Print
Zoom In
Zoom Out

نگاهی به مدارس امین و طرح چند نکته

شناسه مطلب: 13754
زمان انتشار: شنبه 14 آبان 1401 ساعت 09:15

حدود ۱۳ سال قبل طرح اعزام مبلغان تخصصی به مدارس در قالب طرح محمدامین(ص) آغاز شده است و امسال شاهد حضور ۳۰ هزار مبلغ آموزش دیده بانو و آقا در مدارس سراسر کشور هستیم که سهم چهارمحال‌وبختیاری از این تعداد، حدود ۴۰۰ مبلغ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها به نقل از ایکنا، آموزش‌و‌پرورش یکی از زیربنایی‌ترین نهادهای تربیت فرزندان است و همه دستگاه‌ها و نهادها باید در این مسیر این نهاد را یاری کنند. در واقع، این نهاد تربیتی با قریب به ۱۷ میلیون دانش‌آموز و گستردگی کار، به‌تنهایی نمی‌تواند اهداف تربیتی خود را محقق کند. همیشه نهادها و دستگاه‌ها بر ضرورت یاری و حمایت آموزش‌و‌پرورش تأکید کرده‌اند اما در میدان عمل این مهم کمتر محقق شده است و به‌ندرت شاهدیم که یک نهاد به‌صورت دائمی و مستمر در حیطه‌های مختلف به کمک آموزش‌و‌پرورش بیاید.

با این حال حوزه علمیه شاید تنها نهادی باشد که این ضرورت را از سال‌ها پیش درک کرده و تعاملات نزدیکی با نهاد آموزش‌و‌پرورش به‌ویژه در مسیر تربیت دینی دانش‌آموزان، اولیای مدرسه و خانه داشته است، تشکیل ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌و‌پرورش یکی از تلاش‌های این دو نهاد در جهت همکاری بوده است.

حدود ۱۳ سال قبل نیز طرح اعزام مبلغان تخصصی به مدارس در قالب طرح محمدامین(ص) آغاز شده است و امسال شاهد حضور ۳۰ هزار مبلغ آموزش دیده آقا و بانو در مدارس سراسر کشور هستیم که سهم چهارمحال‌وبختیاری از این تعداد، حدود ۴۰۰ مبلغ است. برای آگاهی از روند فعالیت و عملکرد مدارس امین در استان و نیز ارزیابی آسیب‌ها و مشکلات احتمالی در این خصوص، گفت‌وگویی ابتدا با یک معلم پیشکسوت قرآن در آموزش‌و‌پرورش و سپس معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری انجام شده است که با هم می‌خوانیم.

محمد میرزاپور، معلم پیشکسوت قرآن در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این پرسش که اجرای طرح امین در مدارس را چگونه ارزیابی می‌کنید با اشاره به اینکه قطعاً دورنمایی برای مسئولان طرح در مدارس امین طراحی شده است، اظهار کرد: برای ارزیابی وضعیت طرح، باید این اهداف و دورنما را با عملکرد و خروجی کار تطبیق دهیم.

وی با ذکر اینکه عناصر بسیاری در مدرسه می‌تواند در روند تربیتی مؤثر باشد، ادامه داد: اگر یک مبلغ توانمند و قوی به‌ویژه برای پاسخگویی به سؤالات و شبهات در مدرسه حضور داشته باشد، طبعا‌ً تأثیرگذار خواهد بود لذا به توصیه بزرگان از حضور علما و روحانیون در قالب طرح امین استفاده شده است.

میرزاپور با تأکید بر اینکه هدف از اجرای طرح امین در مدارس تربیت دانش‌آموزانی است که باورها و رفتارهای اساسی دینی را در وجود خود تقویت و نهادینه کنند، گفت: این طرح همچنین در جهت توسعه گستره مبانی دینی در مدارس و فعالیت دانش‌آموزان در حوزه دینی عملیاتی شده است. دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند نیز در این طرح شناسایی و با همکاری مدرسه و خانواده جذب حوزه علمیه می‌شوند.

مدارس امین الگوی سایر مدارس شوند

این معلم بازنشسته آموزش‌و‌پرورش استان بیان کرد: مدارس طرح امین باید به الگویی برای سایر مدارس تبدیل شوند و برای این مهم، مبلغانی که در طرح امین کار می‌کنند باید به‌صورت تمام‌وقت در مدارس حاضر باشند، در ضمن باید مهارت‌های ارتباطی با دانش‌آموزان در سنین مختلف را بلد باشند و بتوانند ارتباطی صحیح برقرار و پیام‌های دین را در وجود دانش‌آموزان نهادینه کنند.

میرزاپور مهم‌ترین رسالت سفیر طرح امین را ناظر به اجرای طرح تربیتی دانست و توضیح داد: این طرح تربیتی تلاش دارد که در گام نخست دانش‌آموز را به مصداق حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربّه»، به خودش بشناساند، وقتی خودشناسی تعالی یابد، فرد به سمت خدا و قرآن و اهل‌بیت(ع) سوق داده خواهد شد و اهتمام به نماز و گناه‌گریزی، حیا و عفت، صداقت و درستکاری و امثال آن در وجود فرد شکل می‌گیرد.

انتظارات از طرح تربیتی امین

وی افزود: با انجام این طرح تربیتی انتظار می‌رود که رفتارهای دانش‌آموزان بر اساس باورهایی که در آنان شکل گرفته است، تغییر کند و از جمله احترام به پدر و مادر و بزرگ‌ترها، کمک و دستگیری از دیگران، صله رحم، اهتمام به فرایض دینی، پرهیز از نامحرم و امثال این رفتارها در دانش‌آموزان مدارس امین را شاهد باشیم که درواقع تفاوت مدرسه طرح امین با مدرسه‌ای که فاقد این طرح است باید در این رفتارها قابل مشاهده باشد و اعتدال و میانه‌روی در تمام برنامه‌ها و الگوگیری از قرآن و عترت(ع) به‌عنوان اصول محوری در دانش‌آموزان مشهود باشد.

میرزاپور با تأکید بر لزوم توجه به طرح‌های تربیتی مدارس با در نظر داشتن مقاطع و پایه‌های تحصیلی و نیز مدارس دخترانه و پسرانه، بیان کرد: قاعدتاً فعالیت‌های تربیتی در مقطع ابتدایی باید مبتنی بر توصیف و نشان دادن زیبایی‌های شاخص‌های تربیتی باشد، اما در مقطع متوسطه اول، علاوه بر توصیف باید دوران بلوغ دانش‌آموزان نیز لحاظ شود چرا که با تحولات جسمی و روحی و شخصیتی پرسش‌های جدیدی نیز برای آنان ایجاد می‌شود که مربی باید دلایل و براهین دینی و عقلی و مبتنی منطق جدید را در سیر تربیتی مدنظر داشته باشد‌.

وی ادامه داد: در مقطع متوسطه دوم اما علاوه بر توصیف زیبایی‌ها و ترسیم زشتی‌ها و نیز استدلال و برهان در سیر تربیتی، دانش‌آموزان باید به‌گونه‌ای تربیت شوند که مهیای ورود به دانشگاه شده و از آفت‌های محیط مختلط و رفتارهای روشنفکرمآبانه در فضای دانشگاه‌ها به‌دور باشد.

میرزاپور با اشاره به ضرورت پیوند و تعامل منزل، مسجد و مدرسه در راستای تربیت دانش‌آموزان، بیان کرد: پرسش اینجاست که آیا مبلغان طرح امین آموزش‌هایی در جهت ارتقای سطح دانش خانواده‌ها و نیز تبیین جایگاه مدرسه و مسجد برای آنان و تغییر نگرش‌های غلط می‌بینند؟ همچنین تسلط بر مشاوره مذهبی، مباحث روانشناختی، کلاسداری، اصول و مهارت‌های تدریس و جذاب‌سازی مباحث از بایسته‌های دیگری است که باید مورد توجه مبلغان امین قرار گیرد.

آفت‌ جبهه‌گیری در مقابل مبلغان امین

این معلم پیشکسوت قرآن در استان نظارت و ارزیابی کار مبلغان امین را مورد تأکید قرار داد و توضیح داد: این مبلغان بازوان مربیان پرورشی هستند و اگر بخواهند کاری در تضاد با کار مدیر یا مربی پرورشی انجام دهند، طبعاً دو جبهه در مدرسه تشکیل می‌شود. اگر نظارت و رصد به‌درستی انجام نشده و مشکلات احصا و رفع نشود، ممکن است این چالش‌ها و فضای دوقطبی در مدارس امین ایجاد شود که شایسته نیست.

میرزاپور گفت: همچنین می‌طلبد تمهیدی اندیشیده شود که مبلغان طرح امین به‌صورت هفتگی یا هر دو هفته یکبار با حضور یک خبره دور هم جمع شوند و مشکلات و موانع احتمالی را با یکدیگر به مشورت بگذارند و راهکارها را مطرح کنند تا بدین ترتیب بتدریج محاسن این طرح افزایش یابد و اهداف و چشم‌انداز مورد نظر محقق شود.

وی همکاری مدیران و معلمان و مربیان پرورشی مدارس با مبلغان طرح امین را بسیار مهم و تعیین‌کننده ارزیابی و بیان کرد: آنان باید توجیه باشند و بدانند که در چه فرصت‌ها و زمینه‌هایی می‌توانند از مبلغ طرح امین کمک بگیرند؛ اگر این همکاری و تعامل به‌خوبی ایجاد شود، دقایق و ساعاتی را در اختیار مبلغ قرار می‌دهند تا برنامه‌های تربیتی خود را عملیاتی کنند. یک مبلغ توانمند و موفق می‌تواند به‌عنوان یک مشاور مذهبی، امام جماعت، معلم قرآن‌، اداره کننده جلسات اولیا و مربیان، بازوی تربیتی و سخنران زبردست در مدرسه خدمت کند.

میرزاپور تأکید کرد: بهترین زمانی که روحانی می‌تواند با دانش‌آموزان ارتباط و تعامل داشته باشد در وقت نماز است اما متأسفانه شاهد هستیم که در برخی موارد این افراد در وقت نماز برای برپایی نماز جماعت به ادارات دعوت می‌شوند و در مدارس حضور ندارند.

ناهنجاری‌های امروز ریشه در کم‌کاری‌ها دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مردانی، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه از بیش از ۲۰ سال قبل همکاری آموزش‌و‌پرورش و حوزه علمیه بر طبق سندهای بالادستی و عقد تفاهم‌نامه همکاری آغاز شد، اظهار کرد: در طی این سال‌ها همکاری حوزه و آموزش‌و‌پرورش در قالب اعزام مبلغان آقا و بانو به مدارس و برپایی نماز جماعت و بیان احکام بود که با هدفگذاری در طرح محمدامین(ص) موسوم به طرح امین، این همکاری‌ها گسترش یافت.

مردانی با اشاره به آیه شریفه «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ» (جمعه/۲)، بیان کرد: در این آیه به تعلیم و تزکیه اشاره دارد و یکی از تفاوت‌های جامعه اسلامی با جامعه غیراسلامی در همین تربیت و تزکیه است. علم غیراسلامی در مسیر توحیدی نبوده بلکه برای ضربه به بشریت استفاده می‌شود. امامین انقلاب همواره بر تزکیه و تربیت تأکید کرده‌اند که اگر اتفاق نیفتد، با مشکل مواجه خواهیم شد.

این مدرس حوزه علمیه استان با اشاره به اینکه مشکلات، ناهنجاری‌ها و بزه‌های امروز ریشه در برخی کم‌کاری‌ها دارد، گفت: نهادها و مجموعه‌ها دست به دست هم ندادند که تربیت صحیح دانش‌آموزان محقق شود و بخشی از مسئولیت تربیتی نیز متوجه خانواده‌هاست که باید در جهت تربیت انسان توحیدی تلاش کنند.

آفات بی‌توجهی به سند تحول بنیادین

مردانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: مقام معظم رهبری همواره بر تحقق این سند بالادستی تأکید داشته‌اند و ریاست جمهوری نیز در سخنرانی اخیر خود در سازمان ملل بر این سند تأکید و سند ۲۰۳۰ را رد کرد؛ متأسفانه در دولت‌های پیشین به‌جای توجه به سند تحول، سند ۲۰۳۰ در برخی موارد اجرایی شد و حاصل این رویکرد را امروز باید در آشوب‌ها و اغتشاشات مشاهده کنیم که دستگاه‌های متولی فرهنگی وظایف خود را به‌درستی در قبال نوجوانان و جوانان انجام نداده‌اند.

وی با تصریح اینکه سند تحول بنیادین به دنبال تربیت انسان تمام‌ساحتی بوده اما سال‌های متمادی گرد و خاک خورده است، افزود: خوشبختانه در مدتی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد شواهد حاکی از آن است که هم در سطح کلان و هم در استان‌ها، کارهای ویژه‌ای در آموزش و پرورش در حال انجام است. امروز ما شاهد نقد کتب درسی هستیم چرا که در برخی سال‌ها نکات و مفاهیم دینی چون ایثار و شهادت و غیره در این کتاب‌ها کمرنگ شد اما خوشبختانه این روند در دولت فعلی متوقف شده و به مسیر بازگشت.

مردانی با تصریح اینکه اعزام مبلغان تخصصی به مدارس در قالب طرح امین، گامی در جهت کمک به آموزش‌و‌پرورش در راستای اجرای سند تحول بوده است، بیان کرد: بانوان و آقایان سطح ۲ حوزه‌های علمیه مراحل جذب و پذیرش، مصاحبه و گزینش و گذراندن دوره‌های تخصصی و اعزام به مدارس آموزش‌و‌پرورش را در طرح امین می‌گذرانند. محتوای ارائه شده به این افراد بر اساس سند تحول و منابع طرح تربیتی مدارس امین است که حوزه علمیه این منابع را در ۱۰ موضوع و شاخصه تدوین کرده‌ و به کمک مدیران و معلمان و مربیان پرورشی مدارس جهت تربیت دانش‌آموزان می‌روند.

طرح امین مبتنی بر اهداف سند تحول است

وی در خصوص ۱۰ شاخص محتوای طرح تربیتی مدارس امین، بیان کرد: کرامت نفس و شناخت جایگاه انسانی خود، محبت و عشق به خدا، قرآن و اهل‌بیت(ع)، ایمان به غیب، نماز، گناه‌گریزی، حیا و عفت، صداقت و درستکاری، امر به معروف و نهی از منکر، اهمیت علم و احترام به عالم، نظام اسلامی، ولایت فقیه و تقلید ۱۰ موضوعی است که مبلغان طرح امین بر طبق طرح تربیتی مدارس امین مطرح می‌کنند.

مردانی با اشاره به اینکه رسالت مبلغان آقا و بانو در مدارس طرح امین از ابتدا تا پایان سال تحصیلی با تعامل و همکاری مدیران و معلمان و مربیان پرورشی به‌صورت مستمر انجام می‌شود، گفت: این افراد باید ۱۰۰ ساعت در ماه به ارائه خدمات آموزشی و تربیتی در مدارس بپردازند؛ همچنین مبلغان دوره‌هایی را ویژه اولیای دانش‌آموزان ناظر به مباحث سبک زندگی برگزار می‌کنند، همچنین دوره‌هایی ویژه معلمان و مدیران نیز در مباحث مشاوره اسلامی و پاسخگویی به سؤالات در مدارس برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تا سال گذشته تعداد مبلغان و روحانیون جهادی اعزامی به مدارس قریب به ۸۰ نفر بود، ادامه داد: این رقم امسال تا ۳۰۰ و حتی ۴۰۰ نفر می‌تواند برسد، پیداست که در دولت مردمی نگاه خوبی به این طرح وجود دارد. تا چهار ماه قبل اعلام شده بود که ۲۰ هزار مبلغ آقا و بانو امسال در قالب طرح مدارس امین سازماندهی می‌شوند و در روزهای اخیر این آمار به ۳۰ هزار مبلغ رسیده است که تا پایان آبان‌ماه در مدارس کشور مستقر می‌شوند.

معاون تبلیغ حوزه علمیه استان بیان کرد: اعزام مبلغان از بین طلاب سطح ۲ که معادل کارشناسی است صورت می‌گیرد با اینحال، حدود ۵۰ درصد از مبلغان طرح امین از طلاب سطح سه یعنی معادل کارشناسی ارشد هستند که در رشته‌هایی چون مشاوره و روانشناسی و رشته‌های دانشگاهی تحصیل کرده‌اند. از صفر تا صد تربیت نیرو و اعزام مبلغان از سوی حوزه علمیه انجام می‌شود و امسال سازوکاری تعریف شده است که با توجه به ویژگی‌ها و توانمندی‌ها، دانش و مهارت هر مبلغ، اعزام به مدارس هر یک از مقاطع تحصیلی انجام می‌گیرد.

مردانی تصریح کرد: امسال و برای اولین بار، یک استاد روانشناس، یک استاد احکام، یک استاد عقیدتی و سیاسی و یک استاد کلاس‌داری مسئولیت آموزش طلاب طرح امین استان را انجام داده‌اند و این در حالیست که تا سال گذشته از وجود ۲ استاد در این مرحله استفاده می‌شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مبلغان طرح امین طرح درسی از پیش تعیین شده و مشخص جهت فعالیت در مدارس دارند؟ بیان کرد: طرح تربیت مدارس امین مبتنی بر سند تحول در ۱۲۰ صفحه نوشته شده است، همچنین ماهنامه سفیر به‌صورت مرتب در اختیار مبلغان قرار می‌گیرد که حاوی مقالاتی ناظر به مباحث تخصصی امور تربیتی در مدارس است. همچنین مجله تعالی در استان نیز چاپ و توزیع می‌شود لذا از حیث محتوایی دستی پر دارند.

برخی مدیران مدارس همکاری لازم را ندارند

این مدرس حوزه علمیه استان ادامه داد: مشکل این مبلغان این است که مدیران برخی مدارس کلاس‌ها را به‌کار مبلغان اختصاص نمی‌دهند و در اوقاتی مانند صبحگاه‌، زنگ تفریح و بین نماز فرصت دارند ماموریت خود را انجام دهند و برای پر کردن ۱۰۰ ساعت در ماه ناچارند در حوزه صندوق انتقادات و پیشنهادات، پنل مدرسه، تشکیل هیئت‌های دانش‌آموزی، همکاری با بسیج مدرسه، ارائه مشاوره به خانواده‌ها، معلمان و دانش‌آموزان و این دست فعالیت‌های جانبی کار کنند. این عدم همکاری همچنین از سوی مدیران مدارس غیرانتفاعی نیز مشاهده می‌شود که با توجه به درآمدزا بودن این مدارس انتظار می‌رود همکاری بهتری در جهت حمایت از طرح امین داشته باشند.

مردانی تأکید کرد: متأسفانه آموزش‌و‌پرورش هیچ کلاس ویژه معارفی برای مبلغان طرح امین تعریف نکرده است و لذا مبلغ باید برای خودش برنامه تعریف کند در حالی که دستش از حیث محتوایی پر است و همینجا تأکید می‌کنم که ما آمادگی خود را جهت تهیه محتوا برای شبکه شاد به آموزش‌و‌پرورش اعلام کرده‌ایم؛ کار جدیدی که امسال انجام شد برگزاری جلسه توجیهی پیش از اعزام مبلغ به مدارس بود که با حضور رئیس اداره شهرستان، معاونت تبلیغ حوزه علمیه شهرستان، مدیران مدارس امین و مبلغان طرح امین شهرستان‌ در تمام شهرستان‌ها تشکیل و وظایف مبلغان برای مدیران تبیین شد و از آنان خواستیم که این افراد را در راستای اهداف سند تحول یاری کنند.

وی بیان کرد: مشکل اینجاست که کلاس‌ها و ساعات در مدارس تعریف شده است و مدیران کمتر ساعات خالی برای اختصاص کلاس‌ها به‌کار مبلغان امین پیدا می‌کنند؛ درسنامه‌هایی نیز در تمام پایه‌های تحصیلی در دست انتشار است که درسنامه اول ابتدایی چاپ شده و در اختیار مبلغان قرار دارد و پایه‌های دوم و سوم نیز به‌زودی منتشر و توزیع خواهد شد.

چرایی عدم حضور مبلغان امین در نماز جماعت مدارس

مردانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر عدم حضور برخی مبلغان طرح امین در مدارس در وقت نماز جهت برگزاری نماز جماعت در مدارس، بیان کرد: اکثر مبلغان خانم برای نماز جماعت در مدارس حضور دارند اما مبلغان آقا از آنجا که سرپرست خانواده هستند و دریافتی‌هایی که دارند عموماً کفاف تأمین معیشت آنان را نمی‌دهد، ناچارند دعوت‌های ادارات برای برپایی نماز جماعت را بپذیرند و از این طریق درآمدی عایدشان شود؛ مبلغان طرح امین برای ۱۰۰ ساعت ماموریت ماهانه در مدارس جمعاً ۲ میلیون تومان دریافتی دارند که قطعاً پاسخگوی مخارج خانواده نیست. اگر آموزش‌و‌پرورش در سطح کلان و استانی همکاری کنند، می‌توان بودجه ایاب و ذهاب مبلغان به ادارات جهت برگزاری نماز جماعت را قطع و به آموزش‌و‌پرورش اختصاص داد تا مبلغان بتوانند در وقت نماز نیز در مدارس حضور داشته باشند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه استان ضرورت و اهمیت همکاری آموزش و پرورش و مدیران مدارس را یادآور شد و بیان کرد: متأسفانه در این ۱۳ سال، اکثر مدارس شانه خالی کرده و کمک مالی و یا ایاب و ذهاب نماز نداشته‌اند؛ حتی مدارس غیرانتفاعی که از حیث مالی مشکلی ندارند در اکثر موارد، آنچنان که باید و شاید همکاری و حمایتی ندارند‌.

مردانی حضور تمام‌وقت مبلغان طرح امین در مدارس از اول صبحگاه تا تعطیلی مدارس را مستلزم تصمیمات در سطح کلان دانست و گفت: کرونا نیز آسیب‌های جدی به نماز جماعت ادارات، مساجد و مدارس وارد ساخت و تا رسیدن به جایگاه قبلی هنوز فاصله بسیاری وجود دارد؛ البته این ایراد نیز به زمان‌بندی و مدیریت زمانی مدارس وجود دارد که درست در هنگام نماز ظهر، سرویس‌های مدارس یا پدر و مادرها در درب مدارس منتظرند تا دانش‌آموزان را با خود ببرند و حتی در مواردی، معلمان و مدیران اهتمامی به برپایی نماز جماعت در مدرسه ندارند. لذا باید تمهیدی اندیشیده شود تا زنگ نماز در مدارس پررنگ‌تر شود.

نقش ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش‌و‌پرورش

وی با اشاره به فعالیت ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش‌و‌پرورش که از سطح کلان تا شهرستان‌ها تشکیل شده است، تصریح کرد: نماینده ولی‌فقیه در استان رئیس این ستاد در استان و مدیرکل آموزش‌و‌پرورش دبیر آن است، با نگاهی به فعالیت این ستاد در استان می‌توان دریافت که تا سال گذشته هیچ خروجی خاصی از این ستاد در شهرستان‌ها را شاهد نبودیم، لذا این ستاد باید فعال شود و وظایف خود را بداند که در این صورت این ستاد می‌تواند مدیران و معلمان امین را نسبت به این طرح توجیه کند.

وی با ذکر اینکه برخی مدیران و معلمان مدارس نسبت به چرایی و ضرورت طرح توجیه نیستند، افزود: ما در مملکت اسلامی زندگی می‌کنیم و تربیت اسلامی در مدارس باید اتفاق بیفتد، این در حالی است که متأسفانه شاهد سنگ‌اندازی‌هایی در مدارس در مسیر اجرای طرح امین شاهد هستیم. با اینحال در دولت فعلی خوشبختانه نگاه خوبی نسبت به طرح وجود دارد و مدیرکل آموزش‌و‌پرورش استان و گروه وی رویکرد بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند که می‌توان تفاوت و جهش چند برابر را نسبت به سال‌های گذشته احساس کرد.

مردانی بیان کرد: حوزه علمیه شاید تنها نهادی باشد که از چندین سال قبل به کمک آموزش‌و‌پرورش آمده و به‌صورت مستمر از اول سال تحصیلی تا پایان آن در میدان حضور دارد. هدفگذاری حوزه از مقطع ابتدایی نیز کار به‌جا و درستی است چرا که به فرموده امام(ره)، باید از دبستان شروع کنیم. اگر دانش‌آموزان از دوران ابتدایی در مسیر توحیدی تربیت شوند، قطعاً خسارت‌ها تقلیل خواهند یافت.

معاون تبلیغ حوزه علمیه استان تأکید کرد: همیشه در جلسات به مدیران و معلمان و مربیان پرورشی مدارس می‌گوییم که یکبار طرح تربیتی امین را مطالعه کنند تا متوجه شوند که این طرح برای یاری‌رسانی به مدرسه آمده است تا تربیت دینی دانش‌آموزان شکل گیرد لذا همه عوامل مدرسه نیز باید در خدمت این طرح باشند و همکاری کنند.

دوره‌های مهارت‌افزایی مبلغان امین

مردانی با اشاره به تمهیدات حوزه برای آموزش مهارت‌ها به طلاب طرح امین، بیان کرد: بیش از ۳۷۰ دوره مختلف آفلاین در ایام کرونا در مهارت‌خانه طلاب برای آنان بارگذاری شد، همچنین امسال بیش از ۱۴۰ ساعت آموزش‌های مجازی ویژه کلاسداری، پاسخ به سؤالات و شبهات دینی، شیوه تبلیغ دین، روش بیان احکام، روخوانی و روانخوانی و تجوید، قصه‌گویی، آشنایی با آموزش‌و‌پرورش و غیره برای مبلغان طرح برگزار شده است.

مردانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نحوه نظارت و ارزیابی کار مبلغان طرح امین در استان، توضیح داد: ستاد همکاری‌ها امسال سه جلسه را در اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش برگزار کرده است و ارزیابی‌ها به‌صورت سه ماه یکبار باید انجام شود، ضمن اینکه نظارت نامحسوس و نیز پرسش از مدیران، مربیان پرورشی و دانش‌آموزان مدارس امین از دیگر راه‌های نظارت و ارزیابی است. بازرسی‌های دوره‌ای نیز با حضور معاون تبلیغ و معاون پرورشی شهرستان‌ها از مدارس طرح امین انجام می‌گیرد.

حوزه هیچ اعتباری برای توانمندسازی طلاب امین ندارد

معاون تبلیغ حوزه علمیه استان با اشاره به تعامل دائمی مبلغان طرح امین استان و گروهی که در فضای مجازی به همین منظور ایجاد شده است، گفت: در این گروه تبادل تجربیات و تبادل فعالیت‌ها به‌صورت فیلم و تصویر انجام می‌شود و این افراد از آرا و اندیشه‌های یکدیگر جهت ارتقای کار استفاده می‌کنند. البته لازم است دورهمی‌های حضوری نیز در دستور کار باشد با این توضیح که در حوزه علمیه هیچ اعتباری جهت برپایی نشست‌های توجیهی و توانمندسازی مبلغان امین، دوره‌های حضوری، مصاحبه، گزینش و جذب تعریف نشده است لذا از ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش‌و‌پرورش و نیز نهادهای فرهنگی مانند تبلیغات اسلامی، اوقاف و ارشاد درخواست می‌شود که حوزه را در این مسیر یاری دهند.

مردانی بیان کرد: بر طبق آمار، ۱۲۵ هزار مدرسه در کشور مشغول فعالیت است و آمار مدارس طرح امین تا سال گذشته تنها سه‌هزار مدرسه بود لذا برای ارزیابی خروجی این مدارس لازم است آثار این سه هزار مدرسه امین با ۱۲۲ هزار مدرسه‌ دیگر مقایسه و میزان آسیب‌ها یا آثار مطلوب ارزیابی شود؛ در سال ۱۴۰۱ مجوز اعزام ۳۰ هزار مبلغ تخصصی امین صادر شده است و طبعاً آثار این اقدام مبارک خواهد بود اگرچه نگاه باید این باشد که همه مدارس کشور از صفر تا صد از حضور مبلغان دینی بهره‌مند شوند.

وی کاهش ورودی حوزه‌های علمیه را نیز یک آسیب دانست و گفت: پدران و مادران کمتر به این موضوع دقت می‌کنند و اکثراً فرزندان خود را به دانشگاه سوق می‌دهند غافل از اینکه جامعه به طبیب روح و عالمان دینی نیز نیازمند است؛ لذا انتظار می‌رود خانواده‌ها و معلمان و مدیران در این زمینه به کمک حوزه بیایند.

انتهای پیام

با حضور دبیرستاد همکاریها؛

گردهمایی ائمه جمعه منطقه یک کشوری در گلستان برگزار شد+ عکس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

تأکید دولت سیزدهم بر استفاده ویژه از ظرفیت های تربیتی حوزه علمیه

رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش

حمایت از نهاد تعلیم و تربیت را بر خود  تکلیف می دانم/ آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه سه اصل سعادت جامعه اسلامی

حجت الاسلام کلباسی در دیدار دبیر ستاد همکاریها

آماده ارایه ظرفیت های بی بدیل مرکز تخصصی مهدویت به آموزش و پرورش هستیم

رئیس مؤسسه پژوهشی آموزشی امام خمینی "ره" خبر داد

توسعه طرح ولایت  با بهره گیری از معلمان متخصص

تصاویر/ دیدار معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی:

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

آیت‌الله کعبی:

آموزش و پرورش باید از حافظه محوری پرهیز داشته باشد

گزارش تصویری

نشست شورای همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان یزد

دکتر صحرائی در رونمایی از کتاب" منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش"

بذر آینده کشور در مدرسه کاشته می‌شود/ باید همه به مدرسه برگردیم

کتاب «اصول و روش‌های تربیت در قرآن کریم»

ثبت‌نام دانش‌آموزان در حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی آغاز شد + پوستر

تصاویر/ آیین رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش»

آیت الله کعبی؛

آموزش و پرورش زیر ساخت پیشرفت، جامعه پردازی و تمدن سازی است

به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع

تخریب بقیع داغ جانسوزی که فراموش نمی شود / شفاعت پیامبرنصیب دشمنان اهل بیت نخواهد شد