به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجتالاسلام والمسلمین «علی ذوعلم» در گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی و روسای ادارات امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداراتکل آموزش و پرورش سراسر کشور که از صبح سه شنبه در اردوگاه شهید باهنر تهران درحال برگزاری است، تربیت را زمینهسازی برای تکمیل و تعالی هویت انسان دانست.
رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت تبیین و تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: برترین نقطه قیام و خیزش، حرکت در مسیر شاکلهسازی انسان است و تربیت، یک مدیریت و تدبیر منطقی و تعاملی به شمار میآید.
وی افزود: تربیت یک زمینهسازی است تا شاهد تکمیل و تعالی هویت انسان باشیم. بنابراین ضروری است موانع تربیت را از بین ببریم تا تربیت صحیح محقق شود.
حجت الاسلام ذوعلم خاطرنشان کرد: یک مربی تربیتی، خود ابتدا باید تربیت شود، باید آموزش و دوره های تربیتی برای مربیان مدنظر باشد، چرا که اصلاح نگرش مربیان درباره تربیت از اهمیت بالایی برخوردار است و تا تحول این نگرش در رفتارشان به خوبی دیده نشود، کار از کار پیش نخواهد رفت و درجا خواهیم زد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برای تحول در آموزش و پرورش نیاز به تربیتِ تمامساحتی داریم، افزود: دانش آموزان نیز خودشان باید برای تربیت کردن تربیت شوند. آمادگی ذهنی و مهارتی و ساحت عقلانی فکری بسیار مهم است و دانشآموز باید تمامساحتی باشد.
وی افزود: نظام معیار اسلامی که در سند تحول بنیادین آمده است باید مورد توجه باشد. دانش آموزان باید عاقل، مومن و همراه با علم و دانش تربیت شوند.
رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اضافه کرد: سازمان پژوهش و برنامهریزی اولین مکان برای تربیت تمام ساحتی دانش آموزان است لذا باید برای کار تربیتی برنامهریزیِ مدرسهمحور انجام داد.
ذوعلم یادآور شد: فناوریهای نرم، موثر و کارآمد تربیتی را باید کشف کنیم، یاد بگیریم و خلق کنیم.
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین تاکید کرد که نگاه دانشبنیان باید به عرصه تربیت و امور تربیتی وارد شود.
رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، توانمندسازی هسته اندیشهورزی تربیتی و پرورشی در استان، منطقه و مدرسه را نیز خواستار شد.