پایان نامه و رساله های پژوهشی در راستای اهداف و برنامه های مشترک همچنین بررسی کتابهای آموزش دینی به منظور ارائه پیشنهادات لازم
ج-همکاری در تالیف و تدوین کتب کمک آموزشی دینی و ارائه نظرات پیشنهادی
د- همکاری در زمینه آموزش معلمان به ویژه معلمان دینی قرآن و عربی با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و
منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش با رعایت ضوابط و قوانین مرتبط
ماده۳- اعتبارات مورد نیاز برای اجرای مفاد توافق نامه در خصوص فعالیتهایی که در حوزه اختیارات آموزش و پرورش میباشد توسط وزارت آموزش و پرورش تامین و فعالیتهایی که در حیطه اختیارات حوزه علمیه میباشد توسط حوزه علمیه تامین میگردد.
ک/ ۲۱
نامه سوم:
توافق نامه همکاری بین حوزه ی علمیه ی قم و وزارت آموزش و پرورش
با استعانت از خداوند بزرگ و با عنایت به ارتباط بنیادین دو نهاد فرهنگی مدیریت حوزه های علمیه و آموزش و پرورش و با توجه به وجود استعداد و ظرفیت های عظیم و گرانقدر معنوی و انسانی و تخصصی در علما و پژوهشگران و دانش آموختگان حوزه های علمیه و پیرو جلسه مورخ ۱۹/۹/۲۵توافقنامه ذیل بین مسئولان دو نهاد مزبور تدوین و به امضاء رسید
1-به منظور نهادینه کردن همکاریهای مشترک حوزه علمیه قم و وزارت آموزش و پرورش ستادهمکاری حوزه علمیه قم و آموزش و پرورش تشکیل می شود.
2-ستاد همکاری مرکب است از نمایندگان وزارت آموزش و پرورش از حوزه های علمیه سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی معاونت پرورشی محترم حوزه علمیه نمایندگانی از معاونت های تبلیغ،تحقیق و پژوهش آموزش و نماینده مدیر حوزه علمیه قم
3-مكان ستاد توسط وزارت آموزش و پرورش تامین می گردد
4-مسئول ستاد توسط اعضا انتخاب و به تایید مسئولین دو نهاد می رسد
5-با توجه به نقش حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزه علمیه قم در قوام و شکل گیری سنگ بر حسب ضرورت برخی از جلسات مورد نیاز در حضور آقایان مذکور تشکیل خواهد شد.
6-برای پیگیری مفاد توافق نامه و برنامه های مطروحه در ستاد و انجام امور به صورت کارشناسی کمیته های تخصصی تحت نظارت ستاد تشکیل خواهد شد
7-ستاد همکاری بر اساس مذاکرات مطروحه در اولین نشست مسئولان حوزه و آموزش و پرورش در زمینه های ذیل برنامه ریزی و اقدام خواهد کرد.
۷-۱-همکاری و نظارت بر تدوین و محتوای کتب درسی و مجلات تربیتی و کمک آموزشی بویژه درحوزه علوم انسانی، دینی قرآن و عربی و رشته علوم و معارف اسلامی
۷-۲- تامین و تربیت و بکارگیری نیروی انسانی از طلاب و اساتید توانمند و واجد شرایط جهت آموزشهای ضمن خدمت تدریس در مدارس تبلیغ معارف دینی و حضور در برنامه های تابستانی ومناطق مرزی و محروم
۷-۳- همکاری های لازم در زمینه یافته های پژوهشی و تحقیقاتی
۷-۴- برررسی و مطالعه نسبت به راه اندازی مدارس پیش حوزه ای (علوم و معارف اسلامی) همکاری در سایر زمینه های فرهنگی بر اساس ضوابط و مقررات دو نهاد
۸-تامین نیروی انسانی ستاد و آموزش آنان در چارچوب طرح های مصوب بر عهده مدیریت حوزه بوده و هزینه های اجرایی از سوی وزارت آموزش و پرورش تامین خواهد شد.
نامه چهارم:
تفاهم نامه فی ما بین وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه قم
در راستای جلب و جذب مشارکت و استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه و اجرایی نمودن ماده ۱۳ مدیریت خدمات کشوری و قانون تاسیس و اداره مدارس غیر دولتی این تفاهمنامه در ۹ ماده و ۲ تبصره فی ما بین وزارت آموزش و پرورش که منبعد وزارت و مدیریت حوزه علمیه قم که منبعد حوزه نامیده میشود منعقد می گردد. منظور از وزارت آموزش و پرورش سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکت های مردمی می باشد.
اهداف:
۱-تقریب بنيه مذهبی و اعتقادی دانش آموزان ایرانی اسلامی
۲-استفاده بهینه از ظرفیتهای حوزه های علمیه در ابعاد مختلف پرورشی و آموزشی؛
۳- ایجاد رقابت سالم بین مدارس غیر دولتی در جهت ارتقا کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی؛
۴-کاهش تصدی های دولتی در جهت منطقی نمودن حجم دولت
ماده۱:
وزارت با درخواست حوزه در تمام استانهای کشور بر اساس موضوع بند ۲ ماده ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری به روش واگذاری مدیریت بر اساس قرارداد فی مابین مدارس مورد درخواست را به حوزه واگذار می نماید.
قرارداد به پیوست میباشد.
تبصره: حوزه موظف است در هر استان یک نفر را به عنوان نماینده حقوقی به سازمان آموزش و پرورش استان هامعرفی نماید.
ماده ۲:
حوزه می تواند با توجه به ظرفیت و امکانات موجود خویش واحدهای آموزشی مورد نظر را از میان مدارس دولتی عادی در هر مقطع تحصیلی و با هماهنگی و موافقت سازمان آموزش و پرورش استانها انتخاب و نسبت به اداره مدیریت واحد آموزشی وفق مقررات اقدام نماید.
ماده ۳
۳-۱) وزارت نسبت به تامین نیروی انسانی مدارس واگذار شده مطابق رویه جاری مناطق آموزش و پرورش اقدام خواهد نمود. (نیروهای مورد نیاز حتی الامکان با پیشنهاد حوزه انتخاب خواهند شد)؛
۳-۲) فضای آموزشی مدارس واگذار شده در صورت دارا بودن مالکیت آموزش و پرورش از سوی وزارت تامین
خواهد شد.
۳-۳) هزینه های واحدهای آموزشی واگذار شده مانند آب برق و بر عهده حوزه می باشد.
تبصره ۵ : حوزه موظف است حداقل سه نفر که دارای سابقه مدیریت واحد آموزشی و همچنین رابطه استخدامی با وزارت باشند را جهت مدیریت واحدهای آموزشی مورد نظر معرفی نمایند. وزارت نیز از بین افراد معرفی شده یک نفر را انتخاب و نسبت به صدور حکم مدیریت اقدام خواهند نمود.
ماده ۴:
محتوا و فعالیتهای آموزشی و پرورشی و شرایط نیروی انسانی مدارس دولتی که تحت اداره حوزه می باشد.
مطابق ضوابط عمومی و مقررات جاری وزارت آموزش و پرورش میباشد.
ماده ۵:
حوزه موظف است با عنایت به اصل ۳۰ قانون اساسی در خصوص فعالیتهای آموزشی و پرورشی در ساعات رسمی هیچ گونه وجهی را از دانش آموزان دریافت ننماید.
تبصره ۱ : تنظیم محتوای فعالیتهای فوق برنامه آموزشی و تربیتی مدارس بر عهده حوزه و امر نظارت بر اجرای ضوابط ذیربط بر عهده وزارت میباشد.
ماده ۶:
به منظور مشارکت هر چه بیشتر در امر آموزش و پرورش حوزه میتواند نسبت به اخذ مجوز آوزشی و پرورشی غیر دولتی جهت فضاهای متعلق به خویش در سراسر کشور از آموزش و پرورش اقدام لازم را به عمل آورد.
ماده ۷:
واحدهای آموزشی راه اندازی شده توسط حوزه در برخورداری از امکانات تسهیلات و معافیتهای قانونی در اولویت میباشند.
ماده ۸:
به منظور جذب دانش آموزان مستعد و دارای ویژگیهای لازم حوزه میتواند ضوابط خاص نظیر آزمون ورودی
شرط معدل و مصاحبه را برای پذیرش دانش آموزان اعمال نماید.
ماده ۹:
این تفاهم نامه در ۹ ماده و ۴ تبصره در ۲ نسخه که هر کدام حکم واحد دارند در مورخ ۸۷/۱۲/۲۸ به تایید وزارت آموزش و پرورش و حوزه علمیه قم رسید.
نامه پنجم:
تفاهم نامه همکاری مرکز مدیریت حوزه علمیه و وزارت آموزش و پرورش
با استعانت از درگاه خداوند متعال و براساس تجارب و همکاری های گذشته این تفاهم نامه به منظور بسط و گسترش زمینه های فعالیت مشترک میان مرکز مدیریت حوزه علمیه که از این به بعد «مرکز» و وزارت آموزش و
پرورش که بعد از این وزارت نامیده خواهد شد به شرح ذیل منعقد می گردد.
ماده ۱- موضوع تفاهم نامه
- همکاری و اهتمام مشترک به امر مشارکت در ارتقاء سطح معارف دینی و تهذیب اخلاقی دانش آموزان
- ایجاد آمادگی برای ورود داوطلبانه دانش آموزشی با استعداد برتر به حوزه های علمیه
- استفاده تعلیم و تربیتی از اماکن و تجهیزات یکدیگر
- توانمند سازی معلمان و مربیان در امور معارف دینی و تهذیب اخلاقی دانش آموزان
- ایجاد فضای مشترک مدرسه حوزه و با مدارس همجوار
- همکاری در تألیف کتب درسی و تولید محتوای تعلیم و تربیتی مورد نیاز دانش آموزان و معلمان
ماده ۲ اصول و سیاست های حاکم
1-۲-رعایت شئون قوانین و مقررات حاکم بر عالیتهای وزارت و مرکز
۲-۲- نهادینه سازی و ضابطه مند کردن کلیه فعالیت ها
ماده۳ - تمهدات وزارت
۱-۲- اولویت دهی به بهره گیری از طلاب حوزه در امور پرورشی و معارف دینی
۲-۳- اختصاص زمین با کاربری آموزشی به مرکز برای ساخت مدارس حوزوی در مجتمع های آموزشی پرورشی
۳-۳- تخصیص حق بهره برداری از بعضی مدارس به حوزه (مدارس معارف اسلامی و با مدارس معمولی بارویکرد تربیت اسلامی)
۴-۳- بهره گیری از طلاب واجد شرایط در مراسم مذهبی مدارس و پاسخگویی به شبهات اقامه نماز جماعت
ماده۴- تمهدات حوزه
۱-۴- اجرای پژوهش و مطالعه برای وزارت آموزش و پرورش در قالب پایان نامه پروژه
۲-4-تکوین و تالیف کتب درسی و محتوای نظیم و تربیتی دانش آموزان معلمان و مربیان
۳-۴-حضور طلاب در مدارس مراکز تربیتی از جمله اردوگاه های دانش آموزی
۴-۴-تأمین امام جماعت روحانی برای مدارس دخترانه و پسرانه
۵-۴-احداث مدارس حوزوی جدید در زمینهای دارای کاربری آموزشی اختصاص یافته در مجتمع های آموزشی و پرورشی
۶-۴- برگزاری آموزش های ضمن خدمت حضوری نیمه حضوری و غیر حضوری ویژه معلمان و مربیان
۷-۴- راه اندازی مدارس معارف اسلامی و اداره مدارس معمولی با رویکرد تربیت اسلامی
ماده ۵ مدت اجرای تفاهم نامه
این تفاهم نامه با مدت نامحدود معتبر بوده و در صورت درخواست کتبی و رسمی یکی از طرفین در هر دوره یک سالهقابل اصلاح و تکمیل خواهد بود.
ماده۶- مدیر حوزه علمیه و وزیر آموزش و پرورش هر شش ماه یکبار نشست مشترکی به منظور بررسی میزان پیشرفت این تفاهم نامه با حضور نمایندگان مرکز مدیریت حوزه شامل معاون تبلیغ معاون تهذیب و معاون پژوهشی و معاونین ذیربط وزارت آموزش و پرورش برگزار می نمایند. رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش به پیشنهاد مدیرحوزه و حکم وزیر آموزش و پرورش منصوب خواهد شد.
ماده ۷- این تفاهم نامه در ۳۱ ماده در تاریخ ۱۳۸۸/۵/۲۷ تایید و امضاء طرفین رسید.
نامه ششم!
معاونان/مدیران کل مدیران حوزه های علمیه/ رؤسای سازمان ها، مراکز، دانشگاهها و دفاتر تابع وزارت آموزش و پرورش و مدیریت حوزه های علمیه
سلام عليكم
با استعانت از درگاه خداوند متعال و به منظور تحقق اهداف انسان ساز عزیز، آرمان های بلند امام راحل عظیم الشان نمی بره شهدای گرانقدر و منویات مقام معظم رهبری مدظله املی با تاکید بر اجرای مفاد توافق نامه شماره ۱۳۱۳۹۵ مورخ ۹۰/۵/۱۹ و بخش نامه های الحاقی ( شماره ۱۴۰/۴۶۵۲ مورخ ۸۶/۳/۱ ،۱۲۰۸۳۱ مورخ۱۰۶۵۹۰،۹۰/۶/۲۸ مورخ ۹۱/۱۱/۳ و ۴۷۵۱۸ مورخ ۹۲/۳/۱۳) موارد زیر مورد انتظار است.
۱-تعامل و همکاری وزارت آموزش و پرورش و حوزه های علمیه در استفاده جهت دار نظام مند و اثرگذار از ظرفیت های متقابل برای دستیابی به اهداف تحولی آموزش و پرورش رسمی عمومی کشور با رویکرد تربیت مبتنی بر آموزه های وحیقی قرآن و عترت علیهم السلام از ضرورت های غیر قابل انکار به شمار می رود.
۲- کمیته همکاری استان شهرستان و منطقه بر اساس آیین نامه های مربوط و با تشکیل منظم و مستمر جلسات تدابیر لازم را جهت تحقق اهداف پیش بینی شده در اسناد بالادستی و توافق نامه اتخاذ نمایند.
۳-دبیر محترم ستاد همکاری ها با تشکیل جلسات ستاد و فعال نمودن کارگروههای تخصصی برای تقویت تعامل نظام مند و اثرگذار دو دستگاه راهکارهای مناسب را در چارچوب اسناد بالادستی و ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش و مدیریت حوزه های علمیه ارائه نماید.
امید است در پرتو الطاف الهی و عنایات ویژه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در پیشبرد اهداف عالی تعلیم و تربیت اسلامی موفق و موید باشید.
سازمان معاونت / مرکز / اداره کل آموزش و پرورش استان
به یاری خداوند متعال و در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری برای تقویت حضور جهت بخش و اثرگذار حوزه های علمیه و روحانیت در عرصه تعلیم و تربیت توافقنامه ی جدید همکاری ها که به تایید مدیریت حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش رسیده است، برای اجرا ابلاغ می شود.
ضروری است اعضای محترم ستاد ضمن حضور فعال در جلسات همه تلاش خود را برای تشکیل کار گروه های مذکور در ماده ی ۴ و پیگیری اجرای برنامه ها و طرح های مصوب برای تحقق اهداف و وظایف پیش بینی شده مبذول دارند و کارگروه های استانی نیز بر اساس آیین نامه قبلی (شماره ۱۴۰/۴۶۵۴ مورخ ۸۶/۳/۱ )با برگزاری مستمر نشستهای همکاری و بهره گیری از همه ظرفیت ها در راستای ارتقای حضور محتوایی و موثر حوزه های علمیه و روحانیت معزز استان تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.
امید است ستاد همکاری ها در دوره ی جدید بتواند نقش بایسته خود را برای دستیابی به اهداف این توافقنامه بیش از پیش ایفا نماید.
نامه هشتم!
محورهای همکاری
(الف) در عرصه پژوهش
۱- تدوین چشم انداز همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه بر مبنای دیدگاههای مقام معظم رهبری و استاد بالادستی
توضیح: پیشنهاد میشود تدوین این چشم انداز را کمیته پژوهش با مشارکت کمیته های دیگر انجام دهد.
۲- مشارکت در اجرای طرح های نیازسنجی و اولویت گذاری پژوهشی.
۳-مشارکت در تدوین ارزیابی و بازنگری استاد کلان و راهبردی آموزش و پرورش.
۴-انجام پروژه های پژوهشی مشترک بنیادی کاربردی توسعه ای در حوزه تربیتی و آموزشی.
۵- برگزاری نشست های تخصصی و همایشهای علمی و کرسی های نظریه پردازی نقد مناظره نوآوری و آزاد اندیشی در حوزه تعلیم و تربیت.
۶-ترویج و گسترش پژوهش درباره مسایل آموزشی و پرورشی در حوزه های علمیه.
۷-فرا تحلیل مطالعات اسپیشانی موجود در حوزه های علمیه و آموزش و پرورش.
۸-همکاری در طراحی و تاسیس سامانه جامع اطلاع رسانی پژوهشی.
۹-ایجاد بستر مناسب جهت استفاده از ظرفیت های پژوهشی منابع انسانی و تجارب علمی طرفین.
توضیح: (استفاده از ظرفیتهای نرم افزای و سخت افزاری یکدیگر مربوط به کمیته مدیریتی و تشکیلات).
۱۰- طراحی و اجرای کارگاههای آموزشی در حوزه روش تحقیق و پژوهش.
۱۱- حمایت مشترک مادی و معنوی از پایان نامه های مورد نیاز حوزه و آموزش و پرورش.
۱۲- همکاری متقابل در انتشار محصولات پژوهشی
۱۳- عضویت متقابل نمایندگان دو نهاد در شوراهای پژوهشی
۱۴-هدایت مشترک برنامه ها و فعالیتهای پژوهشی از طریق کار گروه کمینه شورای مشترک پژوهش
ب) در عرصه امور تربیتی و تبلیغ
۱-تامین مشاور امور مذهبی و تربیتی مورد نیاز آموزش و پرورش.
۲-برنامه ریزی کلان و فراهم کردن مقدمات برای نشست و دیدار دانش آموزان و معلمان با علما و فضلای حوزه.
۳-اعزام مبلغ (تخصصی، مناسبتی، هیاتهای دانش آموزی، اردوها و فعالیت های فوق برنامه)
۴- تامین و استقرار روحانی در مدارس شبانه روزی.
۵-تامین روحانی مربی (مهد کودک، پیش دبستانی)
۶-تامین و تربیت معلمان دینی
۷- برگزاری کارگاههای تخصصی تعلیم و تربیت اسلامی برای مدیران معلمان و دبیران آموزش و پرورش
ج) در عرصه آموزش منابع انسانی
*جذب و تامین نیروی انسانی
۱-مشارکت حوزه علمیه و آموزش و پرورش در تهیه و تدوین طرح جامع منابع انسانی.
۲-عضویت یک نماینده حوزه در کمیسیون منابع انسانی شورای عالی آموزش و پرورش.
۳-مشارکت در تهیه شاخصهای جذب و بکارگیری منابع انسانی
۴-همکاری در تهیه سرفصلهای آزمون ورودی استخدام و انجام مصاحبه اخلاقی رفتاری متقاضیان
۵- راه اندازی مراکز تربیت معلم دروس مرتبط با معارف دینی مانند دینی قرآن پرورشی و عربی توسط حوزه های علمیه برادران و خواهران
*عرصه تربیت توانمند سازی و ارتقاء
۱- مشارکت در برنامه ریزی و اجرای برنامه های نگهداشت و ارتقا فرهنگیان (تقدیر از معلمان نمونه در مساجد، تهیه و ارسال اقلام فرهنگی و بروشور برای فرهنگیان توسط حوزه، حضور روحانیون در اردوهای فرهنگیان، ایجاد پایگاه های مشاوره دینی تشکیل هیئت مذهبی ویژه فرهنگیان.
۲- مشارکت در برنامه ریزی درسی و تربیتی نظام تربیت معلم
۳-مشارکت در برنامه ریزی درسی و اجرای دوره های آموزشی کوتاه مدت و پودمانی برای تربیت و توانمندسازی نیروی انسانی مانند توسعه طرح بصیرت فرهنگیان و طرح ولایت دبیران مبانی اندیشه های اسلامی و همکاری در اجرا.
۴- ایجاد فرصت های مطالعاتی برای فرهنگیان در حوزه معارف دینی در حوزه های علمیه.
۵-زمینه سازی برای ادامه تحصیل فرهنگیان در مراکز آموزش عالی حوزه
۶-ایجاد رشته تخصصی و تربیت در حوزه علمیه متناسب با دوره های تحصیلی آموزش و پرورش
۷-مشارکت در حوزه و آموزش و پرورش در تهیه انتشار مجلات نشریات متناسب با نیازهای فرهنگی تربیتی.
قسمت دوم نامه هشتم
۸-برگزاری دوره های کوتاه مدت دانش افزایی بدو خدمت و ضمن با توجه به شرایط تحصیلی و جغرافیایی در موضوعات مختلف (اعتقادی اخلاقی، اجتماعی، سیاسی تربیتی و....)
۹- تاسیس مرکز تامین و تربیت روحانی مدرسه
* نظارت و ارزشیابی
۱- مشارکت حوزه در تعیین ملاک ها ارزشهای شاخصهای نظارت و ارزیابی منابع انسانی.
۲-مشارکت در طراحی نظام نظارت و ارزشیابی با رویکرد دینی،کیفیت گرایی برانگیزانندگی، بهبود و ارتقا سطح شایستگی های و بهره وری متناسب با وظایف .
۳-مشارکت در طراحی و صدور گواهی استمرار صلاحیت علمی و حرفه ای و تمدید آن در یک دوره پنج ساله.
د) در عرصه آموزش و برنامه ریزی درسی
۱-عضویت نماینده گانی از حوزه علمیه جهت کمیسیون های شورای عالی آموزش و پرورش و پژوهشگاه مطالعات تعلیم و تربیت و شورای تحول بنیادین آموزش و پرورش
۲- عضویت نمایندگانی از جانب حوزه علمیه در شوراهای برنامه ریزی گروه های درسی، دفتر برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی
۳-همکاری حوزه علمیه با دفتر برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی در اعتبار بخشی برنامه های درسی.
۴- همکاری در تدوین کتابهای درسی به ویژه در حوزه علوم انسانی.
۵- همکاری در نقد و بررسی کتابهای درسی.
۶-همکاری در تولید محتوای مجلات رشد و منابع و محصولات مکتوب و الکترونیکی کمک آموزشی.
۷-برگزاری کارگاههای برنامه ریزی درسی توسط دفتر برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی برای اساتید مورد نظر ازحوزه علمیه.
۸-همکاری در طراحی و ایجاد مدارس پیش حوزوی.
۹-همکاری در طراحی و ایجاد رشته و تربیت در حوزه علمیه.
۱۰-همکاری در آسیبشناسی نظام آموزشی.