Print
Zoom In
Zoom Out

یوسف نوری:

نگاه ما به مُتربی باید مطابق با نگاه شهید باهنر باشد

شناسه مطلب: 13646
زمان انتشار: چهارشنبه 30 شهریور 1401 ساعت 21:01

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که در نظام تعلیم و تربیت، نگاه ما به مُتربی باید آن نگاهی باشد که شهید باهنر داشت.

یوسف نوری در اولین همایش روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش اظهار کرد: خداراشکر با همت حجت‌الاسلام والمسلمین نیکزاد این اجلاس برگزار شد‌. انشاءلله در مراحل بعدی با ایجاد شبکه‌ای فعال و منسجم شاهد حضور شما عزیزان باشیم. از شما عزیزان انتظارات بسیاری وجود دارد که بیجا نیست و همه ما این انتظارات را داریم. بنده به عنوان یک عضو کوچک آموزش و پرورش از شما بزرگان انتظار دارم در خط مقدم باشید.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این برهه تلاقی سه رویداد را داشتیم، رویدادی فرهنگی که راهپیمایی اربعین بود که انشاءلله متنج به ظهور می‌شود. بعد از این رویداد فرهنگی یک رویداد اقتصادی داشتیم و آن اجلاس شانگهای بود و رویداد سوم اجلاس سران کشورهای عضو سازمان ملل. پیش از برگزاری اجلاس سران در بخش فرهنگی سازمان ملل(یونسکو) مراسمی برگزار شد که رییس جمهور محترم سخنرانی بسیار خوبی را داشتند، به خصوص در رابطه با بحث آموزش و پرورش مطالب بسیار مفیدی را بیان کرده بودند و گفته بودند با جدیت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

نوری خاطرنشان کرد: برای اولین بار در این اجلاس، سران شرکت‌کننده شعاری را انتخاب کردند و آن شعار "دگرگونی آموزش" بود که البته برخی آن را تحول در آموزش ترجمه کردند. به نظر شما چرا این کار را کردند؟ وقتی نگاه میکنیم به سوابق قبلی بسیاری از کشورها، اتفاقات زیادی را شاهد هستیم. این کشورها راه‌های زیادی را رفته‌اند، برای مثال حمله نظامی، حمایت از تجزیه‌طلبی، ترور، تهاجم فرهنگی یا به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) شبیخون فرهنگی، تشکیل سمن‌ها و NGOهای مختلف با مفاصد گوناگون و جنگ رسانه‌ای. همه این کشورها متوجه شدند که به نتیجه نمی‌رسند؛ در نتیجه برای جهانی‌سازی اهداف خود تصمیم گرفتند که از دریچه‌ای به نام آموزش استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: کارهای بسیاری انجام دادند، از جمله سند ۲۰۳۰؛ وقتی از سند ۲۰۳۰ می‌گوییم باید بدانیم این سند در برزیل تحت عنوان سند زمین نامگذازی شد اما بعدتر تعداد ۹ وجه به آن اضافه شد و در نهایت در سال ۲۰۱۵ تبدیل به یک سند ۱۷ وجهی شد که در انجام امر آموزش اهداف، برنامه‌ها و اقداماتش ترسیم شد و کشورها ملزم بودند از آن استفاده کنند. ادر واقع با این کار یعنی حکمرانی یکپارچه از طریق آموزش و پرورش قرار بود انجام شود. در کنار این موضوع تعدادی دیگر بحث مدارس خانگی را شروع کردند.

نوری تاکید کرد: باید اعلام کنم در برهه مهمی قرار داریم که باید این‌ها را رصد کنیم. جناب رئیس جمهور در پیش سخنرانی خود در سازمان یونسکو همانطور که گفتم سخنرانی بسیار خوبی را داشتند و مباحث کاربردی را مطرح کردند، یکی از این مباحث تایید کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و رد کردن باقی اسناد خارجی در جهت جلوگیری از اعمال برنامه‌ کشورهای دیگر از این طریق بود.

وی با اشاره به این موضوع که کل کشورهای اسلامی مکلف شده بودند این سند را تا سال ۲۰۳۰ اجرایی کنند، تصریح کرد: در آنجا گفتیم ما نباید این موضوع را بپذیریم و کشورهای اسلامی باید خودشان سندی بنویسند که مشترکاتی مابین تمامی مسلمانان را در برداشته باشد. ما در موقعیتی قرار گرفته بودیم که می‌خواستند از طریق این سند جهانی‌سازی و مفاهیم انسان‌گرایی و سکولاریسم را در کشور ما انجام دهند. در این شرایط ما باید این سندهایی که خودمان داریم را اجرا کنیم. حکمرانی برای ما این است که برنامه داشته باشیم، البته برنامه با سند باشد تا بتوانیم بر آن اساس حرکت کنیم.

نوری افزود: موضوع بعدی این است که حقیقتا در نظام تعلیم و تربیت نگاهمان به مُتربی باید آن نگاهی باشد که شهید باهنر داشت. نظام تعلیم و تربیت ما براساس میل دانش‌آموز شروع نمی‌شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وجود یک نفر در یک مجموعه برای تحول کفایت می‌کند. الحمدلله می‌بینم دوستان روحانی توفیقات زیادی داشته‌اند از جمله اشراف به فناوری‌های روز و متوجه شده‌‌اند که به چه شکلی از این فناوری‌‌ها استفاده کنند؛ خوب است که اصول و مبانی را می‌دانید. بسیار خوب‌تر است که در مواجهه با رویدادها اول فلسفه رویداد را بررسی می‌کنید و چیستی و چرایی آن را پیدا می‌کنید. شما مبانی را می‌دانید و در مواجهه با مسائل فرهنگی متوجه هستید که نباید فقط به نمود فرهنگ نگاه کرد بلکه دنبال عامل هستید.

وی در پایان تاکید کرد: کار ما این است که چیستی و چرایی را به بچه‌ها آموزش دهیم، در این رابطه حتی مقام معظم رهبری هم فرموده بودند فلسفه به بچه‌ها یاد بدهید. زیست بوم جدید نیازمند تلاش مضاعف است که باید آنها را به سرانجام برسانیم.



درقم برگزارشد

دوره توانمندسازی طلاب در پاسخ به شبهات اعتقادی

امام جمعه یزد

جایگاه واقعی مدرسه پایگاه تربیت انسان متعهد، مؤمن و انقلابی است.

نیم نگاهی به کتاب «تعلیم و تربیت در نهج‌البلاغه»

معاون وزیرآموزش و پرورش دردیداربا آیات حسینی بوشهری واعرافی

استعدادهای برتر باید در مسیر حل مسائل راهبردی کشور قرارگیرند/ به دنبال تربیت نخبه‌ای هستیم عمیق بیندیشد و متعهدانه عمل کند

آیت الله حسینی بوشهری در دیدار رئیس سمپاد

کشوربیش ازهرجای دیگربه استعدادهای برتر نیاز دارد.

در دیدار رئیس سازمان ملی استعداهای درخشان:

تقدیرآیت الله اعرافی ازتوجه رئیس جمهوربه آموزش و پرورش

گزارش تصویری

همایش تخصصی طلاب شاغل در آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان مشهد

رئیس بنیاد نهج البلاغه خبر داد

  شرکت ۳۰۰هزار دانش آموز در طرح فراگیر "قرار نهج البلاغه "

در کرمان

دوره آموزشی اردو داری مربیان کودک و نوجوان

درقم برگزارشد

دوره توانمندسازی طلاب در پاسخ به شبهات اعتقادی

عضو شورای سیاستگذاری ستاد همکاریها:

تحقق تربیت تراز انقلاب اسلامی، نیازمند طرح‌های تازه است

مدیرحوزه های علمیه

ارتباط و تعامل  چشمگیر روحانیون با دانش‌آموزان از مهم‌ترین جلوه‌های تبلیغ حوزه علمیه است

درکتاب آموزشی احکام دختران بخوانید

نگاهی متفاوت برای آشنایی دختران با احکام شرعی

دبیر ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش

خدمات رئیس جمهور شهید تا سالیان متمادی در کشور جاری و ساری خواهد بود.

امام جمعه همدان:

مبلغ طرح امینی موفق است که ملجا همه دانش‌آموزان باشد

به همت نشر معارف

کتاب «شیخ بهایی» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان منتشر شد

در حاشیه دیدار با معلمان و فرهنگیان

تفقد رهبرمعظم انقلاب ازافتخارآفرینان کاروان دانش‌آموزی امید ایران