به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها،حجت الاسلام حمید نیکزاد با گرامی داشت یاد و خاطره شهید مظلوم آیت الله بهشتی،تعبیر بلند امام خمینی که فرمود؛ "بهشتی به تنهایی یک ملت بود" را نشانه جامع الاطراف بودن این شهید والامقام دانست و گفت؛ وقتی به ابعاد شخصیتی شهید بهشتی نگاه می کنیم بیشتر به عظمت کلام امام خمینی پی می بریم.
وی با بیان اینکه گرچه ایام شهادت او به عنوان هفته قوه قضاییه نام گذاری شده است،اما نام و یاد و عملکرد او در دستگاه تعلیم و تربیت کشور نیز چون نگینی می درخشد،آنگاه که در قم و در عصر خفقان ستم شاهی مدرسه دین و دانش را تاسیس می کند و وزیر وقت آموزش و پرورش را علیرغم میل باطنی به کرنش در مقابل مدیریت دین و دانش محور خود وادارمی کنند.
*موانع تعليم و تربيت ديني از ديدگاه شهيد بهشتي(ره)
دبیر ستادهمکاریها با بیان اینکه چالشها و موانع تعليم و تربيت ديني از ديدگاه شهيد بهشتي(ره) را می توان در چند محور یادآورشد گفت؛ محور اول آسيبهايي نظیر بيتوجهي به نيازهاي جسمي، نقش الگويي والدين، دوستان نامناسب، ناهماهنگي وتضاد ميان اهداف و برنامه ريزيهای محيط اجتماعي، رسانه و ...از آسیب های جدی برای عدم تحقق تربیت دینی می باشد.
مشاور وزیرآموزش و پرورش منابع و محتوا را دیگر محور آسيبهايي که تربیت دینی را تهدید می کند نام برد و گفت؛ از نگاه شهید بهشتی حذف عقل از منابع شناخت و نیز بی توجهی به اصول و روش هایی چون دعوت عملي و تأكيد بردعوت زباني و بياعتنایی نسبت به نقش آزادی و آگاهی درميان اصول تربيتی ازمهمترين آسيبهای اين حوزه به شمار ميآيند.
عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش نشناختن زمان، بيبهره بودن از جاذبه و نداشتن الگوي مناسب و به تعبیر شهيد بهشتي(ره)، تطابق نداشتن قول و فعل بيشترين آسيب را در اين حوزه به دنبال دارد.
*راهکارهای دفع آسیب های تربیت دینی
وی در ادامه بابیان راهکارهای دفع آسیب های تربیت دینی یاد آورشد،ارتقاي سطح علم و ايمان نسبت به تربيت ديني براي مربيان، متربيان، خانوادهها وآحاد جامعه به طرق جذاب و كارآمد با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و نیز شبکه عظیم روحانیت و موسسات علمی و فرهنگی حوزه علمیه قم با ایجاد کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی می تواند بخشی ازآرمان شهید بهشتی را محقق سازد.
حجت الاسلام نیکزاد با اشاره به رسالت سنگین نخبگان حوزوی و فرهیختگان عرصه تعلیم و تربیت از جهاد تبیین به عنوان یک راهکار موثر برای دفع شبهات و آسیب های تربیتی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نام برد و گفت؛ تبيين وضع گذشته و حال،ارتقاي آگاهي خانوادهها و مربيان،ارائه الگوي مناسب توسط والدين به عنوان افرادي بسيار تأثيرگذار،نظارت بردوستان فرزندان و راهنمايي آنها درانتخاب دوست، تهيه برنامههای رسانهاي منطبق با تربيت ديني، توجه ويژه به رسانه ها وشبکه های اجتماعي و استفاده از افراد دلسوز، متخصص و كارآمد می تواند آسیب ها را به حد اقل برساند.
*تشويق خانوادههاي موفق
مشاور وزیر آموزش و پرورش شناسايي، تشويق خانوادههاي موفق و نیز معرفي مربيان و مراكز آموزشي موفق در تربيت ديني متربيان را حائزاهمیت دانست و گفت؛ به لطف الهی و همراهی مسئولین حوزه و آموزش و پرورش اجراي طرح ارتباط بين روحاني و مدرسه در قالب طرح فراگیرامین مورد استقبال مربیان و متربیان قرار گرفته و در سالهای اخیر شاهد ارتقا سطح همکارهای حوزه علمیه و اموزش و پرورش هستیم به گونه ای که دغدغه اصلی هر دو نهاد تربیت دینی توام با بصیرت و آگاهی دانش آموزان است .
*ظرفیت بی بدیل موسسات علمی و فرهنگی
وی با تاکید بر ظرفیت بی بدیل موسسات علمی و فرهنگی زیر نظر مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ حوزه، ايجاد كارگاههاي تخصصی و نشست های فرهنگی و آموزشی برای مراكز تعليم و تربيتی از جمله دانشگاه فرهنگیان و معلمان سراسر کشور با اختصاص کد آموزش ضمن خدمت را گام مهمی در توانمند سازی اولیا و مربیان دانست که در سالهای اخیر انجام و در سالجاری با قوت و نگاه تحولی ادامه خواهد داشت.