به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفتوگویی با اشاره به برنامه فراگیر پرورشی در 5 هدف پایه و محوری تربیتی اظهار کرد: «اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در 5 هدف محوری که در قالب برنامه فراگیر پرورشی برای مدیران مدارس تعریف شده، متولی چند فعالیت محوری است.»
وی با بیان اینکه یکی از فعالیتهای محوری، اقامه نماز در مدارس ذیل هدف ایمان است، خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از فعالیتها هیاتهای مذهبی ذیل هدف هویت و یکی دیگر، برگزاری مسابقات ذیل هدف نشاط، دیگری نیز پرسش و پاسخ ذیل هدف خردورزی است.»
باقری با بیان اینکه متولی هدفهای ایمان و خردورزی بهطور کامل اداره کل قرآن، عترت و نماز است، افزود: «در هدف محوری هویت و نشاط نیز فعالیتهای متفاوتی است که بخشی از آنها توسط این اداره کل انجام میشود.»
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق ارزیابیها وضعیت بخش ایمان نسبت به سال قبل و سالهای قبل، خیلی بهتر شده است، گفت: «در حال حاضر طبق اطلاعاتی که در سامانه جامع فعالیتهای پرورشی ثبتشده و همچنین طبق راستیآزمایی و صحتسنجیها حدود 66 هزار مدرسه در کشور برگزاری نماز جماعت دارند که غالبا هر روز نماز دارند و برخی از مدارس نیز در برخی از روزها نماز دارند.»
وی اظهار کرد: «71 هزار امام جماعت اعم از امام جماعت روحانی، فرهنگی، معتمد، دانشآموز و معلمان روحانی نیز به عنوان امام جماعت در اقامه نماز جماعت این مدارس ایفای نقش میکنند.»
باقری در پاسخ به علت تفاوت بین تعداد مدارس با ائمه جماعات خاطرنشان کرد: «بعضی از مدارس 2 امام جماعت دارند. مثلا؛ یک معلم روحانی 2 روز در هفته در آن مدرسه تدریس میکند و بقیه روزها امام جماعت دیگری دارند و حتی گاهی برخی مدارس 3 نفر امام جماعت در سامانه ثبت کردهاند که دلیل اختلاف آمار این است.»
وی با بیان اینکه برگزاری نماز جماعت در مدارس مذکور به چند روش راستیآزمایی شده است، افزود: «اولا؛ کارشناسان قرآن، عترت و و نماز همه مناطق کشور بر اساس بازدیدهای میدانی تاکنون 46 هزار مدرسه از 66 هزار مدرسه را بازدید و بررسی کردهاند.»
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از بین این بازدیدها فقط 3 هزار مدرسه را تایید نکردهاند، تصریح کرد: «یعنی برگزاری نماز جماعت در بیش از 90 درصد مدارس تایید شده است. البته عدم تایید 3 هزار مدرسه نیز به معنی عدم برگزاری نماز جماعت نیست بلکه بخشی از مولفههای خوداظهاری مدیران مدارس تایید نشده است.»
وی گفت: «یک مسیر دیگر برای راستیآزمایی، فرم نظرسنجی است که بدون اطلاعرسانی به دانشآموزان در سامانه جامع پرورشی بارگذاری کردهایم و دانشآموزان بهصورت عبوری از سامانه بازدید کرده و فرم را مشاهده کرده و نظر دادهاند که تاکنون 13 هزار دانشآموز در این نظرسنجی شرکت کردهاند.»
باقری خاطرنشان کرد: «85 درصد از این دانشآموزان در نظرسنجی گفتهاند که نماز جماعت مدرسه ما خوب و عالی است. به عبارت دیگر 61 درصد گفتهاند عالی است و حدود 25 درصد هم گفتهاند خوب است.»
وی افزود: «این کار در 4 استان انجام شده که بالای 77 درصد گفتهاند که نماز در مدرسه ما برگزار میشود.»
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: «مسیر دیگر برای راستیآزمایی برگزاری نماز جماعت در مدرسه این است که در همه مدارس «رصدیار» تعریف کردهایم اما چون همه مدارس فعال نشدهاند، هنوز بازخورد نگرفتهایم.»
وی تصریح کرد: «حداکثر تا یک ماه آینده میتوانیم این بازخورد را بدهیم که رصدیارها چقدر برگزاری نماز جماعت در مدارس را ارزیابی و راستیآزمایی کردهاند.»