به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد همکاریها، حجتالاسلام والمسلمین اسحاق سعیدی، مدیر حوزه علمیه چهارمحالوبختیاری،روزگذشته در نشست ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش که با حضور مدیران کل این دو نهاد و نیز مدیرکل اوقاف و امور خیریه، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان، معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی، رئیس ستاد اقامه نماز و جمعی از مسئولان و مدیران در شهرکرد برگزار شد با اشاره به اهمیت تربیت روحانی طراز برای حضور در مدارس، اظهار کرد: کسانی باید به مدارس اعزام شوند که بر جنبههای عاطفی و روانشناختی رفتار با کودکان و نوجوانان آگاهی و اشراف داشته باشند و کار با این قشر را بلد باشند، لذا میطلبد از این دست نیروهای حوزوی توانمند حمایت شود.
وی ادامه داد: مباحث آموزشی و تبلیغی روحانیون در مناطق روستایی و عشایری با آغاز بهکار قرارگاه «فصل استقبال» که هفته گذشته به همت اداره تبلیغات اسلامی در مناطق عشایری کوهرنگ آغاز شد، باید ادامه یابد و اگر این دست اقدامات تداوم یابد و به سال تحصیلی جدید متصل شود، با بهرهگیری از ظرفیت نهادهایی چون اوقاف، تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش و حوزه علمیه میتوان اتفاقات خوب فرهنگی و آموزشی را در این مناطق محروم و عشایری رقم زد.
ظرفیتهای مغفول مانده حوزه علمیه در مدارس
سعیدی ظرفیت دیگر حوزه علمیه را ناظر به اعزام ائمه جماعات به مدارس دانست و گفت: اگر سازوکاری ایجاد شود که روحانیون طرح امین و ائمه جماعات مدارس استان امکان تبادل نظر و گفتوگو و هماندیشی به صورت ماهانه با یکدیگر داشته باشند، قطعاً در انتقال آموختهها و تجربیات ارتقای سطح کار مؤثر خواهد بود.
مدیر حوزه علمیه برادران استان تأکید کرد: در خصوص فضاسازی مدارس در راستای تعالیم اسلامی باید گفت که تصویر این قدرت را دارد که معارف و دانشها را به مخاطبان بهویژه کودکان و نوجوانان انتقال دهد اما در این خصوص فضاسازی مناسبی را که حاوی پیام و آموزه برای دانشآموزان باشد در مدارس شاهد نیستیم که مروج سبک زندگی اسلامی برای فرزندان باشد.
سعیدی با تأکید بر ضرورت ارتباط دادن دانشآموزان به حوزههای علمیه، بیان کرد: این نهاد آمادگی دارد که در ۱۳ منطقه استان که مراکز آموزشی حوزوی مستقر هستند پذیرای دانشآموزان به صورت هفتگی و منظم باشد و گفتوگوها و تعاملات در جهت آشناسازی آنان با فعالیتهای حوزه علمیه و مباحث و معارف دینی انجام شود.
وی بیان کرد: ائمه جمعه و جماعات و روحانیون مساجد و طرح امین وظیفه دارند که نقش و جایگاه والای معلم را برای مخاطبان خود تبیین کنند و این مباحث را در رئوس مطالب خود قرار دهند چرا که به نظر میرسد توجه و دقت به نقش الهی معلمان و اینکه خداوند به تصریح سوره مبارکه الرحمن، نادیده گرفته شده یا کمرنگ است. همچنین مباحث و اهداف مورد نظر ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش که جلسات آن بهصورت منظم برگزار میشود باید در اختیار این روحانیون قرار گیرد تا در جریان مباحث باشند و با الحاق این مباحث به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به هر بیانی که صلاح میدانند برای مخاطبان بازگو کنند.
شرایط برای استفاده از ظرفیت حوزه در مدارس مهیاست
در ادامه، افشین امیریان، سرپرست آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه در برهههایی از انقلاب به دلایلی تفکراتی وجود داشته است که اساساً به جایگاه روحانیت اعتقاد نداشتهاند، اظهار کرد: در آموزش و پرورش نیز به دلایل متعدد فراز و نشیبهایی برای حضور روحانیت وجود داشته که بخشی از علت به کتب و منابع درسی مربوط است و بخشی دیگر مربوط به ضوابط حاکم بر مدارس و بخشی نیز به دلیل دولتهایی بوده که در دلشان اعتقادی به حضور طلاب و روحانیون در مدارس نداشتند.
وی با ذکر اینکه امروز فضا برای بهبود این وضعیت در جهت بهرهگیری از ظرفیت حوزه در مدارس مهیاست و هر یک از نهادهای متناظر اگر کوتاهی کنند باید پاسخگو باشند، ادامه داد: مطالبه ما این است که این مهم هم در آموزش و پرورش و هم در دانشگاه به صورت جدی پیگیری شوند؛ برای این منظور ضرورت دارد یک کارگروه ویژه برای تدوین برنامه عملیاتی برای تابستان و سال تحصیلی جاری( ۱۴۰۱-۱۴۰۲) تشکیل شود که در فوریت قرار دارد.
امیریان بیان کرد: امسال، ۷۶ سرباز طلبه سهمیه استان ماست که پتانسیل بسیار خوبی بهشمار میرود و میتوان از این امکان به نفع آموزش و پرورش و حوزه علمیه استفاده کرد و چه بسا این افراد پس از دو سال زمینه برای استخدامشان فراهم شود؛ امروز اخبار خوبی به گوش نمیرسد و لذا میطلبد حتیالامکان طلاب جوان اثرگذار در کف مدارس حضور یابند و نقشآفرین باشند.
سرپرست آموزش و پرورش استان با یادآوری اینکه اتحادیه انجمنهای دانشآموزان میتواند بازوی توانمند حوزه علمیه باشد، تصریح کرد: قاطبه نیروهای در واقع همانند طلابی هستند که میتوانند نقش روحانیون طرح امین و طلاب را در مدارس ایفا کنند و لذا این نیروها نیز باید حمایت شود.
امیریان با توجه دادن به اهمیت برپایی نماز جماعت در مدارس، بیان کرد: ستاد همکاریهای آموزش و پرورش و حوزه علمیه ظرفیت آنرا دارد که با همکاری ستاد اقامه نماز برنامههای عملیاتی و مشخص برای برپایی نماز جماعت در تمام مدارس در سال تحصیلی پیش رو تدوین کند.
ضرورت جبران فرصتسوزیها در اشاعه فرهنگ قرآنی در مدارس
در ادامه، حسن امیری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه امید است فرصتسوزیهای متعدد در اشاعه فرهنگ قرآنی و دینی در مدارس در دولتهای قبلی با نگاه دولت انقلابی فعلی جبران شود، اظهار کرد: با آنکه ضرورت ایجاد نمایندگی ولیفقیه در نهادهای گوناگون احساس شد اما این اتفاق در مدارس نیفتاد که روحانیون در این نهاد آموزشی ورود داشته باشند حال آنکه فرزندان ما در مدارس بهترین سنین را برای فراگیری پشت سر میگذارند و این نگاه راهبردی در مدارس مورد غفلت واقع شده است.
وی با تأکید بر اینکه تربیت اسلامی و انقلابی فرزندان در مدارس حائز اهمیت است، ادامه داد: نهادهای فرهنگی و دینی و آموزشی نیروهای کارآمد و متخصص زیادی برای تحقق برنامهها در اختیار نداریم و تربیت انسان باید مورد توجه قرار گیرد.
امیری بیان کرد: حداقل اقدام فوری برای ورود دادن طلاب به مدارس این است که در گروههای مجازی هر مدرسه یک طلبه عضو شود و پاسخگوی شبهات و پرسشهای فرهنگیان و حتی دانشآموزان باشد؛ انتخاب طلاب کارآزموده و توانمند برای اغناسازی حائز اهمیت است.
مدیرکل اوقاف و امر خیریه استان ضرورت ورود قوی حوزه علمیه به این عرصه را یادآور شد و گفت: اگر این فرصت از میان برود خسارت زیادی به بار خواهد داشت و میطلبد که کارهای قرآنی و دینی قوی و زیبا در مدارس اجرا شود؛ باید درهای مدارس به روی حوزه و درهای حوزه به روی مدارس گشوده شود.
در ادامه جلسه، هر یک از حاضران به بیان دیدگاهها و راهکارهای خود در خصوص افزایش همکاریهای حوزه و دانشگاه پرداختند.
انتهای پیام