Print
Zoom In
Zoom Out

آیت الله اعرافی:

حوزه و دانشگاه باید در خدمت آموزش و پرورش باشند/ در طرح امین نیازمند حضور طلاب توانمند هستیم

شناسه مطلب: 13612
زمان انتشار: پنجشنبه 17 شهریور 1401 ساعت 22:09

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: یکی از مطالبی که چندین بار به وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده‌ام و دنبال می‌شود این است که حوزه و دانشگاه باید در خدمت آموزش و پرورش باشند و در تربیت نیرو، تولید متن، کتاب و مقاله و دیگر محورها به این نهاد کمک کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش امروز پنجشنبه در نشست ستاد همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه علمیه که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، دبیر همکاری‌های حوزه علمیه کشور و مسئولان و مدیران آموزش و پرورش استان در شهرکرد برگزار شد، با اشاره به دغدغه‌مندی شبانه‌روز و ۴۰ ساله خود نسبت به موضوع آموزش و پرورش و مطالعه و مباحثه که خروجی آن تالیف ۳۰ جلد کتاب فقه تعلیم و تربیت است، اظهار داشت: ۱۵ جلد این کتاب چاپ شده و ۱۵ جلد دیگر در راه است، همچنین به‌ زودی یک گزیده چهار جلدی در باب تعلیم و تربیت در فقه به زبان عربی و متن حوزه‌ای آماده می‌شود که کتاب جدیدی در مجموعه کتب فقهی است.

وی با ذکر اینکه در فلسفه آموزش و پرورش نیز کارهای مهمی پایه‌ریزی شده است، ادامه داد: در تفسیر تربیتی قرآن کریم کارهای خوبی انجام شده و در سیره تربیتی نیز ده‌ها سال کار شده است که نیمی از قرآن از منظر تربیتی در آن مورد تحلیل قرار گرفته شده است که البته هنوز به چاپ نرسیده و همچنین آرای متفکران مسلمان در تعلیم و تربیت نیز تدوین کرده‌ام که چند جلد آن چاپ شده است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه ۱۵ سال قبل در دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، ۱۰ کلان‌پروژه تعلیم و تربیت را پایه‌ریزی کردم، بیان کرد: در این راستا، حدود ۳۰۰ نیرو در حوزه علمیه تربیت شدند که بنده سال‌ها در دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران و غیره تدریس داشتم و ده‌ها رشته نیز در جامعةالمصطفی، مؤسسه امام خمینی(ره) و مؤسسه عالی تعلیم و تربیت و دیگر مراکز راه‌اندازی شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر اینکه علوم تربیتی، دامنه عظیمی دارد و مدیر و معلم باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند، گفت: در قلمرو علوم اسلامی کارهایی شده و صد برابر این کارها هنوز باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه ما به آموزش و پرورش خوب متصل نیست، مطرح کرد: یکی از مطالبی که چندین بار به وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده‌ام و دنبال می‌شود، این است که حوزه و دانشگاه باید در خدمت آموزش و پرورش باشند و در تربیت نیرو، تولید متن، کتاب و مقاله و دیگر محورها به این نهاد کمک کنند.

عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به عظمت کار مدیران و معلمان و روحانیون آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: این افراد باید نگاه جامعی را نسبت به عظمت تعلیم و تربیت و معارف الهی مربوط به آموزش و پرورش داشته باشند با مطالعه و تفکر دائم، آگاهی خود نسبت به آموزش و پرورش را افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت آموزش و پرورش از حساسیت بالایی برخوردار است، گفت: مدیریت آموزش و پرورش اولاً معطوف به مدیر، معلم، مربی و سپس ناظر به دانش‌آموزان است که رشد و تحول این نوجوانان و جوانان در دست مدیران است.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر اینکه حوزه، خادم جامعه و مردم است، یادآور شد: در آمایش حوزه علمیه، ۵۰ کار ویژه برای این نهاد تعریف شده و در همه آنان حوزه موظف به طراحی رشته، تربیت نیرو و تعریف برنامه پنج‌ساله می‌باشد.

وی تصریح کرد: پنج سال قبل که کار با وزیر دولت قبلی آغاز شد، مقرر شد تا به جلسات اکتفا نشود و ۵۰ برنامه پنج ساله برای نهادهایی که با حوزه در ارتباط هستند، نوشته شود.

وی ادامه داد: یکی از این نهادها، آموزش و پرورش است که برنامه پنج‌ساله با این نهاد شامل ۳۷ محور می‌باشد، البته در دیگر نهادها مانند دانشگاه و نیروی انتظامی نیز همین برنامه پنج‌ساله در حال تدوین است.

وی با بیان اینکه کاری که ستاد همکاری‌های حوزه علمیه دنبال می‌کند، کار یک‌ روزه و دو روزه نیست، گفت: پشتوانه این کار، یک افق پنج ساله است و طرح‌هایی چون امین، فعال شدن رشته‌های بیست‌گانه در حوزه برای آموزش و پرورش، سرباز طلبه، فرایند استخدام طلاب خواهر و برادر بر حسب نیاز آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی درسی آموزش و پرورش، ذیل این برنامه پنج ساله اجرایی می‌شوند.

آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: در طرح امین، روحانی در یک مدرسه اگر شایستگی‌های لازم را نداشته باشد، بهتر است که نباشد، لذا روحانی آموزش دیده و تایید شده از حیث اخلاق و منش باید در آموزش و پرورش حضور یابد و لذا از مدیران آموزش و پرورش تقاضا می‌کنم که نهایت همکاری را با این روحانیون داشته باشند و طلاب نیز ارتباط خوبی با مدیر و معلمان برقرار و به دنبال تیم‌سازی و تشکیل گروه باشند.

وی ادامه داد: روحانی مدرسه، باید جزیی از تیم تربیتی مدرسه، عنصری فعال و کنش‌گری قوی باشد که می‌خواهد انسان‌سازی کند و فرد در طراز انقلاب اسلامی را تعلیم و تربیت کند و لذا مسئولان آموزش و پرورش و حوزه باید مراقب باشند که فضای دو قطبی‌ از روحانی و غیر روحانی در مدارس ایجاد نشود.

آیت‌الله اعرافی خاطر نشان کرد: همچنین مراقب باشید که روحانی واجد شرایط و قوی وارد سیستم آموزش و پرورش شود و برای این کار لازم است تا در پذیرش طلاب سختگیری شود و در کنار آن برپایی دوره‌های ورودی و نیز دوره‌های منظم تکمیلی نیز در دستور کار قرار گیرد.

پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال ۱۴۰۳

گزارش تصویری آیین ترتیل‌خوانی دانش آموزان در حرم حضرت معصومه(س)

گزارشی از افتتاح رشته تخصصی تبلیغ کودک و نوجوان در اهواز

معاونین پرورشی مدارس همدان با فضای حوزه علمیه آشنا شدند

آیت‌الله اعرافی:

شاهد یک انقلاب فرهنگی در مدارس طرح امین هستیم

در استقبال از میهمانان خداوند

بركات روزه ماه رمضان/ خدا وند ميزبان روزه‌داران

جشن تکلیف دانش‌آموزان کلاس هشتمی مدرسه آزیتا افشارنژاد بیرجند

همایش تخصصی روحانیون و طلاب شاغل در آموزش و پرورش برگزار شد

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد:

چه کمالی است که در نماز نیست ...

نشست کمیسیون معین ستاد همکاریها با حضور اعضا برگزار شد

برگزاری دوره طرح جامع روانشناسی مربیان طرح امین خواهر در کرمانشاه +عکس

با همکاری ستاد همکاریها

نشست های میدانی پاسخ به سوالات دینی دانش آموزان برگزار شد

با مشارکت ستاد همکاریها،

سلسله نشست های علمی "رابطه پدر_دختری در آیینه علم و دین" برگزار می شود

۵ اثر تبلیغی مرتبط با دانش آموزان رونمایی شد

آیت الله اعرافی:

در همه امور، اولویت تمام کشور باید کمک به نهاد تعلیم و تربیت باشد