Print
Zoom In
Zoom Out

حجت‌الاسلام کفیل:

پرهیز از خودمحوری در سایه آموزش اندیشه‌های توحیدی

شناسه مطلب: 24152
زمان انتشار: شنبه 09 اردیبهشت 1402 ساعت 08:53

مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه کشور گفت : خودمحور بودن یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه است؛ از این رو در چنین شرایطی باید اندیشه‌های توحیدی را به دانش‌آموزان آموزش داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل، مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه کشور و مدرس مرکز تخصصی مهدویت، در دوره آموزشی تربیت مربی «کودک نوجوان و خانواده» با موضوع نماز و مهدویت که در سالن اجتماعات دانشگاه فنی و‌حرفه‌ای استان برگزار شد، گفت: آموزش قرآن، مهدویت و نماز ویژه دانش‌اموزان لازم است، اما کافی نیست. همراه با آموزش باید به تغییرات روحیات جامعه هدف نیز توجه کرد؛ از این رو «یزکیهم» بر «یعلمهم» مقدم شده است.

وی دغدغه‌مندی تربیت دانش‌آموزانی متعهد را به مربیان توصیه کرد و گفت: نظام تربیتی در خانواده ایجاد می‌شود و در انجام این امر وراثت، محیط و اراده نقش بسیار مهم و اثرگذار دارند. تمام روانشناسان تربیت را به ۶ اصل مهم مرتبط دانستند که تمام این اصول به خانواده باز می‌گردد.

کفیل ورود به دل خانواده را رمز موفقیت آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: مربیان طرح امین و مدیران مدارس به جای سرمایه‌گذاری در مدرسه به سمت خانواده حرکت کنند. در نظام زندگی باید به گونه‌ای گام برداریم که تربیت و رشد معنوی هدف اصلی باشد.

وی با یادآوری این مطلب که نظام تربیت به خانواده باز می‌گردد، اضافه کرد: خانواده‌ها به طور طبیعی از آموزش و پرورش توقع تربیت ندارند، بلکه انتظار آموزش دارند. به طور مثال اگر دبیر ریاضی مدرسه‌ای ضعیف کار کند، حتی خانواده‌های مذهبی نیز از ثبت‌نام فرزندشان در این مدرسه پرهیز می‌کنند.

کفیل ادامه داد: اگر بهترین کار پرورشی هم در مدرسه انجام شود بازهم والدین از نحوه تدریس معلم سؤال می‌کنند و این امر بدان معناست که آنان پرورش نمی‌خواهند، اما انجام برنامه‌های پرورشی لازم است؛ چراکه مقدمه تعلیم است. معلمی موفقی است که دانش‌آموز را دیندار تربیت کند. روانشناسان براین باورند که اوج خلاقیت کودک در سن ۲ تا ۴ سالگی است و کودک زمانی به مدرسه می‌رود که حدود ۹۰درصد خلاقیتش از بین رفته است.

وی تصریح کرد: وقتی نظام تربیت به خانواده باز می‌گردد مجبوریم برای خانواده وقت بگذاریم. حرکت به سمت خانواده و عملیاتی کردن تربیت درست به دینداری کودکان و نوجوانان منتج می‌شود. خودمحور بودن یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه است؛ از این رو در چنین شرایطی باید اندیشه‌های توحیدی را به دانش‌آموزان آموزش داد. اگر قصد داریم جامعه دینی شود باید مباحث مربوط به خانواده به نتیجه برسد.

کفیل با اشاره به این مطلب که اگر خانواده درست هدایت شده و در مسیر الهی حرکت کند قطعاً به نوجوانانی مسجدی، مهدوی و قرآنی خواهیم رسید. در نظام خانواده ارتباط بین والدین و فرزندان با بازی شکل خواهد گرفت. رمز موفقیت خانواده پیوند با مسجد و مسیر حرکت تربیتی در کانون خانواده بازی است.



ثبت نام مرکز تربیـت مبلـغ معلـم + جزئیات

در پی شهاد سردارکاظمی

تسلیت مدیر حوزه های علمیه به وزیر آموزش و پرورش

آموزش و پرورش ناحیه یک ارومیه برگزار کرد

سلسله نشست‌های تربیتی اخلاقی فرهنگیان با حضورنماینده ولی فقیه

دبیرستاد همکاری ها

برنامه دوم همکاریها ناظر به تحقق آموزش و پرورش انقلابی است.

مدیر حوزه علمیه فارس خبرداد

رضایت بیش از نودوپنج درصد جامعه هدف از فعالیت های مدارس طرح امین

مشاوروزیرآموزش وپرورش

برنامه پنج ساله دوم همکاریها با رفع نواقص گذشته تصویب وابلاغ شده است  

مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد؛

تقویت مبانی اعتقادی؛ راهبرد کلیدی در آموزش و پرورش/ تقدیر از پیگیری‌های مستمر رئیس‌جمهور در راستای تحول در آموزش و پرورش

پاهای حنا بسته!

روایت جانسوز یک مادر از حنابندان شهید سیزده‌ساله

برکات دغدغه های فرهنگی آیت الله العظمی صافی "ره"

موسسه دارالزهراء وحلقه های معرفتی عاشورایی برای  نوجوانان

حضوربیش از ۳۰۰۰ دانش‌آموز دختر در برنامه های مربیان طرح امین خراسان

آغاز فرآیند جذب و ساماندهی طلاب در مدارس طرح امین خراسان

امام جمعه یزد مطرح کرد؛

آینده آموزش و پرورش در گرودانشگاه فرهنگیان است

مدیرکل آموزش و پرورش پرورش سیستان و بلوچستان:

تحقق تربیت تمام ساحتی در سایه سار  توسعه فرهنگ قرآنی

ثبت‌نام جذب مبلغ مدارس امین در خراسان

ثبت نام مرکز تربیـت مبلـغ معلـم + جزئیات

ما ملت امام حسینیم

امیدبخشی در دل مستضعفان از آثار توجه به ماه محرم است

به کدامین گناه!