Print
Zoom In
Zoom Out

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور؛

ایجاد چهار محور تحول رویکردی و تاکتیکی در نظام سنجش و ارزیابی

شناسه مطلب: 13559
زمان انتشار: يكشنبه 30 مرداد 1401 ساعت 13:51

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور در کمیسیون تخصصی سنجش و پایش سی‌و‌ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزشی پرورش کشور از ایجاد چهار محور تحول رویکردی و تاکتیکی در نظام سنجش و ارزیابی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،

حجت الاسلام علی لطیفی در کمیسیون تخصصی سنجش و پایش که عصر روز گذشته شنبه ۲۹ مرداد ماه در سی‌و‌ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزشی پرورش کشور برگزار شد، اظهار کرد: با طیفی از منظرهای مختلف می توان به یادگیری نگاه کرد. در حال حاضر باید ببینیم که یاددهی و یادگیری به کدام سو رهسپار است؟ تحول در شیوه ها و تحول در پایش و سنجش یادگیری است.

وی ادامه داد: انسان و فناوری های ارتباطات و اطلاعات ابزارهایی برای امروز به وجود آورده است. پیش بینی های آینده و تحول های سیاسی و اجتماعی در پی اتفاقات در پلتفرم های اجتماعی از جمله این موارد است.

حجت الاسلام لطیفی افزود: امروز با تولید کننده و مصرف کننده هایی مواجهیم که اگر درست برنامه ریزی نکنیم آن ها گوی سبقت را از ما خواهند ربود. برخی از ویژگی های این فضا انگاره هویتی است که تحت تاثیر تحولات جامعه قرار گرفته است. ما  با خطوط روابط طولی مواجه ایم و نه عرضی. با توجه به این وضعیت تحول های رویکردی و تاکتیکی را باید بپردازیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر چهار محور افزود: اهداف  ومحتوای تربیت و یادگیری، روش ها و ابزار های آموزشی، رویکردهای ما به محتوا، سنجش و پایش کیفیت یادگیری چهار محور مورد تاکید است.

وی گفت: اهداف ومحتوای تربیت و یادگیری از اولین حساسیت های ماست. اینکه چگونه ما باید آموزش را متناسب با نیاز دانش آموز فراهم کنیم. دو مساله محتوای آموزش نافع را باید یادآور شویم. یعنی به نیازهای فردی و اجتماعی توجه کنیم. مساله دوم توجه به شایستگی های مشترک دوره آموزش عمومی مثل هویت ایرانی اسلامی و مهارت های زندگی که دانش را بر یک زندگی سعادتمندانه آماده می کند داشته باشیم.

وی در تعریف روش ها و ابزار های آموزشی گفت: به دو تغییر رویکرد باید اشاره کرد که آموزش آمیخته و ترکیبی را شامل می شود. کرونا تجربه متفاوت آموزشی را برای نظام آموزشی رقم زد و ما نیز در ابتدای مهر راهنمای این عملیات ترکیبی را ارایه خواهیم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد سوم گفت: اینکه نگاه ما به محتوا چگونه باید باشد بسیار مهم است. تنوع به ابزارهای آموزشی و یادگیری بسیار مهم است. همچنین سنجش و پایش کیفیت یادگیری که محور چهارم است نیاز آموزشی می طلبد و امیدواریم پاسخگویی اش به روند تغییرات بسیار خوب باشد.

در ادامه جلسه کمیسیون تخصصی محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و سنجش کیفیت گفت: ریاست جمهور ایجاد زیر ساخت آموزش پرورش را مورد تاکید قرار دادند و استقرار نظام ارزشیابی تضمین کیفیت، مورد بررسی قرار گرفته است. در سال ۹۶ روند شاخص ها بررسی شده و درون دادها با ملاک دانش آموز، نیروی انسانی، فضا مورد ارزیابی قرار گرفته است.

تعیین رتبه بندی استانها بر اساس کیفیت شاخص آموزش/تهران برخوردار و سیستان محروم ترین شد

زارعی گفت: بین افزایش دانش آموز و کلاس و با کارکنان آموزشی فاصله زیاد قرار دارد و همین امر کمبودهای عرصه میدانی را نشان می دهد.

وی گفت:  در رشته ریاضی، علوم انسانی و تجربی افزایش داشتیم اما در رشته معارف کاهش را شاهد بودیم.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با اشاره به مصوبه ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاثیر سوابق تحصیلی اظهار داشت: از این به بعد دو نوبت در سال کنکور برگزار می شود. سابقه تحصیلی۴۰ درصد قطعی است و برای سال بعد نیز امکانات هماهنگی برای تسری به پایه های دهم و یازدهم داریم.

تحقق برنامه های همکاریها (11)

توانمند سازی فرهنگیان یزد

تحقق برنامه های ستاد( 10)

نشست توانمندسازی مربیان امین استان کرمانشاه برگزار شد) + تصاویر

تحقق برنامه های همکاریها (9)

دوره توانمندسازی طلاب، روحانیون و ائمه جماعات مدارس آذربایجان شرقی برگزار گردید

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی:

اسلام و ارزش‌های آن را با زبان ساده و شیرین به دانش‌آموزان بگویید

تحقق برنامه های همکاریها (8)

بازدید دانش آموزان از کتابخانه مجتهده "بانوامین"

بسیج در کلام امام خامنه ای

جملاتی ناب از رهبرمعظم انقلاب درباره بسیج

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی

گفت وکو با مولف کتاب «مبلغ کودک، تبلیغ با نمک»

گزارشی از فعالیت مبلغین موسسه الزهرای قم در لرستان

تحقق برنامه های همکاریها (7)

فیلم / نگاهی به طرح ملی تعالی پیوند مدرسه، مسجد و منزل "سه میم"

 فیلم/ تحقق برنامه های همکاریها (6)

 آشنایی با مدارس وابسته به حوزه علمیه

تحقق برنامه های همکاریها (5)

نشست طرح پیوند مسجد ،مدرسه و منزل در پاکدشت

تحقق برنامه های همکاریها (4)

برگزاری دوره آموزشی مهارتی« راه نشان تربیت » در شهرستانهای تهران

تحقق برنامه های همکاریها (3)

اجرای آزمایشی طرح "سه میم" دربرخی مدارس 12 استان

با حضور مسئولین شهر سلماس؛

اولین همایش مدارس مجری طرح تربیتی امین شهرستان سلماس برگزار شد

با حضور طلاب و دانشجویان

برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی کودک و نوجوان در شهرستان های جنوب استان کرمان