Print
Zoom In
Zoom Out

درنگی دربیست کلید واژه بیانات رهبری در دیدار با بانوان فرهیخته؛

پاسخ های بنیادین رهبرمعظم انقلاب به شبهات پیرامونی زن و خانواده

شناسه مطلب: 13955
زمان انتشار: سه شنبه 20 دی 1401 ساعت 11:45

حجت الاسلام حسین درودی معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش در یادداشتی با احصاء بیست کلید واژه از بیانات مقام معظم رهبری، شبهات پیرامونی زن و خانواده را از بیانات معظم له تبیین کرده است.

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، متن یادداشت این فعال فرهنگی به شرح ذیل است؛

نام قدیم اسپانیا که اندلس نامیده می شد درسال 711 میلادی توسط مسلمین فتح گردید و ازعظمت اسلام همین بس که مسلمانان در حدود 800 سال بر آن سرزمین چنان متمدنانه حکومت کردند که هنوز آثار هنر بنیان و بناهای معماری چشم نواز جهانی اش در جای جای اسپانیای فعلی مشهود و محسوس است؛ مسیحیان بارها و بارها بر این کشور با تمام قوا تاختند اما مسلمانان با نعمت مقاومت بر آمده از آموزه های اسلامی؛  پی در پی آنها را شکست می دادند تا آنجا که دریافتند؛ با حملات سخت بر مسلمانان پیروز نخواهند شد؛ از همین رو بر آن شدند که مرکز تولید مقاومت آنها را هدف قرار داده و عشق همسری و مهر مادری در میان خانواده های مسلمانان که غیرت و قدرت؛ تولید می کرد را نابود کنند؛ در همین راستا بهترین ابزار برای آنان عبارت بود از این که مسلمین را در مقابل خدا و رسول به مخالفت و عداوت بکشانند؛ بدین منظور در صدد بر آمدند این خدادشمنی و اسلام ستیزی را با استفاده ازآرایش های؛ شهوت آلود و رفتارهای ضد اخلاق انسانی دختران و زنان مسیحی آغاز کنند و در ادامه زنان مسلمان و دختران آنان را آنچنان به کف جامعه بکشانند که تفکر تضاد حقوق زنان  با عفاف و حجاب اسلامی را در خود وجدان کنند که در نهایت این فرآیند فطرت ستیزی را تا آنجا ادامه دادند که پشتوانه مقاومت آفرینی بی نظیر مسلمانان جای خود را به شعار(زن ؛زندگی؛ آزادی) داد که  حاصل آن سقوط تمدن 8 قرنی اندلس برای مسلمین را به بار آورد و در نهایت ذلت دنیا و آخرت و سلطه بی رحمانه مسیحیان را برای آنها رقم زد. با توجه به سقوط تاریخی تمدن اسلامی در اندلس می توان نقشه دشمنان را در اغتشاشات اخیر بازخوانی؛ و برخی از دفاع های دو پهلو و غیر شفاف را ردیابی نموده و برنامه های هم افزا و مشارکتی میان نهادها؛ بطور جدی و جهادی تدبیر گردد؛ تا کانون خانواده و روابط  اسلامی میان والدین و اعضای سلول های یک جامعه صالح؛ به ویژه افکار و علائق دانش آموزان و دانشجویان را؛ از کمین استکبار جهانی و مزدوران آنها نجات بخشید.  

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز (چهارشنبه14/10/1401) در دیدار صدها تن اززنان فرهیخته و فعال در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی وعلمی، دیداری تبینی داشتند که در این نشست بی نظیر که در جهان تا قبل از انقلاب اسلامی ظهور و بروزی نداشته است؛ به بیش از 20موضوع زیر بنایی پرداخته اند که کلید واژه های آن عبارتند از:

)1- زنان تصمیم ساز و تصمیم گیر2- فلسفه‌ی غربی و فرهنگ غربی 3- اثر گذاری روی فرهنگ غربی4- جهاد زن 5- شرح حال همسران شهدا6- نظام مرد سالار غرب 7- نظام سرمایه سالار غرب 8- آزادی و حقوق زن غربی 9- تجارت جنسی در جهان غرب 10- زن از نظر اسلام 11- برده داری جنسی 12- هم جنس بازی در غرب 13- خانه داری زنان 14- ایستادگی زنان 15- کار اجتماعی زنان 16- زنان ضعیف الحجاب 17- خدشه و شبه در حجاب 18- اشک خالصانه دختران 19- زنان در مراسم انقلابی 20- زنان در مراسم مذهبی  

در این دیدار که حقوق زنان و دختران در آن موج می زد؛ به سوالات و شبهاتی ترویجی دشمنان و معاندان انقلاب اسلامی در رسانه ها و فضای مجازی پاسخ های بنیادین داده شده است که به برخی از آنها می پردازیم:

1- چرا روز زن دیدار با مداحان برگزار می گردد.؟

سال گذشته خانم‌ها یک نامه‌ای نوشتند، اعتراض کردند که چرا روز زن را شما به مداح‌ها اختصاص دادید، خب حالا روز زن خصوصیتی ندارد، همین ایام ولادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها درست است، اشکال واردی است و اگر زنده بودیم، در آینده هم ان‌شاءالله این جلسه را تشکیل میدهیم.

 

2- آیا راه حلی برای به ‌کارگیری زنان فرزانه‌، کارآمد و مجرب در جمهوری اسلامی وجود دارد.؟

پیشنهادهایی بود، ان‌شاءالله بتوانند راه‌حلی برای آن پیشنهادها پیدا کنند. شاید بعضی از این مطالب مرتبط بشود به شورای انقلاب فرهنگی، مثلاً در آنجا باید مطرح بشود یا هر جای دیگری. به خصوص این موضوع به‌کارگیری زنان فرزانه‌ی ما، کارآمد ما، مجرب ما، دانشمند و عاقل و فهمیده‌ی ما در رده‌های گوناگون تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور، این مطلب مهمی است. البته ذهن بنده مشغول است به این قضیه؛ باید یک راهی برایش پیدا کنیم؛ باید یک مسیری ان‌شاءالله پیدا کنیم ببینیم چه کار میشود کرد.

 

3- چرا غربی ها؛ نظام مرد سالاری ظالمانه خودشان را به اسلام نسبت می دهند.؟

برخلاف نظام عمیقاً مردسالار سرمایه‌داری غربی، در اسلام هم زن و هم مرد در مسائلی، برجسته و برخوردار از امتیازات قانونی، فکری، نظری و عملی هستند اما غربی‌ها به دروغ، مردسالاری ذاتی خود را به اسلام نسبت می دهند.

 

4- چرا نظام سرمایه داری غرب؛ مرد سالار است.؟

در این دیدگاه هر کسی بتواند بیشتر ثروت اندوزی کند، ارزش ماهوی بیشتری دارد و طبعاً با توجه به خصوصیات مردان در سرمایه اندوزی، نظام سرمایه داری، نظامی مردسالارانه می شود.

 

5-آیا مسئله آزادی زنان در غرب حمایت از حقوق آنان است.؟  

هدف اصلی مطرح شدن مسئله آزادی زنان در غرب، کشاندن آنها از خانه به کارخانه بود تا از زنان به عنوان نیروی کار ارزان استفاده شود.

 

6- چرا جهان غرب به حیثیت زنان ضربه زده است؟

در این ماجرای واقعاً غم انگیز، نظام سرمایه‌داری با استفاده از انواع روش‌ها، زن را قانع می‌کند که منفعت و ارزش او در رفتاری است که جذابیت‌های جنسی‌اش را برای مردان کوچه و خیابان، برجسته‌تر و بیشتر کند و این، بزرگترین ضربه به حیثیت و جایگاه زن است.

 

7- آیا در اسلام زن می تواند الگوی مردان باشد.؟

  پروردگار در قرآن کریم زن را الگوی؛ مردان می نامد و می فرماید زن نوح و زن لوط الگوی مردان و زنان کافرند و زن فرعون و حضرت مریم الگوی همه زنان و مردان مؤمن.

 

8- چرا آزادی زنان در جهان غرب ادعایی بیش نیست؟

آزادی ادعایی نظام سرمایه داری عین «اسارت و اهانت» به زن است و انسان شرم می کند از برخی ماجراها در غرب حتی نام ببرد.

 

9- آیا آزادی زنان در جهان غرب سبب کاهش حرص و هوس مردان شده است؟

  همین ارتباطات آزاد، باعث صد برابر شدن حرص و هوس مردان غربی شده است به‌گونه‌ای که خودشان هم می گویند تعرض به زنان و دختران علاوه بر خیابان و محیط کار و محیط درس، به تشکیلات منظم و آهنین ارتش هم کشیده و روز افزون شده است.

 

10- چرا اجتناب از نگاه غربی در مقوله زن جزء واجبات عملی است؟

تجارت و برده داری جنسی، شکسته شدن همه حد و مرز های اخلاقی و عرفی و قانونی کردن مسائلی مانند؛ همجنس‌بازی که در همه ادیان الهی حرام است و افتضاحات دیگر، نتایج نگاه و فرهنگ غرب به زن است؛ بنابراین اجتناب شدید از نگاه غربی در مقوله زن، از واجبات عملی است.

 

11- چگونه می توان نگاه اسلام به مسئله زن را در عرصه ارتباطات مجازی عرضه کرد.؟

با استفاده از ارتباطات مجازی، نگاه اسلام به مسئله زن و مرد را در قالب گزاره‌های کوتاه و گویا و ابتکارهایی مانند هشتگ‌سازی‌، تنظیم و به تشنگان این حقایق بخصوص در کشورهای اسلامی عرضه کنید.

 

12- چرا نظریه هگلی و مارکسیستی پیرامون خانواده عامل اغتشاش و بی قانونی می گردد.؟

تشکیل خانواده بر اساس یک قانون عام در آفرینش یعنی قانون زوجیت است، این نگاه در نقطه مقابل تضاد هگلی و مارکسیستی است که می‌گوید حرکت ناشی از تضاد است چرا که در منطق اسلام، حرکت از جمله ادامه نسل برخاسته از زوجیت و همراهی است که این نظریه نیاز به کار جدی و اساسی دارد و رعایت این ضوابط موجب سلامت خانواده و جامعه می‌شود چرا که خانواده سلول تشکیل جامعه است.

 

13- نظر اسلام در باره کار زنان در منزل چیست.؟

زن، گل، عطر خوشبو و هوای تنفس در فضای خانه است؛ چنانچه زن در خانه داوطلبانه مایل به انجام کار باشد، اشکالی ندارد اما به تصریح روایات، زن در خانه همچون یک کارگر نیست که دیگران بتوانند او را به انجام کار وادار کنند.

 

14- زنان در منزل چه نقش انحصاری را برای مردان دارند.؟

زن در نقش همسری مظهر عشق و آرامش برای مرد است که نمونه‌هایی از درخشش این نقش؛ در کتابهای شرح حال همسران شهدا برجسته است.

 

15- چرا نقش زنان در انتقال عناصر هویت ملی و ایمان و اخلاق بیش از دیگران است.؟

در نقش مادری، زن صاحب حق حیات است چرا که فرزندان خود را متولد می‌کند و با عشقی بی‌بدیل آنها را پرورش می‌دهد، ضمن اینکه مادران بیش از همه عامل انتقال عناصر هویت ملی و افشاننده بذرهای ایمان و اخلاق در فرزندان هستند.

 

16- آیا خانه داری به معنی خانه نشینی است.؟

البته خانه‌داری به معنی خانه‌نشینی و پرهیز از تدریس، مجاهدت و فعالیتهای سیاسی و اجتماعی نیست بلکه یعنی زن هر کار دیگری که ذیل اصالت خانه‌داری امکان و به آن علاقه داشت، بتواند انجام دهد.

 

17- چرا اهمیت تربیت اخلاقی و ایمانی فرزند برای زنان از کار اداری مهمتر است.؟

همچنانکه هیچ زنی در تقدم حفظ جان فرزندش با فلان کار اداری، تردید ندارد در اهمیت تربیت اخلاقی و ایمانی فرزند نیز تردیدی نیست و چنانچه زن ناگزیر از انتخاب یکی از دو عرصه باشد، خانواده مهمتر است؛ البته گاهی اهمیت یک فریضه حتی از حفظ جان فرزند، همسر و پدر و مادر هم بالاتر است.

 

18- آیا حجاب یک ضرورت شرعی است.؟

حجاب بی‌تردید یک ضرورت شرعی و خدشه‌ناپذیر است اما این ضرورت خدشه‌ناپذیر نباید موجب شود کسانی که به صورت کامل حجاب را رعایت نمی‌کنند؛ به بی‌دینی یا ضدانقلابی متهم شوند.

 

19- آیا کار نادرست ضعف حجاب زنان؛عامل بی دینی و ضد انقلابی آنان می گردد.؟

چند سال قبل در یکی از سفرهای استانی و در جمع علمای آن منطقه گفتم که چرا خانمی را که قدری موهایش بیرون و به تعبیر رایج بدحجاب و در واقع، ضعیف‌الحجاب است، متهم می‌کنید در حالی که در استقبال مردمی شماری از خانم ها چنین حجابی داشتند؛ اینها زنان و دختران خودمان هستند که در مراسم دینی و انقلابی هم شرکت می‌کنند؛ ضعف حجاب کار درستی نیست اما موجب نمی‌شود آن فرد را از دایره دین و انقلاب خارج بدانیم همه ما هم نقص‌هایی داریم که باید تا حد امکان آنها را برطرف کنیم.

 

20- آیا زنان فرزانه؛ دانشمند و اهل تحقیق قبل از انقلاب با بعد از آن قابل قیاس است.؟

پیش از انقلاب، زنان فرزانه، دانشمند و اهل تحقیق انگشت‌شمار بودند اما انقلاب موجب رویش انبوه زنان فرهیخته شد به نحوی که دانشجویان دختر از پسر در برخی سالها پیشی گرفته و تعداد بسیار زیادی از زنان در شاخه‌های مختلف علم و فناوری مشغول کار هستند.

 

21- چکونه بهترین تبلیغ حجاب بعد از انقلاب اسلامی صورت گرفته است.؟

بهترین تبلیغ برای حجاب این است که دختر ورزشکار ما قهرمان می‌شود و پرچم کشورش را در مقابل دوربین‌های بین‌المللی بالا می برد آن هم در حالی که با حجاب بر روی سکوی قهرمانی ایستاده است.

 

22- چرا دشمنان در توطئه بی حجابی شکست خوردند.؟

چه کسی در مقابل این تلاشها و فراخوانها ایستادگی کرد؟ خود زنها بودند که ایستادند، آن‌هم در حالی که بدخواهان امیدشان به همین زن‌های اصطلاحاً بدحجاب بود تا کشف حجاب کنند؛ اما زنان این کار را نکردند و در دهان تبلیغ‌کننده‌ها وفرستندگان فراخوان زدند.

 

23- با ارائه کدام راهکار ظلم مردان بر زنان قابل پیشگیری است.؟

گاهی مردان با تکیه به توان جسمی خود به زنان ظلم می‌کنند که در این موارد برای حفظ خانواده قوانین مربوط به خانواده باید آنچنان محکم و قوی و حامی طرف مظلوم باشد که مرد قادر به ظلم کردن به زن نباشد، البته مواردی نیز وجود دارد که زن ظلم می‌کند که اندک و محدود است.

تصاویر/ آشنایی دانش آموزان بیجاری با مدرسه علمیه امام صادق (ع) بیجار

نشست معرفی کتاب شش جلدی «معجزه تربیت» برگزار شد

گزارشی از هم اندیشی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با مسئولان دفتر تبلیغات

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه اصفهان:

لزوم حضور طلاب و روحانیون در شوراهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز آموزش و پرورش

نایب رئیس شورای همکاری استان اصفهان:

رسالت مشترک معلمان، طلاب و روحانیون انسان‌سازی است

تصاویر/ گردهمایی طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش اصفهان

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش