به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار رضامراد صحرایی با ایشان، پس از ارائه گزارش فعالیت های دولت در حوزه آموزش و پرورش توسط وزیر، ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در حوزه تعلیم و تربیت،بیان داشتند: دقت بر تالیف کتاب های درسی، توجه به دانش آموزان نخبه روستایی، شناسایی، پرورش و تربیت آنها، مسایل رفاهی معلمان و مهارت آموزی دانش آموزان از مسائل پر اهمیت آموزش و پرورش است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، خطاب به وزیر آموزش وپرورش، فرمود: از گزارش خوب شما متشکرم شما واقعا نسبت به مسایل آموزش و پرورش ورود دارید،کاستی ها و پيروزی ها را می دانید در فکر رفع مشکلات و مخصوصا طبقات محروم را اهمیت قائل هستید .
معظم له با بیان خاطره ای از شهید بهشتی در تأسیس مدرسۀ دین و دانش قم افزودند: آیت الله بهشتی معتقد بود که اگر بخواهیم تحولی در کشور ایجاد کنیم، باید بر روی دانش آموزان سرمایه گذاری نماییم؛ به همین دلیل مدرسه دین و دانش قم را تأسیس کرد و از من هم درخواست کرد که به عنوان معلم در آن تدریس کنم. با این ابتکار ایشان افراد موفقی از آن مدرسه به جامعه معرفی شدند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه به تدوین محتوای کتب درسی اشاره کرده و افزودند: محتوای کتاب های درسی نقش بسزایی در شکل گیری اندیشه و رفتار دانش آموزان دارد. باید مراقب بود که افراد نفوذی نتوانند افکار و عقایدشان را در کتاب های درسی وارد کنند. البته نفوذ دشمنان گاهی به صورت بسیار نرم و آهسته است که لازم است برای مقابلۀ با آن، برنامه ریزی دقیق و منسجمی صورت پذیرد.
معظم له با اشاره به اینکه سرمایه انسانی در هر جامعه ای مهم و نقش آفرین است، افزودند: نظام آموزشی وظیفه دارد تا نخبگان علمی کشور که در شهرها و روستاهای دورافتاده است را شناسایی کرده و وسایل تحصیل و پرورش علمی آنها را بیش از پیش فراهم کند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ادامه فرمودند: در دوران تاریک قرون وسطا، کشیشان مسیحی بسیاری از دانشمندان علوم طبیعی را به دلیل مخالفت با کلیسا مجبور به توبه می کردند و یا از دم تیغ می گذراندند، اما در مدارس دینی ما در کنار دروس حوزوی، دروس علوم طبیعی مانند پزشکی، نجوم، ریاضیات و دیگر علوم تدریس می شد و دانشمندانی همچون شیخ بهایی که فقیهی جامع الشرایط بود، در علم نجوم و ریاضی نیز سرآمد روزگار خود می گردد.
معظم له مهارت آموزی را مسأله ای مهم خوانده و تأکید کردند: هر سال هزاران نفر از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند در حالی که با هیچ مهارت و فنی آشنا نیستند. باید در کنار دروس تئوری در مدارس و دانشگاه ها، مهارت های مناسب نیز آموزش داده شود تا پس از ورود به جامعه، فرد فعال و مؤثری برای اجتماع باشند.
این مرجع عالیقدردر پایان افزود: معلمی عبادت است، قدر این عبادت را بدانید ما هم دعا میکنیم در این عبادت موفق باشید.