Print
Zoom In
Zoom Out

در گفت وگو با آیت الله صفایی بوشهری تشریح شد:

شرایط و ویژگی های طلاب موفق در آموزش و پرورش

شناسه مطلب: 13967
زمان انتشار: دوشنبه 26 دی 1401 ساعت 11:28

نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهرگفت: طلابی که در قالب طرح‌های امین و روشنا به مدارس وارد می‌شوند باید علاوه بر مهارت‌های روانشناسی و مهارتی، تسلط کافی به معارف اسلامی در راستای تأمین کلاس‌های مختلف آموزش و پرورش را داشته باشند.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر در گفت وگو با پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، اظهار کرد: امید داریم در سایه همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، این نهاد انقلابی به مرحله‌ای از رشد و موفقیت برسد که در تراز نظام ایران اسلامی باشد و آموزش و پرورش یک وزارتخانه راهبردی و مهم برای پیشرفت ایران و آفرینش است.

وی افزود:قطعاً حضور کارشناسان روحانی در مدارس، آشنا به معارف اسلامی هستند و یا در عرصه تألیف کتاب و برنامه‌ریزی آموزشی دارای تخصص می‌باشند که با حضور در عرصه کانون‌های پرورشی به عنوان مشاور در آموزش و پرورش کمکی برای آموزش و پرورش می باشند.

آیت الله صفایی بوشهری ادامه داد: عزیزانی که به عنوان طرح امین و سایر طرح ها در سیستم آموزش و پرورش حضور پیدا می کنند باید متناسب به نیازهای آموزش و پرورش کسب مهارت کرده و دانش لازم را داشته باشند تا در تمام سطوح کمک کار این نهاد آموزشی مهم و اثرگذار باشند چرا که آموزش و پرورش سکاندار هدایت و تربیت جوانان و نوجوانان ایران اسلامی را عهده دار است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه طلاب باید توانایی لازم در ارتباط گیری و حل مسائل نسل جوان را داشته باشند، تصریح کرد: گاهی ممکن است یک طلبه فاضل از دانش و مهارت علمی بالایی برخوردار باشد اما با توجه به شرایط مدرسه، کلاس و دانش آموز، باید در کنار این مهارت دانشی، دارای مهارت و توانایی ارتباط گیری با دانش آموزان، حل مسائل و هدایت آنان را داشته باشد

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه طلاب حاضر در مدرسه باید از توانایی های متعددی برخودار باشند، اذعان کرد: مهم‌ترین این مهارت ها، تسلط بر معارف اسلامی مناسب در تأمین کلاس‌های مختلف آموزش و پرورش، قدرت بالای اتحادگیری و شناخت جامعه‌شناسی و روان‌شناسی جامعه هدف، همچنین، دارا بودن صبر و تحمل لازم در این عرصه، قدرت ارتباط لازم هم حضوری و هم غیرحضوری، آشنایی با فضای مجازی که امروز جوانان و نوجوانان را تحت شعاع خود قرار داده است، می باشد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: ایجاد فضاهای گفتمانی هدفمند در راستای ایجاد ارتباط‌گیری جمعی در یک فضای سالم فرهنگی، اسلامی و انقلابی، و داشتن روح ولایت‌مداری و هدایت جوان‌ها به کانون ولایت که همان رهبری عظیم الشأن است از دیگر مهارت های مورد نیاز طلاب است.

وی تعامل هرچه بیشتر میان مسئولین آموزش و پرورش و حوزه های علمیه را ضروری دانست و گفت: در این هم افزایی ها آثار و برکات ارزشمندی وجود دارد و می توان تصمیمات مهم و کاربردی گرفت.ایجاد رشته های تخصصی برای تربیت طلاب ممحض ویژه دبستان، دبیرستان یا متوسطه اول و دوم از جمله مسائلی است که نیازمند توجه بیشتر است.

امام جمعه بوشهر افزود: ایجاد بانک اطلاعات تحقیقی ویژه طلاب حاضر در مدارس به منظور بارگذاری فعالیت های تبلیغی، فرهنگی، ترویجی آنان در مدارس، همچنین تدوین یک «نظام‌نامه مسائل جوانان و نوجوانان و دانش آموزان» در مقاطع مختلف از جمله مسائلی است که باید مورد توجه مدیران و برنامه ریزان حوزه و آموزش و پرورش که در ستاد همکاریهای جمع می‌شوند، قرار گیرد.

وی ادامه داد: با تدوین این نظام نامه مسائل ویژه نسل جوان و دانش آموز با همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش، ایمان داریم که در آموزش و پرورش که زیربنای تمام آفرینش، تمدن و پیشرفت می باشد، می تواند در عرصه تولید عالم و علم، همچنین تربیت شخصیت های تراز انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی گام اساسی بردارد و منشأ اثر باشد.

آیت الله صفایی بوشهری اظهارکرد: در همین راستا کمیته همکاریهای استان بوشهر سالهاست در عرصه تقویت همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش فعال بوده و جلسات متعددی با مشارکت نهادهای مرتبط برگزار می شود. تشکیل کارگروه های تخصصی و کاربردی، بررسی و اجرای برش های استانی و برنامه های 5 ساله همکاری، حضور میدانی موفق روحانیون خواهر و برادر در مدارس، تدریس و ارائه مشاوره، برپایی نماز جماعت و مراسمات مناسبتی، مدیریت و برگزاری اردوهای راهیان نور از جمله مسائلی است که در کمیته همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش استان دنبال می شود.

امام جمعه بوشهر به اجرای طرح های دانش آموز تراز، مدرسه تراز و خانواده تراز جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: اخیراً پیشنهادی به آقای نوری، وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اجرای طرح اتحادیه دانش آموزان و خط مقاومت جهان اسلام در بوشهر را داده ایم که امید است مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کمیته همکاریهای استان بوشهر در پایان به اجرای موفق طرح امین در این استان اشاره کرد و افزود: امروز استان بوشهر به سبب همکاری جهادی مدیران حوزه و آموزش و پرورش از استان های موفق اجرای طرح مدارس امین در سطح کشور است و امید داریم با حمایت های مادی و معنوی ستاد همکاریها این موفقیت ها دو چندان شود.

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دبیرستاد همکاریها درجمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»