به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، در نشستی که با حضور نمایندگان دفتر تبلیغات حوزه علمیه و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، برگزار شد، نماینده دانشگاه باقرالعلوم از رشتههای در حال ایجاد در این دانشگاه در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد خبر داد و گفت: تأسیس این رشتهها از خروجی و نتایج برگزاری نشستهای میز آموزش و پرورش در دفتر تبلیغات حوزه علمیه است.
وی در ادامه گفت: رشته برنامهریزی درسی، معارف، علوم اجتماعی، فلسفه، از جمله رشتههای مرتبط با فعالیتهای آموزش و پرورش است که این دانشگاه در دست تأسیس و جذب دانشجو دارد. سیاستگذاری فرهنگی در حوزه آموزش و پرورش نیز از دیگر رشتههای جدیدی است که در مقطع دکتری در این دانشگاه به تازگی تأسیس شده است.
نماینده دانشگاه باقرالعلوم برای راهاندازی رشتههای کاربردی با رویکرد ملی و بینالمللی در حوزه آموزش و پرورش و مطابق با نیازهای آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرد.
در ادامه این نشست، نماینده قطب دفتر تبلیغات نیز ضمن معرفی میزهای اخلاق، سبک زندگی مستقر و فعال در این دفتر به محورهای مصرف کالای فرهنگی، مناسک دینی، رسانه و زیست مجازی، سلامت و بهداشت، اوقات فراغت، معاشرت و روابط اجتماعی، زندگی شهری، جذابیت مدیریت بدن و زیبایی بهعنوان محورهای زیرمجموعه میز سبک زندگی اشاره کرد و آمادگی لازم در خصوص به اشتراک گذاردن محتواهای تولید شده با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی را اعلام کرد.
وی همچنین به ظرفیت ۱۳ پژوهشکده پژوهشگاه دفتر تبلیغات حوزه علمی اشاره کرد و آمادگی این دفتر را برای همکاری در برگزاری همایشهای ملی و بینالمللی، نشستهای تخصصی، کرسیهای ترویجی با حضور اعضای هیأت علمی دو مجموعه، تقویت دانش معلمان از طریق برگزاری دورههای آموزشی، بهرهمندی از ظرفیت منابع پایگاه مدیریت اطلاعات اسلامی و نشریات پژوهشگاه اعلام کرد.
همچنین در این نشست حجتالاسلام والمسلمین دکتر علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز با اشاره به بازطراحی محتوای آموزشی، شایستگیهای آموزشی و مجموعه اقداماتی که در راستای رویکردهای تحولی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در دوره جدید به آن توجه میشود؛ از ظرفیت دفتر تبلیغات حوزه علمیه برای همافزایی و تقویت محتواهای کتاب درسی به خصوص در محورهای مطالعات تطبیقی، برای بازطراحی عناوین دروس و ساعتهای اختصاص یافتهی هر درس و بازآرایی برنامه درسی استقبال کرد.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی همچنین به ظرفیتهای دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در بخش جشنوارهها و مجلات رشد، انتشارات مدرسه و ساماندهی کتاب اشاره کرده و گفت: در دوره جدید با توجه به رویکردهای حمایتی وزیر آموزش و پرورش از فعالیتهای سازمان و توجه ویژه به تعاملات درون وزارتخانه، زمینه برای همافزایی همه ظرفیتهای بین وزارت آموزش و پرورش و دفتر تبلیغات فراهم است.
در ادامه این نشست نمایندگان دفتر تبلیغات حوزه علیمه قم به بیان مأموریتهای دفاتر خود و حوزههای تحت تصدی پرداختند و پیشنهادات و زمینههای همکاری دو جانبه در راستای تقویت محتوای برنامه درسی به ویژه در حوزه علم و فناوری، زیست عفیفانه پژوهشهای بنیادی و مطالعات کاربردی ارائه کردند.
در پایان این نشست مقرر شد نمایندگان دو مجموعه با تعامل عملیاتی نسبت به ظرفیتشناسی بیشتر اقدام کنند.