Print
Zoom In
Zoom Out

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

شناسه مطلب: 24717
زمان انتشار: يكشنبه 20 اسفند 1402 ساعت 09:28

جلسه شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، سیداحمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز و اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش ستاد همکاریها، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در این نشست اظهار کرد: مهم‌ترین رکن آموزش و پرورش، مدرسه است. بخش عظیمی از رکن نماز نسل نو نیز به مدیر مدرسه بستگی دارد. باید در ارزیابی مدیران مدارس، بحث نماز و اقامه آن در مدارس مورد بررسی قرار گیرد.

قرائتی گفت: همه چیز در نماز است؛چه کمالی است که در نماز نیست.. اخلاق، ادب، آموزش و ... تمام راه‌های تربیت در نماز است. به مساجد و افرادی که در آن‌‌ها کار می‌کنند نمره بدهیم. از مدیرانی که در نماز مدارس شرکت می‌کنند تقدیر شود.

رئیس ستاد اقامه نماز خطاب به وزیر آموزش‌و‌پرورش اظهار کرد: هر چیزی که به دانش‌آموزان یاد می‌دهید، باید ۴ شرط داشته باشد؛ واجب، مستحب، مشکل جامعه را حل‌ کند، مشکل یک نفر را حداقل حل کند.

وی عنوان کرد: لازم است وزرای قبلی در آموزش‌ و‌ پرورش گاهی اوقات کنار هم جمع شوند و از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

معاون پرورشی: اجرای طرح های متنوع و اثربخش در ۳۶۰۰ مدرسه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت نماز در مدارس ارائه کرد و گفت: ‌اکنون نماز جماعت در ۶۴ هزار مدرسه اقامه می‌شود و ۷۱ هزار ائمه جماعات نیز برای این مهم سازماندهی شده‌اند؛ همچنین طرح جامع اقامه نماز و جشن تکلیف برای ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز اجرا شده است و این کار نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: طرح سه میم (منزل، مدرسه و مسجد) در ۳۶۰۰ مدرسه در حال برگزاری است. همچنین برگزاری دوره‌های آموزش و توانمندسازی برای ائمه جماعت مدرسه و معلمان و مربیان مهدهای کودک و اولیای دانش‌آموز، مجموعا برای ۳۱۰ هزار نفر اجرا شده است.

معاون پرورشی ادامه داد: طرح نمازیار هم در حال اجراست و اکنون تصحیح بیش از ۱۱۰ هزار فایل صوتی دانش‌آموزان در حال انجام است. برگزاری مسابقات اذان و انشای نماز برای ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار در حال انجام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورثانی با بیان اینکه ۷۶۰ اجلاس نماز در سطوح مختلف در حال انجام است، گفت: پویش «اذان بگو» هم در حال انجام است. یک روز در میان، نماز جماعت مدرسه نیز از تلویزیون پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه کوچکی نمازخانه یک چالش است و اصلا کفاف نماز مدرسه را نمی دهد، تصریح کرد: اگر بخواهیم نماز مدرسه به‌عنوان اساسی‌ترین کار دنبال شود، به یک‌هم‌افزایی از همه جریان‌ها و همه دستگاه‌ها نیازمندیم.

معاون آموزش ابتدایی: توانمندسازی معلمان مدارس در دستورکار است

حمید طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی نیز گفت: امسال طرح نغمه‌های آسمانی را برای دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم ‌اجرا کردیم که مخصوص اقامه نماز و اذکار بچه‌هاست‌. هدف، آموزش قرائت صحیح نماز ‌و آموزش عملی نماز است.

وی ادامه داد: مهمترین دارایی ما برای اجرای هر کاری معلمان هستند، به همین خاطر توانمندسازی معلمان را دنبال می‌کنیم. دوره توانمندسازی معلمان پایه سوم در بحث هدیه‌های آسمانی را برگزار کردیم و امسال توانمندسازی معلمان پایه دوم انجام می‌شود. طرح اتقان نیز در استان‌ها اجرا شده و آن را ادامه خواهیم داد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: محتوای کتاب‌های عربی به سمت آموزش معارف تغییر کرده است

حجت‌الاسلام علی لطیفی در این جلسه اظهار کرد: درباره نماز در محتواهای کتب درسی آمده است و به آن پرداخته شده است. کتاب‌های تعلیم دینی تغییر کرده است. معارف اسلامی، ارزش‌های دفاع مقدس، وصیتنامه شهدا در کتب مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: برنامه خاصی بر کتاب‌های عربی داریم که در راستای آموزش معارف قرار بگیرند. تعریف کتاب‌های موازی هم در دستور کار قرار گرفته است و از سال گذشته برای کتاب دینی پایه هفتم یک مورد تهیه شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور: تکمیل نمازخانه‌ها در اولویت برنامه‌های سازمان نوسازی مدارس است

محمدرضا خان‌محمدی هم در ادامه گفت: ما فرش سجاده‌ای را در سبد خرید تجهیزات آموزشی اضافه کردیم که از قبل وجود نداشت.اکثر ‌مدارس نمازخانه دارند، اما از ۱۰۰ هزار مدرسه موجود، ۳۰ هزار مدرسه فاقد نمازخانه داریم که از سال گذشته براساس ردیفی که در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفته است ‌تعداد زیادی از نمازخانه‌ها تکمیل شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: طی برنامه هفتم توسعه قرار شده ۲۰۰ مجموعه بزرگ ساخته شود که بهترین نمازخانه برای آن‌ها ساخته خواهد شد.

وی افزود: در تفاهم‌نامه‌ای که قرار است طی چند روز آینده با قرارگاه امام حسن (ع) امضا کنیم از این ظرفیت نیز برای تکمیل نمازخانه‌ها استفاده خواهیم کرد.
 
معاون آموزش متوسطه: ضرورت اجرا و پیگیری اقامه نماز در مدارس
 
محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه نیز در ادامه با اشاره به ابلاغ زمان نماز در برنامه درسی گفت: آنچه که مهم است پیگیری و نظارت بر اجرای این مهم است. آموزش قرائت نماز و تولید محتوای آموزشی نیز در این زمینه انجام شده است.
 
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش: سالیانه چهار کارنامه ارزیابی عملکرد برای مدیران مدارس صادر می‌شود
 
مجتبی هاشمی هم در ادامه افزود: ما در دو حوزه ارزشیابی اقامه نماز را با مشارکت معاونت پرورشی انجام می‌دهیم.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت کاربست نتیجه این ارزیابی گفت: ما مدیران مدارس را در دو حوزه نظام فضا، تجهیزات و همچنین نظارت و رهبری مدیر بر اجرای باشکوه نماز، مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و سالیانه در این زمینه ۴ کارنامه برای آن‌ها صادر می‌شود.
 
قائم مقام ستاد اقامه نماز: آقای وزیر!  اقدامات شما در امر نماز در دانشگاه فرهنگیان، بسیار عالی بود
 
سیداحمد زرهانی نیز در ابتدای این جلسه اظهار کرد: براساس دستور رئیس ستاد اقامه نماز، مهمترین دستورکار ما بررسی نماز در حوزه تعلیم و تربیت است. ما یک نظرسنجی اجمالی درباره وضعیت نماز در مدارس داشتیم که وضعیت بالای متوسط را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد وضعیت خوبی داریم اما راه تکامل باز است و باید تلاش بیشتری انجام دهیم. البته در دانشگاه فرهنگیان بالای ۹۰ درصد رضایت از این وضعیت وجود دارد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز ادامه داد: ما در ستاد اقامه نماز توقع داریم فرمان این وضعیت در دست وزیر باشد و همانطور که آن نتیجه خوب را در دانشگاه فرهنگیان رقم زدید، در وزارت آموزش و پرورش هم همین وضعیت را رقم بزنید.

 

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه اصفهان:

لزوم حضور طلاب و روحانیون در شوراهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز آموزش و پرورش

نایب رئیس شورای همکاری استان اصفهان:

رسالت مشترک معلمان، طلاب و روحانیون انسان‌سازی است

تصاویر/ گردهمایی طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش اصفهان

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دکتر نیکزاد در جمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی