Print
Zoom In
Zoom Out

حجت‌الاسلام کفیل:

پرهیز از خودمحوری در سایه آموزش اندیشه‌های توحیدی

شناسه مطلب: 24152
زمان انتشار: شنبه 09 اردیبهشت 1402 ساعت 08:53

مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه کشور گفت : خودمحور بودن یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه است؛ از این رو در چنین شرایطی باید اندیشه‌های توحیدی را به دانش‌آموزان آموزش داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل، مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه کشور و مدرس مرکز تخصصی مهدویت، در دوره آموزشی تربیت مربی «کودک نوجوان و خانواده» با موضوع نماز و مهدویت که در سالن اجتماعات دانشگاه فنی و‌حرفه‌ای استان برگزار شد، گفت: آموزش قرآن، مهدویت و نماز ویژه دانش‌اموزان لازم است، اما کافی نیست. همراه با آموزش باید به تغییرات روحیات جامعه هدف نیز توجه کرد؛ از این رو «یزکیهم» بر «یعلمهم» مقدم شده است.

وی دغدغه‌مندی تربیت دانش‌آموزانی متعهد را به مربیان توصیه کرد و گفت: نظام تربیتی در خانواده ایجاد می‌شود و در انجام این امر وراثت، محیط و اراده نقش بسیار مهم و اثرگذار دارند. تمام روانشناسان تربیت را به ۶ اصل مهم مرتبط دانستند که تمام این اصول به خانواده باز می‌گردد.

کفیل ورود به دل خانواده را رمز موفقیت آموزش و پرورش دانست و بیان کرد: مربیان طرح امین و مدیران مدارس به جای سرمایه‌گذاری در مدرسه به سمت خانواده حرکت کنند. در نظام زندگی باید به گونه‌ای گام برداریم که تربیت و رشد معنوی هدف اصلی باشد.

وی با یادآوری این مطلب که نظام تربیت به خانواده باز می‌گردد، اضافه کرد: خانواده‌ها به طور طبیعی از آموزش و پرورش توقع تربیت ندارند، بلکه انتظار آموزش دارند. به طور مثال اگر دبیر ریاضی مدرسه‌ای ضعیف کار کند، حتی خانواده‌های مذهبی نیز از ثبت‌نام فرزندشان در این مدرسه پرهیز می‌کنند.

کفیل ادامه داد: اگر بهترین کار پرورشی هم در مدرسه انجام شود بازهم والدین از نحوه تدریس معلم سؤال می‌کنند و این امر بدان معناست که آنان پرورش نمی‌خواهند، اما انجام برنامه‌های پرورشی لازم است؛ چراکه مقدمه تعلیم است. معلمی موفقی است که دانش‌آموز را دیندار تربیت کند. روانشناسان براین باورند که اوج خلاقیت کودک در سن ۲ تا ۴ سالگی است و کودک زمانی به مدرسه می‌رود که حدود ۹۰درصد خلاقیتش از بین رفته است.

وی تصریح کرد: وقتی نظام تربیت به خانواده باز می‌گردد مجبوریم برای خانواده وقت بگذاریم. حرکت به سمت خانواده و عملیاتی کردن تربیت درست به دینداری کودکان و نوجوانان منتج می‌شود. خودمحور بودن یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه است؛ از این رو در چنین شرایطی باید اندیشه‌های توحیدی را به دانش‌آموزان آموزش داد. اگر قصد داریم جامعه دینی شود باید مباحث مربوط به خانواده به نتیجه برسد.

کفیل با اشاره به این مطلب که اگر خانواده درست هدایت شده و در مسیر الهی حرکت کند قطعاً به نوجوانانی مسجدی، مهدوی و قرآنی خواهیم رسید. در نظام خانواده ارتباط بین والدین و فرزندان با بازی شکل خواهد گرفت. رمز موفقیت خانواده پیوند با مسجد و مسیر حرکت تربیتی در کانون خانواده بازی است.

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه اصفهان:

لزوم حضور طلاب و روحانیون در شوراهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز آموزش و پرورش

نایب رئیس شورای همکاری استان اصفهان:

رسالت مشترک معلمان، طلاب و روحانیون انسان‌سازی است

تصاویر/ گردهمایی طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش اصفهان

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دکتر نیکزاد در جمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی