Print
Zoom In
Zoom Out

رئیس کمیته همکاریهای آذربایجان شرقی:

نقش تربیتی مادران را هیچ مربی نمی‌تواند ایفا کند

شناسه مطلب: 24999
زمان انتشار: شنبه 05 آبان 1403 ساعت 10:08

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: بسیاری از صفات اصلی انسان از طریق مادر به کودک منتقل می‌شود و بسیاری از خصیصه‌های رفتاری بدون آموزش قبلی در رفتار کودکان و دانش‌آموزان نمود می‌یابد .

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مطهری اصل نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در جمع مربیان تربیتی و تعالی فرزندان ضمن قدردانی از حضور چشمگیر و گسترده بانوان در این همایش با بیان اینکه تعلیم‌وتربیت را نمی‌توان از هم جدا کرد، گفت: تربیت، نیازمند تعلیم بوده و حتی مادران هم در امر تربیت باید توانایی تعلیم داشته باشند. بدون تعلیم نمی‌توان تربیت انجام داد و خود تعلیم هم نیاز به تربیت دارد و چگونگی آموزش هم باید مدنظر باشد و این دو امر وابسته به هم بوده و جداکردن آن کار صحیحی نیست.

وی با اشاره سه اصل تربیتی در بحث تعلیم‌وتربیت، خاطرنشان کرد: وجودی که برای تربیت در نظر گرفته‌ایم باید تربیت‌پذیر باشد و بشود تربیتش کرد که این اصل را حق‌تعالی در وجود انسان قرار داده است. دومین اصل، وجود و تأمین زیرساخت‌های لازم برای پذیرش تربیت و سوم، چیستی محتوای ارائه شده برای عملی‌کردن تربیت در انسان است. وجود انسان به منزله زمین زراعی بوده و وجود خاک و بستر مناسب کاشت، دانه پاشی، شرایط کاشت و عوامل متعدد دیگر در کنار هم سه اصل تربیتی مذکور را محقق می‌سازد.

امام‌جمعه تبریز ادامه داد: در مورد انسان نیز وجود تربیت‌پذیر را خداوند در این موجود نهاده و انسان را خلیفه خود بر روی زمین قرار داده است؛ طور یکه انسان هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی بهترین آفریده خدا بوده و متعالی شدن به نحو مقتضی خصیصه‌ها و اصول تربیتی در انسان بر عهده ما است‌.

وی در بخش دیگری از سخنانش، نقش تربیتی مادران را مورد اشاره قرار داده و افزود: حضور مادران در مشاغل مختلف در برخی موارد، سبب کاهش زمان صرف شده برای تربیت کودکان می‌گردد و والدین چنین تصور می‌کنند، تمامی بار تربیتی فرزندانشان بر عهده مدرسه است؛ درحالی‌که مادران نقشی غیرقابل‌انکار در تأمین زیرساخت‌ها برای تربیت کودکان دارند و هیچ مربی نمی‌تواند جایگزین مادر شود.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مطهری اصل، خانواده را مهم‌ترین بخش، قبل از ورود به دانشگاه و مدرسه دانست و افزود: در کل دنیا، خانواده‌ای موفق بچه‌های موفق، تحویل آموزش‌وپرورش و مدرسه می‌دهند. مشکل ما در خانواده است نه در آموزش‌وپرورش. برنامه‌ریزی کمی در خانواده داریم و به نظر می‌رسد برخی مادران، الان وقت کافی صرف تربیت کودکان نمی‌کنند.

امام‌جمعه تبریز در پایان خواستار برگزاری برنامه‌های مناسب، تقویت زیرساخت‌ها و همکاری متقابل آموزش‌وپرورش و اولیا گردید.



رئیس ستاد همکاریها تبیین کرد

شش قلمرو مهم نهادهای آموزشی وعلمی برای آینده اسلام و ایران

وزیر آموزش و پرورش:

ترویج فرهنگ اقامه نماز، انس با قرآن و عشق به پرچم کشورمان را در اولویت قرار می‌دهیم

گام‌های مهم حوزه علمیه خراسان در توسعه مدارس امین

مدیر حوزه علمیه فارس خبر داد؛

۹۶ درصد مخاطبان مدارس طرح امین ،عملکرد مبلغین را عالی ارزیابی کرده‌اند.

دوره آموزشی «جذب دانش‌آموزان به نماز» در کرمانشاه برگزار شد

امام جمعه اصفهان تأکید کرد؛

ضرورت آموزش مبتنی برفهم کودک

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی

طرح پیوند منزل مدرسه و مسجد از اهداف سند تحول بنیادین است

نشست مسئولان حوزه علمیه و آموزش و پرورش نائین+ عکس

تصاویر/ نشست شورای همکاری حوزه های علمیه با آموزش و پرورش خوی

رئیس ستاد همکاریها تبیین کرد

شش قلمرو مهم نهادهای آموزشی وعلمی برای آینده اسلام و ایران

جذب ۹۸ طلبه طرح امین درخراسان‌شمالی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌شمالی

پیوند «مدرسه، منزل و مسجد» سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود

امام جمعه اصفهان خبرداد

فعالیت یکهزار طلبه طرح امین دراصفهان

نتایج پایش عملکرد ۵۷۰ مربی طرح امین در استان کرمانشاه اعلام شد.

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیست‌ودومین اجلاسیه مدیران مدارس صدرا در مشهد برگزارشد

آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

تصاویر/امام جمعه خوی در میان دانش آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره)