Print
Zoom In
Zoom Out

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه:

پیگیر راه‌اندازی مراکز مشاوره مدارس طرح امین هستیم

شناسه مطلب: 13680
زمان انتشار: سه شنبه 12 مهر 1401 ساعت 09:54

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: در صورت دستور و حمایت مدیر حوزه‌های علمیه، درصدد راه‌اندازی مراکز مشاوره عمومی مدارس طرح امین هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه ۱۱ مهر در مراسم آغاز به کار مدارس طرح امین استان قم، با اشاره به اهداف طرح تربیتی امین، اظهار کرد: توجه به شاخص‌های طرح تربیتی امین که مبتنی برسند تحول بنیادین که بر پایه قرآن و سنت بنا شده است، مورد تأکید و توجه برنامه‌ریزان، مجریان و مخاطبین این طرح ارزشمند می‌باشد.

عضو ستاد همکاری‌ها‌ی حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به فراز و فرود‌های این طرح در دولت‌های مختلف افزود: آنچه مسلم است، در دولت سیزدهم شاهد توسعه طرح امین هستیم، که امروز ۲۰ هزار مدرسه طرح امین با آثار و برکات ارزشمندی در کشور فعالیت دارند که بر اساس ارزیابی‌ها ۸۰ درصد شاخصه‌های تربیتی مدنظر در مدارس امین توسط مربیان اجرا شده است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های عملیه ادامه داد: طبق گزارشات جمع‌آوری شده، ۹۰ درصد مدیران، معلمان و اولیا ضمن استقبال از طرح تربیتی امین، فعالیت مربیان این طرح را عالی، خیلی خوب، خوب و درصد پایینی هم متوسط ارزیابی کرد‌ه‌اند و این یک اتفاق بسیار ارزشمند است.

استاد حوزه‌علمیه قم با اشاره به اهمیت فعالیت‌های کیفی توسط مجریان طرح امین، گفت: امروز مدیر حوزه‌های علمیه بر کیفی‌سازی مدارس امین تأکید دارد و این کیفی‌سازی، باید در مواردی، چون آموزش مؤثر مربیان امین انجام شود که برای انجام بهتر فعالیت‌ها «راه اندازی شورای علمی تربیتی» در اواخر سال گذشته با همراه برخی معاونین وزارت آموزش و پرورش، دبیر ستاد همکاری‌ها و برخی از اساتید و صاحب‌نظران امر تعلیم و تربیت شکل گرفت و این شورای برنامه آموزشی مربیان مدارس طرح امین را در ۲۴۰ ساعت طراحی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری افزود: بحث دیگر اجرای سیاست‌های طرح است که از جمله این سیاست‌ها می‌توان به محور‌هایی همچون؛ «قرآن و عترت در تعلیم و تربیت»، «توجه به منویات امامین انقلاب و مراجع تقلید»، «مقدم بودن تزکیه برتعلیم»، «اصل بودن تربیت و یا اضافه کردن برنامه‌های تربیتی در کنار سایر برنامه‌ها بدون ایجاد افزایش حجم دروس»، «اهتمام به تفاوت‌های فردی و جنسیتی در امر تربیت»، «توجه به اقتضائات محلی و استانی» و همچنین «میزان مشارکت معلمان ووالدین» تأثیر بسزایی در اجرای هر چه بهتر سیاست‌های این طرح ارزشمند دارد.

۷۰ شاخص در سند تحول بنیادین

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه بیان کرد: محور شاخصه‌های طرح بر اساس سند تحول بیش از۷۰ عنوان می‌باشد که باید پیگیری شود که بعد از بررسی ۲۲ شاخص آن اصلی، برخی رفتار ارزشی و مابقی در اولویت‌ها دیگر قرار دارند.

وی به شاخص‌های تربیتی طرح اشاره کرد و ادامه داد: کرامت نفس و شناخت جایگاه انسانی، ایمان به غیب، محبت و عشق به خدا، قرآن و اهل‌بیت(ع)، توجه به نماز، توجه به صداقت و راستگویی، دوری از گناه، حیا و عفت، توجه به امر به معروف و نهی از منکر، توجه به نظام اسلامی، ولایت فقیه و مرجع تقلید از جمله شاخص‌های مطرح می‌باشند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های‌عملیه به معرفی شاخص‌های رفتار ارزشی پرداخت و گفت: احترام به والدین و بزرگترها، کمک به دیگران، اهتمام به طهارت، حضور در مساجد، توجه به نظم و انضباط، توجه به واجبات دین و فروعات دین، دوری از مال حرام و حق الناس، توجه به صله رحم، توجه به ادب در گفتار و توجه به امر جهاد و ایثار، قناعت و پرهیز از اسراف نمونه‌هایی از آن است.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی و عملیاتی در فصل ارتباطات و تعامل با گروه‌های مختلف، توسط طلاب طرح امین، اظهار کرد: ایجاد رابطه صحیح و حسنه با دانش‌آموزان از سوی مربیان با تعیین ۵۱ روش، پاسخ گویی به سوال، ارشاد و راهنمایی دانش‌آموز به سمت مسائل مذهبی، ارتباط و تعامل با مدیر مدرسه، ارتباط مناسب و مؤثر با مدیران، معلمان مدارس و اولیا در جهت پیشرفت فعالیت‌های درسی از جمله برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و اجرایی طرح امین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملانوری ابراز کرد: فصل دوم طرح شامل برنامه‌های فرهنگی و تربیتی است که باید از سوی مربیان اجرا گردد. برنامه صبحگاه، فعالیت قرآنی در مدرسه، برنامه انس دانش‌آموز با مسجد، اجرای مسابقات دانش‌آموزی و برنامه مناسبتی و مذهبی، تشکیل جلسات خانواده، نظارت و همراهی در برنامه‌های فوق برنامه غیر درسی در مدرسه، اجرای برنامه مرتبط با اذان و معارف، برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر، آموزش احکام، سخنرانی در مناسبت‌ها، تعامل معلم با دانش‌آموز، حضور در کلاس‌های ثابت و خالی، راه اندازی اتاق مشاوره در مدرسه برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها، شرکت در جلسات اولیا و مربیان، تشکیل و هدایت کمیته علمی و فرهنگی و حضور در آن، برگزاری مراسم دعا در مدارس، حضور در خوابگاه دانش‌آموزی، اجرای مؤثر حلقه‌های صالحین، اجرا بازدید دانش‌آموزان از مدارس علمیه، برگزاری یادوار شهدا، جشن تکلیف پسران و دختران نمونه‌هایی از آن است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با اشاره به فعالیت انجام شده در معاونت تبلیغ در ارتباط با مدارس امین، افزود: از جمله این موارد راه اندازی نشریه سفیر امین به صورت ماهانه، راه اندازی کانال محتوایی امین ویژه مربیان طرح و دانش‌آموزان است.

ملانوری ادامه داد: برای هر کدام از این شاخص‌ها با استفاده از فرصت‌هایی که در مدرسه وجود دارد، روش‌هایی طراحی و آموزشی متناسب ارائه شده‌ است.

وی بیان کرد: در صورت موافقت مدیر حوزه‌های علمیه به دنبال راه‌اندازی مرکز مشاوره ویژه مدارس طرح امین هستیم، البته این مرکز مشاوره عمومی است که می‌تواند پاسخگویی مشاوره‌های دینی، مذهبی، اعتقادی دانش‌آموزان و بعضاً خانواده‌های آنان باشد.

انتهای پیام

گزارش خطا

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد