به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، صادق ستاریفرد در نشست خبری با موضوع رتبهبندی و آزمون استخدامی پیش روی وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک اعیاد شعبانیه در خصوص آخرین آمار رتبهبندی فرهنگیان گفت: تاکنون ۹۳۰ هزار پرونده رتبهبندی تشکیل شده که این تعداد هم شامل شاغلین و هم شامل نیروهای بازنشسته است و همچنین قریب به 130 هزار نفر از نومعلمانی که از شهریور 1400 وارد بدنه آموزش و پرورش شدهاند را هم شامل میشود.
وی با بیان اینکه تاکنون احکام قطعی رتبهبندی 411 هزار و 870 نفر صادر شده است، اظهار کرد: از این تعداد 66 هزار و 263 نفر بازنشسته و 345 هزار و 607 نفر نیز شاغلین هستند.
ستاریفرد با اشاره به توزیع رتبههای صادره خاطرنشان کرد: توزیع رتبهها از یک تا 5 برای شاغلین انجام شده که 31592 نفر شامل رتبه یک، 81028 نفر شامل رتبه 2 ، 218581 نفر شامل رتبه 3، 13168 نفر شامل رتبه 4 و 1238 نفر نیز شامل رتبه 5 هستند.
وی تصریح کرد: برای انجام رتبهبندی فرهنگیان، یک کار تیمی جدی و جهادی در مجموعه ستاد تا مناطق و نواحی آموزش و پرورش بهصورت شبانهروزی در حال انجام است و تقریباً همه معاونین وزارتخانه، دانشگاه فرهنگیان و... درگیر موضوع هستند و همت جدی است که اینمهم به سرانجام برسد و اتفاقاتی که افتاده، نویدبخش این است که موضوع رتبهبندی فرهنگیان را تا پایان سال به سرانجام برسانیم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امکان مشاهده احکام قطعی همکارانی که صادر شده در پنجره شخصی آنها فراهم است، ابراز کرد: فرآیند رسیدگی به اعتراضات رتبهبندی نیز از ۹ اسفند سال جاری فراهم خواهد شد و نحوه و ساز و کار اعتراض در سامانه مربوطه بارگذاری میشود.
وی در خصوص آزمون استخدامی آموزش و پرورش گفت: سال آینده در موضوع نیروی انسانی با موجی از بازنشستگی همراه هستیم و سونامی بازنشستگی که پیشبینی شده و هشدار داده شده بود فرا رسیده و حدود 84 هزار نفر بازنشستگی در سال آینده داریم و پیشبینی میشود که شاید ۲۰ درصد از این نیروها در آموزش و پرورش بمانند و ادامه همکاری دهند و حدود 67 تا 70 هزار نفر به صورت قطعی بازنشسته میشوند که برای این موضوع باید فکری کرد.
ستاریفرد اظهار کرد: راهکار مطلوب مد نظر این است که خروجیهای دانشگاه فرهنگیان، جایگزین خروجیهای وزارت آموزش و پرورش شوند اما خروجی دانشگاه فرهنگیان کفاف نیاز آموزش و پرورش را نمیدهد.
وی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه نسبت به حمایت از زیرساختهای دانشگاه فرهنگیان، حمایت جدی و بیسابقه انجام شده و حدود ۴۱۸ مترمربع فضای آموزشگاهی و خوابگاهی آموزش و پرورش در اختیار این دانشگاه قرار داده شد اما برای سال آینده حدود ۲۰ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان میتوانیم جذب کنیم و مابقی را از روشهای دیگری که قانون اجازه داده باید از جمله آزمون استخدامی ماده ۲۸ جذب کنیم .
ستاریفرد افزود: اولویت نخست ما حمایت از دانشگاه فرهنگیان است اما به دنبال این هستیم تا از ظرفیت آزمون استخدامی ماده 28 و تهدید بازنشستگی که وجود دارد نسبت به جذب نیروی متخصص و شایسته و انقلابی اقدام کنیم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تغییرات در ساز و کار آزمون استخدامی ماده ۲۸ و با بیان اینکه این تغییرات منجر به تحولی در شناسایی و جذب نیرو خواهد شد، گفت: برای آزمون پیش رو پیشنهاد این بود که در اواخر اسفند 1401 برگزار شود اما برای ایجاد فرصت لازم جهت مطالعه داوطلبان و همچنین با وتجه به اینکه ممکن است چالشهایی در پایان سال ایجاد شود، آزمون را به سال آینده موکول کردیم.
وی با بیان اینکه آزمون استخدامی ماده 28 آموزش و پرورش در اولین فرصت در سال ۱۴۰۲ برگزار میشود، خاطرنشان کرد: ماه فروردین که مصادف با ماه مبارک رمضان است و عملا امکان برگزاری آزمون وجود ندارد و به همین دلیل آزمون را در ۸ اردیبهشت 1402 برگزار خواهیم کرد.
ستاریفرد با بیان اینکه شروع فرآیند ثبتنام در آزمون مذکور از اواخر هفته جاری (9 یا 10 اسفند) و فعلا برای جذب آموزگار در دوره ابتدایی برگزار میشود، افزود: نیاز به جذب ۲۴ هزار و ۶۹۴ نفر آموزگار ابتدایی، 2332 آموزگار استثنایی و همچنین بعد از سالها داریم برای مناطق عشایری و مرزی هم با همین عنوان ۹۹۲ نفر نیروی خاص این مناطق را جذب میکنیم و بدین ترتیب در مجموع 28 هزار و 18 نفر آموزگار ابتدایی، استثنایی و مناطق مرزی و عشایری با هدف ایجاد نصیب برابر آموزشی و توجه به مناطق محروم در راستای سیاست وزارتخانه در حوزه عدالت تربیتی جذب خواهند شد.
وی در خصوص تغییرات آزمون پیش رو بیان کرد: در آزمون سنوات گذشته معمولا به این شکل بود که مواد آزمون به 2 سطح عمومی و اختصاصی تقسیم میشدند اما از آزمون سال آینده، مواد آزمون به 3 حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی تقسیم میشود و اتفاقی که افتاده، شفافیت در نظام آزمون کتبی و هم در ارزیابی تکمیلی (مصاحبه) است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: رسانهها نسبت به فراگیری آزمون استخدامی و دعوت از افراد متقاضی از ظرفیت رسانه به بهترین شکل ممکن برای ایجاد یک رقابت فراگیر استفاده کنند و همچنین از همه جوانان علاقهمند و دغدغه مند حوزه تعلیم و تربیت دعوت میکنیم که کمک کنند تا بتوانیم نسبت به شناسایی نیروی متخصص و شایسته اقدام کنیم.
وی ابراز کرد: منابع آزمون هم اصلاح شده و به داوطلب معرفی میشود تا هم داوطلب را از سردرگمی خارج کرده و هم داوطلب را از بازارهای مکارانه آزمونها نجات میدهد لذا منابع آزمونی که نیاز است یک معلم حداقل دانش در این شغل را داشته باشد، مشخص و معرفی خواهد شد.
ستاریفرد خاطرنشان کرد: انتخاب شغلمحلها در گذشته طوری بود که یک یا 2 محل را میتوانستند انتخاب کنند اما داوطلبان در آزمون پیش رو 3 کد محل را میتوانند انتخاب کنند و این پیشنهاد را دادیم که سازمان سنجش آموزش کشور هر یک کد محل را بررسی کند و این فرصت خوبی است که داوطلب در هر کد رشته که حد نصاب دارد بتواند انتخاب شود. در گذشته یک کد محل بود و کد محل دوم در فرآیند تکمیل ظرفیت بود اما در آزمون پیش رو هر 3 کد محل به ترتیب بررسی میشود تا اگر در کد اول به حد نصاب نرسید در کد دوم پذیرفته شود.
وی در خصوص چهارچوب ارزیابی تکمیلی (مصاحبه) نیز بیان کرد: چهارچوب مصاحبه در 23 حیطه در موضوع ارزیابی تکمیلی کاملا شفاف مشخص شده که به داوطلب خیلی کمک میکند.
ستاریفرد افزود: در این مرحله مقرر است که بتوانیم از ظرفیت نیروهای غیربومی و از ظرفیت ارزیابان غیربومی استفاده کنیم. به دنبال این هستیم ارزیابان حرفهای را تربیت کنیم که شایستگیهای شغل معلمی و آموزگاری را سنجش کنند ضمن اینکه نیروهای غیربومی استانها ارزیابی تکمیلی را انجام میدهند تا شائبهای در این زمینه پیش نیاید. سعی کردهایم شفافیت در مراحل مختلف آزمون نسبت به ایجاد فضایی برای امنیت خاطر داوطلبان انجام شود.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سن داوطلبان طبق قانون حداقل ۲۰ و حداکثر ۴۰ سال تمام باید میشد که برای لیسانس ۳۸ و فوق لیسانس ۴۰ سال بود اما در آزمون پیش رو، تفاوتی برای لیسانس و فوق لیسانس قائل نشدهایم و حداقل و حداکثر سن 20 و 40 سال فارغ از مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در نظر گرفته شده تا دهه شصتیها بتوانند در این آزمون شرکت کنند.
وی تاکید کرد: هدف ما بسط رقابتپذیری بوده که با حضور گسترده داوطلبان بتوانیم نسبت به شناسایی افراد متعهد و متخصص اقدام کنیم. در موضوع سن، سعی کردهایم مصوبه هیات عمومی دیوان عدالت اداری را اِعمال کنیم. همچنین طبق مصوبه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدت زمان فعالیت تماموقت داوطلب در مراکز آموزش تربیتی دولتی از سقف سن کسر میشود.
ستاریفرد با بیان اینکه شرایط احراز شغل را هم تغییر دادیم که یکی از مهمترین تغییرات بود، تصریح کرد: این اتفاق منشاء تحولی خوبی در جذب نیرو خواهد بود تا مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بهترین نیروها را برای مقطع ابتدایی به کار بگیریم.
وی با بیان اینکه حدود 70 درصد داوطلبان شرکتکننده در آزمونهای استخدامی سالهای 1398 ، 1399 و 1400 فارغالتحصیل دانشگاههای آزاد، غیردولتی و پیام نور بودند، افزود: از طرفی در آزمونهای مهارت خواندن و نوشتن و دانش ریاضی عملکردمان بسیار ضعیف است و رتبههای 54 یا 55 هستیم و از طرفی دانشآموزان در برخی دروس که پایه علم کشور هستند از جمله علم ریاضی دچار ضعف هستند و از طرف دیگر معلم دوره ابتدایی باید چندساحتی باشد.
ستاریفرد اظهار کرد: تاکنون افرادی میتوانستند در آزمون استخدامی شرکت کنند که مدرک کارشناسی رشتههای علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی بودند و عملا فرصتی برای سایر دانشآموختگان که شَمّ و خمیرمایه معلمی دارند، وجود نداشت لذا در آزمون پیش رو نسبت به بسط رشتهها در 3 سطح علوم اسلامی، علوم انسانی و علوم پایه اقدام کردیم و با افراد زیادی هم مشورت و همفکری کردیم که فضای خوبی برای جذب نیروی متخصص و خوب برای آموزش و پرورش ایجاد کنیم لذا در آزمون پیش رو نسبت با بسط رشتهها که در شورای توسعه مدیریت سازمان اداری و استخدامی هم تصویب شد، اقدام میشود که زمینه برای حضور دانشآموختگان رشتههای علوم اسلامی و علوم پایه و علوم انسانی فراهم میشود و البته در مرحله ارزیابی تکمیلی، ارزیابی دقیقی انجام میشود.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: تواناییها و مهارتهایی مانند شعرخوانی، قرآنخوانی و... در مرحله ارزیابی تکمیلی از داوطلبان پرسیده میشود و در حوزه اختصاصی نیز شاخصهای مختلف خلق موقعیت بدیع یادگیری، سوابق فعالیتهای تحصیلی، علمی، پژوهشی و تربیتی در ارزیابی تکمیلی انجام میشود و شاخصها و شایستگیهای عمومی در برقراری ارتباط با کودک و نوآموز، مثبتاندیشی، گرایی، تسلط بر اسناد بالادستی آموزش و پرورش و... در ۲۳ شاخص در مرحله ارزیابی تکمیلی ، ارزیابی میشوند.
وی اظهار کرد: این فرصت را برای داوطلبان رشتههای علوم پایه، علوم اسلامی و علوم انسانی فراهم کردهایم تا بتوانیم فرصتی برای شناسایی بهتر عزیزان فراهم کنیم و تبصرهای هم دارد که حافظان درجه یک تا 5 قرآن کریم فارغ از رشته تحصیلی و به شرط داشتن مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم میتوانند در این آزمون شرکت کنند.
ستاریفرد در خصوص حد نصاب پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی خاطرنشان کرد: تاکنون اینطور بود که ۵۰ درصد نمره نفر اول، حد نصاب قبولی میشد اما حد را هم اصلاح کردیم بهطوری که 50 درصدِ میانگین نمره 3 نفر اول هر منطقه، حد نصاب آن منطقه قرار داده میشود و باعث میشود افراد زیادی به مراحل بعدی (مرحله ارزیابی تکمیلی یا مصاحبه شفاهی) راه پیدا کنند.
وی ابراز کرد: در آزمون قبلی، فرصت برای حضور نخبگان را فراهم نکرده بودیم که این تغییر حد نصاب میتواند به ما کمک کند تا افراد بیشتری در مرحله ارزیابی تکمیلی حضور پیدا کنند. 9775 صندلی در آزمون ۱۴۰۰ خالی ماند و وقتی آمدیم در تکمیل ظرفیت اعلام کنیم، دیدیم نمرات همه آنها منفی است. دلیل آن عدم اجازه به ورود نخبگان سایر رشتهها در آزمون بوده که باید این اجازه را بدهیم ضمن اینکه حتما این رشتهها با دروس دوره ابتدایی باید متناسب باشند و سطح دانش فرد باید به اندازهای باشد که دانشآموز را علاقهمند کند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سهم آزمون نسبت به ارزیابی نیز اصلاح شد، گفت: در آزمونهای قبل نسبت ارزیابیها 70 به 30 بود یعنی 70 درصد شامل آزمون و 30 درصد شامل مصاحبه میشد اما در اعلام نتیجه نهایی آزمون پیش رو ۴۰ درصد به آزمون و ۶۰ درصد به ارزیابی تکمیلی اختصاص پیدا خواهد کرد و اقدام بعدی، فرصت گزینش خواهد بود چرا که آزمون در اردیبهشت بوده و نتایج نهایی نیز در نیمه تیرماه اعلام میشود و تا اواخر شهریور، فرصت مهارتآموزی در دانشگاه فرهنگیان فراهم میشود لذا دوره بررسی گزینش نسبت به سنوات گذشته بیشتر خواهد شد و این چالش هم در آزمون پیش رو رفع خواهد شد.
وی با بیان اینکه مجموع امتیازات آزمون پیش رو 1000 در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: شرط و حد نصاب قبولی در آزمون سال آینده که ۶۰۰ امتیاز برای ارزیابی تکمیلی و ۴۰۰ امتیاز برای آزمون کتبی از 3 حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی پیشبینی شده، کسب ۴۷۰ امتیاز از مجموع 1000 امتیاز است. بنابراین قبولی نهایی در این آزمون، سخت اما ورودی آسانتر است و فرصت زیادی برای داوطلبان فراهم کرده اما ارزیابی تکمیلی را جدی انجام میدهیم و نمره برای هر فرد در روز مصاحبه تعیین میشود و نمرات تجمیع نمیشوند.
ستاریفرد افزود: فرد علاوه بر ۴۷۰ امتیاز باید در حیطه عمومی ۹۵ امتیاز، حیطه اختصاصی ۷۰ و حیطه تخصصی ۳۰ امتیاز کسب کند. هدف ما شناسایی و جذب نیروی باکیفیت، شایسته و تحولی است.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: دروسی را برای آزمون انتخاب کردهایم که مرتبط با شغل معلمی است و فرصت را برای حضور نخبگان و دانشآموختگان مستعد و علاقه مند و دغدغه مند به آموزش و پرورش را فراهم میکنیم. مدرسه، تنگه اُحُد انقلاب است و هر کس دلش برای نوجوانان این کشور میسوزد و دغدغه حوزه نظام تعلیم و تربیت را دارد در آزمون استخدامی شرکت کند.
وی با بیان اینکه آزمون نیروهای حوزه متوسطه و هنرستانها هم بعد از این آزمون برگزار خواهد شد که زمان آن اعلام میشود، خاطرنشان کرد: بیشتر از یک ماه درگیر فرآیند آزمون استخدامی بودیم و از سازمان اداری و استخدامی کشور تشکر میکنیم که شبانهروز پای کار بودند و کمک کردند تا تحول در آزمون ایجاد شود.
ستاریفرد با بیان اینکه با این تحولات، یک کار جدی و خوبی برای کاهش تراکم کلاسی انجام شد، افزود: تراکم کلاسی یا به خاطر کمبود نیرو و یا کمبود فضای آموزشی است. در آنجا که به نیرو برمیگردد، سازمان اداری و استخدامیف همکاری خوبی با وزارت آموزش و پرورش داشته است.
وی گفت: چند گروه میتوانند در آزمون سال آینده شرکت کنند که شامل داوطلبان آزاد در رشتههای مذکور، معلمان و همکارانی که به صورت غیررسمی با آموزش و پرورش در حال همکاری هستند و حتی معلمانی که در مدارس غیردولتی هستندچرا که سازمان اداری و استخدامی صراحتا اعلام کرده که آموزش و پرورش بعد از آزمون پیش رو هیچ نیروی غیررسمی تحت عنوان خرید خدمات ندارد و همچنین گروه آخر نیز دانشآموختگان حوزوی هستند که میتوانند در این آزمون شرکت کنند.
ستاریفرد در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص پرداخت پاداش پایان خدمت افرادی که سال آینده بازنشسته میشوند، ابراز کرد: پیشبینی لازم توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برای پرداخت پاداش پایان خدمت آنها انجام شده است.
وی در خصوص اینکه آیا فرهنگیان باز هم برای ارسال مدارک رتبهبندی فرصت دارند، خاطرنشان کرد: این فرصت وجود دارد و پیشنهاد میکنیم هرچه زودتر نسبت به تکمیل مدارک و مستندات رتبهبندی در سامانه اقدام کنند تا حقی ضایع نشود.
ستاریفرد با بیان اینکه برای ارزیابی تکمیلی آزمون استخدامی پیش رو هم شفافیت را در نظر گرفته و هم موضوع را مقداری تخصصیتر کرده و جدیتر گرفتهایم و نیاز به تربیت ارزیابان حرفهای داشتیم، افزود: یک گروه ۵۱۲ نفری از قبل توسط مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، آموزش دیدهاند و یک گروه ۵۰۰ نفری هم در حال معرفی به سازمان اداری و استخدامی هستند که آموزشهای لازم را میبینند و دوره آنها از چند روز آینده آغاز میشود.
وی خاطرنشان کرد: 3 تا 5 برابر ظرفیت را در آزمون پیش رو اعلام میکنیم تا اگر در مرحله مصاحبه، افراد ریزش داشتند این امکان برای تکمیل ظرفیت وجود داشته باشد تا 5 برابر برای مرحله مصاحبه معرفی شوند. آنچه اهمیت دارد شایستگی معلمی داوطلبان است وگرنه قطعا در این آزمون انتخاب نخواهند.
ستاریفرد با اشاره به استفاده از ظرفیت بازنشستگان برای آموزش در سال تحصیلی جاری یادآور شد: هماکنون ۳۸ هزار بازنشسته به صورت حقالتدریس با وزارت آموزش و پرورش همکاری میکنند.