Print
Zoom In
Zoom Out

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش:

نهاد آموزش و پرورش باید ارتباط با دانش آموزان را جدی بگیرد

شناسه مطلب: 13805
زمان انتشار: پنجشنبه 26 آبان 1401 ساعت 01:51

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش گفت: دشمن در برخی مسائل نسبت به ارتباط با دانش‌آموزان ایرانی از ما پیشی گرفته است. ما باید در برابر این فتنه دشمن کمیته‌های فرهنگی را فعال کنیم و از ظرفیت‌های بسیار خوبی که وجود دارد برای تعلیم و تربیت استفاده کنیم.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت‌الاسلام حمید نیکزاد مشاور عالی وزیرآموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در جمع اصحاب رسانه استان خراسان رضوی  اظهارکرد: تاکید ویژه بر همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش قبل از انقلاب بوده و اکنون همچنان ادامه دارد. بعد از انقلاب در این حوزه اتفاقات خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از اتفاقاتی که امروز در کشور می‌افتد نتیجه فاصله گرفتن ما از دانش‌آموزان و نسل نوجوان و جوان است، افزود: دشمن از ظرفیت دوران کرونا که یک تهدید بود، به عنوان یک فرصت استفاده کرده است. دشمنان نظام مقدس اسلامی با یک برنامه‌ریزی صحیح و منظم از طریق فضای مجازی دانش‌آموزان را به سمت خود کشیده و از این تهدید برای خود فرصت درست کردند.

حجت الاسلامنیکزاد بیان کرد: با توجه به مسائل اخیری که شاهد آن هستیم، معلوم شده که دشمن در برخی مسائل نسبت به ارتباط با دانش‌آموزان ایرانی از ما پیشی گرفته است. ما باید در برابر این فتنه دشمن کمیته‌های فرهنگی را فعال کنیم و از ظرفیت‌های بسیار خوبی که وجود دارد برای تعلیم و تربیت استفاده کنیم.

مشاور عالی وزیرآموزش و پرورش در بخشی دیگر از سخنانش به تفاهم‌نامه آموزش و پرورش با حوزه‌های علمیه اشاره و مطرح کرد: در همین مورد سال ۱۳۷۹ تفاهمنامه‌ای صورت گرفت و سال ۱۳۸۳ به‌روزرسانی شد. در سال ۱۳۹۰ این تفاهمنامه با پیشنهاد قانونمندتر شدن ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش به  شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و بالاخره در سال ۱۴۰۰ این مصوبه به اعضای ستاد کمیته‌های فرهنگی  ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: در سراسر کشور ۷۴۰ کمیته فرهنگی استانی و شهرستانی فعالیت دارند. در ۳۱ استان ۳۲ کمیته فعالیت دارند و استان تهران دارای ۲ کمیته است. کمیته‌های فرهنگی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند، باید در کمیته‌های استانی مصوباتی مطرح شود که محرکی برای شهرستان‌ها باشد.

نیکزاد خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در احکام  نمایندگان ولی فقیه بر ارتباط با جوانان بسیار تاکید کرده‌اند، نیاز است در کمیته‌ها برای شهرستان‌ها مصوب شود که ائمه جمعه حداقل هفته‌ای یک مدرسه را در برنامه خود بگذارند. در این برنامه ائمه جمعه با نوجوانان و جوانان ارتباط مستقیم بگیرند و بی‌شک این سرکشی‌ها و ارتباط‌ها موثر است.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش گفت: موضوع مهمی که همه کارشناسان و اساتید به آن تاکید دارند این است که آموزش و پرورش ما به سمت علم‌آموزی رفته و از تعلیم و تربیت دور مانده است.

وی با بیان اینکه طبق تاکیداتی که از سوی علماء و وزارت آموزش و پرورش وجود داشته بازنگری برنامه‌های ۵ ساله کمیته فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: برنامه‌های ۵ ساله کمیته فرهنگی بازنگری شده و ۴۰ برنامه تعریف شده است. در این همایش ۵ برنامه نقد و بررسی خواهد شد، از این تعداد ۲ مورد جزو برنامه‌های اصلی جهت اجرایی شدن مطرح می‌شود.

حجت الاسلام نیکزاد تصریح کرد: این پنج برنامه شامل پنجشنبه‌های بدون کتاب، طرح حبل‌المتین، طرح امین، تاسیس مدارس وابسته به حوزه‌های علمیه و طرح ساماندهی طلاب در مدارس است که با بازنگری جدید در دستور کار کمیته‌های فرهنگی قرار گرفته است.

مشاور عالی وزیرآموزش و پرورش ادامه داد: «پنجشنبه‌های بدون کتاب» همراه با تعلیم و تربیت در مدارس با این هدف است که یک روز مدرسه بدون کتاب و برای کنشگری روحانیون و طلاب باز باشد. در واقع روزی برای انجام خدمت معلمان و طلاب جهادی در بحث تربیت دینی دانش‌آموزان درنظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: موضوع مهمی که همه کارشناسان و اساتید به آن توجه دارند این است که آموزش و پرورش ما به سمت علم‌آموزی رفته است. با وجود اینکه در همه جا بر موضوع تربیت در کنار آموزش تاکید شده است. اخیرا مقام معظم رهبری هم بر این موضوع انتقاد کرده‌اند که بسیاری از مطالب ارائه شده در آموزش و پرورش خیلی مهم نیست و باید اصلاح شود.

حجت الاسلام نیکزاد خاطرنشان کرد: برنامه حبل المتین، طرحی است ویژه فرهنگیانی که مشتاق فراگرفتن علوم و دروس حوزوی هستند. برای این برنامه شناسنامه تعریف شده، طرح‌نامه و دستورالعمل اجرایی نوشته شده است. اعضای ستاد کمیته‌های فرهنگی به دنبال بازنگری در کتب درسی نیز هستند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با تشریح مختصری از طرح «امین» بیان کرد: «امین» طرحی است که روحانیون حدود ۳۰ ساعت در هفته، در مدارس فعالیت فرهنگی و تربیتی دارند و برای این هدف روحانیون باید متناسب با نیازهای پایه‌های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول و دوم آموزش ببینند و گزینش شوند. در اجرای این طرح فضای مناسبی برای کنشگری طلبه‌های ما وجود ندارد، به دنبال تغییر اساسی در ساز و کارهای این طرح هستیم.

وی تصریح کرد: طرح «امین»، کنشگری نظام‌مند حوزه علمیه در آموزش و پرورش است که با فرصت و چالش همراه است. در این طرح از طلاب خواسته شده مسائلی که مطرح می‌کنند به نوعی باشد که راه رفع مشکل هم مطرح شود. در طرح امین الزاما در اختیار داشتن تریبون به تنهایی مشکلی را رفع نمی‌کند بلکه باید در خفا با درایت به حل مشکل دانش آموزان کمک کرد.

حجت الاسلام نیکزاد با اشاره به کنشگری نظام‌مند حوزه در آموزش و پرورش مطرح کرد: در برخی زمان‌ها فعالیت‌های طلاب به صورت جزیره‌ای صورت گرفته که نیاز به قانونگذاری دارد. باید با همفکری و وحدت در مورد آن بحث انجام شود و سپس به مرحله اجرا برسد.

وی اظهار کرد: تاسیس مدارس وابسته به حوزه علمیه بسیار مهم است. حوزه‌های علمیه باید بتوانند در سیر تربیتی دانش‌آموزان در مدارس حرکت و جهش مثبتی را داشته باشند.
انتهای پیام

استاد حوزه علمیه قم:

آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین سنگر تربیتی کشور است

نماینده ولی فقیه در کاشان؛

فضیلت های یک امت را در کارنامه معلم ثبت می‌کنند

جلسه کارگروه همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش اردکان برگزار شد + عکس

انسان‌سازی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، رسالت مهم آموزش و پرورش است

استاد حوزه علمیه کردستان:

آموزش و پرورش به مقوله آموزش قرآن در مدارس توجه لازم را داشته باشد

معاون پرورشی آموزش و پرورش اصفهان:

حفظ و تقویت سنگر آموزش و پرورش توصیه شهید زاهدی بود

مسئول هماهنگی کننده عقیدتی سیاسی ارتش منطقه اصفهان:

ایفای نقش تبلیغ دینی در بستر تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه اصفهان:

لزوم حضور طلاب و روحانیون در شوراهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌ساز آموزش و پرورش

نایب رئیس شورای همکاری استان اصفهان:

رسالت مشترک معلمان، طلاب و روحانیون انسان‌سازی است

تصاویر/ گردهمایی طلاب و روحانیون شاغل در آموزش و پرورش اصفهان

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

هدایت‌گری و ایفای نقش در تعلیم و تربیت نعمتی بزرگ و افتخاری پربرکت است

دکتر حمید نیکزاد:

ایجاد فصل نوین در همکاری حوزه و آموزش و پرورش

کلیدواژه‌های رهبری برای خوشه چینی از وعده صادق

دکتر نیکزاد در جمع ائمه جمعه سه استان

حضور روحانيون مشاور در مدارس پناهگاه دانش‌آموزان درمقابل بمباران شبهات است

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس