Print
Zoom In
Zoom Out

مدیر حوزه‌های علمیه کشور :

همه دستگاه‌های اجرایی باید پیوست آموزش و پرورش داشته باشند/حوزه علمیه در نظام آموزش وپرورش سهم خواهی ندارد

شناسه مطلب: 13560
زمان انتشار: يكشنبه 30 مرداد 1401 ساعت 14:13

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: همه دستگاه‌های اجرایی باید پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند و توضیح دهند که برای آموزش و پرورش چه می‌کنند؛ آنها باید وظایفی که در قبال آموزش و پرورش دارند را مشخص و ایفا کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در دومین روز از اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار کرد: به عنوان فردی که در ۴۰ سال گذشته هیچ هفته‌اش بدون دغدغه تعلیم و تربیت نگذشته است و به عنوان یک طلبه، از راهبران نظام تعلیم و تربیت تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: درجمع مدیر و راهبر نظام تعلیم و تربیت ردهایی وجود دارد؛ یک سطح، سیاست‌گذاری است و آن سو، صف و مدرسه(جایی که فرایند مستقیم تعلیم و تربیت بین شاگرد و استاد رقم می خورد) است و در این بین رده‌های مدیری از مدیر منطقه تا وزارتخانه قرار دارد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه مدیریت راهبری علم و دانش با همه مدیریت‌ها متفاوت است، گفت:  وقتی مدیریت در قلمرو علم و دانش آمد، باید گفت؛ هیچ مدیریتی به پیچیدگی و حساسیت و دشواری سپاه علم و دانش کشور نیست.

*مدیران باید از مطالعات جامع تعلیم و تربیت برخوردار باشند.

وی با اشاره به اینکه وقتی مدیریت در گفتمان انقلاب اسلامی قرار گیرد، حساسیت مضاعف پیدا می‌کند، افزود: از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی چقدر اطلاع داریم و چقدر مطالعه داریم. مدیران ما بیش از معلمان باید از مطالعات جامع در حوزه تعلیم و تربیت برخوردار باشند.

*مدیر باید نگاه فراگیر به همه قلمروها داشته باشد

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: رویکرد متوازن و جامع به تمام ساحت‌های تعلیم و تربیت مهم است؛ گاهی مدیر به یکی از قلمروها توجه دارد که یک آسیب است. گاهی مدیر، سخت‌افزار و گاهی نرم‌افزار را بیشتر می‌بیند و این مدیر تراز نیست. تأکید بنده هم از ب‍ُعد فراگیری و هم توازن است. پس مدیر باید نگاه فراگیر به همه قلمروها داشته باشد و به همه آنها بپردازد.

*نگاه بر رویکرد پژوهشی

عضوفقهای شورای نگهبان افزود: دومین رویکرد، راهبردی کلان‌نگر و جامع و مبتنی بر نگاه‌های راهبردی است‌ و سومین رویکرد ، نگاه بر رویکرد پژوهشی است‌ تقریبا در نظامات اداری کشور شاید بالای ۵۰ درصد اقدامات مبتنی بر مطالعات و تحقیق نیست و خیلی همت کنیم شاید ۲۰ درصد فعالیت ها مبتنی بر مطالعات و تحقیق باشد.

*ارتقای مستمر دانشی

آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: ارتقای مستمر دانشی، رویکرد بعدی است و مدیر باید هر روز باید ساعاتی را به مطالعه بپردازد و رویکرد دیگر، رویکرد تمدنی و آینده‌نگر است.

*هنر مدیریت پاسخ به پاردوکس‌هاست

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: اسناد راهبردی نظام تعلیم و تربیت و چالش‌های پیش رو باید در قالب مطالعات عمیق و جامع از سوی مدیران واکاوی و بررسی شوند. با پاردوکس‌هایی چون عادت و انتخاب، نظم و آزادی، گذشته و آینده، مربی و متربی، تعبد و تعقل و سنت و مدرنیته در نظام تعلیم و تربیت مواجهیم و هنر مدیریت یافتن راهکارهایی برای پاسخ به این پاردوکس‌هاست.

*نگاه تمدنی در کالبد آموزش و پرورش رسوب کند

وی با اشاره به اینکه ۱۰ نکته و نگاه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که یکی از آنها نگاه تمدنی است که باید در کالبد آموزش و پرورش رسوب کند، گفت: یک الزام دیگر مدیریتی عرصه تعلیم و تربیت، مشارکت جویی و جلب مشارکت دیگر دستگاه‌ها و تقویت تعاملات و ارتباطات است. همه دستگاه‌های اجرایی باید پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند و توضیح دهند که برای آموزش و پرورش چه می‌کنند، آنها باید وظایفی که در قبال آموزش و پرورش دارند را مشخص و ایفا کنند.

*رویکرد امیدبخشی و شوق آفرینی

آیت الله اعرافی ادامه داد: یک الزام دیگر مدیریتی، رویکرد امیدبخشی و شوق آفرینی است. رویکرد توجه به استعدادها و نخبگان جوان و رویکرد کادرسازی و مدیرپروری نیز باید مورد توجه مدیران آموزش و پرورش باشد.

*تقویت ارتباط میان مسجد و مدرسه

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه علاوه بر موارد گفته شده، معماری ایرانی، اسلامی و فضای مناسب مهم برای آموزش بسیار است و تعلیم و تربیت در یک فضای بسته و بی روح نمی‌تواند به خوبی پیش برود گفت:  شعر و ادب فارسی و هنر نیز در تعالی روح و شخصیت تاثیر بی‌نظیری دارد. توجه به تاریخ ایران، اسلام و انقلاب اسلامی و تقویت ارتباط میان مسجد و مدرسه نیز مهم است. باید ارتباط میان  نظام تعلیم و تربیت و نظام عبادی را مدنظر داشته باشیم.

*حوزه علمیه موظف به همکاری با آموزش و پرورش

وی ادامه داد: حوزه علمیه، سهم خواهی در نظام آموزش و پرورش ندارد اما در هر کجا که شما احساس نیاز کنید ما خود را موظف به همکاری می‌دانیم. آمادگی برای همکاری و همراهی در مباحث فرهنگی مدرسه و نظام تعلیم و تربیت وجود دارد و ارتباط با آموزش و پرورش باید عالمانه و حکیمانه و با دست پر باشد.

*آموزش و پرورش پرچمدار فکر و اندیشه انقلاب اسلامی

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: ما برای پاسخگویی به نیاز نسل امروز، نیازمند مطالعه، تحقیق، روح انقلابی و پرداختن به جهاد تبیین با الزامات و مقدمات لازم هستیم و آموزش و پرورش را پرچمدار فکر و اندیشه انقلاب اسلامی می‌دانیم. حوزه در کنار آموزش و پرورش خواهد بود.



در یک مقاله بررسی شد

مسجد خواستگاه تحقق اهداف حوزه علمیه و آموزش و پرورش

آیت‌الله جوادی آمل در دیدار وزیر آموزش و پرورش :

اهل بیت علیهم السلام جان خود را فدای هدایت مردم کردند تا عاقل و عادل بسازند.

جذب ۹۸ طلبه طرح امین درخراسان‌شمالی

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خراسان‌شمالی

پیوند «مدرسه، منزل و مسجد» سبب کاهش آسیب اجتماعی می‌شود

امام جمعه اصفهان خبرداد

فعالیت یکهزار طلبه طرح امین دراصفهان

نتایج پایش عملکرد ۵۷۰ مربی طرح امین در استان کرمانشاه اعلام شد.

با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

بیست‌ودومین اجلاسیه مدیران مدارس صدرا در مشهد برگزارشد

آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیر مسئول ایکنا:

پیام‌های قرآنی در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش ترویج شود

تصاویر/امام جمعه خوی در میان دانش آموزان دارالقرآن امام خمینی (ره)

در دوره دانش‌افزایی طلاب آموزش ‌وپرورش

تاکیدامام جمعه قزوین بر تقویت همکاری حوزه و آموزش و پرورش

تفاهم نامه های ستاد همکاریها از آغاز تاکنون

به مناسبت آغازامامت حضرت ولیعصر(عج)

درمحضرغایب حاضر/ ازهمه خبرهاى شما آگاهيم!

موشن گرافی نماز / قسمت اول ؛بیمه واقعی

دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند؛

چهل و ششمین دوره تربیت مربی کودک و نوجوان

فعالیت‌های تبلیغی مدرسه امام صادق(ع) در مدارس شهر تهران

استاندار سمنان در ششمین اجلاسیه سراسری نماز دانش آموزی تأکید کرد؛

لزوم اهمیت ارتباط با خدا و اقامه نماز/ حسرت یک نماز پس از ۴۰ سال

نماینده ولی فقیه و امام‌جمعه سمنان 

آموزش و پرورش کلید نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و ارزش‌های اسلامی در جامعه است